جريان‌سازي گفتمان هويت اسلامي و انقلابي از معبر طرح ملي ايران قوي/اجراي 40 عنوان برنامه در سطح کانون‌هاي فهما

جریان‌سازی گفتمان هویت اسلامی و انقلابی از معبر طرح ملی ایران قوی/اجرای 40 عنوان برنامه در سطح کانون‌های فهما

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹
سعادتي از برگزاري طرح ملي ايران قوي با هدف تحقق منويات مقام معظم رهبري در عرصه حفظ هويت اسلامي و انقلابي خبر داد و گفت: اين طرح در قالب 40 عنوان برنامه در کانون‌هاي فهماي سراسر کشور برگزار مي‌شود.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، طرح ملی ایران قوی چندی قبل از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» معرفی و رونمایی شد؛ این طرح در قالب‌های مختلف سعی در ایجاد بستر مشارکت و نقش آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور دارد. ایران قوی مبتنی بر اقتضائات روز و قابلیت‌ها و مقدورات بومی، کارکردها و فعالیت‌های مبتکرانه کانون‌ها و استفاده هدفمند از ظرفیت رسانه و فناوری‌های نوین اجرا می شود.



به منظور بررسی کم و کیف و گستره اجرای این طرح با «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد فهما به گفت وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:



سعادتی با بیان اینکه طرح ملی ایران قوی در گام دوم انقلاب اسلامی و متشکل از 40 عنوان برنامه انسجام یافت، اظهار کرد: این برنامه ها در قالب 3 شبستان و 12 رواق طراحی شده اند تا در بیش از 25 هزار کانون مسجدی اجرا شوند.




معاون فرهنگی هنری ستاد فهما، در ادامه به بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در گستره بحث تحقق ایران قوی اشاره کرد و گفت: معظم‌له تاکید دارند: «در زمینه فرهنگی باید قوی  بشوید، در زمینه حفظ هویت اسلامی و انقلابی باید روزبه روز قوی تر و عمیق تر بشوید؛ این پاسخِ دشمنی های دشمن است »، با توجه به منویات مقام معظم رهبری، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، در دومین سال برگزاری رویداد فهما با ارائه طرح ملی ایران قوی، بستر جریان سازی این گفتمان را میان آحاد مردم به ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد و زمینه رقابت سالم بچه های مسجد را در ظهور و بروز این رویداد مهم در بستر فضای مجازی فراهم کرده است.




سعادتی ادامه داد: «ایران قوی» با بسترسازی برای مشارکت و نقش آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، درصدد تقویت مولفه های استحکام فرهنگی نظام اسلامی بر محور مسجد است و در این راستا اهدافی نظیر شناسایی و توانمندسازی استعدادهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، جریان سازی گفتمان ایران قوی و ترویج روحیه، امید و تلاش و حضور موثر و هدفمند بچه های مسجد در فضای مجازی را دنبال می کند.




وی در ادامه به محورهای طرح ملی ایران قوی اشاره کرد و گفت: «قرآن و سیره اهل بیت(ع)» با زیرمجموعه‌هایی نظیر فرهنگ ولایت مداری، سبک زندگی ایرانی - اسلامی، داستان های قرآنی، بزرگداشت مناسبت های مذهبی، نماز، امر به معروف و نهی از منکر و ...، «مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی» با زیرمجموعه هایی همچون نقش مسجد در خودسازی، نقش مسجد در جامعه پردازی، نقش جوانان مسجدی در قوی شدن ایران اسلامی و ... دو محور نخست این طرح را تشکیل می دهند.





سعادتی افزود: پیشرفت و امید به آینده با زیرمحورهای نشاط‌آفرینی در جامعه، تقویت روحیه امید و تلاش در بین جوانان، توجه به کارآفرینی و جهش تولید، خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی، نمادها و جلوه‌های پیشرفت و عدالت، ابتکارات، اختراعات، خلاقیت ها، الگوهای موفق محلی، استانی و ملی و ... ومقاومت و عزت ایران اسلامی با موضوعاتی از قبیل دفاع مقدس، شهدای مقاومت، هسته ای، سلامت و ... ، شهید سردار سلیمانی، نمایش جلوه های مشارکت مردم (همدلی، مواسات، راهپیمایی و ...)، رشد علم و فن آوری و سایر اسوه ها و نمادهای عزت و مقاومت دیگر محورهای ایران قوی هستند.



وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی درباره این طرح از 19 مهرماه آغاز شده است، اظهار کرد: بازه زمانی اجرای آن از هفته دفاع مقدس تا میلاد حضرت زهرا(سلام االله علیها) در سطح کانون های فرهنگی هنری سراسر کشور است. بعد از اتمام مهلت شرکت، نیمه دوم دی ماه تا بهمن ماه فرآیند ارزیابی و داوری آثار صورت گرفته و آئین اختتامیه و معرفی برترین های طرح 18 اسفند ماه، همزمان با سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود.



معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با بیان اینکه این طرح در قالبسه شبستان «شبستان فرهنگ»، «شبستان هنر» و «شبستان نوآوری» اجرا می شود، گفت: ذیل این شبستان ها 12 رواق تعریف شده که در طرح ملی ایران قوی هر یک از آنها توسط استانی معین راهبری می شوند.





سعادتی با اشاره به استان های معین و رواق های تحت نظارت آنها، تصریح کرد: خراسان رضوی در رواق نور، چهارمحال و بختیاری در رواق کتاب، قم در رواق دانش، تهران در رواق همدلی، فارس در رواق رسانه، هرمزگان در رواق سرود، گلستان در رواق فیلم، البرز در رواق نمایش، اردبیل در رواق ترنج، یزد در رواق قلم، اصفهان در رواق کارآفرینی وخراسان جنوبی در رواق فن آوری با هدف برونسپاری فعالیت ها و بهره مندی از ظرفیت های استانی، استان های معین هستند.



وی درباره وظایف کانون های فرهنگی هنری برای اجرای هر چه کیفی تر و اثرگذارتر طرح ملی ایران قوی، گفت: جریان‌سازی گفتمان ایران قوی در محله، اطلاع رسانی و انگیزه بخشی به اعضا برای شرکت حداکثری در برنامه ها، ثبت دقیق گزارش و مستندات عملکرد کانون در سامانه بچه‌های مسجد،رعایت ضوابط ستاد کرونا و پروتکل های بهداشتی در اجرای برنامه های مسجد و کانون و تعامل در قالب شبکه رابطین فهما و ارتباط مستمر با ستاد استان ازجمله این وظایف است.



سعادتی ادامه داد: ارزیابی و داوری طرح ملی ایران قوی در دو مرحله انجام می شود؛ ارزیابی اولیه در مرحله استانی و داوری نهایی در سطح ملی است که در سطح استان از کانون های برتر هر استان براساس بیشترین امتیاز کسب شده در سامانه بچه های مسجد تقدیر ویژه صورت می گیرد و در سطح ملی از رتبه برتر با جایزه نقدی یکصدمیلیون ریالی، رتبه شایسته تقدیر جایزه نقدی پنجاه میلیون ریالی و از هفت رتبه شایسته تقدیر در هر رواق با جایزه نقدی سی میلیون ریال تقدیر می شود.



وی با بیان اینکه همه فعالیت های ذیل این طرح منطبق با مصوبات ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا در هر استان انجام می شود، افزود: وظایف ستادهای استانی در اجرای این طرح هم در قالب شیوه نامه اجرایی به آنها ابلاغ می شود.