از طرح کتابخوان شدن بچه‌های مسجد تا تداوم مقابله مسجدی‌ها با کرونا

از طرح کتابخوان شدن بچه‌های مسجد تا تداوم مقابله مسجدی‌ها با کرونا

تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹
اجرای طرح ملی «شنبه‌های کتاب مساجد»، برگزاری جشنواره سرود «سردار آسمانی» ویژه سالگرد شهادت حاج قاسم و اجرای طرح «پیک سلامت» در حمایت از بیماران کرونایی ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۸ آبان ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۱۸ آبان ماه:

 

اجرای طرح ملی «شنبه‌های کتاب مساجد»/ راه‌های انس بچه‌های مسجد با یار مهربان

 

 

 

 

«سعید سعادتی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از اجرای طرح ملی «شنبه های کتاب مساجد» خبر داد و اظهار کرد: همسو با تأکید مقام معظم رهبری بر امر کتابخوانی و با توجه به آنکه مسجد به عنوان پایگاه و کانون عبادت، اندیشه و تفکر برترین ظرفیت را برای تحقق این مهم دارد، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال جاری و با همکاری ستاد فهمای استان چهار محال و بختیاری طرح ملی «شنبه های کتاب مساجد» را اجرا می کند.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: شنبه های کتاب مساجد عنوان طرحی است با محوریت مسجد و نظارت امام جماعت که ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه را دنبال می کند و هر هفته یک کتاب مفید به نمازگزاران مسجد معرفی می شود. این طرح شنبه هر هفته مابین اقامه نماز مغرب و عشا در مساجد اجرا می شود و امام جماعت مسجد و یا یکی از اعضای کتابخانه و کانون، گزیده ای از یک کتاب را برای نمازگزاران می خواند و به معرفی آن کتاب می پردازد.

 

وی تصریح کرد: اجرای این طرح موجب جریان سازی، افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین آحاد مردم جامعه بویژه جوانان شده به طوری که در سال گذشته از تعداد 7831 کانون فرهنگی هنری 54624 فعالیت شنبه های کتاب در سامانه بچه های مسجد به ثبت رسیده است.

 

سعادتی درباره اهداف کلی طرح بیان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، رونق بخشیدن به کتابخانه های مساجد کشور، احیای نقش کتابخانه های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی، آشنایی با ناشران، نویسندگان و کتاب های مفید و  نیازسنجی مطالعاتی نوجوانان و جوانان از اهداف کلی این طرح و تقویت فعالیت های مردمی و خودجوش در حوزه کتاب و کتابخوانی، افزایش سرانه مطالعه و ترویج نهضت مطالعه مفید اهداف عملیاتی  آن است.

 

وی با بیان اینکه اعضای کتابخانه ها وکانون های مساجد، نمازگزاران و عموم مردم مخاطب این طرح ملی محسوب می شوند، تاکید کرد: ائمه جماعات مساجد، مسئولان کانون ها، کتابخانه های مساجد و کتابداران مجری و کانون ها و کتابخانه های مساجد سراسر کشور بستر اجرای آن در فضای مجازی و حقیقی هستند.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما با بیان اینکه این طرح در بازه زمانی مهرماه 99 تا مهرماه 1400 اجرا می شود، ابراز کرد: این طرح در سه مرحله اجرا می شود، نخست انتخاب کتاب در کارگروه محتوایی در مسجد متشکل از امام جماعت، کتابدار، مدیر کانون و سه تا پنج نفر از افراد صاحب نظر در حوزه کتاب البته اولویت با  کتاب های مذهبی ، اعتقادی و خانواده محور در سه حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال است؛ دوم معرفی کتاب که روزهای شنبه گزیده آن توسط امام جماعت، کتابدار مسجد یا یکی از اعضای کتابخانه بین دو نماز مغرب و عشاء یا بعد از نماز خوانده می شود.

