اجرای طرح ملی «شنبه‌های کتاب مساجد» از مهر تا مهر/ راه‌های انس بچه‌های مسجد با یار مهربان

اجرای طرح ملی «شنبه‌های کتاب مساجد» از مهر تا مهر/ راه‌های انس بچه‌های مسجد با یار مهربان

تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سعادتی با اعلام اجرای طرح ملی «شنبه‌های کتاب مساجد» در کانون‌های فرهنگی هنری، گفت: انس بچه‌های مسجد با کتاب از طرقی همچون کتاب‌خوانی در مسجد و راه‌اندازی حلقه‌های فرهیختگی از اهداف این طرح است.

«سعید سعادتی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از اجرای طرح ملی «شنبه های کتاب مساجد» خبر داد و اظهار کرد: همسو با تأکید مقام معظم رهبری بر امر کتابخوانی و با توجه به آنکه مسجد به عنوان پایگاه و کانون عبادت، اندیشه و تفکر برترین ظرفیت را برای تحقق این مهم دارد، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال جاری و با همکاری ستاد فهمای استان چهار محال و بختیاری طرح ملی «شنبه های کتاب مساجد» را اجرا می کند.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: شنبه های کتاب مساجد عنوان طرحی است با محوریت مسجد و نظارت امام جماعت که ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه را دنبال می کند و هر هفته یک کتاب مفید به نمازگزاران مسجد معرفی می شود. این طرح شنبه هر هفته مابین اقامه نماز مغرب و عشا در مساجد اجرا می شود و امام جماعت مسجد و یا یکی از اعضای کتابخانه و کانون، گزیده ای از یک کتاب را برای نمازگزاران می خواند و به معرفی آن کتاب می پردازد.

 

وی تصریح کرد: اجرای این طرح موجب جریان سازی، افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین آحاد مردم جامعه بویژه جوانان شده به طوری که در سال گذشته از تعداد 7831 کانون فرهنگی هنری 54624 فعالیت شنبه های کتاب در سامانه بچه های مسجد به ثبت رسیده است.

 

سعادتی درباره اهداف کلی طرح بیان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، رونق بخشیدن به کتابخانه های مساجد کشور، احیای نقش کتابخانه های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی، آشنایی با ناشران، نویسندگان و کتاب های مفید و  نیازسنجی مطالعاتی نوجوانان و جوانان از اهداف کلی این طرح و تقویت فعالیت های مردمی و خودجوش در حوزه کتاب و کتابخوانی، افزایش سرانه مطالعه و ترویج نهضت مطالعه مفید اهداف عملیاتی  آن است.

 

وی با بیان اینکه اعضای کتابخانه ها وکانون های مساجد، نمازگزاران و عموم مردم مخاطب این طرح ملی محسوب می شوند، تاکید کرد: ائمه جماعات مساجد، مسئولان کانون ها، کتابخانه های مساجد و کتابداران مجری و کانون ها و کتابخانه های مساجد سراسر کشور بستر اجرای آن در فضای مجازی و حقیقی هستند.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما با بیان اینکه این طرح در بازه زمانی مهرماه 99 تا مهرماه 1400 اجرا می شود، ابراز کرد: این طرح در سه مرحله اجرا می شود، نخست انتخاب کتاب در کارگروه محتوایی در مسجد متشکل از امام جماعت، کتابدار، مدیر کانون و سه تا پنج نفر از افراد صاحب نظر در حوزه کتاب البته اولویت با  کتاب های مذهبی ، اعتقادی و خانواده محور در سه حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال است؛ دوم معرفی کتاب که روزهای شنبه گزیده آن توسط امام جماعت، کتابدار مسجد یا یکی از اعضای کتابخانه بین دو نماز مغرب و عشاء یا بعد از نماز خوانده می شود.

 

وی اضافه کرد: و نهایتاً انس با کتاب از طرقی همچون کتاب خوانی در مسجد، راه اندازی حلقه های فرهیختگی شامل گروهی متشکل از امام جماعت، مسئول کانون، مسئول کتابخانه، کتابدار و سه تا پنج نفر از افراد اهل مطالعه و صاحبنظر برای مطالعه و معرفی کتاب به مجریان طرح در مسجد و راه اندازی پویش # شنبه_های _با_کتاب در فضای مجازی با انتشار عکس اعضای کانون به همراه کتاب معرفی شده هر هفته به منظور ترغیب اعضای کانون به خرید و مطالعه کتاب خوب.

 

سعادتی تاکید کرد: ثبت فعالیت هر هفته کانون در سامانه بچه های مسجد در طول سال، برگزاری مسابقات هفتگی کتابخوانی و خلاصه نویسی کتاب، قصه گویی ویژه کودکان از کتب معرفی شده و برگزاری مسابقه تولید کلیپ معرفی کتاب برای عموم مردم به منظور معرفی هر چه بیشتر طرح و بالا بردن میزان مشارکت نیز به منظور انس بچه های مسجد با کتاب پیش بینی شده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از پایان اجرای این طرح ملی، بر اساس گزارش های ارسالی استان ها و بررسی مستندات، از سه استان برتر و 36 کانون فرهنگی هنری تقدیر به عمل می آید.

پایان پیام/ 9