خدمات یک کتابخانه مسجدی در روزهای کرونایی؛ از شنبه‌های کتاب تا کمک به محرومان

خدمات یک کتابخانه مسجدی در روزهای کرونایی؛ از شنبه‌های کتاب تا کمک به محرومان

تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام مطلبی با بیان اینکه در شرایط شیوع کرونا هم کتابخانه مسجد جامع ابوذر به اعضای خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی خدمات ارایه می‌دهد، گفت: به مناسبت هفته کتاب، انسان ۲۵۰ ساله در شنبه‌های کتاب این مسجد معرفی شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ترویج فرهنگ کتابخوانی لازمه توسعه فرهنگی هر جامعه است و دستیابی به اهداف توسعه اجتماعی و فرهنگی با کتاب و کتاب‌خوانی میسر می شود. یکی از مراکزی که در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی دارند و اقدامات قابل توجهی در این باره انجام می دهند، کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند. به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت و گویی با حجت الاسلام «محمد مطلبی»، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد جامع «ابوذر» واقع در منطقه ۱۷ تهران و در خیابان فلاح ترتیب دادیم و برنامه های کتابخانه این مسجد به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی را از وی جویا شدیم:

 

کتابخانه مسجد جامع ابوذر به عنوان یکی از کتابخانه های فعال شناخته می شود، چه خدماتی در این کتابخانه به مخاطبان ارایه می شود؟

 

کتابخانه مسجد جامع ابوذربیش از 30 هزار جلد کتاب دارد که بخش اعظمی از کتاب های آن، کتب مرجع است. این کتابخانه در دو شیفت به مخاطبان خدمات ارایه می دهد و سالن مطالعه هم در کتابخانه برای خواهران و برادران طراحی و در بخشی از مخزن کتابخانه نیز نرم افزارهای تخصصی و عمومی به منظور بهره مندی مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده است.

درحال حاضرنیز به دلیل شرایط بحران کرونا کتابخانه مسجد به اعضای خود با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی خدمات ارایه می دهد و توصیه شده است که اعضای کتابخانه حتما در کتابخانه از ماسک استفاده کنند. ضمن اینکه در طول روز در چند نوبت کتابخانه ضدعفونی می شود.

به دلیل کمبود کتابخانه در این منطقه،استقبال مخاطبان از کتابخانه مسجد جامع ابوذر بسیار است. از طرفی پخش مستندی از فعالیت های کتابخانه در سیمای جمهوری اسلامی در سال های گذشته که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت،موجب شد که از سوی رهبری 43 عنوان کتاب به کتابخانه اهدا شود.

 

با توجه به اینکه کتابخانه مسجد جامع ابوذر یکی از کتابخانه های فعال در استان تهران است، بخشی از برنامه های تدارک دیده شده برای هفته کتاب و کتابخوانی در این کتابخانه را توضیح دهید.

 

معرفی کتاب در قالب طرح «شنبه های با کتاب» یکی از طرح هایی است که در کتابخانه مسجد جامع ابوذر اجرا می شود. علاوه بر آن، به مناسبت هفته کتاب از سوی کانون فرهنگی هنری ابوذر مسابقات فرهنگی گسترده ای برای گروه های سنی مختلف تدارک دیده شده است.

 

کتاب هایی که در طرح شنبه های با کتاب در کتابخانه مسجد جامع ابوذر معرفی شده، چه کتاب هایی بوده است؟

 

از جمله کتاب هایی که در این طرح در کتابخانه مسجد جامع ابوذر معرفی شده است و با استقبال مخاطبان برای مطالعه آنها روبرو بوده ایم کتاب هایی همچون «مجموعه صحیفه آفتاب»، «هفت کتاب درباره امام حسن مجتبی(ع)»، دوره سه جلدی «قرآن بر فراز منبر»، «رقصی چنین میانه میدانم آرزوست»، «پا به پای آفتاب گفته ها و ناگفته ها از زندگی امام خمینی (س)»، «اسرار ماه رمضان» و کتاب های تالیفی آیت الله امینی بوده است.

این هفته نیز در قالب این طرح کتاب «انسان 250 ساله» مشتمل بر مجموعه سخنان مقام معظم رهبری پیرامون زندگی سیاسی معصومین(ع) صورت مجازی معرفی و شرح داده شد.

 

پس از بحران کرونا خدمات گسترده ای از سوی مسجد جامع ابوذر برای مهار این ویروس ارایه شد، در موج سوم این بحران هم این خدمات استمرار دارد؟

 

 از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون مسجد جامع ابوذر با راه اندازی کارگاه دوخت ماسک در بخشی از فضای کتابخانه در تولید و توزیع ماسک به ارایه خدمات پرداخت که از این طریق بخشی از افرادی که سرپرست خانوار بودند و به دلیل این بحران بیکار شده بودند، توانستند، صاحب کسب و کار شوند. در موج سوم بحران کرونا هم فعالیت کارگاه تولید ماسک و عرضه آن با قیمت مناسب به مردم و نیز توزیع محلول ضدعفونی کننده به خانواده ها همچنان استمرار دارد. توزیع بسته های معیشتی به 150 خانواده نیازمند هم در موج سوم ادامه دارد تا بخشی از مشکلات این خانواده ها با این کمک ها حل شود.

 

در شرایط حاضر که آموزش های مدارس به صورت مجازی برگزار می شود، بسیاری از دانش آموزان محروم امکانات استفاده دروس مجازی را ندارند، برنامه حمایتی مسجد جامع ابوذر از این افراد به چه شکلی است؟

 

با توجه به شیوع ویروس کرونا و برگزاری دروس آموزشی مدارس به صورت مجازی، بسیاری از دانش آموزان بی بضاعت به دلیل عدم دسترسی به فضای مجازی و نداشتن امکاناتی همچون تلفن همراه و تبلت از ادامه تحصیل بازمانده اند، کانون فرهنگی هنری مسجد جامع ابوذر در ابتدای سال تحصیلی پویش «مهر تحصیلی» را راه اندازی کرد و در همین زمینه برای 80 دانش آموز نیازمند که تبلت و یا گوشی برای استفاده از برنامه های آموزشی را نداشتند، این امکانات را خریداری کرد. در حال حاضر هم برای کسانی که نتوانستند، این امکانات را تهیه کنند و برای حمایت از بازماندگان تحصیل، روزهای آخر هفته در مسجد با رعایت پروتکل های بهداشتی کلاس های جبران درسی برگزار می شود.

 

پایان پیام/ 40