 

وی اضافه کرد: و نهایتاً انس با کتاب از طرقی همچون کتاب خوانی در مسجد، راه اندازی حلقه های فرهیختگی شامل گروهی متشکل از امام جماعت، مسئول کانون، مسئول کتابخانه، کتابدار و سه تا پنج نفر از افراد اهل مطالعه و صاحبنظر برای مطالعه و معرفی کتاب به مجریان طرح در مسجد و راه اندازی پویش # شنبه_های _با_کتاب در فضای مجازی با انتشار عکس اعضای کانون به همراه کتاب معرفی شده هر هفته به منظور ترغیب اعضای کانون به خرید و مطالعه کتاب خوب.

 

سعادتی تاکید کرد: ثبت فعالیت هر هفته کانون در سامانه بچه های مسجد در طول سال، برگزاری مسابقات هفتگی کتابخوانی و خلاصه نویسی کتاب، قصه گویی ویژه کودکان از کتب معرفی شده و برگزاری مسابقه تولید کلیپ معرفی کتاب برای عموم مردم به منظور معرفی هر چه بیشتر طرح و بالا بردن میزان مشارکت نیز به منظور انس بچه های مسجد با کتاب پیش بینی شده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از پایان اجرای این طرح ملی، بر اساس گزارش های ارسالی استان ها و بررسی مستندات، از سه استان برتر و 36 کانون فرهنگی هنری تقدیر به عمل می آید.

 

برگزاری جشنواره سرود «سردار آسمانی» ویژه سالگرد شهادت حاج قاسم/ جشنواره فیلم «طنین» برگزار می‌شود

 

با توجه به تعریف سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری برای فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال جاری و تعریف و فعال سازی رواق های دوازده‌گانه برای این مهم، جلسات رواق ها به همت معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، در حال برگزاری است و اولویت فعالیت آنها تعیین می شود.

 

بنابر این گزارش، پیش از این جلسات رواق های نمایش و قلم برگزار و اولویت کاری آنها مشخص شد و پس از آن جلسات وبیناری رواق های فیلم و سرود نیز برگزار و اولویت و محورهای کاری شان مشخص شده است.

 

در جلسه رواق فیلم با تولیت استان گلستان، برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره فیلم «طنین»، ارتقای کیفیت برگزاری و تولیدات استانی و ثبت در سامانه بچه های مسجد برای دریافت امتیاز رویداد فهما و بهره مندی از حمایت ها مورد بحث قرار گرفت.

 

 

اخبار | جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد

 

 

تربیت نیروی متخصص و پیشبرد همه برنامه ها با محوریت طرح ملی «ایران قوی» نیز در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

استعدادیابی و شناسایی فیلمسازان جوان مسجدی از طریق جشنواره فیلم «طنین» و جمع آوری آثار برای حمایت از استعدادهای شناسایی شده و تربیت و عرضه چهره های جریان ساز عرصه فیلم و فیلمسازی به جامعه از کانون های مساجد، هم اولویت هایی است که باید در رواق روی آنها کار شود.

از این رو، دوره های آموزشی در دو بخش متمرکز در سامانه بچه های مسجد و نیز وُرک‌شاپ های حرفه ای در رواق فیلم برگزار می شود. تشکیل شورای مشورتی استانی و کمیته علمی با حضور دو نخبه استانی و سه تن از استادان برجسته کشوری هم در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

 

ثبت گروه های سرود به عنوان برند کانون های فرهنگی هنری مساجد

 

این گزارش می افزاید: در رواق «سرود» به تولیت استان هرمزگان نیز برنامه ها و اولویت های کاری کانون های فرهنگی هنری مساجد مشخص شده است.

کارویژه این رواق، ثبت گروه های سرود به عنوان برند کانون های فرهنگی هنری مساجد است چراکه سرود از نقاط قوت فعالیت کانون های مساجد محسوب می شوند؛ از این رو، ثبت گروه های جدید سرود در دستور کار رواق است تا از این طریق افراد مستعد و خلاق و آشنا با سیاست های کانون ها و توانمند در عرصه جریان سازی سرود شناساسی شوند.

