لبیک مسجدی‌ها به فرمان مقام معظم رهبری برای مقابله با کرونا

لبیک مسجدی‌ها به فرمان مقام معظم رهبری برای مقابله با کرونا

تاریخ انتشار : ۵ آبان ۱۳۹۹
اطلاعیه مرکز رسیدگی به امور مساجد در لبیک به مقام معظم رهبری، تشکیل کمیته اقدام عملی به فرامین رهبری در ستاد فهمای استان تهران و استمرار کمک‌های مومنانه مسجدی‌ها در ماه ربیع‌الاول ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۵ آبان ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۵ آبان:

 

اطلاعیه امور مساجد در لبیک به مقام معظم رهبری/ نقش‌­آفرینی مساجد در مسیر اجرای دقیق پروتکل­‌ها و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا

 

 

 

مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در خصوص تقویت همکاری‌­ها با ستاد ملی مدیریت کرونا اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

 

به استحضار هموطنان شریف و مؤمن می‌­رسانیم؛ بلافاصله پس از استماع فرمایشات و دغدغه­‌های رهبر حکیم و عالی‌قدر انقلاب اسلامی (مدظله‌­العالی)، عصر روز شنبه، جلسه‌­ای با میزبانی مرکز رسیدگی به امور مساجد و حضور نهادها و مسئولان محترم مرتبط تشکیل شد. هچنین در جلسه روز یکشنبه ستاد مدیریت کرونا در کلانشهر تهران، ظرفیت مساجد برای ورود جدی­‌تر و مؤثرتر به میدان مقابله با بیماری کووید ۱۹ مورد بررسی قرار گرفت.

 

ناظر بر جمع‌­بندی انجام شده و در لبیک به فرمان داهیانه معظم­‌له، اقدامات زیر برای عملیات حساس و محله محور مساجد در اولویت قرار گرفته است که همکاری و همیاری همه نیروهای داوطلب مردمی از اقشار و تخصص‌های گوناگون را می‌­طلبد و امید می‌­رود با ضمیمه شدن این موج جدید، از همت و وحدت، به حماسه‌­ای که ائمه محترم جماعات، اعضای محترم هیأت امنا، پایگاه‌­های بسیج، کانون‌­های فرهنگی و سایر تشکل­‌های مسجدی، طی ماه­‌های پشت‌­سر گذاشته شده در سه عرصه معنویت، سلامت و معیشت خلق کردند، شاهد کنترل موج سوم و پیشگیری از آغاز موج‌­های بعدی بیماری باشیم:

 

۱بهره­‌مندی از سرمایه بی‌­بدیل ایمان، معنویت، دعا و توسل، به­‌عنوان مؤثرترین راه نجات، از طریق اجرای برنامه‌­های مذهبی در فضای مجازی و رسانه‌­ای، با پشتیبانی محتوایی پایگاه تخصصی مسجد (www.masjed.ir )

 

۲-  فعالیت در تهیه و توزیع ماسک و اقلام بهداشتی و استفاده از ظرفیت تخصصی پزشکی مساجد برخوردار، خصوصاً در محله­‌های پر آسیب

 

۳نقش‌­آفرینی در آموزش محله‌­محور و اقناع مخاطبان در مسیر اجرای دقیق پروتکل­‌ها و مصوبات ستاد

 

۴هدایت کمک­‌های مردمی و تقویت گروه‌­های جهادی داوطلب، با استفاده از تجربیات ارزشمند رزمایش مواسات و نهضت تعاون و احسان، ناظر بر خدمات‌­رسانی و حمایت از خانواده­‌های آسیب‌­دیده و سالخوردگان

 

۵تقویت بسترهای ایفای نقش گروه­‌های داوطلب مردمی و جوانان در امر خدمت‌­رسانی در حوزه­‌های بهداشتی، فرهنگی و انفاق و مواسات

 

۶ایجاد امکان استفاده فردی مؤمنین از فیض نماز در مسجد در اوقات سه‌­گانه نماز، با باز بودن درب مساجد  ضمن  رعایت پروتکل­‌های بهداشتی

 

در پایان لازم به ذکر است که پیام‌­های تکمیلی، متعاقباً در اختیار ائمه محترم جماعات مساجد قرار خواهد گرفت.

 

لبیک کانون‌های مساجد استان تهران به فرمان مقام معظم رهبری/کمیته اقدام عملی به فرامین رهبری تشکیل شد

 

 

 

 

حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به لبیک بچه های مسجد به فرمان مقام معظم رهبری در تحقق ظرفیت مساجد برای ورود جدی­‌تر و مؤثرتر به میدان مقابله با بیماری کووید۱۹ اظهار کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک افراد نیازمند، کار گروهی تحت عنوان کمیته«اقدام عملی به فرامین رهبری» تشکیل شد تا نسبت به سازماندهی نیروهای داوطلب کانون های فرهنگی هنری مساجد همفکری و تبادل نظر و اقدام شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران بیان کرد: در این کمیته قرار شد با هماهنگی و همکاری  کامل و راهبردی دستگاه های همسو در مسجد از جمله مرکز رسیدگی به امور مساجد و بسیج  عمل شود و با توجه به اینکه ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان تهران به ۲۲ منطقه در شهر تهران و ۱۶ شهرستان تقسیم شده است با تدابیر انجام شده ۶۲ کانون به عنوان رابط با این ستاد حداقل ۲۵ کانون فرهنگی  هنری را تحت پوشش فعالیت و مدیریت خود قرار می دهند و جلسات به صورت روزانه در هر محل و منطقه و به طور منظم برگزار می شود که این جلسات منجر به انسجام در فعالیت های تحولی در محلات تهران به محوریت مسجد می شود.

