برنامه کانون‌های فرهنگی هنری برای انس بچه‌های مسجد با یار مهربان

برنامه کانون‌های فرهنگی هنری برای انس بچه‌های مسجد با یار مهربان

تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹
تقدیر از فعالان کتاب در سه‌شنبه‌های تکریم، آغاز برنامه‌های هفته کتاب در کانون‌های مساجد پایتخت و برنامه‌های رواق کتاب در طرح ملی ایران قوی، ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۴ آبان ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۲۴ آبان ماه:

 

پیوند بچه‌های مسجد با کتاب در ایران قوی/ تقدیر از فعالان کتاب در سه‌شنبه‌های تکریم

 

 

 

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ضمن گرامیداشت هفته کتاب، به جایگاه مطالعه و علم‌آموزی در شاکله دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) می فرماید: «ای مفضل در نعمتهایی که خداوند به انسان ارزانی داشته است بیندیش، از جمله این نعمت‌ها نویسندگی است که اخبار گذشتگان را به باز ماندگان و از بازماندگان به آیندگان می رساند .به سبب آن است که دانشها و آداب و جز آنها در کتابها جاویدان می ماند».

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: ائمه اطهار(ع) به طور کلی نسبت به اهمیت دانش و کسب علم توجه فراوانی داشتند و سفارش‌های متعددی از لسان آن بزرگواران نسبت به این مهم در احادیث و وروایات بر جای مانده است؛ با توجه به این مساله اختصاص بازه زمانی ویژه‌ای به نام هفته کتاب تاثیر به سزایی در یادآوری اهمیت مطالعه در جامعه خواهد داشت.

 

وی در ادامه گفت: به هر میزان که مطالعه در یک جامعه افزایش پیدا کند، سطح آگاهی و رشد فکری تعالی می یابد از این نظر است که می‌بینیم که در کشورهای مختلف به ویژه ممالک پیشرفته کتاب جزو لاینفک سبد خرید خانوار به شمار می رود؛ با عنایت به این مهم اگر بتوانیم در طول سال و فواصل زمانی متعدد، کتاب و کتابخوانی را در قالب های متنوع و ویژه گروه های سنی مختلف ترویج کنیم شاهد تغییرات شگرفی در عرصه فرهنگ خواهیم بود.

 

رئیس ستاد فهما در ادامه به برنامه‌های طراحی شده در عرصه کتاب و کتابخوانی در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اشاره کرد و گفت: یکی از طرح‌های ملی که در سطح ستاد فهما شکل گرفت، طرح ملی ایران قوی است که ابعاد مختلفی دارد، یکی از موضوعاتی که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است مساله کتاب است. اساسا این طرح با ایجاد بستر مشارکت و نقش‌آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تلاش می کند در راستای تقویت مولفه های استحکام فرهنگی نظام اسلامی بر محور مسجد گام دارد، بر این اساس با هدف برون سپاری فعالیت ها و بهره مندی از ظرفیت های استانی، رواق کتاب با محور استان چهار محال و بختیاری شکل گرفت.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی در تشریح برنامه های ستاد فهما در هفته کتاب اظهار کرد: امسال بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، در قالب فضای مجازی برگزار می‌شود، که از جمله آن می‌توان به دو طرح شنبه‌های کتاب و پویش # شنبه-های-کتاب-مساجد اشاره داشت.

 

وی ادامه داد: طرح شنبه های کتاب در کانون های فرهنگی هنری فعال استان‌ها به ویژه کانون های دارای کتابخانه، به صورت مستمر از هفته کتاب تا تا پایان سال جاری برگزار می شود؛ همچنین هر استان مراسم محوری شنبه های کتاب را با محوریت کانون های مجری منتخبِ طرح شنبه های کتاب با حضور مسئولین استانی در راستای جریان سازی فعالیت ها تا پایان هفته کتاب باید برگزار می کند.

