«قطعه‌ای از بهشت»؛ پاتوقی برای کتاب‌خوان‌های مسجدی/ کتابخانه‌ای که برای بچه‌های مسجد کارآفرینی می‌کند

«قطعه‌ای از بهشت»؛ پاتوقی برای کتاب‌خوان‌های مسجدی/ کتابخانه‌ای که برای بچه‌های مسجد کارآفرینی می‌کند

تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹
میرصانعی با شرح فعالیت انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان ذیل کانون فرهنگی هنری «قطعه‌ای از بهشت»، گفت: ورود به حوزه‌های تربیتی، کارآفرینی از بستر کتاب و کتابخوانی و برگزاری مسابقات متنوع ازجمله ای فعالیت‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ترویج فرهنگ کتابخوانی لازمه توسعه فرهنگی هر جامعه است و دستیابی به اهداف توسعه اجتماعی و فرهنگی با کتاب و کتاب‌خوانی میسر می شود. یکی از مراکزی که در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی دارند و اقدامات قابل توجهی انجام می دهند، کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند. به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت و گویی با «سیدمحمدمهدی میرصانعی»، مدیر انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان در کانون «قطعه ای از بهشت» در جوار مسجد علی بن ابیطالب(ع) واقع دربزرگراه آیت الله کاشانی ترتیب داده ایم و فعالیت های این انتشارات در حوزه نشر و کتابخوانی را از وی جویا شدیم که در ادامه می آید:

 

انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد و در چه محورهایی فعالیت دارد؟

 

انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان انتشاراتی است که قریب چهار سال است در جوار کانون فرهنگی هنری قطعه ای به سوی بهشت در جوار مسجد علی بن ابیطالب(ع) واقع در بلوار آیت الله کاشانی در غرب تهران فعالیت می کند و در سال ها فعالیتش توانسته 140 کتاب فاخر تولید و منتشر کند.

کانون قطعه ای به  سوی بهشت که در جوار مسجد علی بن ابیطالب(ع) فعالیت دارد، با حجم  فعالیت های گسترده در حوزه های مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و سیاسی توانسته است، جامعه آماری قابل توجهی از مخاطبان نوجوان و جوان را جذب مسجد کند و به غیر از دوره های مهارت افزایی، دوره های آموزشی از اساتید برجسته برای سخنرانی در این مسجد دعوت می کند. با توجه به نگاه امام جماعت مسجد تمام تلاش دست اندرکاران کانون این بوده است که در ارتقای سطح آگاهی های دینی، اجتماعی مردم و خانواده ها تلاش کند.

با بررسی هایی که در کانون انجام داده ایم، به این نتیجه دست یافتیم که در کنار دوره ها و برنامه هایی که در کانون برای مقاطع سنی مختلف برگزار می شود، جای نشر و تولید آثار فاخر در کانون خالی نباشد و بتوانیم مکتوباتی را از ماحصل تلاش مخاطبان خودمان برای مخاطبانمان تهیه کنیم، به همین جهت انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان را که دفتر آن در مسجد علی بن ابیطالب(ع) قرار دارد، تاسیس و از همان بدو تاسیس سعی کردیم که  فعالیت های این انتشارات را با کانون پیوند بزنیم و با همکاری کانون قطعه ای به سوی بهشت آثار فاخری را در حوزه های ادبی داستانی، فرهنگی، اجتماعی و برای گروه سنی کودک و نوجوان و نیز بزرگسالان منتشر کنیم.

در حال حاضر که به دلیل شرایط بحران کرونا امکان برگزاری برنامه و همایش در مساجد و مراکز فرهنگی فراهم نیست، ما فعالیتمان را تنها درحوزه تولید محتوا با جدیت دنبال می کنیم، تا در صورتی که نمایشگاه کتاب در سال آینده برگزار شد، از تولیدات و آثار فاخرمان رونمایی داشته باشیم.

