از آغاز روزشمار ۹۰ روزه دومین رویداد ملی فهما تا تشخیص رایگان کرونا در مساجد

از آغاز روزشمار ۹۰ روزه دومین رویداد ملی فهما تا تشخیص رایگان کرونا در مساجد

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹
آغاز روزشمار ۹۰ روزه دومین رویداد ملی فهما از ۲۲ آبان، اجرای طرح ارتقای مساجد با محوریت ائمه جماعات و تشخیص رایگان کرونا در ۴ مسجد تهران ازجمله آخرین اخبار حوزه مسجد در ۱۹ آبان ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۱۹ آبان ماه:

 

اجرای طرح ارتقای مساجد با محوریت ائمه جماعات/ برنامه بنیاد هدایت برای نقش‌آفرینی مسجد در تمدن‌سازی

 

 

 

 

سازمان تبلیغات اسلامی از حدود یک سال قبل به منظور ارتقای مساجد با محوریت ائمه جماعات بنیاد هدایت را راه‌اندازی کرده است، به منظور تشریح اهداف و کیفیت فعالیت این بنیاد با حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ناصر میرمحمدیان»، قائم‌مقام معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و مدیرعامل بنیاد هدایت گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

 

حجت‌الاسلام میرمحمدیان بابیان اینکه مقدمات تأسیس بنیاد هدایت یک سال است که فراهم شده، اظهار کرد: در پی رایزنی با حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای ارتقای مساجد با محوریت امام جماعت از طریق این بنیاد، تمرکز کرده‌ایم. این ارتقا در سطوح مختلف دیده شده است. سطح نخست مسجد به عنوان محل اقامه نماز و سخنرانی امام جماعت، سطح دوم مسجد فعال که امام در آن کارکرد واقعی امامت را دارد و فعالیت‌های متنوعی اعم از فرهنگی، خیریه، تربیتی و ... در آن دنبال می‌شود.

 

سطوح پیش بینی شده برای ارتقای مسجد

 

مدیرعامل بنیاد هدایت ادامه داد: در سطح سوم امام مسجد، امام محله می‌شود چون مسجد در مقام مدیریت محله برمی‌آید و مسائل محله را در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی با شناسایی ظرفیت‌ها و کمک و محوریت امام، برطرف می‌کند. سطح چهارم آن است که مسجد در مقام جامعه پردازی و حکمرانی فعالیت می‌کند یعنی مسجد بتواند شئون مختلف حکمرانی اعم از مسائل قضایی، حمایتی، اجتماعی و ... را در محله اجرا کند.

 

وی تصریح کرد: سطح پنجم پیش بینی شده برای فعالیت بنیاد هدایت آن است که مسجد در مقام تمدن سازی برآید، یعنی در کنار مدیریت همه شئون محله، نرم‌افزارهایی که به عنوان زیرنظام وجود دارد در سطح تمدنی هم کارکرد بیابد، از این‌رو، نرم‌افزارهایی اعم از تربیت، سلامت و ... در این سطح طراحی می‌شوند و ارتقا می‌یابند. برای مثال اگر جامعه زیرسیستم‌هایی همچون اقتصاد، اشتغال، امنیت، بهداشت و ... دارد این زیرنظام ها در محله زیر نظر مسجد در محورهای پنج‌گانه محقق شوند.

 

تغییر نرم افزار حکمرانی مساجد

 

حجت‌الاسلام میرمحمدیان تأکید کرد: برای مثال در ابتدایی‌ترین سطح فعالیت‌های خیریه، مسجد محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی است، در سطح دوم با خیران ارتباط می‌گیرد و آن‌ها را به میدان می‌آورد، در سطح سوم مسجد منتظر مراجعه محرومان نمی‌ماند بلکه خود به میدان شناسایی رفته و با اتکا به ظرفیت‌های خیرانه محله، به حل مسئله می‌پردازد، در سطح چهارم مسجد حکمرانی کار خیر را فراهم می‌کند مثل راه‌اندازی مرکز نیکوکاری و در سطح پنجم نرم‌افزار و مدل کار خیر را تغییر می‌دهد.