 

مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: همچنین افتتاح رواق کتاب از طریق ارتباط ویدئو کنفرانسی با استان چهارمحال و بختیاری (استان معین رواق کتاب) توسط ستاد مرکزی، افتتاح رواق کتاب به صورت نمادین با حضور مسئولین استانی در سایر استانها از دیگر برنامه های ویژه این ایام است که به همت ستاد فهما اجرایی خواهد شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی در مورد پویش # شنبه-های-کتاب-مساجد گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با انتشار پوستر، موشن گرافیک، اینفوگرافیک، عکس و فیلم از اجرای طرح شنبه های کتاب در فضای مجازی در سطح کانون ها و کتابخانه ها در قالب «# شنبه -های-کتاب-مساجد» در راستای ترویج فرهنگ مطالعه قدم بر می دارند، همچنین انتشار فایل های مربوط به فرمایشات مقام معظم رهبری، مسئولین استانی، شخصیت ها وافراد صاحب نظر پیرامون اهمیت کتاب و کتاب خوانی، جمع آوری کتاب های بلا استفاده از مساجد و منازل و توزیع آن بین کتابخانه های مساجد با اولویت مناطق محروم و روستایی، معرفی کتب مفید در کتابخانه مسجد توسط کتابدار در فضای مجازی وکانال اطلاع رسانی کانون برای گروه های سنی مختلف از دیگر اقداماتی است که در قالب این پویش انجام می شود.

 

وی در ادامه تکریم فعالان حوزه کتاب (کتابداران، اعضای کتابخانه، خیرین کتاب، ناشرین، نویسندگان، مروجان کتابخوانی و...) در قالب طرح سه‌شنبه های تکریم تا پایان هفته کتاب، شرکت در برنامه های ملی حوزه کتاب، اطلاع رسانی به اعضای کانون و کتابخانه پیرامون شرکت در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، مروجان کتابخوانی و جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان، ثبت و بروزرسانی اطلاعات کتابخانه‌های مساجد بازدید میدانی یا ارتباط تصویری با کتابخانه های برتر استان (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی)، ثبت وبروزرسانی اطلاعات هویتی کتابخانه در سامانه بچه های مسجد، مستندسازی از فعالیت های حوزه کتاب و کتابخوانی (عکس، فیلم  و ...) و ارسال گزارش ها به ستاد استان چهارمحال و بختیاری(استان معین رواق کتاب) رااز دیگر فعالیت های ستاد فهما به مناسبت هفته کتاب عنوان کرد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی همچنین برگزاری مسابقات کتاب خوانی و خلاصه نویسی از کتاب را از دیگر اقدامات ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به مناسبت هفته کتاب برشمرد و ابراز امیدواری کرد: این اقدامات گام موثری در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در کشور بوده و از سوی دیگر کتابخوانی از معبر مساجد را در جامعه گسترش دهد چراکه یکی از اهداف ستاد فهما تحقق این مهم است.

 

آغاز برنامه‌های هفته کتاب در کانون‌های مساجد پایتخت/اعطای بسته‌های فرهنگی به کانون‌های معین

 

 

 

حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اعلام برگزاری ده‌ها برنامه به مناسبت بیست و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی در کانون های مساجد استان تهران، اظهار کرد: همزمان با هفته کتاب 60 بسته فرهنگی به ارزش 350 میلیون تومان به کتابخانه های معین برای رده های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال در قالب 9 هزار عنوان کتاب آموزشی، تاریخی، اجتماعی و رمان در موضوع انقلاب اسلامی به کتابخانه های مساجد استان تهران اهدا می شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران بیان کرد: ارسال 10 هزار پوستر ذکر صلوات، تجلیل از کتابداران منتخب، مولفین عضو کتابخانه های مساجد، ساماندهی و ثبت اطلاعات یک هزار کتابخانه مسجد در سامانه بچه های مسجد از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در این هفته است.

 

وی به برپایی وبینار و مراسم محوری شنبه های با کتاب اشاره کرد و افزود: افتتاح رواق کتاب با حضور شخصیت های فرهنگی استان، اجرای پویش «نذر کتاب» با هدف جمع آوری کتاب های بلااستفاده منازل و اهدا به کتابخانه های مساجد استان تهران و نیز معرفی کتاب در راستای طرح شنبه های با کتاب در قالب نماهنگ یک دقیقه ای از دیگر برنامه های بیست و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران است.

