«ایران قوی»؛ طرح ملی بچه‌های مسجد برای حفظ هویت اسلامی ایرانی/ جزئیات و زمانبندی اجرا

«ایران قوی»؛ طرح ملی بچه‌های مسجد برای حفظ هویت اسلامی ایرانی/ جزئیات و زمانبندی اجرا

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹
سعادتی با تشریح جزئیات طرح ملی «ایران قوی»، گفت: این طرح ویژه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور تا میلاد باسعادت حضرت زهرا(س) اجرا و برگزیدگان آن همزمان با ۱۸ اسفند، سالروز تاسیس ستاد فهما، معرفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) طرح ملی «ایران قوی» را در دستور کار قرار داده است تا از طریق اجرای آن در بیش از 25 هزار کانون مسجدی، بچه های مسجد را در تحقق ایرانی قوی آماده کند. به منظور اطلاع از جزئیات این طرح با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری این ستاد گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

«سعید سعادتی» با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره تحقق ایران قوی، اظهار کرد: معظم‌له تاکید دارند: «در زمینه فرهنگی باید قوی  بشوید، در زمینه حفظ هویت اسلامی و انقلابی باید روزبه روز قوي تر و عمیق تر بشوید؛ این پاسخِ دشمنی های دشمن است »، در این راستا ستاد هماهنگی کانون هاي فرهنگی هنري مساجد کشور، در دومین سال برگزاري رویداد فهما با ارائه طرح ملی ایران قوي، بستر جریان سازي این گفتمان را در بین آحاد مردم به ویژه اعضاي کانون هاي فرهنگی هنري مساجد و زمینه رقابت سالم بچه هاي مسجد را در ظهور و بروز این رویداد مهم در بستر فضاي مجازي فراهم کرده است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون هاي مساجد کشور ادامه داد: «ایران قوي» با بسترسازی برای مشارکت و نقش آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراك محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون هاي فرهنگی هنري مساجد کشور، درصدد تقویت مولفه هاي استحکام فرهنگی نظام اسلامی بر محور مسجد است و در این راستا اهداف شناسایی و توانمندسازي استعدادهاي فرهنگی و هنري انقلاب اسلامی، جریان سازي گفتمان ایران قوی و ترویج روحیه، امید و تلاش و حضور موثر و هدفمند بچه های مسجد در فضای مجازی را دنبال می کند.

 

محورهای چهارگانه ایران قوی

 

وی با اشاره به محورهای این طرح ملی، بیان کرد: قرآن و سیره اهل بیت(ع) با زیرمجموعه هایی همچون فرهنگ ولایت مداري، سبک زندگی ایرانی - اسلامی، داستان های قرآنی، بزرگداشت مناسبت های مذهبی، نماز، امر به معروف و نهی از منکر و ...، مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی با زیرمجموعه هایی همچون نقش مسجد در خودسازی، نقش مسجد در جامعه پردازی، نقش جوانان مسجدی در قوی شدن ایران اسلامی و ... دو محور نخست این طرح به شمار می آیند.

 

سعادتی اضافه کرد: پیشرفت و امید به آینده با زیرمحورهای نشاط آفرینی در جامعه، تقویت روحیه امید و تلاش در بین جوانان، توجه به کارآفرینی و جهش تولید، خدمت رسانی و محرومیت زدایی، نمادها و جلوه های پیشرفت و عدالت، ابتکارات، اختراعات، خلاقیت ها، الگوهای موفق محلی، استانی و ملی و ... و مقاومت و عزت ایران اسلامی با موضوعاتی از قبیل دفاع مقدس، شهداي مقاومت، هسته اي، سلامت و ... ، شهید سردار سلیمانی، نمایش جلوه هاي مشارکت مردم (همدلی، مواسات، راهپیمایی و ...)، رشد علم و فن آوری و سایر اسوه ها و نمادهاي عزت و مقاومت دیگر محورهای ایران قوی هستند.

 

معرفی برترین ها در سالروز تاسیس فهما

 

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی درباره این طرح از 19 مهرماه آغاز شده است، گفت: بازه زمانی اجرای آن از هفته دفاع مقدس تا میلاد حضرت زهرا(سلام االله علیها) در سطح کانون های فرهنگی هنری سراسر کشور است. بعد از اتمام مهلت شرکت، نیمه دوم دي ماه تا بهمن ماه فرآیند ارزیابی و داوري آثار صورت گرفته و آئین اختتامیه و معرفی برترین های طرح 18 اسفند ماه، همزمان با سالروز تأسیس کانون هاي فرهنگی هنري مساجد برگزار می شود.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون هاي مساجد کشور با بیان اینکه این طرح در قالب سه شبستان «شبستان فرهنگ»، «شبستان هنر» و «شبستان نوآوری» اجرا می شود، ابراز کرد: ذیل این شبستان ها 12 رواق تعریف شده که در طرح ملی ایران قوی هر یک از آنها توسط استانی معین راهبری می شوند.

 

استان های معین در رواق های دوازده‌گانه

 

وی با اشاره به استان های معین و رواق های تحت نظارت آنها، بیان کرد: خراسان رضوي در رواق نور، چهارمحال و بختیاري در رواق کتاب، قم در رواق دانش، تهران در رواق همدلی، فارس در رواق رسانه، هرمزگان در رواق سرود، گلستان در رواق فیلم، البرز در رواق نمایش، اردبیل در رواق ترنج، یزد در رواق قلم، اصفهان در رواق کارآفرینی و خراسان جنوبی در رواق فن آوري با هدف برونسپاري فعالیت ها و بهره مندي از ظرفیت هاي استانی، استان های معین هستند.

 

سعادتی درباره وظایف کانون های فرهنگی هنری برای اجرای هر چه کیفی تر و اثرگذارتر طرح ملی ایران قوی، تاکید کرد: جریان سازي گفتمان ایران قوي در محله، اطلاع رسانی و انگیزه بخشی به اعضا براي شرکت حداکثري در برنامه ها، ثبت دقیق گزارش و مستندات عملکرد کانون در سامانه بچه هاي مسجد، رعایت ضوابط ستاد کرونا و پروتکل هاي بهداشتی در اجراي برنامه هاي مسجد و کانون و تعامل در قالب شبکه رابطین فهما و ارتباط مستمر با ستاد استان ازجمله این وظایف است.

 

وی با بیان اینکه ارزیابی و داوري طرح ملی ایران قوي در دو مرحله انجام می شود، گفت: ارزیابی اولیه در مرحله استانی و داوري نهایی در سطح ملی انجام می شود؛ در سطح استان از کانون هاي برتر هر استان براساس بیشترین امتیاز کسب شده در سامانه بچه هاي مسجد تقدیر ویژه صورت می گیرد و در سطح ملی از رتبه برتر با جایزه نقدی یکصدمیلیون ریالی، رتبه شایسته تقدیر جایزه نقدی پنجاه میلیون ریالی و از هفت رتبه شایسته تقدیر در هر رواق با جایزه نقدی سی میلیون ریال تقدیر می شود.

 

وی در پایان با بیان اینکه تمامی فعالیت های ذیل این طرح منطبق با مصوبات ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا در هر استان انجام می شود، خاطرنشان کرد: وظایف ستادهای استانی در اجرای این طرح هم در قالب شیوه نامه اجرایی به آنها ابلاغ می شود.

پایان پیام/ 9