 

وی با اشاره به فعالیت ۱۳۱۸ کانون فرهنگی هنری با ثبت رسمی در استان تهران افزود: با مدیریت و زعامت امام جماعت های مساجد فعالیت های گسترده فرهنگی و هنری و آموزشی در این کانون ها برگزار می شود که در این مقطع زمانی فعالیت های اجتماعی و کمک  های مومنانه و همدلی مردم عزیز استان رنگ و بوی خاصی به این فعالیت ها بخشیده می شود.

 

 مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با تشریح فعالیت های انجام شده در کانون های فرهنگی هنری مساجد برای مقابله با ویروس کرونا گفت: در شش ماه اول سال توسط کانون های مساجد با همیاری مردم در بخش های تهیه پارچه، دوخت و تجهیز کارگاه فعالیت صورت گرفت و دو میلیون و ۵۶۰ هزار ماسک تهیه و توزیع شد. ضمن اینکه دو میلیون و ۷۵۰ هزار لیتر بالغ بر سه میلیون و نیم بطری مواد ضدعفونی کننده توزیع گردید و همچنین بالغ بر ۳۰۰ هزار بسته داروهای گیاهی در میان مردم پخش شد.

 

وی خاطر نشان کرد: همچنین ۵ میلیون دستکش یکبار مصرف از سوی خیرین تهیه و توزیع گردید و مواد ضدعفونی کننده به منازل بیماران مبتلا به کرونا در مناطق ۲۲ تهران و ۱۵ شهرستان تابع استان تهران ارسال شد. همچنین معابر، اماکن عمومی و عابر بانک ها نیز در این مدت از سوی فعالین مسجدی مورد ضدعفونی قرار گرفت.

 

حجت الاسلام قدیریان با اشاره به خدمات کانون های فرهنگی هنری مساجد به همیاران مبارزه با کرونا گفت: ۱۲۰ هزار لیتر انواع آبمیوه طبیعی دراین مدت تهیه و توزیع گردید و بسته های معیشتی نیز در قالب کمک های مومنانه از سوی مساجد منتخب به نیازمندان ارسال شد.

 

راه اندازی و اجرای برنامه های مختلف و برپایی کاروان های شادی در مناسبت های ملی و مذهبی از دیگر فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران بود که حجت الاسلام قدیریان به آن اشاره کرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در پایان از عموم مردم و بزرگوار و خیرین گرانقدر و فعالین فرهنگی درخواست دارد بیش از پیش حضور در میدان مبارزه با کرونا و خدمت رسانی به نیازمندان حضور داشته باشند و با مال و حال خوب و اقدامات خود رنج ناشی از شیوع این ویروس منحوس را از خانواده های مصدوم از این بیماری را کمتر کنند و در این جبهه هم مثل دوران دفاع مقدس به هر شکلی که می توانند یاری رسان فرزندان خود در کانون های فرهنگی و هنری مساجد باشند.

 

توزیع ۱۰۰ بسته ارزاق از سوی خیرین مسجد حضرت ولی عصر(عج) به مناسبت ماه ربیع الاول

 

 

 

حجت الاسلام «سید حسین میرطالبی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه اهالی مسجد حضرت ولی عصر (عج) (واقع در تهران، خیابان شهید آیت، خیابان گلبرگ غربی، خیابان مدائن شمالی) با حساسیت و دقت زیاد و البته تعهد بالا پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، اظهار کرد: همین موضوع و همچنین ضد عفونی کردن مستمر فضای مسجد، موجب استمرار فعالیت های این خانه خدا در طول دوره شیوع این ویروس بوده و تا آنجایی که امکان داشت این مسجد را تعطیل نکردیم.

 

امام جماعت مسجد حضرت ولی عصر (عج) افزود: مراسم سوگواری شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع)، شنبه، سوم آبان ماه با رعایت پروتکل های بهداشتی و پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، و جشن آغاز امامت حضرت مهدی (عج) نیز، یک شنبه، چهارم آبان ماه پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در این مسجد برگزار شد.

 

وی اضافه کرد: اهالی مسجد حضرت ولی عصر (عج) همچنین در تداوم عمل به سخنان مقام معظم رهبری درباره رزمایش مواسات و همدلی، 100 بسته ارزاق در دهه اول ماه ربیع الاول و همزمان با سالروز امامت حضرت مهدی (عج) میان نیازمندان توزیع می کنند.

