شهدای ترور مظلومیت مضاعف دارند/ شهادت از مهمترین نمادهای وحدت در ایران اسلامی است

شهدای ترور مظلومیت مضاعف دارند/ شهادت از مهمترین نمادهای وحدت در ایران اسلامی است

تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹
صالحی با بیان‌اینکه از مهمترین نمادهای همزیستی مسالمت‌آمیز و وحدت میان اقوام و مذاهب در ایران، شهادت است، گفت: شهدای ترور مظلومیت مضاعف دارند، بخش قابل توجهی از شهدای ترور متعلق به منطقه کردستان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی» در پانزدهمین هفته از طرح ملی «سه شنبه های تکریم» که امروز (سه شنبه، بیستم آبان ماه) در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با بیان اینکه کردستان منطقه فرهنگ، دیانت و محبت به رسول الله(ص) و اهل بیت(ع) و صحابه ایشان است، گفت: متاسفانه، به دلیل شرایط کرونا نتوانستیم به صورت حضوری در منطقه کردستان و شهر مریوان حاضر شویم، ان شاءالله با رفع این مانع به صورت حضوری نیز در این شهرستان حاضر می شویم و خدمت خانواده شهید ماموستا ادیان قدیمی می رسیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه ایران با ویژگی های مختلفی شناخته می شود که یکی از این ویژگی ها وحدت و همزیستی خوب میان ادیان و اقوام مختلف است، افزود: از نمادهای این همزیستی موضوع شهادت است. اگر شهادت را عالی ترین و برترین رتبه معنوی در نظر بگیریم، قطرات خون شهدا در ایران در کنار هم ریخته و به هم آمیخته شده است.

 

وی اضافه کرد: ۱۱ هزار شهید اهل سنت در کشور داریم که نشان می دهد این عزیزان در تشکیل اقیانوس واحد چه نقشی داشته اند و این اقیانوس ایران اسلامی را تا ابد آبیاری می کند.

 

صالحی در ادامه با بیان اینکه شهادت همچنین از نقاط وحدت میان اقوام مختلف ایران است، یادآور شد: منطقه زرخیز و پرافتخار کردستان در حوزه شهادت نیز همیشه سربلند و از نقاط عطف اتحاد اقوام ایرانی بوده است. کردستان در طول تاریخ ایران و از جمله در ۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد در خط مقدم ایثار، جهاد و شهادت و همیشه در خط مقدم مبارزه با تکفیری ها بوده است. این منطقه بیش از 200 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و همیشه در خط مقدم مبارزه با دشمن بوده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه شهدای کردستان از وجب به وجب ایران اسلامی دفاع کرده اند و شهادت آنها از نقاط اشتراک وحدت مذاهب، ادیان و اقوام مختلف در ایران بوده است، تاکید کرد: ایران همیشه قربانی تروریست بوده است و ترور در این ۴۰ سال اخیر همیشه توسط دشمنان انجام شده است. 17 هزار شهید ترور نقطه اشتراک دیگری میان ادیان، اقوام و مذاهب مختلف ایرانی است. بخش قابل توجهی از شهدای ترور مربوط به منطقه کردستان است.

 

وی ادامه داد: شهدای ترور مظلومیت مضاعف دارند و در میان شهدای ترور کودکان، نوجوانان و زنان را نیز مشاهده می کنیم. شهید ماموستا ارکان قدیمی از جمله شهدای مظلومی هستند که در جلوی چشم زن و فرزندش به شهادت رسید. این شهید عزیز که در مقابل چشم فرزند خردسالش به شهادت می رسد، هیچ گاه از یاد ملت ایران نمی رود.

 

صالحی با بیان اینکه شهدای ترور کردستان در چنین فضایی قرار گرفته اند، گفت: شهید ارکان قدیمی با تعلق خاطر به مباحث دینی و اعتقادی و ارزش های انقلاب اسلامی و توجه به خانواده یکی از نمادهای شهدای مظلوم هستند که به جوانه تبدیل شده اند و الگویی برای همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان و اقوام مختلف در ایران و آبادی منطقه خود و ایران اسلامی می شوند. چنین انسان های شریفی موجب افتخار ما هستند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: عرض ارادت، احترام و تواضع ویژه خود را به محضر مادر، برادران، همسر و فرزند شهید ماموستا ارکان قدیمی اعلام می کنم و امیدوارم با رفع شدن مانع کرونا بتوانم به صورت حضوری این ارادت را بیان کنم.

 

گفتنی است، طرح ملی سه شنبه های تکریم از ۱۵ هفته قبل به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سراسر کشور آغاز شده است و هر هفته به تقدیر از خانواده شهدای شاخص در محلات و مناطق و شهرهای مختلف اختصاص دارد.

 

پایان پیام/ 397