از اجرای طرح‌های جهادی مسجدی‌ها در مقابله با کرونا تا تداوم کمک‌های مومنانه

از اجرای طرح‌های جهادی مسجدی‌ها در مقابله با کرونا تا تداوم کمک‌های مومنانه

تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹
اجرای طرح ملی «شهید سلیمانی؛ هر پایگاه یک خدمت»، توزیع ۱۳۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های مسجدی از ابتدای سال ۹۹ و حمایت کانون فرهنگی هنری «عصر انتظار» از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۷ آبان است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۲۷ آبان ماه:

 

طرح ملی «شهید سلیمانی؛ هر پایگاه یک خدمت» اجرا می‌شود/فعالیت ۵۴ هزار پایگاه بسیج برای مقابله با کرونا

 

 

نقش پایگاه های بسیج مساجد در حوزه های مختلف بارها برای ملت ایران اثبات شده است، موضوعی که در دوره کرونا یک بار دیگر خود را نشان داد. اخیرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی تفاهم نامه ای با سازمان بسیج مستضعفین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا مقرر کرد بیش از گذشته از ظرفیت پایگاه های بسیج مساجد استفاه کند. خبرنگار ما به منظور اطلاع از فعالیت های بسیجیان مساجد و محلات در مقابله با کرونا و تحقق توصیه مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «احسان رضایی»، رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات داشته است که مشروح آن در ادامه می آید:

 

فعالیت پایگاه های بسیج مساجد در دوره شیوع ویروس کرونا در چند محور انجام گرفته است؟

 

پایگاه های مقاومت بسیج مساجد و محلات در سراسر کشور همپای نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با کرونا فعال شدند که خدمت رسانی خود را در دو حوزه کمک مومنانه و دفاع زیستی انجام داده اند. در حوزه کمک مومنانه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است پایگاه های بسیج مساجد که همیشه در خدمت رسانی به نیازمندان فعال بودند این کار خود را در دوره شیوع ویروس کرونا با جدیت دنبال کردند. یکی از مهم ترین اقدامان این پایگاه ها تکمیل و به روزرسانی فهرست نیازمندان خیریه مساجد است که در همین زمینه، افراد و خانواده های جدیدی را شناسایی کردند. بسیجیان موظف شدند بانک های اطلاعاتی خود را به روزرسانی کنند تا کمک ها اولا به دست تمام نیازمندان واقعی برسد و ثانیا هیچ فردی، دو بار از کمک ها استفاده نکند. تاکنون دو نوبت از این کمک مومنانه به صورت سراسری صورت گرفته است و تا پایان سال، مرحله سوم که به تازگی شروع شده، ادامه می یابد.

 

برنامه پایگاه های بسیج مساجد در حوزه دفاع زیستی چه بوده است؟

 

پایگاه های بسیج در اجرای دفاع زیستی ابتدا از تمام امکانات موجود از جمله چرخ های خیاطی و پارچه های معمولی استفاده کردند و در ادامه که از قیمت این ماسک ها کاسته شد، از پارچه های مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کردند. کار دیگر بسیجیان در این طرح، ضد عفونی کردن معابر، اماکن و بخش های مختلف هر محله ای بود. گام بعدی، پشتیبانی از بیمارستان به صورت های مختلف همچون تهیه موارد نیاز کارکنان بیمارستان و بیماران مبتلا به کرونا همچون ماسک، دستکش، گان و شیلد بود که در همین زمینه آب میوه توسط خواهران بسیجی تهیه شده و در اختیار بیماران کرونایی قرار می گیرد.

 

لطفا ابعاد مختلف طرح شهید سلیمانی را که با محوریت پایگاه های بسیج مساجد و به صورت محله ای انجام می گیرد، توضیح دهید.