 

 

 

 

قائم‌مقام معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: به همین نحو در نظام سلامت و آموزش و پرورش و ... نیز صادق است مثل ارائه حداقل‌های آموزشی به همه در سطح نخست، در سطح دوم برگزاری کلاس‌ها و دوره‌ها برای مراجعه‌کنندگان، در سطح سوم برای همه محله این ‌رویکرد اعمال می‌شود، در سطح چهارم مسجد اختیار مدارس محله را در دست می‌گیرد و مدارس هیئت امنایی را ایجاد و تقویت می‌کند و در سطح پنجم نرم‌افزار آموزشی متناسب با تمدن نوین اسلامی را طراحی و پیاده می‌کند. تجربه‌ای که مسجدمدرسه ها دارند تلاش برای حرکت به این سمت است و این افقی است که برای مساجد در نظر گرفته‌ایم.

 

وی درباره راهکار رسیدن به این افق، ابراز کرد: تمرکز بنیاد در طی این مراحل پنج‌گانه بر امام مسجد است، برای این اتفاق جامعه نمونه انتخاب کرده‌ایم مشتمل بر پنج هزار مسجد در مناطق روستایی، حاشیه شهر و مناطق شهری. بدین ترتیب که تعدادی از این مساجد ارتقا یافته و الگو می‌شوند. البته این الگو باید معتنابه یعنی قابل پذیرش باشد بین 1000 تا 2000 مسجد؛ این‌چنین می‌توان جریان و مطالبه ایجاد کرد.

 

حجت‌الاسلام میرمحمدیان بابیان اینکه بنیاد هدایت برای ارتقای امامان جماعات مدل راهیاری را طراحی کرده است، گفت: یعنی این‌طور نیست که صرفاً ارائه محتوا داشته باشیم بلکه راهیاران را در کنار امام قرار می‌دهیم برای همین مهم شبکه راهیاری را در سطوح شهرستانی، استانی، منطقه‌ای و ملی راه‌اندازی کرده‌ایم. کتابچه اولیه راهیاری هم منتشر شده و کتاب‌های بعدی هم منتشر می‌شود و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

 

وی در ادامه تأکید کرد: اتخاذ شیوه راهیاری برای آن است که امام جماعت را ارتقا دهد و برای این هدف راه‌های مختلفی را در پیش می‌گیرد؛ گام نخست اقناع اندیشه امام، گام دوم انگیزه سازی در او، گام سوم ارتقای مهارت‌های امام، گام چهارم به ایجاد جرئت‌های لازم در او و حمایت‌های تخصصی از امام اختصاص دارد، گام بعد رفع موانع است و بعد می‌رسد به مرحله استقرار و مرحله بالندگی برای پوشش دیگر مناطق. در همه این گام‌ها بازخوردها بررسی می‌شود البته برای اینکه این گام‌ها توسط راهیاران برداشته باشد ابزارهایی طراحی شده است از قبیل مشاوره، آموزش، تولید و عرضه محصولات فرهنگی، و ... . این جعبه ابزار در اختیار راهیاران است.

 

حجت‌الاسلام میرمحمدیان بابیان اینکه با این فرآیند می‌توان به مساجد الگو رسید، تأکید کرد: در کنار این‌ها فعالیت‌های رسانه‌ای برای ضریب دادن به اقدامات و جریان سازی نیز انجام می‌شود. شبکه راهیاران متشکل از نیروهای سازمان و نیروهای جذب شده است. البته سازمان تبلیغات اسلامی در روستاها سال‌ها است که امام مستقر دارد و همان‌ها را پایلوت اجرای برنامه‌های بنیاد هدایت قرار داده است.