از جمله کتاب هایی که توسط انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان در سال های گذشته منتشر و با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان مواجه بوده است، کتاب تفسیر «نسیم وحی» به نویسندگی آیت الله میرصانعی و کتاب «آموزش مهدویت» برای کودکان (6 تا 9سال) و برای نوجوانان (9 تا 14 سال) است با تالیف این کتاب سعی کردیم که موضوع مهدویت را به بهترین شکل به کودکان آموزش دهیم.

 

تعامل و همکاری که میان انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان و کانون فرهنگی هنری قطعه ای به سوی بهشت در توسعه کتاب و کتابخوانی در میان نوجوانان و جوانان چقدر اثرگذار بوده است؟

 

 تعامل دوسویه و قوی میان انتشارات و کانون، موجب شده است که در برنامه ها و فعالیت های اردویی کانون به بحث کتاب و کتابخوانی نیز توجه شود و در مسابقات فرهنگی، حلقه های کتاب و نیز نشست های تدبر به کتاب برای فرهنگسازی در زمینه کتابخوانی استفاده و از ظرفیت های موجود برای افزایش آگاهی های فرهنگی و اجتماعی خانواده ها حداکثر بهره برداری انجام شود.

 

رویکرد انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان با مشارکت کانون فرهنگی هنری قطعه ای به سوی بهشت در طول سال های فعالیت درچه محورهایی بوده است؟

 

یکی از اقداماتی که توسط این انتشارات با همکاری کانون قطعه ای به سوی بهشت انجام شده است، همکاری با خیریه مسجد به منظور تولید و توزیع محصولات فرهنگی همچون دفتر با طرح های ملی، مذهبی و فرهنگی برای دانش آموزان محروم و بی بضاعت تحت پوشش خیریه مسجد و همچنین عرضه این محصولات به بازار است.

از دیگر رویکردهای انتشارات کانون قطعه ای به سوی بهشت چاپ کتاب هایی است که مورد تاکید بزرگان دین و فرهنگ ما به منظور توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است. با همکاری مجموعه تیمی که در کانون فعالیت دارد، سعی کرده ایم، با بهره گیری از توانمندی های گرافیکی، نگارگری و ویرایشی فعالان کانون ضمن فراهم کردن بحث کارآفرینی، محصولات تولید شده را به جامعه عرضه کنیم.

پاتوق و کافه کتاب از دیگر بخش هایی است که به غیر از سالن قرائت خانه و بانک کتاب به همت انتشارات و کانون در حیاط مسجد راه اندازی شده است تا علاوه بر ویترین کتاب، کتاب هایی را به غیر از تولیداتی که توسط انتشارات کانون منتشر شده است، با فضاسازی زیبا گلچین کنیم، تا علاوه بر آنکه مخاطب از این فضا آرامش کسب کند، در این فضا به مطالعه کتاب بپردازد و بخشی از این کتاب ها را در این فضا به فروش برسانیم.

یکی دیگر از برنامه هایی که به همت کانون برگزار می شود، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی است، اما با سبک دیگری، بسیاری از مراکز فرهنگی با فروش کتاب اقدام به برگزاری مسابقات کتابخوانی می کنند، اما مسابقات کتابخوانی ما به شکل نذر فرهنگی برگزار می شود. ما کتابی را بیش از 200 نفر از کانون دریافت کنند مشروط به آنکه کتاب را بخوانند، در مسابقه شرکت می دهیم و در کنار این مسابقه، نویسنده آن کتاب را نیز به مسجد دعوت می کنیم، تا در مورد آن کتاب توضیحاتی برای مخاطبان داشته باشد، در نظر داریم که در آینده برگزاری چنین مسابقاتی را با توجه به استقبال گسترده افزایش دهیم.

 

دستاوردهای حاصل از مشارکت جوانان در فعالیت های انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان برای کانون و نیز خود این افراد چه بوده است؟

 

همان گونه که اشاره شد،عمده رویکرد انتشارات و کانون بهره گیری از ظرفیت جوانان و نوجوانان در برنامه ها است که از این اتفاق حاصل شیرینی به دست می آید و آن اینکه از این طریق کارآفرینی و اشتغال برای جوانان که عمدتا دانشجو هستند به وجود می آید، زیرا عمده  معضل جامعه ما بحث اشتغال و کار است و حوزه نشر حوزه ای که به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند نیروهای بسیاری را جذب و به کار بگمارد.