 

حجت الاسلام قدیریان از افتتاح نمایشگاه مجازی تالیفات کانون های مساجد استان تهران خبر داد و گفت: همزمان با بیست و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی از مولفین عضو کانون های مساجد تهران تقدیر به عمل می آید.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران همچنین از افتتاح پنجمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان خبر داد و گفت: هفتمین دوره جشنواره روستایی و عشایر دوستدار کتاب همزمان با این هفته برگزار می شود.

 

وی تقدیر از مروجان کتابخوانی، آموزش مجازی کتابداران برای ثبت اطلاعات کتابداران از طریق وبینار، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با کتب معرفی شده از سوی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور (کتاب امام حسین (ع)، جاذبه حسینی، زنی که پیامبر شد) را بخش دیگری از برنامه های تدارک دیده شده در کانون های مساجد استان تهران در این هفته برشمرد.

 

حجت الاسلام قدیریان همچنین به برگزاری مسابقه خلاصه نویسی از کتاب های خواندنی و جذاب در سامانه بچه های مسجد در این هفته خبر داد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، نهضت مطالعه مفید، رونق بخشیدن بیشتر به کتابخانه های مساجد تهران، احیای نقش کتابخانه های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی و تقویت فعالیت های خودجوش کتابداران را از اهداف برگزاری این برنامه ها در کانون های مساجد استان تهران همزمان با  هفته کتاب برشمرد و خاطرنشان کرد: امسال این برنامه ها با محوریت طرح ملی «ایران قوی» در قالب پویش شنبه های با کتاب در مساجد تهران اجرا می شود.

 

تدارک رواق کتاب برای بچه‌های مسجد؛ از افزایش سرانه مطالعه مفید تا تولید کتاب‌های صوتی

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در راستای عمل به مطالبه مقام معظم رهبری برای تحقق ایران قوی، طرح ملی «ایران قوی» را بر مدار سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری و رواق های دوازده گانه به اجرا گذاشته است.

یکی از این رواق ها، رواق کتاب است که استان چهارمحال و بختیاری به عنوان معین آن انتخاب شده، و به مناسبت فرا رسیدن بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار «دانایی، مانایی» مروری بر فعالیت های این رواق کرده ایم، که در ادامه می آید.

 

«محمدرضا مظاهری» درباره فعالیت های رواق کتاب طرح ملی «ایران قوی»، اظهار کرد: اساساً وظیفه همه نهادهای فرهنگی اهتمام به اشاعه و گسترش مسئله کتاب و کتابخوانی با بهره گیری از به‌روزترین روش ها و ابزارها و معرفی کتاب های مفید و نقش آفرین است. استان چهارمحال و بختیاری به علت فعالیت های شاخص کتاب و کتابخوانی و همراهی با فعالیت های نخستین رویداد ملی فهما در سال گذشته به ویژه مشارکت حداکثری در طرح شنبه های کتاب مساجد، به عنوان معین رواق کتاب طرح ملی «ایران قوی» انتخاب شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهار محال و بختیاری با بیان اینکه رواق کتاب همه فعالیت های ترویجی کتاب و کتابخوانی را با مشورت ستاد فهمای مرکز برنامه ریزی و اجرا می کند، گفت: برنامه های رواق کتاب که از امروز(شنبه، 24 آبان) آغاز می شود برخی استانی و برخی ملی با تکیه بر فضای مجازی اجرا می شود که جمعاً 11 عنوان برنامه را شامل می شود البته طبیعتاً کانون ها هم برنامه های بومی و محلی خود را دارند.

 

اجرای طرح های ملی و استانی با تولیت رواق کتاب

 

 

کتابخوانی و مهمترین فواید آن ؛ چرا باید کتاب بخوانیم؟ - هوش برتر ایرانیان

 

 

بنابر این گزارش، «پیک کتاب» با محور انتشار لیست کتاب های مساجد، ثبت سفارش کتاب های موردنیاز و ارسال آنها به در خانه اعضاء ازجمله این طرح ها است. علاوه بر این، طرح ملی «شنبه های کتاب» را نیز با تکیه بر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پیش می بریم.