 

 

 

 

 

وی ادامه داد: در حاشیه شهرها در سه سال اخیر پایگاه‌های اجتماعی را راه‌اندازی کرده‌ایم که  در این مناطق  با محوریت امامان در مساجد برای کاهش آسیب های اجتماعی تلاش می‌کنیم و در مناطق شهری مساجد دارای ظرفیت و بدون مانع و فاقد ویژگی‌های انحصاری مثل جامع بودن و ... را انتخاب کرده‌ایم.

 

مدیرعامل بنیاد هدایت بابیان اینکه مساجد مرتبط با بنیاد در رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه بسیار فعال بوده‌اند، ابراز کرد: به دلیل توقف نماز و فعالیت‌های حضوری مساجد در پی شیوع کرونا، ائمه مساجد به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی ورود کرده‌اند و ما نیز پشتیبان‌های مختلف را در اختیارشان قرار داده‌ایم تا ایده‌های مؤثر مسجدی در ارائه خدمات اجتماعی فرهنگی را اجرایی کنند چنان‌که در ماه‌های رمضان، محرم و صفر چنین شد.

 

رسیدن 2500 مسجد به مرحله سوم تا پایان 1400

 

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما برای رسیدن حداقل 2500 مسجد تحت پوشش طرح به گام سوم تا آخر سال 1400است، خاطرنشان کرد: مقصد غایی ما رسیدن به تمدن سازی است چون این مهم فقط یک واژه نیست و به فعالیت نرم‌افزاری مفصل نیاز دارد و ما می‌کوشیم ظرفیت‌های مسجدی را برای آن در گام دوم انقلاب فعال کنیم.

 

به نقل ستاد ارتباطات رسانه ای فهما، دومین جلسه مجازی شورای مشورتی دبیران مناطق هشت گانه ستاد فهما، امروز (دوشنبه، 19 آبان) در محل ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و با برقراری ارتباط زنده با دبیران مناطق مذکور برگزار شد.

 

۲۲ آبان؛ آغاز روزشمار ۹۰ روزه دومین رویداد ملی فهما

 

 

 

 

«سعید سعادتی» در این نشست، طی سخنانی ضمن تاکید بر اهتمام ستادهای استانی کانون‌های مساجد در راستای اجرای طرح ملی ایران قوی و کسب امتیاز از سوی کانون های در دومین رویداد فهما اظهار کرد: این طرح ملی در گام دوم انقلاب اسلامی و متشکل از ۴۰ عنوان برنامه انسجام یافت، این برنامه ها در قالب ۳ شبستان و ۱۲ رواق طراحی شده اند تا در بیش از ۲۵ هزار کانون مسجدی اجرا شوند.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد گفت: باید یک مثلث در ذهن مدیران استان ها شکل بگیرد به این معنا که یک راس مثلث کانون های استانی باشند که با توجه به این مساله مدیران ستاد فهما در استان ها باید نسبت به اقناع سازی و پای کار آوردن کانون‌ها نهایت تلاش را داشته باشند. راس دوم اهتمام جدی نسبت به تعامل با  دستگاه‌ها و استان ها در این طرح ملی است؛ به هر ترتیب 40 عنوان برنامه ذیل این طرح ملی وجود دارد که در صورت افزایش مشارکت سایر دستگاه ها  بهتر اجرایی خواهند شد؛ همچنین راس سوم وفاق سازمانی و همکاری همگانی کارشناسان و همکاران استانی و شبکه رابطین فهما است که می تواند در اجرای باشکوه تر این طرح موثرتر باشد.

 

وی در مورد امتیازهای هر کدام از رواق ها ذیل طرح ملی ایران قوی افزود: مشارکت کانون ها در طرح ملی ایران قوی در قالب 40 برنامه این طرح به 16 هزار امتیاز تقسیم می شود، که شامل رواق نور 1280، رواق دانش 1280، رواق کتاب 1600، رواق همدلی 1280، رواق رسانه 1600، رواق سرود 1600، رواق نمایش 1280، رواق فیلم 1280، رواق ترنج 1120، رواق قلم 1120، رواق کارآفرینی 1280، رواق فناوری 1280 است.