 

طرح ملی «شهید سلیمانی؛ هر پایگاه یک خدمت» طی تفاهم نامه همکاری میان سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت در 14 آبان ماه آغاز و 24 آبان ماه طی ویدئوکنفرانس با سپاه و بسیج در استان ها نکات توجیهی به آنها اعلام شد. بسیج جامعه پزشکی محوریت اجرای این طرح را دارد که با تکیه به سامانه های ارتباطی در بیماریابی صورت می گیرد. پایگاه های سلامت مسجدمحور که موضوع بیماریابی را دنبال می کنند در این طرح فعال هستند.

در این پویش بناست هر پایگاه بسیج در سراسر کشور حداقل یک خدمت را ارائه کند که می‌تواند در قالب کمک‌های مومنانه اعم از توزیع بسته‌های غذایی، غذای گرم، تهیه جهیزیه و یا کمک به سالمندان برای خرید باشد. در بعد دوم می‌تواند در حوزه اقدامات سلامت مانند تهیه و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی سطوح عمومی مانند ایستگاه اتوبوس و ...، پشتیبانی از بیمارستان‌ها و تهیه مواد لازم برای آن‌ها مانند ماسک، گان، شیلد، سوپ و آبمیوه برای بیماران و مدافعان سلامت باشد. رویکرد دیگر فعالیت‌های این پویش در راستای اقدامات آموزشی در زمینه مقابله با کرونا است. در این پویش بالغ بر ۵۴ هزار پایگاه بسیج مساجد و محلات فعال می شوند.

در همین راستا نقاهتگاه هایی البته به شکل هتل ها و مهمانسرا در هر منطقه ای از کشور که لازم باشد، تشکیل می شود که فعلا در مشهد محقق شده و در روزهای آتی در فارس نیز تکمیل می شود. در برخی از نقاط بنابر مسائل جمعیتی و فرهنگی، امکان ایجاد نقاهتگاه وجود ندارد در واقع تشکیل این مورد بنابر ضرورت و نیاز است.

 

گروه های جهادی که با محوریت بسیج مساجد در سراسر کشور فعال هستند چه خدماتی در حوزه کمک مومنانه و مقابله با کرونا انجام داده اند؟

 

نکته ای که درباره گروه های جهادی باید ذکر شود این است که فعالیت اینها در مدت اخیر به صورت محله محور شده است تا هر پایگاهی با محوریت چنین گروهی بتواند به مردم محله خود در ابتدا خدمت کند و در صورت داشتن امکانات و ظرفیت های بیشتر به سایر محلات نیز خدمت کند. کار گروه های جهادی محله محور با گروه های جهادی که در ذهن ما نقش بسته است اندکی متفاوت است، برای نمونه از خرید مایحتاج سالمندان و رسیدگی به حال یک مادر شهید تا توزیع کمک های مومنانه را شامل می شود. در واقع همه خدمات خرد تا کلان را در بر می گیرد. گروه های جهادی سابقا به صورت مستقل تشکیل می شدند که ممکن بود از چند مسجد و محله باشد که معمولا به شهرهای مختلف نیز مهاجرت می کردند ولی در مدل اخیر، محله محور هستند.

 

آیا سازمان بسیج مساجد و محلات آمار دقیقی از تعداد کمک های مومنانه دارد؟

بخش قابل توجهی از کمک های مومنانه پراکنده هستند و جمع آوری جزء به جزء آنها واقعا ممکن نیست، بنابراین نمی توانیم آمار دقیقی از تمام کمک های مومنانه در سراسر کشور ارائه کنیم. تلاش ما بر این بوده است که پایگاه های بسیج با بانک اطلاعاتی که مدام تکمیل و به روز می شوند همه نیازمندان را شناسایی کنند و کمک ها در نهایت احترام و حفظ آبروی مردم به دست آنان برسد.

 

معرفی تفکر انقلابی و مسجدمحور مقام معظم رهبری افق فعالیت‌های بین‌المللی رویداد فهما است

 

 

 

 

حجت الاسلام و المسلمین «امیر ارزانی»، در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به ابعاد و هدف از شکل گیری طرح ملی ایران قوی که به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور در حال برگزاری است، اظهار کرد: با عنایت به منویات و بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر اینکه «ملت ایران باید خود را قوی کند» و «ملّت ما به ‌سمت اقتدار ملّی راه زیادی پیموده است»، بچه‌های مسجد برچم‌دار و پیش‌قراول حرکت در مسیر این اقتدار و عزت آفرینی شدند؛ چراکه مسجد همواره نقش پیشتازانه در امور جامعه اسلامی داشته و دارد.