 

پس از بحران کرونا در بحث مبارزه با این بیماری بسیاری از مساجد فعال شدند و خدمات گسترده ای را ارایه دادند، رویکرد و اقدامات مورد توجه در این  انتشارات کانون قطعه ای به سوی بهشت در بحث فرهنگی در چه محورهایی بوده است؟

 

اقداماتی که مساجد و کانون های فرهنگی هنری در بحث تولید و توزیع ماسک، اقلام بهداشتی، ضدعفونی معابر و خیابان ها انجام دادند، توسط فعالان کانون قطعه ای به سوی بهشت نیز در سهم خود انجام شد. اما در بحث فرهنگی با مشارکت کانون، تلاش کردیم که در بحث فرهنگسازی در فضای مجازی و شبکه اجتماعی که با حضور اعضای کانون فرهنگی هنری راه اندازی کرده ایم، از فرصتی که حضور مردم در مساجد به حداقل رسیده است، در بحث توسعه و ترویج فرهنگ کتاب، معرفی کتاب، ارسال بخش هایی از کتاب ها با مخاطبان ارتباط داشته باشیم.

 البته در این مدت پاتوق کتاب مسجد و مجموعه کتابخانه تعطیل نشده است و حتی برای یک نفر و یا دو نفر  امکان استفاده از کتاب ها فراهم بوده است.

 

انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان با تولید و نشر کتاب به غیراز فرهنگسازی در حوزه مطالعه کتاب چه رویکردهای تربیتی را دنبال می کند؟

 

 تشویق نوجوانان و جوانان به مطالعه، استعدادیابی و شکوفایی این استعدادها و بروز و ظهور آن در جامعه رویکرد تربیتی است که ما در انتشارات کانون دنبال می کنیم، امام جماعت مسجد علی بن ابیطالب(ع) و دست اندرکاران کانون تمام تلاش و همتشان جذب حداکثری به مسجد بوده است. ما نیز در انتشارات کانون تمام تلاشمان در این راستا است که کتاب هایی که برای کودکان و نوجوانان منتشر می کنیم با رویکرد تربیتی اما با زبان و سبک متفاوت باشد. به عنوان مثال کتاب «جیرجیرک سخنگوی او2» اگرچه کتابی است که ظاهر مذهبی و تربیتی ندارد، اما با شخصیت سازی سعی کرده است که آموزش برخی از رفتارها و اصول تربیت اسلامی را به کودک و نوجوان ارایه دهد. امروز تربیت مستقیم در بیشتر کودکان تاثیرگذاری ندارد، بلکه باید به سبک های مختلف آنها را به بحث های تربیتی وارد کرد.

ما به صورت جدی در این مباحث ورود یافته ایم وتاکنون نیز موفق نیز بوده ایم. با وجود آنکه در حال حاضر سال های سختی برای حضور نشر می گذرد، ما این توفیق را داشته ایم که در حوزه خلق آثار مذهبی، تربیتی و هنری گام های مثبتی برداریم.

 

تعدادی از کتاب هایی را که توسط انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان تاکنون منتشر شده است، نام ببرید.

 

از ابتدای فعالیت این انتشارات تاکنون 140 عنوان کتاب منتشرشده است که از این تعداد، 37 عنوان در تعامل و همکاری مثبت با بهره گیری از ظرفیت نیروهای کانون فرهنگی هنری منتشر شده است. تفسیر نسیم وحی، سفیر عاشورا، دریای تشنه (شرحی از زندگانی امام حسین(ع))، راز پنهان سفرهای کاکلی، جیرجیرک سخنگوی 1 و 2 (آموزش مهدویت)، دلتنگی ماهی ها، دوستی برگ و باد، تنهای دورها، صخره مرجانی، خدا راغریبه ها را هم دوست دارد، عنوان تعدادی از کتاب هایی است که توسط این انتشارات نشر یافته است.

 

پایان پیام/ 40