 

سعادتی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه طرح روزشمار تا دومین رویداد ملی فهما 90 روزه بوده و از 22 آبان آغاز می شود، ابراز امیدواری کرد: حضور کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور در دومین رویداد ملی فهما پرشورتر از سال گذشته باشد.

 

همچنین در بخش دیگری از این نشست ارتباط تلفنی با «مرتضی طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مسجد برقرار شد.

 

طاهریان در این تماس تلفنی اظهار کرد: به موازات برنامه های مرتبط با طرح ملی ایران قوی و رویداد ملی فهما، جلسات مستمری با رابطین فهما برگزار می شود، این جلسات به صورت هفتگی و با حضور رابطان در بستر فضای مجازی برگزار می شود.

 

گفتنی است در پایان تنی چند از مدیران ستادهای استانی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به ارایه نظرات خود پرداختند.

 

تشکیل ستاد مبارزه با کرونا در مسجد امام محمدباقر(ع)

 

 

 

 

با توجه به مصوبه شورای فرهنگی مسجد امام محمد باقر(ع) محله صدرا (میدان المپیک تهران) در خصوص تشکیل و فعالیت ستاد کرونای مسجد امام محمدباقر(ع) این ستاد متشکل از دو نفر از هیات امنای مسجد، بسیج برادران و خواهران پایگاه اباذر، سرای محله صدرا و کارشناس معتمد بیمارستان مدرس تهران فعالیت خود را شروع کرده است.

 

بنابراین گزارش، فعالیت های این ستاد به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم شده که در بخش اول از طریق شبکه های مجازی کار شناسایی خانواده های درگیر کرونا و هدایت و راهنمایی آنها از طریق کانال اختصاصی ستاد در سامانه تلگرام و سپس‌ حمایت از آنها در بخش سخت افزاری انجام می شود.

 

در بخش سخت افزاری هم محل زندگی و آپارتمان های خانواده های درگیر کرونا توسط بسیج پایگاه اباذر سمپاشی و ضدعفونی شده و با تقدیم هدایایی در قالب بسته های بهداشتی(تصویر نمونه) شامل یک بسته ماسک، الکل برای ضدعفونی دست ها و مایع ضدعفونی مخصوص سطوح و بروشورهای آموزشی و پیشگیری از ابتلای به ویروس منحوس کرونا به خانواده های هدف خدمات رسانی می کند.

 

یادآور می شود، برپایی ایستگاه «نذر سلامت» به منظور توزیع مایع ضدعفونی سطوح، تهیه غذای گرم، دوخت ماسک در مسجد توسط خواهران و توزیع در میان نیازمندان، توزیع محلول رایگان ضدعفونی کننده دست، تهیه آبمیوه برای بیمارستان ها و کادر درمانی و دوخت گان برای پرستاران بیمارستان ها بخشی از خدمات مسجد امام محمدباقر(ع) شهرک صدرا  از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون است.

 

تشخیص رایگان کرونا در ۴ مسجد تهران + آدرس

 

 

 

 

روابط عمومی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اعلام کرد: مطابق با بیانات مقام معظم رهبری در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا و تذکر ایشان برای لزوم آموزش همگانی درباره‌ راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج، بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری کرونا، میزهای درمانی را در مساجد مناطق مختلف شهر تهران برپا کرده است.

 

پویش احسان سلامت به منظور یاری رسانی به کادر درمان و کوشش در راستای بهبود و ارتقاء کیفیت سلامت کشور با بهره گیری از مشارکت همدلانه و هم یاری جامعه، طرح میزهای غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری کرونا را پس از مناطق چندگانه تهران در سطح کشور اجرا خواهد کرد.

 

شهروندان می‌توانند با مراجعه به آدرس‌هایی که در ذیل  از خدمات میزهای غربالگری و تشخیص زود هنگام بیماری کرونا برخوردار شوند.