 

مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: طرح ملی ایران قوی به دنبال آن است که تصویر جامع و درستی از نسلی ارایه دهد که میراث‌دار دستاوردهای 40 ساله دفاعی جانانه و مقدس جوانانی است که در سنگر مساجد رشد یافته و مفاهیم ارزشمند و بلندی همچون دفاع، ایثار، از خودگذشتگی، شهامت و شهادت را خلق کردند.

 

وی همچنین با اشاره به تولید سرود «ایران قوی» به همت بچه‌های مسجد افزود: این سرود با تأسی از سیره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که نماد جهاد و مقاومت بود و به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، توسط  گروهی ۴۰ نفره اعم از عوامل مختلف و گروه سرود متشکل از نوجوانان و جوانان مسجدی تهیه و در رسانه ملی و شبکه های اجتماعی پخش ومنتشر شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین امیر ارزانی گفت: این سرود چهل سال مقاومت، ایمان و ایثار را متجلی کرده و در عین حال با بهره گیری از یازده پوشش مختص به اقوام ایرانی، جلوه های بارزی از وحدت و یکپارچگی ایران قوی را به تصویر کشیده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین امیر ارزانی در ادامه کانون های مساجد را از جمله رویش‌های انقلاب توصیف کرد و گفت: بچه های مسجد در دوران دفاع مقدس با اتکا به همین فرهنگ، جنگ را اداره کردند و در شرایط کنونی که همزمان در سه جبهه اقتصادی، فرهنگی و درمانی به مقابله می پردازند همچون نسل گذشته خود؛ که پیروزی انقلاب و تثبیت پایه های این نهضت نوپا را رقم زد، زمینه انقلاب جهانی امام زمان (عج) را فراهم آورده و پرچمدار خط سرخ شهادت هستند.

 مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ، تربیت نسلی متعهد، دین باور و انقلابی را رسالت اصلی کانون های مساجد برشمرد و بیان کرد: ستاد فهما کشور در این راستا با هدف شناخت بیش از پیش نسل جوان با حماسه آفرینان دوران هشت سال دفاع مقدس و ارتباط عمیق با نسلی مسجدی که صحنه گردانان اصلی عاشورای جبهه های جنگ بودند، تأکید دارد.

 

وی با اشاره به اقدامات متعددی که ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در راستای پاسداشت ارزش های والای دوران دفاع مقدس و تجلیل از خانواده های معظم شهدا و ایثارگران به انجام رسانده است، گفت: برگزاری رویداد بین المللی روح مقاومت، طرح ملی سه شنبه های تکریم و تدوین سرود «ایران قوی» از برنامه شاخصی است که به منظور آشنا کردن بیش از پیش بچه‌های مسجد با شهدای دوران هشت دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم رقم خورد.

 

حجت الاسلام و المسلمین امیر ارزانی، با اشاره به شکل گیری رویداد بین المللی روح مقاومت با محوریت روایت‌های مردمی از وصایای شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم، افزود: این رویداد از 14 خرداد مصادف با سالروز ارتحال امام خمینی(ره) آغاز و تا روز دوشنبه ۳۱ شهریور مقارن با چهلمین سالگرد دفاع مقدس، با گرامیداشت مقام شامخ شهدا و با  تکیه بر ۱۱۰ روز روایت‌های مردمی از وصایای شهدای انقلاب اسلامی از دیروز تا امروز اجرا شد.

 

وی ثبت یک هزار و 550 گزارش در قالب رویداد بین‌المللی روح مقاومت در سامانه بچه های مسجد را نشانگر علاقه و توجه جوانان دین‌مدار نسبت به مولفه عدالت و حقیقت دانست و افزود: ذیل این رویداد بین‌المللی بخش‌های مختلفی نظیر صوت، نماهنگ، فیلم موبایلی، عکس‌نوشت و وصیت‌نامه شهدا تعریف شده بود که با استقبال قابل توجهی مواجه شد.