 

به گفته مظاهری از مهمترین برنامه های رواق کتاب رویداد ملی «ایران قوی»، طرح ملی «شنبه های کتاب» با محور انتخاب و معرفی کتاب های مفید و انس بچه های مسجد با آن کتاب ها با اهدافی همچون ترویج فعالیت های کتاب و کتابخوانی، احیای نقش کتابخانه مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی، آشنایی با کتاب های مفید و نیازسنجی به منظور افزایش سرانه مطالعه نوجوانان و جوانان و ترویج مطالعه مفید است.

در این طرح کتاب های منتخب از طریق امام جماعت، مسئول کانون فرهنگی هنری و یا کتابدار مسجد در بستر فضای مجازی معرفی می شود. به گفته مظاهری به منظور گسترش این طرح، از اعضای شورای هماهنگی کانون های استان ها و شخصیت های برجسته در جامعه و افراد صاحب نفوذ درخواست شده تا کلیپ های یک دقیقه ای را برای معرفی کتب مفید تولید و در فضای مجازی منتشر کنند.

 

تولید کتاب های صوتی با همکاری بچه های مسجد

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهار محال و بختیاری با اشاره به برخی طرح های استانی رواق کتاب، بیان کرد: طرح «مسجد، مدرسه، کتاب» برای سومین سال متوالی در استان چهارمحال و بختیاری و با همکاری آموزش و پرورش و از طریق ارتباط گیری کتابدار مسجد با معلمان مدارس و معرفی کتاب های مفید در کلاس های آنلاین، روخوانی کتاب ها و ارسال فایل صوتی و نیز تولید کتاب صوتی و انتشار در فضای مجازی در مدارس اجرایی می شود. برگزاری مسابقات کتابخوانی به همراه تجلیل از دانش آموزان برتر و انس دانش آموزان با مسجد از دستاوردهای این طرح استانی بوده است.

 

 

پویش نذر کتاب برای غنی کردن کتابخانه‌های مناطق کم‌تر برخوردار/امیداوریم شاخص‌های فرهنگی افزایش یابد | خبرگزاری فارس

 

 

 

اختصاص سه شنبه های تکریم به فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی

 

وی از اجرای طرح ملی سه شنبه های تکریم با محور تقدیر از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در هفته کتاب، تاکید کرد: ناشران، مولفان، شاعران و دیگر فعالان این عرصه در این طرح ملی تقدیر و کتاب های فاخر نیز رونمایی می شوند.

 

مظاهری درباره دیگر طرح های استانی رواق کتاب ویژه چهارمحال و بختیاری ابراز کرد: طرح «بهتر بخوانیم» با همکاری یکی از رسانه های استان و با محور تولید انیمیشن و موشن گرافی آموزش شیوه صحیح کتابخوانی برای نوجوانان که در هفته کتاب رونمایی می شود، طرح «مادران، سفیران یار مهربان» با محور معرفی کتاب های مناسب برای مادران توسط کتابداران مساجد، روخوانی به شیوه قصه گویی و تولید فایل صوتی و جمع آوری فایل ها و تدوین در قالب کتاب های صوتی نیز در گستره استانی اجرا می شود. همچنین است، مسابقه «مثل و متل» به شیوه برگزاری قصه گویی ویژه همه اعضای خانواده و با اولویت داستان های بومی و منطقه ای و اجرای نمایش های خانگی از این قصه ها.

 

افتتاح رواق های کتاب استانی

 

این گزارش می افزاید: افتتاحیه ملی رواق کتاب در استان های متقاضی همچون سمنان و جنوب کرمان و ... نیز در هفته کتاب انجام می شود تا برنامه های ملی و استانی کانون های مساجد در حوزه کتاب و کتابخوانی در این رواق ها دنبال شود.