 

 

 

 

آموزش سرود به بچه های مسجد

 

آموزش سرود دیگر اولویت این رواق است؛ امسال کتاب «مبانی سرود» را در موضوع تربیت مربی سرود منتشر کردیم، این کتاب را با توجه به تناسب محتوای آن با فعالیت کانون ها، تبدیل به آموزش تصویری کردیم تا مربیان کل کشور را از این طریق زیر چتر حمایت قرار دهیم.

تولید و اجرای اثر در گروه های سرود، دیگر اولویت رواق سرود است، چراکه اساساً پنج رواق شبستان هنر در عرصه آموزش، تولید و رقابت فعال هستند. در همین راستا از خلاقیت ها و کارهای جدید حمایت می کنیم و تولیدات از طریق سامانه بچه های مسجد در اختیار همه کانون ها قرار می گیرد.

شورای مشورتی رواق با حضور نخبگان استانی تشکیل می شود، همچنین، شورای مشورتی کشوری هم برای این رواق با حضور استادان برجسته سرود کشور تشکیل می شود تا طرح های شورای مشورتی استانی را بررسی و چکش کاری کنند. البته کمیته علمی هم برای این رواق در نظر گرفته شده است.

برگزاری دو جشنواره سرود «سردار آسمانی» به مناسبت اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی با محوریت استان کرمان و جشنواره سرود «صدای انقلاب» با محور ایران قوی همسو با بیانات مقام معظم رهبری همزمان با دهه فجر انقلاب نیز از کارویژه های این رواق است.

 

اختصاص حواله ماهانه و رایگان تهیه نان و گوشت به ۱۲۰ خانواده محروم

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «علی رضاپور» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) (واقع در تهران، خیابان قزوین، خیابان شهید جواد سبحانی، خیابان شهید قهرمان حاجیان، کوچه شهید قادری، کوچه شهید رجبی) قدمت 50 ساله دارد و به محفلی برای نوجوانان و جوانان منطقه امامزاده عبدالله (ع) خیابان قزوین تبدیل شده است، اظهار کرد: هیئت امنا و پایگاه مقاومت بسیج حضرت امیرالمومنین (ع) و کانون فرهنگی هنری «حضرت ابوطالب (ع)» با شیوع ویروس کرونا کار ضد عفونی کردن این مسجد و برخی از اماکن و معابر عمومی منطقه امامزاده عبدالله (ع) را انجام می دهد.

 

امام جماعت مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) افزود: تولید ماسک کار دیگر اهالی این مسجد در دوره شیوع ویروس کرونا بود که تاکنون بیش از 20 هزار ماسک، تولید و میان نمازگزاران این مسجد و نیازمندان توزیع شده است که کانون فرهنگی هنری هنری حضرت ابوطالب (ع) در انجام این کار نقش مهمی داشته است.

 

وی اضافه کرد: صندوق قرض الحسنه مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) در سال 1398 تاسیس و در دوره شیوع ویروس کرونا به 30 نفر، وام دو میلیون تومانی با بازپرداخت 20 ماه پرداخت شد که پایگاه مقاومت بسیج حضرت امیرالمومنین (ع) و کانون فرهنگی هنری حضرت ابوطالب (ع) در شناسایی این خانواده نقش داشتند.

 

رضاپور گفت: خیریه مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) به 120 خانواده نیازمند طی هشت سال اخیر کمک هایی در قالب پوشاک و ارزاق تقدیم می کند که در دوره شیوع ویروس کرونا در برخی از ماه ها دو مرتبه این کمک را اهدا کرده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقدام دیگر اهالی مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) در دوره شیوع ویروس کرونا عقد قرارداد با نانوایی نزدیک این مسجد بود که طی آن، به 120 خانواده تحت پوشش، حواله دریافت 50 تا 80 قرص نان برای هر ماه و همچنین قرارداد با قصابی نزدیک این مسجد با هدف در اختیار قرار دادن گوشت رایگان به 60 خانواده بود که در هر مرتبه، دو تا سه کیلو گوشت به این خانواده ها اهدا شد. هیئت امنا، خیریه، پایگاه بسیج و کانون ابوطالب (ع) در این زمینه نیز نقش موثری ایفا کرده اند.