 

مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور  در ادامه به برگزاری طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم در راستای گرامیداشت ارزش‌های دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: این طرح با هدف تکریم، تفقد و دلجویی از خانواده های معظم شهدا 10 تیر با حضور دکتر «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیدار با مادر شهیدان خالقی‌پور آغاز شد، ضمن اینکه دکتر صالحی به مدت  14 هفته نیز در قالب ارتباط زنده تصویری با خانواده معظم شهدا در سراسر کشور طی برقراری ارتباط زنده تصویری گفت وگو کرد.

 

حجت الاسلام امیر ارزانی، با اشاره به استقبال گسترده کانون ها فهما از طرح ملی سه‌شنبه های تکریم، از ثبت بیش از دو هزار و 320 گزارش با محور اجرای این طرح ملی به تفکیک ۲۹ طرح در گستره ملی، ۱۲۳ طرح در گستره منطقه ای، ۹۴ طرح در گستره استانی، ۱۱۰۲ طرح در گستره شهری-روستایی و ۹۷۸ طرح در گستره محله‌ای خبر داد.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود، به برخی برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فهما در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف ما در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ترویج معارف اهل بیت(ع) با محور مسجد در سطح بین‌المللی است و تاکنون در راستای تحقق این مولفه اقداماتی متعددی داشتیم که از جمله آنها می‌توان به برگزاری وبینارهای مختلف با حضور اندیشمندان و متفکران خارجی اشاره داشت که طی بازه زمانی دهه کرامت و همچنین در خلال برگزاری دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) برگزار شد.

 

مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ، در ادامه برگزاری پویش بین‌المللی پیامبر رحمت(ص) در راستای معرفی سیره حضرت محمد مصطفی(ص) به جهانیان از گذرگاه مسجد را به عنوان یکی دیگر از فعالیت های ستاد فهما در عرصه بین الملل برشمرد و افزود: این پویش در پاسخ به انتشار تصاویر موهن از سوی نشریه فرانسوی شکل گرفت و با استقبال وسیعی در سطح کشورهای مختلف مواجه شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر ارزانی در پایان اظهار کرد: توجه به جایگاه رفیع مسجد میان مسلمانان، طبیعتا فعالیت‌های گسترده بین‌المللی از دریچه این پایگاه مقدس می تواند تاثیر به سزایی در نشر اسلام ناب محمدی داشته باشد.

 

مسجد خداداد تهران، با بخش هایی همچون درمانگاه، باشگاه ورزشی، کتابخانه، دارالایتام، خانه سرگرمی، خلاقیت‌ و صندوق قرض‌الحسنه، مهدکودک و مهد قرآن به مخاطبان خود خدمات ارایه می دهد. این مسجد در سال 1360 با کمک خیرین و مردم محله مخبر (عارف) تهران راه‌اندازی شد و دارای امکانات گوناگون مانند حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) کتابخانه توحید، صندوق خیریه مُطَهَر، درمانگاه خیریه حضرت ولی عصر (عج) مهدکودک و مرکز خیریه باب الحوائج (ع) است. کتابخانه «توحید» نیز از زمان راه‌اندازی این مسجد تاکنون هم محل مطالعه دانش آموزان، دانشجویان و سایر اقشار و گروه‌های گوناگون مردم بوده و این موضوع، زمینه جذب آنان به مساجد را فراهم کرده است.