پویش مردمی «نذر کتاب» به منظور توزیع کتاب های مفید به همراه بسته های معیشتی میان آسیب دیدگان اقتصادی کرونا، برگزاری مسابقات متعدد کتابخوانی در سطوح ملی و استانی و به‌روزرسانی اطاعات کتابخانه ها به دو صورت ملی و استانی نیز در هفته کتاب و به همت رواق کتاب انجام می شود البته کانون های فرهنگی هنری مساجد به تناسب ظرفیت های بومی محلی هم مجری طرح های ابتکاری کتاب و کتابخوانی هستند.

مسئول ستاد فهمای چهارمحال و بختیاری درباره برکات ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مساجد، خاطرنشان کرد: وقتی کار را در دل مسجد انجام می دهیم مثل انتخاب و معرفی کتاب توسط امام مسجد، مسئول کانون فرهنگی و هنری و کتابدار مسجدی، طبیعتاً آثار و برکات خوبی دارد یعنی هم یک کار میدانی رخ داده که بر محله تاثیر می گذارد و هم بچه های مسجد بستر متناسب با نیازهایشای را می یابند. انتظار این است با توجه به میزان استقبال از طرح ملی شنبه های کتاب، شاهد افزایش سرانه مطالعه مفید در بین اهالی و بچه های مسجد باشیم.

 

«قطعه‌ای از بهشت»؛ پاتوقی برای کتاب‌خوان‌های مسجدی/ کتابخانه‌ای که برای بچه‌های مسجد کارآفرینی می‌کند

 

 

 

 

ترویج فرهنگ کتابخوانی لازمه توسعه فرهنگی هر جامعه است و دستیابی به اهداف توسعه اجتماعی و فرهنگی با کتاب و کتاب‌خوانی میسر می شود. یکی از مراکزی که در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی دارند و اقدامات قابل توجهی انجام می دهند، کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند. به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت و گویی با «سیدمحمدمهدی میرصانعی»، مدیر انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان در کانون «قطعه ای از بهشت» در جوار مسجد علی بن ابیطالب(ع) واقع دربزرگراه آیت الله کاشانی ترتیب داده ایم و فعالیت های این انتشارات در حوزه نشر و کتابخوانی را از وی جویا شدیم که در ادامه می آید:

 

انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد و در چه محورهایی فعالیت دارد؟

 

انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان انتشاراتی است که قریب چهار سال است در جوار کانون فرهنگی هنری قطعه ای به سوی بهشت در جوار مسجد علی بن ابیطالب(ع) واقع در بلوار آیت الله کاشانی در غرب تهران فعالیت می کند و در سال ها فعالیتش توانسته 140 کتاب فاخر تولید و منتشر کند.

کانون قطعه ای از بهشت که در جوار مسجد علی بن ابیطالب(ع) فعالیت دارد، با حجم  فعالیت های گسترده در حوزه های مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و سیاسی توانسته است، جامعه آماری قابل توجهی از مخاطبان نوجوان و جوان را جذب مسجد کند و به غیر از دوره های مهارت افزایی، دوره های آموزشی از اساتید برجسته برای سخنرانی در این مسجد دعوت می کند. با توجه به نگاه امام جماعت مسجد تمام تلاش دست اندرکاران کانون این بوده است که در ارتقای سطح آگاهی های دینی، اجتماعی مردم و خانواده ها تلاش کند.

با بررسی هایی که در کانون انجام داده ایم، به این نتیجه دست یافتیم که در کنار دوره ها و برنامه هایی که در کانون برای مقاطع سنی مختلف برگزار می شود، جای نشر و تولید آثار فاخر در کانون خالی نباشد و بتوانیم مکتوباتی را از ماحصل تلاش مخاطبان خودمان برای مخاطبانمان تهیه کنیم، به همین جهت انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان را که دفتر آن در مسجد علی بن ابیطالب(ع) قرار دارد، تاسیس و از همان بدو تاسیس سعی کردیم که  فعالیت های این انتشارات را با کانون پیوند بزنیم و با همکاری کانون قطعه ای به سوی بهشت آثار فاخری را در حوزه های ادبی داستانی، فرهنگی، اجتماعی و برای گروه سنی کودک و نوجوان و نیز بزرگسالان منتشر کنیم.

