از تداوم کمک مومنانه بچه‌های مسجد تا ورود مساجد به عرصه تشخیص و درمان کرونا

از تداوم کمک مومنانه بچه‌های مسجد تا ورود مساجد به عرصه تشخیص و درمان کرونا

تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹
مشارکت بچه‌های مسجد در توزیع غذا میان کارتن خواب‌ها، کشف استعدادهای برتر و رونق تئاتر مسجدی در رواق نمایش «ایران قوی» و فعالیت درمانگاه ۱۰۰ مسجد برای مقابله با کرونا ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۵ آبان ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۲۵ آبان ماه:

 

مشارکت بچه‌های مسجد در توزیع غذا میان کارتن خواب‌ها و کمک به مدافعان سلامت

 

 

 

منطقه شوش از مناطق مستضعف نشین در شهر تهران است که به همت چند مسجد و گروه جهادی، هر روز از میزان محرومیت مردم آن کاسته می شود که مسجد حضرت ابوالفضل (ع) (واقع در تهران، خیابان شوش، خیابان ارج) از مهم ترین این خانه های خدا است. خبرنگار ما به منظور اطلاع از فعالیت های این مسجد به ویژه کانون فرهنگی هنری ریحانه الرسول (س) در دوره کرونا گفت وگویی با حجت الاسلام والمسلمین «علی حاتمی»، امام جماعت این خانه خدا داشته است که مشروح آن در ادامه می آید:

 

فعالیت اهالی و فعالان مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در مقابله با شیوع ویروس کرونا از چه زمانی شروع شد؟

 

فعالیت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در مقابله با این ویروس از اواسط اسفندماه 1398 آغاز شد ولی از فروردین ماه 1399 به صورت منسجم و در قالب گروه جهادی «کاشف الکرب» و به همت هیئت امنا و پایگاه بسیج 22 برادران حضرت ابوالفضل(ع) و پایگاه بسیج خواهران سماویه و کانون فرهنگی هنری ریحانه الرسول (س) انجام می شود. اولین کار ما خریداری یک عدد مخزن 300 لیتری بود تا نمازگزاران و اهالی منطقه شوش بتوانند از این طریق، مواد ضد عفونی کننده را برای مقابله با ویروس کرونا در اختیار داشته باشند. اقدام بعدی، ضد عفونی کردن این مسجد و برخی از امکان و معابر عمومی خیابان شوش است.

 

چه کارهایی برای همکاری با بیمارستان ها و مراکز درمانی در زمینه درمان بیماران کرونایی و کمک به کارکنان و کادر درمانی از سوی اهالی مسجد حضرت ابوالفضل (ع) انجام گرفت؟

 

گروه جهادی «کاشف الکرب» و پایگاه بسیج 22 حضرت ابوالفضل (ع) تاکنون در چند نوبت آب میوه و شربت زنجبیل میان کارکنان و کادر درمانی توزیع کردند که کانون فرهنگی هنری «ریحانه الرسول (س)» و پایگاه های بسیج خواهران و برادران با راهبری هیئت امنا و گروه جهادی کاشف الکرب در این زمینه بسیار فعال بوده اند. تلاش داریم به همت نمازگزاران این مسجد و خیران و ناحیه و حوزه مقاومت بسیج منطقه، این کار را همچنان ادامه دهیم تا به زودی شاهد ریشه کن شدن کرونا باشیم.

 

کانون فرهنگی هنری ریحانه الرسول (س) این مسجد چه فعالیت هایی در زمینه اطلاع رسانی و روشنگری درباره لزوم مقابله همگانی با ویروس کرونا داشته است؟

 

این کانون که در دهه هشتاد در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) تاسیس شد از طریق شبکه های اجتماعی این خانه خدا در پیام رسان های سروش و ایتا اطلاع رسانی کاملی در این باره انجام داده است و از عوامل فعال شدن شبستان مجازی این خانه خدا است. این مسجد همچنین با همکاری کتابخانه این خانه خدا مسابقات کتاب خوانی را برگزار می کند و گروه سرود این کانون نیز در مناسبت های مذهبی و انقلابی، برنامه ها را به صورت متنوع اجرا می کند. جوانان و نوجوانان عضو کانون فرهنگی هنری ریحانه الرسول (س) با همدلی خوبی در خدمت نیازمندان جنوب تهران و اشاعه ارزش های انقلاب اسلامی و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری هستند.