 

میرطالبی گفت: پایگاه بسیج شهید هنری در تهیه این بسته ها تلاش زیادی کرد و هرچقدر از زمان شیوع ویروس کرونا می گذرد خانواده های جدیدی که در این دوره بر مشکلات اقتصادی شان اضافه شده است به فهرست دریافت کمک های خیریه مسجد حضرت ولی عصر (عج) افزود.

 

وی تاکید کرد: درمانگاه شهدای ولی عصر (عج) این مسجد نیز همچنان به برخی از خانواده های نیازمند خدمات رایگان یا با کم ترین تعرفه ارائه می کند. امیدواریم با حمایت دستگاه های خدماتی به ویژه شهرداری بتوانیم به گروه های بیشتری از نیازمندان خدمت رسانی کنیم.

 

امام جماعت مسجد حضرت ولی عصر (عج) در پایان اظهار کرد: کاروان عزاداری اهالی این مسجد همچون بسیاری از مناسبت های مذهبی طی چند ماه اخیر، در شب شهادت امام حسن عسکری (ع) و پس از مراسم سوگواری در این خانه خدا در میدان های  20، 21 و 22 منطقه گلبرگ تهران راه اندازی شد تا عموم مردم در عمل، سوگوار شهادت امام حسن عسکری (ع) باشند.

 

همدلی با بیماران کرونایی و کمک رسانی به نیازمندان از سوی مسجد امام محمدباقر(ع)

 

 

 

 

«ابوالفضل قدیمی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از استمرار کمک های مومنانه مسجد امام محمدباقر(ع) واقع در دهکده المپیک، شهرک صدرا به مناسبت ماه ربیع الاول خبر داد و اظهار کرد:  قرار است 50 بسته معیشتی میان نیازمندان توزیع شود، که این سبد معیشتی به ارزش هر بسته آن 250 هزار تومان است.

 

عضو هیئت امنای مسجد امام محمدباقر(ع) واقع در (میدان المپیک شهرک صدرا) بیان کرد: این بسته های معیشتی شامل برنج ده کیلویی، روغن خوراکی دو بطری،عسل، کنسروتن ماهی، کشمش نیم کیلو، ماسک بهداشتی است. همچنین به دلیل تشدید بحران کرونا اگرچه نماز جماعت در مسجد برگزار نمی شود، اما با توجه به اینکه در مسجد باز است و نمازگزاران برای اقامه نماز فرادا حضور می یابند، ضدعفونی مرتب مسجد و سرویس های بهداشتی انجام می شود.

 

قدیمی افزود: همدلی با افراد محلی مبتلا به ویروس کرونا نیز انجام خواهد شد و پخش سخنرانیها و عزاداری ها به صورت لایو از صفحه اختصاصی مسجد به نشانیsadramosque به منظور بهره مندی مومنین از برنامه ها در منزل صورت می گیرد.

 

وی به فعالیت های این مسجد از زمان شیوع بحران کرونا تاکنون اشاره کرد وگفت:برپایی ایستگاه «نذر سلامت» به منظور توزیع مایع ضدعفونی سطوح،تهیه غذای گرم،دوخت ماسک در مسجد توسط خواهران و توزیع در میان نیازمندان، توزیع محلول رایگان ضدعفونی کننده دست،تهیه آبمیوه برای بیمارستان ها و کادر درمانی و دوخت گان برای پرستاران بیمارستان ها بخشی از خدمات مسجد امام محمدباقر(ع) شهرک صدرا است.

 

عضو هیئت امنای مسجد امام محمدباقر(ع) واقع در (میدان المپیک شهرک صدرا) با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای این مسجد قبل از بحران کرونا توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی بوده است، تصریح کرد: برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن کریم(یادواره شهید قاسم سلیمانی) در این مسجد در بهمن ماه  گذشته در رشته های حفظ پنج جزء اول یا جزء ۳۰ قرآن کریم و مفاهیم جزء سی براساس کتاب تفسیر قرآن تألیف ابوالفضل بهرامپور، ویژه برادران وخواهران برگزارشد و پس از پایان رقابت‌ها و اعلام نتایج به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا شد.

 

تدارک مسجد مقدس جمکران برای پایان هفته منتظران

 

 

 

 

مسجد مقدس جمکران این هفته و در ایام آغاز امامت و ولایت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) با برنامه های متنوع و بدون حضور مخاطب، میزبان زمزمه های انتظار است.

 

بنابر این گزارش، در این راستا فردا (سه شنبه، 6 آبان) ویژه برنامه «توسل به حریم کبریا» حجت الاسلام مهدوی نیا سخنرانی کرده و دعای پرفیض توسل با نوای حاج ابوالفضل بختیاری، زمزمه می شود.

 

همچنین، پنجشنبه، 8 آبان در ویژه برنامه «کمیل عارفانه» حجت الاسلام عزلتی سخنرانی می کند و دعای پرفیض کمیل هم با نوای سیدمحسن بنی فاطمه قرائت می شود.

 

جمعه، 9 آبان در روز منتسب به امام زمان(عج) برنامه «ندبه انتظار» با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و دعاخوانی حاج مهدوی رسول برگزار می شود.

 

پایان بخش برنامه های این هفته میعاد منتظران زیارت شریف آل یس در عصر روز جمعه است.

 

 

 

پایان پیام/ 9