 

توزیع ۱۳۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های مسجدی از ابتدای سال ۹۹/ اجرای شنبه‌های کتاب در سراسر کشور

 

 

 

 

«سعید سعادتی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های گسترده ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون طی سه مرحله 130 هزار جلد کتاب را بین کتابخانه های مساجد کشور توزیع کرده ایم؛ در مرحله اول و ذیل طرح ملی «راهکار» این توزیع ها به صورت سراسری انجام شد. در مرحله دوم پنج استان مجری طرح بودند و در مرحله سوم که در هفته کتاب در حال انجام است نیز پنج استان محل این توزیع ها هستند.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: این کتاب ها در موضوعات مختلف اعم از علمی، آموزشی، مذهبی، رمان، ادعیه، کودک و ... هستند و در صورت تامین منابع لازم روند توزیع آنها تا پایان سال در کانون های مسجدی ادامه می یابد.

 

وی با بیان اینکه برنامه های هفته کتاب در کانون های مساجد با محور طرح ملی «شنبه های کتاب» در حال اجرا است، تصریح کرد: در این راستا همه 32 استان کشور در دو نوبت شنبه، 24 آبان ماه و شنبه، یکم آذرماه مجری این طرح هستند که در مجموع شامل 64 جلسه اجرای این طرح به مناسبت هفته کتاب می شود. این طرح در مناطق سفید از نظر شیوع کرونا به صورت حضوری و در دیگر مناطق به صورت مجازی اجرا می شود.

 

سعادتی با ابراز خرسندی از همراهی و حمایت افراد در مناصب مختلف با طرح ملی شنبه های کتاب، ابراز کرد: نماینده ولی فقیه، نمایندگان مجلس و ... ازجمله افراد در استان ها هستند که از اجرای این طرح حمایت و با آن همکاری می کنند.

 

وی از راه اندازی پویش مجازی «#شنبه های_کتاب_مساجد» همزمان با هفته کتاب خبر داد و بیان کرد: این پویش به منظور تهیه و ارسال برنامه مساجد و کانون های فرهنگی هنری در قالب هایی همچون موشن گرافی، فیلم، عکس و ... با هدف معرفی طرح ملی شنبه های کتاب و نیز انعکاس فعالیت های مردمی در این باره، از هفته کتاب آغاز شده و در طول سال ادامه می یابد.

 

سعادتی تقدیر از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی را از دیگر برنامه های در حال انجام کانون های فرهنگی هنری مساجد در هفته کتاب برشمرد و گفت: این تقدیرها به ویژه در بستر طرح ملی سه شنبه های تکریم و با معرفی و تقدیر از کتابداران، اعضای کتابخانه، مروجان کتابخوانی، خیران کتاب، موسسان کتابخانه ها در مساجد در حال اجرا است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با بیان اینکه آموزش کتابداران هم که از قبل در دست انجام بود در هفته کتاب جدی تر دنبال می شود، تاکید کرد: برگزاری مسابقات کتابخوانی سراسری در سطح کانون ها و کتابخانه های مساجد کشور و به‌روزرسانی اطلاعات کتابخانه های مساجد در سامانه بچه های مسجد و سطح بندی این کتابخانه ها نیز به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در حال انجام است.

 

وی با اشاره به فعالیت رواق کتاب ذیل طرح ملی ایران قوی که به همت ستاد فهما در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: راه اندازی رواق های استانی کتاب از طریق ارتباط وبیناری با استان چهارمحال و بختیاری به عنوان معین این رواق نیز بنابر درخواست استان ها، انجام می شود.

 

 

ارائه خدمات به‌روز به مراجعان در کتابخانه‌ای مسجدی

 

 

 

 

«زهره مطهری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به خدمات کتابخانه توحید مسجد خداداد به مخاطبان اظهار کرد: این کتابخانه با 35 هزار جلد کتاب در موضوعات دینی، روانشناسی، علوم اجتماعی، تاریخ، جغرافیا، ادبیات، اقتصاد و کمک درسی به مخاطبان خدمات ارایه می دهد.

 

مدیر کتابخانه توحید مسجد خداداد با اشاره به اینکه وسعت کتابخانه توحید شش هزار مترمربع است، افزود: این کتابخانه که جزو کتابخانه های مساجد درجه یک محسوب می شود، دارای دو سالن مطالعه برای خواهران و برادران و سالنی مجزا برای کودکان است و مخزن کتابخانه نیز مجهز به سیستم جستجوی کتاب پیشرفته است.