 

چه کارهایی بچه های مسجد حضرت ابوالفضل (ع) به ویژه کانون فرهنگی هنری ریحانه الرسول (س) در دستگیری از نیازمندان جنوب شهر تهران انجام داده است؟

 

اهالی این مسجد در چند نوبت و پیرو توصیه مقام معظم رهبری، کمک های مومنانه را میان نیازمندان توزیع کرده اند که هر بار بین 40 تا 50 بسته بوده است و در مجموع، حدود 300 بسته ارزاق را شامل می شود. اقدام دیگر پایگاه های بسیج خواهران و برادران، کانون فرهنگی هنری ریحانه الرسول (س)، گروه جهادی کاشف الکرب و خیریه مسجد حضرت ابوالفضل (ع) جمع آوری کمک ها برای ذبح هر ماه، حداقل یک گوسفند و توزیع گوشت آن میان نیازمندان است، البته در برخی از ماه ها دو گوسفند ذبح شد.

برنامه دیگر بچه های مسجد حضرت ابوالفضل (ع) مرمت خانه چند نیازمند در منطقه شوش تهران است که به صورت جهادی صورت گرفت. توزیع غذای گرم میان نیازمندان نیز برنامه ثابت این مسجد است که این کار نیز با مشارکت کانون فرهنگی هنری ریحانه الرسول (س) و سایر نهادهای این مسجد صورت می گیرد.

 

روند فعالیت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در ایام تطعیلی مساجد در پی دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا چگونه بوده است؟

 

اهالی مسجد حضرت ابوالفضل (ع) با روحیه انقلابی ای که دارند مطیع مقام معظم رهبری هستند بنابراین هرگاه حکم به تطعیلی مساجد دادند ما نیز تعطیل اما تلاش کردیم به همت پایگاه های بسیج و کانون فرهنگی هنری این کار حتی الامکان کمتر انجام شود. چنان که در بسیاری از مناسبت ها مجالس را برگزار و حتی نماز عید فطر را نیز با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اقامه کردیم.

 

اهدای ۲ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های معین مساجد تهران از سوی انتشارات الهدی

 

 

 

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی از سوی انتشارات الهدی دو هزار جلد کتاب به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، آلمانی، فرانسوی، آذری و روسی به کانون های فرهنگی هنری مساجد معین استان تهران اهدا شد .

 

بنابراین گزارش، این کتاب ها که برای رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال تهیه شده، به منظور استفاده منبع از این کتب به کتابخانه های معین مساجد استان تهران اهدا شده است.

 

افتتاح رواق کتاب با حضور شخصیت های فرهنگی استان، اجرای پویش «نذر کتاب» با هدف جمع آوری کتاب های بلا استفاده منازل و اهدا به کتابخانه های مساجد استان تهران و نیز معرفی کتاب در راستای طرح شنبه های با کتاب در قالب نماهنگ یک دقیقه ای، تجلیل از کتابداران منتخب و مولفین عضو کتابخانه های مساجد، ساماندهی و ثبت اطلاعات یک هزار کتابخانه مسجد در سامانه بچه های مسجد بخشی از برنامه های کانون های مساجد استان تهران به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی است.

 

یادآور می شود، بیست و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از 24 تا 30 آبان در حال برگزاری است.

 

کشف استعدادهای برتر و رونق تئاتر مسجدی در رواق نمایش «ایران قوی»

 

 

حجت الاسلام «کاظم شکری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اجرای طرح «ایران قوی» در کانون های مساجد به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، اظهار کرد: طرح «ایران قوی» در سه شبستان و  ۱۲ رواق در حال اجرا است و استان البرز به عنوان استان معین این طرح در رواق نمایش انتخاب شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز بیان کرد: در گذشته یکی از دلایل اصلی جذب کودکان و نوجوانان به مسجد گروه سرود و یا گروه نمایش قوی بود. بنابراین یکی از اهداف ما با طراحی رواق نمایش در این طرح، جذب کودک و نوجوان به کانون های مساجد است.

 

وی افزود: از طرفی ما به دنبال کمک برای تولید محتوا در حوزه نمایش برای گروه نمایش مساجد در سراسر کشور هستیم، یعنی ما می خواهیم به نمایش هایی که در مساجد شکل می گیرند، محتواهای غنی برای فعالیت بهتر ارائه کنیم.

 

حجت الاسلام شکری تاکید کرد: با توجه به اینکه استان البرز در حوزه نمایش از غنای قابل توجهی برخوردار است و در سال های گذشته نیز با همکاری حوزه هنری جشنواره تئاتر بچه های مسجد را برگزار کرده، به عنوان استان معین رواق نمایش انتخاب شده و شناسایی گروه های فعال نمایش در مساجد و ارزیابی سطح فعالیت آنها را در دستور کار دارد. علاوه بر این، به منظور تقویت گروه های نمایش کانون های مساجد با استادان برجسته در حوزه تئاتر در استان البرز جلساتی به منظور تشریح روند رواق نمایش در طرح ایران قوی برگزار کرده و می کنیم.