 

لیست مساجد فعال در طرح میزهای غربالگری:

 

مسجد صاحب الزمان(عج)- منطقه ۳ – چهارراه پاسداران – خیابان دولت – خیابان اختیاریه

 

مسجد ریحان – منطقه ۶ – میدان فاطمی- ابتدای خیابان شهید گمنام خیلبان شهید جهانمهر

 

مسجد حضرت جواد الائمه – منطقه ۱۰ – انتهای اتوبان یادگار امام – بلوار سی متری جی- خیابان شهید زمانی -خیابان شهید فلاح

 

مسجد محسنی – منطقه ۲۱ – تهرانسر- بلوار یاس- انتهای خیابان فجر، مسجد حضرت علی (ع) – منطقه ۱۴ – انتهای خیابان پاسدار گمنام- کوچه غفاری.

 

استمرار کمک مومنانه به محرومان پیشوا با تلاش کانون فرهنگی هنری «۱۵ خرداد»

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید سعید یاسینی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه اهالی مسجد حضرت امام خمینی (ره) شهرستان پیشوا با همدلی و همگرایی در مقابله با ویروس کرونا اقدامات زیادی انجام داده اند، اظهار کرد: شورای فرهنگی، کانون فرهنگی هنری 15 خرداد، کانون تبلیغی ولایت و پایگاه مقاومت بسیج شهید انصاری این مسجد با آغاز شیوع ویروس کرونا اقدام به ضد عفونی کردن این خانه خدا و محدوده اطراف آن کردند.

 

امام جماعت مسجد امام خمینی (ره) افزود: تهیه و توزیع بسته های ارزاق نیز با همکاری این نهادها در چندین نوبت انجام شده و مرکز نیکوکاری این مسجد آماده دریافت کمک های نقدی و غیرنقدی برای تهیه بسته های معیشتی و بهداشتی به منظور توزیع میان نیازمندان است.

 

وی اضافه کرد: کانون فرهنگی هنری 15 خرداد که نهادی فعال در مسجد حضرت امام خمینی (ره) است کار تولید و انتشار تولیدات مختلف در شبکه های اجتماعی این مسجد را در قالب شبستان مجازی انجام می دهد. این کانون همه ساله در ابتکاری جالب با همکاری پایگاه بسیج شهید انصاری، فیلم های جشنواره مردمی عمار را نیز در این مسجد اکران می کند.

 

یاسینی در ادامه با بیان اینکه مسجد حضرت امام خمینی (ره) مسجدی محوری در شهرستان پیشوا است جلسه هماهنگی اجرای رزمایش مساوات و همدلی و تحقق کمک مومنانه که از مطالبات مقام معظم رهبری در شهرستان پیشوا در چند نوبت در این مسجد برگزار شد، گفت: مدیران دستگاه های مختلف این شهرستان باور دارند که برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف باید از ظرفیت مساجد و نهادهای مختلف آن به ویژه کانون های فرهنگی هنری و بسیج استفاده کنند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: کانون فرهنگی هنری 15 خرداد در اجرای طرح ملی مقابله با ویروس کرونا و کمک مومنانه به نیازمندان راهکاری را ارائه کرده بود که شامل ضد عفونی کردن معابر، خیابان ها و درب های واحد های صنفی و مراکز عمومی، توزیع بسته های ضد عفونی و بهداشتی میان نیازمندان از جمله کارگران آسیب دیده در این دوره، تهیه لوازم بهداشتی و نیازهای ضروری برای خانواده های دارای بیمار کرونایی و کمک و همکاری پزشکان برای ارائه مشاوره به این بیماران می شود. الحمدالله این طرح با همکاری و مشارکت خوب پایگاه شهید انصاری و حمایت هیئت امنا و کانون تبلیغی ولایت طی هشت ماه اخیر در مسجد حضرت امام خمینی (ره) و شهرستان پیشوا اجرا شده است.

پایان پیام/ 9