 

مطهری با اشاره به طرح های کتابخانه در راستای توسعه و ترویج کتابخوانی، گفت: یکی از اقدامات ما در کتابخانه توحید معرفی کتب جدید در بخش تازه های نشرکتابخانه و نیز کانال کتابخانه مسجد است، تا اعضا از کتاب هایی را که به تازگی به بازار نشر وارد شدند، مطلع شوند. همچنین، در این کتابخانه مسابقات متعدد کتابخوانی و طرح هایی همچون شنبه های با کتاب اجرا می شود تا از این طریق گامی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی برداشته شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در طول سال ها فعالیت کتابخانه نیز ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران نیز مساعدت های ویژه ای در ارسال کتاب و نیز مجهزکردن کتابخانه به امکانات به‌روز کتابخانه ای با کتابخانه توحید داشته است.

 

مدیر کتابخانه توحید مسجد خداداد در پایان خاطرنشان کرد: پس از بحران کرونا به دلیل تعطیل شدن نمازهای جماعت مسجد و کم شدن حضور مراجعان به کتابخانه فعالیت مسجد خداداد به سمت مبارزه با این بحران سوق پیدا کرد، به گونه ای که کارگاه تولید ماسک و گان در این مسجد به صورت شبانه روز فعال بود و در موج اول این بحران به صورت روزانه چهار هزار ماسک به صورت تولید می شد و در راستای رزمایش مواسات و کمک های مومنانه نیز از سوی این مسجد کمک های قابل توجه ای به نیازمندان در چند مرحله صورت گرفت.

 

حمایت کانون فرهنگی هنری «عصر انتظار» از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

 

 

 

 

«زهرا باجلان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردهای کانون فرهنگی هنری «عصر انتظار» مسجد حضرت قائم(عج) (واقع در بلوار امام رضا(ع)، میدان پارچین شهرستان پاکدشت استان تهران) با اشاره به برنامه های این کانون در زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی، اظهار کرد: یکی از رویکردهای کانون عصر انتظار توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است و در همین راستا در طول سال در چند نوبت کتابخانه کانون را به کتب کمک‌درسی مجهز می کنیم تا دانش آموزان بتوانند از این کتب تقویتی درسی بهره مند شوند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «عصرانتظار» مسجد حضرت قائم(عج) بیان کرد: با توجه به اینکه به دلیل شرایط بحران کرونا آموزش های مدارس به صورت مجازی برگزار می شود و برخی از دانش آموزان به دلیل نداشتن امکانات بهره گیری از آموزشی از برنامه های آموزش محروم شده اند، به همین جهت با همکاری تعدادی از معلمان برای این دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی جلسات آموزشی و رفع اشکال درسی را برگزار می کنیم.

 

وی از برگزاری دوره های آموزش قرآن کریم، ابتهال، نهج البلاغه شناسی، تفسیر و حفظ قرآن کریم به صورت مجازی خبر داد و گفت: مربیان قرآن نیز در این زمینه به رفع اشکالاتی نوجوانان و جوانان در این دوره های آموزشی می پردازند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری عصرانتظار مسجد حضرت قائم(عج) در ادامه با اشاره به کمک رسانی فعالان این کانون به نیازمندان، ابراز کرد: کمک های مومنانه ببا محور توزیع بسته های معیشتی در طول ماه در چند نوبت به نیازمندان انجام می شود، ضمن اینکه به برخی از خانواده های نیازمند نیز کمک های نقدی صورت گرفته و چندین مورد نیز کمک برای تهیه جهیزیه جوانان در آستانه ازدواج انجام شده است.

 

گفتنی است، کانون فرهنگی هنری «عصر انتظار» مسجد حضرت قائم(عج) واقع در بلوار امام رضا(ع) میدان پارچین شهرستان پاکدشت استان تهران است. این کانون فرهنگی هنری از سال 94 با مجوز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر به عنوان یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال در این استان شناخته می شود.

 

پایان پیام/ 9