 

وی ابراز کرد: به همین منظور بنا داریم، جشنواره تئاتر بچه های مسجد را در استان های مختلف برگزار کنیم و ضمن کشف استعدادها و ظرفیت های بچه های مسجد به آنها آموزش های لازم در حوزه تولید محتوا و نیز کارگردانی ارایه کنیم و به گروه های تئاتر ضعیف غنا ببخشیم، تا کانون های فرهنگی هنری با ورود به حوزه نمایش اتفاقات خوبی را در سال های آینده در بحث نمایش کشور رقم بزنند.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در پایان خاطرنشان کرد: با اجرای طرح ایران قوی می توان فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد را در حوزه های محتلف رصد و شناسایی و به تناسب ظرفیت ها و شرایط برنامه ریزی کرد.

 

فعالیت درمانگاه ۱۰۰ مسجد برای مقابله با کرونا

 

 

 

حجت‌الاسلام «بهزاد مقیسه»، مشاور معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، با تأکید بر اینکه باز بودن مساجد علاوه بر برگزاری نماز جماعت، می‌تواند تأثیر خوبی بر روند کنترل کرونا داشته باشد، گفت: بر همین اساس تصمیم گرفته شد که مساجد به عنوان قرارگاه برای ارائه خدمات فرهنگی ـ اجتماعی مقابله با کرونا فعال شوند و اطلاع‌رسانی و آموزش درباره کرونا و توزیع اقلام بهداشتی از طریق مساجد صورت گیرد.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۰ مسجد در استان تهران با درمانگاه‌های فعال در حال ارائه خدمات پزشکی به مردم هستند؛ البته تلاش داریم درمانگاه‌های مساجد بیشتری به کمک بیماران کرونایی بیایند.

 

حجت الاسلام مقیسه اقدام دیگر مساجد در شرایط کنونی را بحث توسل و دعا دانست و تصریح کرد: توسل و دعا از نظر معنوی تأثیر زیادی بر مردم دارد و با توجه به برگزار نشدن نماز جماعت، خلأ مسائل معنوی احساس و لزوم فعالیت مساجد احساس شد و آنها در تلاش برای رفع نیازهای معنوی مردم هستند.

 

مشاور معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: در حال حاضر مساجدی ختم قرآن جمعی را در دستور کار دارند یا مراسم ختم برای متوفیان به نیت آنان را به صورت مجازی و همراه با سخنرانی و مداحی برگزار می‌کنند. پخش دعاهایی مثل دعای هفتم صحیفه سجادیه از بلندگوهای مساجد نیز در دستور کار است و این برنامه‌ها بر فضای روانی جامعه اثرات خوبی دارد.

 

انجام رایگان تست PCR در ۵ مسجد تهران

 

 

 

سوم آبان‌ماه در جلسه با ستاد ملی مبارزه با کرونا بر «آموزش همگانی درباره راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما تأکید کردند، این توصیه‌ها سرآغازی بود تا طرح بزرگ محله محور مقابله با کرونا با محوریت وزارت بهداشت و همکاری سازمان بسیج مستضعفین، بسیج جامعه پزشکی، هلال احمر و سایر نهادهای مرتبط آغاز شود. در این طرح مساجد یکی از محورهای اصلی برنامه‌ها شدند.

 

راه‌اندازی ۵ مرکز غربالگری رایگان کرونا در مساجد تهران

در قالب این طرح بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به صورت آزمایشی برای غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری کرونا، میزهای درمانی را در مساجد مناطق مختلف شهر تهران برپا کرد. این میزها که هم‌اکنون در مسجد تهران برپا شده است و آزمایش‌هایی را از مردم به صورت رایگان انجام می‌دهد تا در صورت وجود علائم اولیه برای بررسی‌های بیشتر معرفی شوند.

در مراکز غربالگری چه می‌کنند؟

طاها جوانمرد از اعضای گروه جهادی غیاث که در مسجد صاحب‌الزمان (عج) اختیاریه تهران، مرکز تشخیص و غربالگری کرونا را راه‌اندازی کرده‌اند، می‌گوید: «در این مراکز تجهیزاتی برای تب سنجی، سنجش فشار خون و دستگاه پالس اکسیمتر برای سنجش اکسیژن خون تعبیه شده است که با حضور کادر پزشکی از مراجعان به صورت رایگان تست‌هایی گرفته می‌شود.