در حال حاضر که به دلیل شرایط بحران کرونا امکان برگزاری برنامه و همایش در مساجد و مراکز فرهنگی فراهم نیست، ما فعالیتمان را تنها درحوزه تولید محتوا با جدیت دنبال می کنیم، تا در صورتی که نمایشگاه کتاب در سال آینده برگزار شد، از تولیدات و آثار فاخرمان رونمایی داشته باشیم.

از جمله کتاب هایی که توسط انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان در سال های گذشته منتشر و با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان مواجه بوده است، کتاب تفسیر «نسیم وحی» به نویسندگی آیت الله میرصانعی و کتاب «آموزش مهدویت» برای کودکان (6 تا 9سال) و برای نوجوانان (9 تا 14 سال) است با تالیف این کتاب سعی کردیم که موضوع مهدویت را به بهترین شکل به کودکان آموزش دهیم.

 

تعامل و همکاری که میان انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان و کانون فرهنگی هنری قطعه ای از بهشت در توسعه کتاب و کتابخوانی در میان نوجوانان و جوانان چقدر اثرگذار بوده است؟

 

تعامل دوسویه و قوی میان انتشارات و کانون، موجب شده است که در برنامه ها و فعالیت های اردویی کانون به بحث کتاب و کتابخوانی نیز توجه شود و در مسابقات فرهنگی، حلقه های کتاب و نیز نشست های تدبر به کتاب برای فرهنگسازی در زمینه کتابخوانی استفاده و از ظرفیت های موجود برای افزایش آگاهی های فرهنگی و اجتماعی خانواده ها حداکثر بهره برداری انجام شود.

 

رویکرد انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان با مشارکت کانون فرهنگی هنری قطعه ای از بهشت در طول سال های فعالیت درچه محورهایی بوده است؟

 

یکی از اقداماتی که توسط این انتشارات با همکاری کانون قطعه ای از بهشت انجام شده است، همکاری با خیریه مسجد به منظور تولید و توزیع محصولات فرهنگی همچون دفتر با طرح های ملی، مذهبی و فرهنگی برای دانش آموزان محروم و بی بضاعت تحت پوشش خیریه مسجد و همچنین عرضه این محصولات به بازار است.

از دیگر رویکردهای انتشارات کانون قطعه ای از بهشت چاپ کتاب هایی است که مورد تاکید بزرگان دین و فرهنگ ما به منظور توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است. با همکاری مجموعه تیمی که در کانون فعالیت دارد، سعی کرده ایم، با بهره گیری از توانمندی های گرافیکی، نگارگری و ویرایشی فعالان کانون ضمن فراهم کردن بحث کارآفرینی، محصولات تولید شده را به جامعه عرضه کنیم.

پاتوق و کافه کتاب از دیگر بخش هایی است که به غیر از سالن قرائت خانه و بانک کتاب به همت انتشارات و کانون در حیاط مسجد راه اندازی شده است تا علاوه بر ویترین کتاب، کتاب هایی را به غیر از تولیداتی که توسط انتشارات کانون منتشر شده است، با فضاسازی زیبا گلچین کنیم، تا علاوه بر آنکه مخاطب از این فضا آرامش کسب کند، در این فضا به مطالعه کتاب بپردازد و بخشی از این کتاب ها را در این فضا به فروش برسانیم.

یکی دیگر از برنامه هایی که به همت کانون برگزار می شود، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی است، اما با سبک دیگری، بسیاری از مراکز فرهنگی با فروش کتاب اقدام به برگزاری مسابقات کتابخوانی می کنند، اما مسابقات کتابخوانی ما به شکل نذر فرهنگی برگزار می شود. ما کتابی را بیش از 200 نفر از کانون دریافت کنند مشروط به آنکه کتاب را بخوانند، در مسابقه شرکت می دهیم و در کنار این مسابقه، نویسنده آن کتاب را نیز به مسجد دعوت می کنیم، تا در مورد آن کتاب توضیحاتی برای مخاطبان داشته باشد، در نظر داریم که در آینده برگزاری چنین مسابقاتی را با توجه به استقبال گسترده افزایش دهیم.