 

اجرای طرح «پیک سلامت» در حمایت از بیماران کرونایی/ تامین جهیزیه جوانان بی‌بضاعت توسط بچه‌های مسجد

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد از جمله پایگاه‌های فعال در جوار مساجد هستند که توانسته اند در جذب اقشار مختلف به فعالیت ها و برنامه های مسجد، نقش مهم و موثری ایفا کنند و در محرومیت زادیی هم فعالیت های گسترده ای انجام دهند، یکی از این کانون های فرهنگی هنری فعال کانون فجر مسجد حضرت زینب(س) واقع در نازی آباد، خیابان شهید عراقی است. به منظور تشریح فعالیت های این کانون فرهنگی هنری گفت و گویی با «مجید وفامهر»، مدیر این کانون فرهنگی هنری ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

فعالیت ها و رویکردهای کانون فجر مسجد حضرت زینب(س) برای مهار ویروس کرونا در چه محورهایی بوده است؟

 

از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون فعالان کانون فرهنگی هنری فعالیت های گسترده ای را در مهار ویروس انجام داده اند که از جمله می توان به ضدعفونی کردن خیابان ها و محلات در چند مرحله اشاره کرد.

راه اندازی «ایستگاه سلامت» در میدان بازار دوم نازی آباد به منظور فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده با قیمت مناسب و اجرای طرح «پیک سلامت» بخش دیگری از اقدامات فعالان مسجدی با هدف تامین مایحتاج ضروری بیماران کرونایی و افراد سالخورده است.

همچنین، در مناسبت های مختلف سعی کردیم، غذای گرم طبخ و در میان نیازمندان حاشیه نشین و بیمارستان ها توزیع کنیم و در راستای رزمایش مواسات و کمک های مومنانه 100 بسته معیشتی در میان نیازمندان تحت پوشش مسجد در چند مرحله توزیع شد.

                                                 

طرح توزیع شیرخشک در میان خانواده های نیازمندی که نوزاد شیرخواره داشتند، با چه کیفیتی اجرا شد؟

 

با توجه به افزایش قیمت شیرخشک در بازار، فعالیان کانون با مشارکت خیرین و پایگاه بسیج مسجد در ماه محرم اقدام به جمع آوری کمک برای خریداری شیرخشک برای خانواده هایی که فرزند شیرخواره داشتند، کردند در این اقدام خیرخواهانه توانسته ایم 400 قوطی شیرخشک تهیه و با نیت شش ماه کربلا حضرت علی اصغر(ع) در میان خانواده های نیازمند توزیع کنیم. درصدد هستیم که این اقدام مومنانه را استمرار ببخشیم و در آینده نزدیک به تعداد دیگری از خانواده های نیازمندی که فرزند شیرخواره دارند، در این زمینه کمک داشته باشیم.

 

برنامه و رویکرد کانون فجر با مشارکت خیرین برای کمک به جوانان نیازمند در آستانه ازدواج چیست؟

 

یکی از برنامه های مورد توجه که با همکاری خیران و فعالان این کانون در طول سال درچند نوبت انجام می شود، تهیه جهیزیه کامل برای جوانان نیازمند در آستانه ازدواج است. از ابتدای بحران کرونا تاکنون با مشارکت خیرین توانستیم برای 13 زوج مسکن تهیه کنیم. همچنین توانستیم رهن مسکن 12 خانواده نیازمند آبرومند را تامین کنیم.

علاوه بر این، یکی از اقدامات خیرخواهانه ای که سالیان سال است توسط یکی از نمازگزاران خیر مسجد حضرت زینب(س) انجام می شود، اجاره صلواتی 6 واحد مسکونی به جوانان نیازمندی که تازه ازدواج کرده اند به مدت یک یا دو سال است که با کمک این خیر تعدادی از زوج ‌های جوانی که سال‌ ها قبل میهمان خانه صلواتی بودند، اکنون صاحبخانه شده اند.  