 

در این مرکز که در فضای شبستان مسجد ایجاد شده، با پارتیشن اتاقک‌هایی تعبیه شده است تا مراجعان کمترین برخورد را با یکدیگر داشته باشند تا در صورتی که فردی مبتلا به کرونا بود، مراجعان و پزشکان در معرض آلودگی قرار نداشته باشند.

 

جوانمرد در خصوص تست‌هایی که از مردم گرفته می‌شود، این گونه می‌گوید: «از مراجعان آزمایش‌های بالینی مانند علائم حیاتی، ضربان قلب، فشار خون، اکسیژن خون و تب گرفته می‌شود و در صورتی که فرد مشکوک باشد با متخصصان سامانه ۴۰۳۰ ارتباط برقرار می‌شود.

 

هماهنگی مراکز غربالگری با سامانه ۴۰۳۰

با هماهنگی‌های صورت گرفته از طریق وزارت بهداشت با این مراکز غربالگری بناست در صورت وجود هرگونه علامت مشکوک و تشخیص پزشک حاضر در مرکز، اطلاعات فرد در سامانه ۴۰۳۰ ثبت شود و بلافاصله با متخصصین این سامانه ارتباط برقرار می‌شود تا نکات تکمیلی‌تر بررسی شود و در صورت نیاز برای اخذ آزمایش اصلی کرونا یا همان PCR به نزدیک‌ترین مرکز درمانی دولتی ارجاع داده شود.

 

تست رایگان PCR برای افراد مراجعه شده از مراکز

جوانمرد می‌گوید: «اگر متخصص تشخیص دهد که فرد مشکوک نیازمند تست است، از سوی مرکز به مراکز دولتی معرفی می‌شوند تا آزمایش PCR به صورت رایگان برای آنان انجام شود. هزینه تست PCR در مراکز دولتی ۲۵۴ هزار و در مراکز خصوصی بیش از ۶۰۰ هزار تومان است که با معرفی مرکز البته با تشخیص متخصص، این آزمایش در مراکز دولتی به صورت رایگان اخذ می‌شود.

 

شناسایی یک مورد کرونا یی در مراکز غربالگری

این مراکز از روز پنجشنبه گذشته البته با تبلیغات و اطلاع‌رسانی کم آغاز به کار کردند اما با همین حجم نیز مردم مراجعات بسیاری داشتند اما از روز گذشته شنبه ۲۴ آبان‌ماه اطلاع‌رسانی‌ها آغاز شده است و مراجعات مردم هم به طبع بیشتر شده است. جوانمرد می‌گوید: «با تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها حضور مردم بیشتر شده است البته تاکنون در ۵ مرکز غربالگری تهران تنها یک مورد مبتلا به کرونا شناسایی شده است و بیشتر مردم دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا بودند که تشخیص پزشک به صورت رایگان ویزیت شده‌آند و داروهای لازم نیز برای آنان تجویز شد.

 

کادر درمانی و نیروهای جهادی حاضر در این مراکز به صورت کامل از شیلد، ماسک و گان استفاده می‌کنند تا خدایی نکرده این مدافعان سلامت درگیر این بیماری نشوند و بتوانند به مردم و بیماران احتمالی خدمت‌رسانی کنند.

 

کدام مساجد غربالگری رایگان دارند؟

۵ مرکز غربالگری که در تهران به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است به شرح زیر هستند:

 

مسجد صاحب الزمان(عج) منطقه ۳: چهارراه پاسداران، خیابان دولت، خیابان اختیاریه از ساعت ۱۰ تا ۱۳

 

مسجد ریحان - منطقه ۶: میدان فاطمی- ابتدای خیابان شهید گمنام، خیابان شهید جهانمهر از ساعت ۱۴ تا ۱۸

 

مسجد حضرت جوادالائمه(ع) - منطقه ۱۰: انتهای بزرگراه یادگار امام بلوار سی متری جی، خیابان شهید زمانی، خیابان شهید فلاح

 

مسجد محسنی - منطقه ۲۱: تهرانسر، بلوار یاس، انتهای خیابان فجر

 

مسجد حضرت علی (ع) - منطقه ۱۴: انتهای خیابان پاسدار گمنام، کوچه غفاری

 

بناست در صورت اثرگذاربودن این مراکز، در تمامی مساجد تهران مراکز غربالگری بیماری کرونا ایجاد شودبراساس اعلام پزشکان تشخیص به موقع بیماری کرونا و مراجعه به هنگام به پزشک و بیمارستان در جلوگیری از گسترش و مرگ و میر این بیماری منحوس بسیار اثرگذار است.

 

 

 

پایان پیام/ 9