جزئیات طرح «دکتر کتاب»؛ از پذیرش و درمان در درمانگاه کتاب تا تجویز نسخه‌های مطالعاتی

جزئیات طرح «دکتر کتاب»؛ از پذیرش و درمان در درمانگاه کتاب تا تجویز نسخه‌های مطالعاتی

تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹
کانون فرهنگی هنری «شهید عبداللهی» شهرستان رفسنجان با اجرای طرح «دکتر کتاب» تنها در سال گذشته توانست ۶۱۰۰ نفر را به جمع بچه‌های مسجد اضافه کند؛ این طرح با بخش‌هایی همچون درمانگاه کتاب و دارو کتاب سعی در درمان بیماری‌های فرهنگی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، یکی از مروجان اصلی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور کانون های فرهنگی هنری مساجد و بچه های مسجد هستند که با اجرای طرح های متنوع همچون شنبه های کتاب، جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان و ... می کوشند در فضای معنوی و مهیای مسجد سرانه مطالعه را افزایش دهند.

 

یکی از کانون های فعال در عرصه کتاب و کتابخوانی، کانون فرهنگی هنری «شهید عبداللهی» شهرستان رفسنجان است که با فعالیت های متنوع کتابخوانی توانسته جمع کثیری را جزء بچه های مسجد کند.

این کانون مسجدی با طرح مبتکرانه «دکتر کتاب» که در سال 97 رونمایی شد و هنوز فرآیند تکمیل بخش های مختلف آن ادامه دارد، تنها در یک مرحله و در سال گذشته با پوشش دانش آموزان مقطع اول ابتدایی و صدور دفترچه تامین کتاب برای آنها توانست، 6100 نفر را به جمع بچه های مسجد اضافه کند و اگر اعضای خانواده این دانش آموزان را نیز محاسبه کنیم، درمی یابیم چه جمع کثیری با این کانون مسجدی و برنامه هایش همراه شده اند.

 

 

برگزاری کارگاه نقاشی در کتابخانه مسجد اعظم قلعه نو شهرستان ری - وب سایت فرمانداری ری

 

 

«مهدی عبداللهی»، مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری «شهید عبداللهی» شهرستان رفسنجان درباره جزئیات این طرح، اظهار کرد:  طرح «دکتر کتاب» در سال 97 به منظور هدفمند کردن مطالعه در بین مردم و با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رفسنجان رونمایی و فعال شد. در این طرح جامع، کتاب برای درمان بیماران توسط پزشکان، استادان، معلمان و روحانیون مسجد تجویز می شود.

 

وی تصریح کرد: بر اساس این طرح برای هر عضو، دفترچه تامین کتاب صادر و طبق آن بسته های مطالعاتی به خانواده ها داده می شود تا مطالعات آنها هدفمند شود. باید توجه داشت یکی از مشکلات اصلی فقر سرانه مطالعه در کشور این است که مردم نمی دانند باید چه کتابی بخوانند.

 

راه اندازی درمانگاه کتاب

 

عبداللهی با بیان اینکه طرح جامع «دکتر کتاب» بخش های متنوعی دارد، گفت: ازجمله این بخش ها، «درمانگاه کتاب» است که آنجا بافت فکری فرهنگی خانواده توسط کارشناسان اجتماعی فرهنگی به صورت حضوری بررسی و متناسب با آن بسته مطالعاتی به آنها ارائه می شود. همچنین، در ادامه تاثیر این بسته مطالعاتی بر فضای خانواده ها ارزیابی می شود تا متناسب با ذائقه و سلیقه مخاطب باشد. اساساً ذائقه سنجی و معرفی کتاب متناسب با آن به مخاطبان رویکرد این طرح است.

 

وی با بیان اینکه «داروکتاب» از دیگر بخش های طرح «دکتر کتاب» است، تاکید کرد: این بخش شبیه به داروخانه است و کتاب های موردتایید و معرفی شده کارشناسان در آنجا با قیمت مناسب عرضه می شود که به نوعی برکات اقتصادی را هم به دنبال دارد.

 

 

كتابخانه هاي مساجد نيازمند تجهيزات هستند - ایرنا

 

 

عبداللهی درباره دستاوردهای دکتر کتاب، ابراز کرد: کوچکترین رهاورد این طرح آن است که اگر بخشی از شهرستان مثل شهرداری و ... با این طرح ارتباط بگیرند می توانند برای مثال بدانند فرزندان پسر کارکنان این نهاد در یک هفته گذشته چه مطالعه ای داشته اند، و ما به طور کلی درباره همه نهادها و اقشار می توانیم این آمار مستدل را ارائه کنیم.

 

وی تاکید کرد: این طرح اگر در شهرستان رفسنجان جواب دهد می تواند در سطوح ملی و بین المللی هم مطرح و در کانون های مساجد سراسر کشور اجرا شود.

 

بنابر این گزارش، فعالیت های کانون فرهنگی هنری «شهید عبداللهی» در حوزه کتاب و کتابخوانی صرفاً به طرح «دکتر کتاب» محدود نمی شود بلکه تاسیس نخستین کتابخانه تخصصی در استان کرمان با 20 هزار جلد کتاب در  موضوع ایثار و شهادت و جمع آوری کتاب های دفاع مقدس از سراسر کشور نیز از دیگر فعالیت های این کانون مسجدی است که توانست در نخستین رویداد ملی «فهما» جزء برگزیدگان باشد.

 

تدوین مجموعه 114 جلدی شهیدنامه

 

 

 

 

تدوین کتاب های دفاع مقدس در مجموعه 114 جلدی «شهیدنامه» به عنوان کتاب مرجع شهدای شهرستان رفسنجان به سبک شاهنامه فردوسی نیز دیگر وجهه همت این کانون در حوزه کتاب و کتابخوانی است. به گفته عبداللهی این اثر به نثر توسط تیمی چهارده‌نفره زیر نظر گروه «هنگام حضور» در حال تدوین است.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری «شهید حسن عبداللهی» بیان کرد: هر جلد از این مجموعه 114 جلدی، مشتمل بر 2500 صفحه درباره زندگینامه شهیدان است، دو جلد از آن در سال آینده در قطع سلطانی رونمایی می شود. این پروژه بدون حمایت مالی اما با همکاری و حمایت معنوی دستگاه ها و نهادهای مربوطه در حال انجام است.

 

علاوه بر این، این کانون فرهنگی هنری که به صورت تخصصی در حوزه ایثار و شهادت فعال است و اولین موقوفه شهدای کشور را به ثبت رسانده است؛ راه اندازی کانال مجازی «175» به یاد شهدای غواص، اجرای طرح «قهرمان ملی شهر من» ویژه گرامیداشت یاد و نام شهدای شاخص محلات، ساخت فیلم داستانی «دوشاخه» با محوریت زندگینامه نخستین شهید خلبان هوانیروز یعنی شهید «محمدرضا وجدانی»، از شهدای رفسنجان و ساخت مستند از زندگینامه دیگر شهدای این شهرستان از دیگر فعالیت هایی است که این کانون مسجدی را از رتبه های برتر فهما در بخش ایثار و شهادت کرده است.

 

گفتنی است، کانون فرهنگی هنری شهید عبداللهی شهرستان رفسنجان بیش از 10 هزار عضو در فضای حقیقی و مجازی دارد که با اجرای طرح و برنامه های مذکور این آمار رو به افزایش است.

 

پایان پیام/ 9