 

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره گیری از ظرفیت مساجد در مهار ویروس کرونا و آموزش برای پیشگیری این بیماری رویکرد و برنامه کانون فجر در این زمینه چیست؟

 

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه فعالان مسجد ضدعفونی معابر و خیابان ها را همانند سابق از سر گرفته اند و با توجه به اینکه محله نازی آباد یکی از بازارهای خرید محسوب می شود، جزو مناطق پرخطر برای شیوع ویروس کرونا است به همین جهت در نظر داریم که بروشورهای آموزشی پیرامون اطلاع رسانی از این بیماری را تهیه و همراه با اقلام بهداشتی میان مردم توزیع کنیم.

همچنین، تعدادی از فعالان مسجد و گروه جهادی «سبیل» اعلام آمادگی کرده اند که به صورت داوطلبانه در تعدادی از بیمارستان های تهران مشغول خدمت رسانی به بیماران کرونایی می شوند.

 

با  توجه به اینکه کانون فرهنگی هنری «فجر» یکی از کانون های مساجد فعال استان تهران محسوب می شود، چه فعالیت های فرهنگی برای جذب نوجوانان و جوانان به مسجد انجام می دهید؟

 

برگزاری جشنواره های قرآنی، برپایی اردوهای راهیان نور، برپایی موکب در مسیر پیاده روی اربعین و ارایه خدمات به زوار حسینی، برگزاری مسابقات رباتیک و کسب رتبه در سطح استان تهران، اجرای ویژه برنامه ضیافت نور، اجرای ویژه برنامه روایتگری شهدا و تکریم از خانواده های شهدا از فعالیت های این کانون بوده است.

برگزاری سلسله نشست‌های فرهنگی گفتمان اقصاد مقاومتی، اهتمام به موضوع ایثار و شهادت، مشارکت در برگزاری کنگره حضرت ام البنین (ع)، برپایی نمایشگاه های مختلف فرهنگی و برگزاری محافل انس با قرآن کریم بخش دیگری از برنامه های این کانون فرهنگی هنری است.

 

اجرای طرح «همدلی ۲۶» در مسجد جامع نظام مافی

 

 

 

 

حجت الاسلام«سید محمدتقی حسین زاده» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اجرای طرح همدلی «26» به همت خیرین مسجد جامع نظام مافی اظهار کرد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره گیری از ظرفیت مساجد برای آموزش و پیشگیری از ویروس کرونا این طرح اجرا می شود.

 

امام جماعت مسجد جامع نظام مافی بیان کرد: در رزمایش «همدلی۲۶» 140 سبد بهداشتی به ارزش هر سبد 110 هزار تومان میان نیازمندان توزیع می شود.

 

وی گفت: علاقه مندانی که تمایل به مشارکت در این رزمایش را دارند می توانند کمک های خود را به شماره کارت 6037997599141190 ارسال کنند.

 

امام جماعت مسجد جامع نظام مافی خاطر نشان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون مسجد جامع نظام مافی در قالب طرح همدلی در توزیع سبد کالا، بسته های بهداشتی، توزیع مواد ضدعفونی کننده و سمپاشی معابر، تهیه و توزیع ماسک و گان فعالیت داشته اند. همچنین توزیع 25 هزار حواله قرص نان، طبخ و توزیع غذای گرم، ذبح گوسفند و توزیع گوشت گرم، آزادی زندانیان نیازمند، پرداخت وام قرض الحسنه به نیازمندان بخشی از خدماتی است که در راستای کمک به نیازمندان صورت گرفته است. در قالب طرح همدلی 24، 67 میلیون تومان کمک در اربعین حسینی جمع آوری و 133 سبد کالا که ارزش هر سبد 500 هزار تومان است، تهیه و میان نیازمندان توزیع شد.

 

وی تصریح کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون در قالب طرح همدلی به همت خیرین تلاش شده است که به نیازمندان کمک هایی قابل توجه ای در محورهای توزیع سبد ارزاق،اقلام بهداشتی، آزادی زندانیان نیازمند، تهیه نان و پرداخت وام قرض الحسنه کمک رسانی انجام شود.

 


یادآور می شود، مسجد نظام مافی مسجدی واقع در منطقه 5 تهران تقاطع خیابان های جنت آباد و بلوار آیت الله کاشانی است.

پایان پیام/ 9