فرآیند تولید و نشر آثار در انتشارات کتاب مسجد جمکران/ ایده‌هایی که داستان مهدوی می‌شوند

فرآیند تولید و نشر آثار در انتشارات کتاب مسجد جمکران/ ایده‌هایی که داستان مهدوی می‌شوند

تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹
حسنی با بیان‌اینکه آثار مهدوی بعد از خوانش در شورای ایده‌های مهدوی برای تبدیل به داستان انتخاب می‌شوند، گفت: جذابیت، پرداخت به اخلاق، فرهنگ و خانواده و ارائه راهکار حل مشکلات از محورهای تولید اثر در انتشارات کتاب مسجد مقدس جمکران است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی و نیز به منظور بررسی اولویت ها و فعالیت های انتشارات کتاب مسجد مقدس جمکران به عنوان قطب نشر آثار مربوط به امام زمان(عج) با «سیدعلیرضا حسنی»، مدیر دفتر ادبیات داستانی و نیز دفتر کودک و نوجوان (گنجشک های جمکران) این انتشارات گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

فرآیند رسیدن یک اثر به مرحله چاپ و نشر در انتشارات مسجد مقدس جمکران به چه صورتی است؟

 

در فرآیند انتشارات کتاب جمکران ابتدا طرح مورد کارشناسی اولیه قرار می گیرد و بعد از تایید وارد شورای داستان مشتکل از پنج کارشناس این عرصه و یک کارشناس محتوا با تاکید بر مهدویت و مذهب می شود، اگر اثر در این شورا امتیاز لازم را کسب کند وارد شورای محتوا می شود. این شورا با حضور مدیر اندیشکده مهدویت و مدیرعامل انتشارات جمکران و مدیر بخش ادبیات داستانی و چند کارشناس دیگر به بررسی اثر پرداخته و در صورت تایید، با نویسنده وارد مذاکره و بعد از عقد قراداد وارد مرحله تولید اثر می شویم.

در طول تالیف کتاب، یک کارشناس محتوایی در اختیار نویسنده قرار می گیرد تا نگاه مدنظر انتشارات در تولید اثر اعمال شود البته اینن گاه در لایه های زیرین اثر دنبال می شود نه آنکه در ظاهر و پیشانی آن بُلد و پررنگ شود.

 

چه طرح ها و ایده هایی قابلیت تبدیل شدن به اثر داستانی در موضوع مهدویت را دارند؟

 

شورای ایده های داستانی یا بانک ایده های مهدوی، کتاب های مهدوی را خوانش می کند و آنهایی را که قابلیت تبدیل به اثر داستانی دارند، به مولفان سفارش می دهد. آثاری همچون «پادرمیانی» ماجرای یکی از تشرفات به محضر امام زمان(عج)، «شب چهلم» بازنویسی روان مجموعه ای از تشرفات، «جواهر مصری» درباره صبانه ماشطه از زنان رجع کننده و ... با چنین روشی به رشته تحریر درآمده اند.

همچنین است، «چهار فانوس» درباره زندگانی چهار نائب خاص امام زمان(عج)، «النا»، «شبیه مریم»، «روزگار منفی» و ... که جملگی داستان هایی با مضامین دینی مهدوی در لایه های پنهان خود هستند.

 

میزان استقبال از آثار نشر جمکران با توجه به تخصصی بودن بیشتر آثار و تالیفات، چگونه است؟

 

خوشبختانه، استقبال از آثار انتشارات جمکران بالا و مطلوب است به گونه ای که اغلب آثار منتشر شده ما در کمترین زمان، برای دفعات متعدد تجدید چاپ می شوند. چنان که «شبیه مریم» داستان فضه خادم حضرت زهرا(س) طی دو هفته به چاپ دوم رسید، «پروفسور فوفو» جزء کتاب های فانتزی نوجوانانه است که به سرعت به چاپ دوم رسید و «نخل و نارج» با شمارگان سه هزار عدد به چاپ چهلم و «سرود سرخ انار» به چاپ پنجاهم رسیده اند.

اگرچه امسال به دلیل شیوع کرونا و تعطیل شدن چندین باره مسجد مقدس جمکران برای مقابله با شیوع این بیماری و نیز افزایش قیمت ها، فعالیت های انتشارات کمی تحت تاثیر قرار گرفته بگیرد اما باز هم بازار انتشارات و سطح فعالیت هایش مطلوب بوده است.

 

چقدر در پذیرش پیشنهادات تولید اثر و نیز سفارش هایی که انتشارات به برخی مولفان می دهد، نیازسنجی و گره گشایی از مسائل روز را مدنظر دارید؟

 

نیازسنجی بحثی گسترده است اما مهمترین بحث در نگارش داستان ها جذابیت است و سعی کرده ایم در لایه های پنهان رمان ها و داستان ها، مفاهیم مهدوی را ارائه کنیم. از دغدغه های اصلی ما پرداخت به فرهنگ، اخلاق، خانواده و ارائه راه حل معضلات روز جامعه در قالب تالیفات جدید است.

 

در بخش کودک و نوجوان با توجه به حساسیت های خاص این گروه سنی نحوه انتخاب موضوع و تالیف اثر به چه صورتی است؟

 

در بخش کودک و نوجوان نشر جمکران که به گنجشک جمکران معروف است، نیز فرآیند انتخاب و تولید، همچون بخش داستانی است اما در این بخش تصویرگری مکمل متن و قطع کتاب متفاوت است تا مخاطب کودک و نوجوان بتواند با آن ارتباط بگیرد. اخلاق در خانواده و جامعه، توحید و .. در این بخش مدنظر است.

در اغلب موارد آثار را قبل از چاپ به گروهی از مخاطبان برای مطالعه می دهیم و نظرشان را جویا می شویم تا اثر با سلیقه این مخاطب خاص هماهنگ باشد.

مجموعه پنج جلدی درباره دانشمندان مسلمان، مجموعه 14 جلدی دوستان پیامبر(ص) مشتمل بر سرگذشت صحابی و دوستان حضرت رسول(ص)، «جایزه دخترانه» که در یک ماه آتی وارد بازار نشر می شود ازجمله آثار نشر جمکران ویژه کودکان و نوجوانان است.

 

پایان پیام/ 9