پشت پرده توهین‌های غرب به پیامبر(ص)/ مساجد و هیئت‌ها غیرت دینی جامعه را افزایش دهند

پشت پرده توهین‌های غرب به پیامبر(ص)/ مساجد و هیئت‌ها غیرت دینی جامعه را افزایش دهند

تاریخ انتشار : ۷ آبان ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام والمسلمین حریزاوی با بیان‌اینکه توهین به مقدسات اسلام اهدافی همچون کاهش حساسیت مسلمانان نسبت به ظلم‌های دیگر استکبار را دنبال می‌کند، گفت: باید ظرفیت مساجد و هیئت‌ها را در گفتمان‌سازی تحریم کالاهای فرانسوی به کار بگیریم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در پی توهین نشریه فرانسوی شارلی‌ابدو به ساحت مقدس رسول خدا(ص) و حمایت بی شرمانه‌ی رئیس جمهوری فرانسه از این اقدام به بهانه آزادی بیان!، و به منظور بررسی راه های مقابله با این قبیل کارهای موهن و تکراری غرب، به ویژه با تکیه بر ظرفیت مساجد و هیئت ها، با حجت الاسلام والمسلمین «روح الله حریزاوی»، معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقیم حضورتان می شود:

 

چه اهدافی در پشت پرده توهین به مقدسات مسلمانان در غرب، دنبال می شود؟

 

هدف اصلی دشمنان کاهش محبوبیت پیامبر اکرم (ص) نیست بلکه اهداف دیگری را پشت پرده این توهین ها دنبال می کنند که می توان کاهش حساسیت امت اسلام در مقابل سران خائن کشورهای خلیج، به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و سرگرم شدن امت اسلام به این امور و غفلت از جنایت های اساسی ای که طاغوت بین الملل و استکبار جهانی در حال دنبال کردن آن هستند، را از جمله آنها دانست.

از این رو، نباید غفلت کرد که موضوع توهین به پیامبر(ص) حرکتی چندضلعی است و باید از چند منظر بررسی شود.

 

آیا آنچه از آتش زدن پرچم و راه اندازی هشتک ها در فضای مجازی و ... انجام می شود برای مقابله و محکوم کردن این جنایات کافی است یا باید تدبیری دیگر اندیشیده شود؟

 

ابراز انزجار از این اقدامات موهن باید در بهترین شکل و همراه با خلاقیت کافی انجام شود برای مثال فعال شدن در فضای مجازی به شیوه های ابداعی و خلاقانه همچون فعالیت گروه های جهادی و آتش به اختیار؛ علاوه بر این ما نیازمند اقدامات عملی نیز هستیم. باید با هماهنگی مجموعه های مردمی شاهد یک سری اقدامات تحریم در خرید و استفاده محصولات فرانسوی انجام دهیم.

هم مسئولان گمرک کشور و هم صنعت خودروسازی باید سریعاً در این باره برنامه ریزی کنند. همچنین، پیشنهاد می شود تغییر پلت فروم پژو در برنامه ای 5 ساله دنبال و خط تولید خودرو در دولت آینده و با کمک مهندسان صنایع موشکی که قطعاً می توانند در طراحی خوردوهای جدید ایرانی و نیز مونتاژ ورود و عمل کنند، انجام شود.

اقداماتی از این قبیل باید در دستور کار قرار بگیرد تا کلا پای فرانسوی ها از چند صنعت مهم و پرمصرف و پرکاربرد کشور قطع شود. اینکه به مردم بگوییم فلان خودرو را نخرید در حالی که انتخاب دیگری ندارند، ظلم در حق آنها است، باید مقدمات فراهم و خط تولید چند خودروی خوب فعال شود، آنگاه از مردم بخواهیم خرید خودروی فرانسوی را تحریم کنند.

 

با توجه به اینکه پیش زمینه چنین اقداماتی، فرهنگسازی و نهادینه کردن این امر در سبک زندگی مردم است، رسالت مجموعه های فرهنگی مذهبی به ویژه مسجد و هیئت در این باره و فرهنگسازی تحریم کالاهای کشورهایی که به مقدسات مذهبی ما توهین می کنند، چیست؟

 

همانطور که رهبری معظم انقلاب فرمودند: مجموعه های فرهنگی نقشی مهم در فرهنگسازی و گفتمان سازی دارند و گفتمان قابلیت تبدیل به سکه رایج و روز را دارد.

اگر مسجد و هیئت ما روی گفتمان سازی مسئله ای تمرکز کنند، می توانند یک موضوع را در جامعه جا بیندازند و در جامعه عطش ایجاد کنند؛ برای مثال در سال های اخیر اهتمام خوبی نسبت به زیارت اربعین به وجود آمده و عملکرد مجموعه های فرهنگی به ویژه مساجد و هیئت ها را می توان در ایجاد شوق و انگیزه این زیارت در مردم موفق ارزیابی کرد.

این در حالی است که یکی دو دهه قبل چیزی به عنوان زیارت اربعین در فرهنگ رایج ایران دیده نمی شد، چون هم رژیم بعث در عراق حاکم بود و هم بعد از سقوط صدام این فرهنگ و زیارت، مرسوم نبود اما امروز به همت مساجد و هیئت ها با پدیده ای جهانی به عنوان زیارت و راهپیمایی اربعین، پدیده جاماندگان اربعین، پدیده موکب های اربعین و پدیده مواسات و کمک مومنانه مواجه هستیم.

در همه این پدیده ها علاوه بر سازماندهی عملیاتی، کاری مهم در گفتمان سازی انجام شده است، بنابر این، می توان در حوزه مقابله با توهین های غرب به مقدسات مسلمانان با فرهنگ سازی و ترویج گفتمان در بستر مسجد و هیئت، کارهایی اثرگذار و موفق انجام داد. چنان که به همت فعالان فرهنگی مذهبی اقدامات ارزنده ای همچون تولید عکس، کاریکاتور، داستان کوتاه و ... نیز انجام شده و می تواند تقویت شود.

 

با توجه به آنکه یکی از اهداف دشمنان از این توهین ها به مقدسات مسلمانان، حساسیت زدایی است، چطور می توان این حساسیت را در بالاترین سطح نگاه داشت و آیا می توان بر ظرفیت مساجد نیز در این باره تکیه داشت؟

 

یکی از اجزای شخصیت اجتماعی یک ملت، هویت آن و یکی از اجزاء اصلی هویت، غیرت است، همه فرهنگ ها و ممالک نسبت به هویت و غیرت ملی و دینی خود حساسیت دارند، از این رو، وقتی اتفاقی اینچنین می افتد نخستین مسئله مهم برای ما دفاع از غیرت دینی مان است. باید توجه داشت یکی از نتایج کاهش غیرت دینی ملی، پذیرش ظلم ظالمان و ترس از مدیریت مدیران منفعل و غیرفعال است. مسئله ای که متاسفانه امروز در حوزه های مختلف شاهد آن هستیم؛ در حالی که مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند: ترسوها حق ندارند درباره عقلانیت صحبت کنند.

برای حل مسائل کشور موظف هستیم، به منظور حساس تر کردن مردم تلاش کنیم، این تهدیدی که دشمنان اسلام با توهین به ساحت مقدس نبوی(ص) ایجاد کرده اند، فرصتی است که مردم را بیدارتر و آگاه تر کنیم و از آنها بخواهیم نسبت به مسائلی همچون گرفتاری به مسئولان بی کفایت حساس باشند.

پایان پیام/ 9