 

دستاوردهای حاصل از مشارکت جوانان در فعالیت های انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان برای کانون و نیز خود این افراد چه بوده است؟

 

همان گونه که اشاره شد،عمده رویکرد انتشارات و کانون بهره گیری از ظرفیت جوانان و نوجوانان در برنامه ها است که از این اتفاق حاصل شیرینی به دست می آید و آن اینکه از این طریق کارآفرینی و اشتغال برای جوانان که عمدتا دانشجو هستند به وجود می آید، زیرا عمده  معضل جامعه ما بحث اشتغال و کار است و حوزه نشر حوزه ای که به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند نیروهای بسیاری را جذب و به کار بگمارد.

 

پس از بحران کرونا در بحث مبارزه با این بیماری بسیاری از مساجد فعال شدند و خدمات گسترده ای را ارایه دادند، رویکرد و اقدامات مورد توجه در این  انتشارات کانون قطعه ای از بهشت در بحث فرهنگی در چه محورهایی بوده است؟

 

اقداماتی که مساجد و کانون های فرهنگی هنری در بحث تولید و توزیع ماسک، اقلام بهداشتی، ضدعفونی معابر و خیابان ها انجام دادند، توسط فعالان کانون قطعه ای از بهشت نیز در سهم خود انجام شد. اما در بحث فرهنگی با مشارکت کانون، تلاش کردیم که در بحث فرهنگسازی در فضای مجازی و شبکه اجتماعی که با حضور اعضای کانون فرهنگی هنری راه اندازی کرده ایم، از فرصتی که حضور مردم در مساجد به حداقل رسیده است، در بحث توسعه و ترویج فرهنگ کتاب، معرفی کتاب، ارسال بخش هایی از کتاب ها با مخاطبان ارتباط داشته باشیم.

 البته در این مدت پاتوق کتاب مسجد و مجموعه کتابخانه تعطیل نشده است و حتی برای یک نفر و یا دو نفر  امکان استفاده از کتاب ها فراهم بوده است.

 

انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان با تولید و نشر کتاب به غیراز فرهنگسازی در حوزه مطالعه کتاب چه رویکردهای تربیتی را دنبال می کند؟

 

 تشویق نوجوانان و جوانان به مطالعه، استعدادیابی و شکوفایی این استعدادها و بروز و ظهور آن در جامعه رویکرد تربیتی است که ما در انتشارات کانون دنبال می کنیم، امام جماعت مسجد علی بن ابیطالب(ع) و دست اندرکاران کانون تمام تلاش و همتشان جذب حداکثری به مسجد بوده است. ما نیز در انتشارات کانون تمام تلاشمان در این راستا است که کتاب هایی که برای کودکان و نوجوانان منتشر می کنیم با رویکرد تربیتی اما با زبان و سبک متفاوت باشد. به عنوان مثال کتاب «جیرجیرک سخنگوی او2» اگرچه کتابی است که ظاهر مذهبی و تربیتی ندارد، اما با شخصیت سازی سعی کرده است که آموزش برخی از رفتارها و اصول تربیت اسلامی را به کودک و نوجوان ارایه دهد. امروز تربیت مستقیم در بیشتر کودکان تاثیرگذاری ندارد، بلکه باید به سبک های مختلف آنها را به بحث های تربیتی وارد کرد.

ما به صورت جدی در این مباحث ورود یافته ایم وتاکنون نیز موفق نیز بوده ایم. با وجود آنکه در حال حاضر سال های سختی برای حضور نشر می گذرد، ما این توفیق را داشته ایم که در حوزه خلق آثار مذهبی، تربیتی و هنری گام های مثبتی برداریم.

 

تعدادی از کتاب هایی را که توسط انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان تاکنون منتشر شده است، نام ببرید.

 

از ابتدای فعالیت این انتشارات تاکنون 140 عنوان کتاب منتشرشده است که از این تعداد، 37 عنوان در تعامل و همکاری مثبت با بهره گیری از ظرفیت نیروهای کانون فرهنگی هنری منتشر شده است. تفسیر نسیم وحی، سفیر عاشورا، دریای تشنه (شرحی از زندگانی امام حسین(ع))، راز پنهان سفرهای کاکلی، جیرجیرک سخنگوی 1 و 2 (آموزش مهدویت)، دلتنگی ماهی ها، دوستی برگ و باد، تنهای دورها، صخره مرجانی، خدا راغریبه ها را هم دوست دارد، عنوان تعدادی از کتاب هایی است که توسط این انتشارات نشر یافته است.

 

استقبال مردمی از میز غربالگری کرونا در مسجد محسنی/ ارائه مشاوره‌های ضد استرس و وسواس

 

 

 

 

حجت الاسلام «مهدی سلیمانی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به راه اندازی میز غربالگری بیماران کرونایی در مسجد «محسنی»، اظهار کرد: اهالی مسجد محسنی در لبیک به منویات مقام معظم رهبری به منظور انجام فعالیت های جهادی در دور دوم شیوع کرونا، اقدام به راه اندازی این میز به صورت داوطلبانه کردند تا کار غربالگری و تشخیص زود هنگام بیماری کرونا ویژه اهالی منطقه 21 و غرب تهران انجام شود.

 

امام جماعت مسجد محسنی (واقع در تهرانسر، بلوار یاس، انتهای خیابان فجر) ادامه داد: از این رو، سراغ پزشکان و نیروهای داوطلب رفتیم و فرآیند تشخیص کرونا را به صورت پایلوت روزانه و چند ساعت از شب ویژه کسانی که علائم کرونا را دارند، انجام می دهیم.

 

وی تصریح کرد: در میز غربالگری مسجد محسنی میزان تب و اکسیژن خون مراجعه کنندگان را می سنجیم و اگر نیاز به مراجعه به متخصص بود، معرفی می کنیم و آنهایی را که نیاز به حضور در بیمارستان دارند، به مراکز درمانی ارجاع می دهیم. برخی از داروهای تجویزی را نیز در مسجد عرضه می کنیم.

 

حجت الاسلام سلیمانی با بیان اینکه میز غربالگری بیماری کرونا یک هفته است که در مسجد محسنی فعال شده، گفت: چهار نفر رزیدنت ثابت و روزانه بین سه تا چهار پزشک با این میز همکاری دارند. در یک هفته اجرای این طرح حدود 40 مراجعه کننده داشته ایم که سه چهار نفرشان به بیمارستان معرفی شده اند و حدود 15 نفر نیز با پزشک متخصص ارتباط مجازی داشته اند.

 

وی با ابراز خرسندی از استقبال مردم و اهال غرب تهران از این طرح، ابراز کرد: ارتباط خوبی بین مردم و مسجد در این باره برقرار شده و برای غربالگری و نیز استفاده از میز مشاوره مسجد در موضوعات مرتبط با اضطراب و استرس، افسردگی و وسواس ناشی از شیوع کرونا به مسجد محسنی در رفت و آمد هستند.

 

امام جماعت مسجد محسنی درباره دیگر اقدامات این خانه خدا در ایام مقابله با کرونا، اعلام کرد: کمک مومنانه به 100 تا 150 خانواده آسیب دیده از کرونا، ضدعفونی کردن معابر، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده، راه اندازی ایستگاه صلواتی بهداشت و توزیع ماسک و مواد بهداشتی و نیز مراجعه به در منازل برای توزیع رایگان اقلام بهداشتی، راه اندازی کاروان های شادی برای خانواده های در قرنطینه در مناسبت های مذهبی و ... ازجمله این فعالیت ها است.

 

وی با بیان اینکه تهدید کرونا و ورود مساجد به میدان مقابله با آن فرصت پیوند و انس بیشتر مردم با خانه های خدا شده است، خاطرنشان کرد: مردم از نزدیک شاهد دغدغه مندی مساجد و تشکل های مذهبی برای سلامتی خود هستند و این باعث پیوند بیشتر آنها با مسجد، ائمه جماعات و بسیج شده و به نظر می رسد این تعاملات افقی روشن برای دوره پساکرونا ترسیم خواهد کرد.

پایان پیام/ 9