از توصیه‌ها برای بازگشایی مساجد در مصر تا فراخوان استعدادها برای بازسازی مسجد موصل

از توصیه‌ها برای بازگشایی مساجد در مصر تا فراخوان استعدادها برای بازسازی مسجد موصل

تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹
اجرای طرح توسعه مسجد «چشام» انگلیس در آینده نزدیک، توصیه وزیر اوقاف مصر برای بازگشایی مساجد و دعوت یونسکو از استعدادهای سراسر جهان برای طراحی بازسازی مسجد موصل ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۸ آبان ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۸ آبان ماه:

 

دعوت یونسکو از استعدادهای سراسر جهان برای طراحی بازسازی مسجد موصل

 

 

 

 

به نقل از «devdiscourse»، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) از همه استعدادها در سراسر جهان دعوت کرد تا برای شرکت در یک مسابقه بین المللی منحصر به فرد معماری برای بازسازی مسجد النوری در شهر موصل عراقشرکت کنند.

 

این کمپین جهانی از معماران ، مهندسان و دانشجویان از سراسر جهان دعوت می کند تا پیشنهاد طراحی مجتمع مسجد النور را ارائه دهند.

 

این در حالی است که تشویق مردم عراق برای شرکت در تاریخ سازی و بازسازی جایی که در آن زندگی می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

یونسکو اعلام کرد که پیوستن به طرح «احیای روح موصل» فرصتی بی نظیر برای تغییر زندگی مردم موصل و کمک به آنها در بازسازی شهرشان پس از اشغال داعش است.

 

این مسابقه خواستار طراحی مفهومی است که شامل حفاظت از سازه های ایستاده نمازخانه و ادغام آن در ساختمان های جدید و همچنین بازسازی برخی از بناهای تاریخی و ادغام آنها در طرح های جدید از جمله طراحی محوطه کل مکان این پروژه با ایجاد فضاهای جدید اختصاص یافته به جامعه  برای آموزش ، فعالیت های اجتماعی و فرهنگی است.

ببازستزی 

این رقابت  از روز 16 نوامبر آغاز شده است و تا 26 مارس 2021 ادامه دارد و برنده آن در بهار آینده اعلام خواهد شد.

 

هیئت داوران بین المللی متشکل از 9 عضو و 2 عضو علی البدل طراح برنده و چهار نایب قهرمان را انتخاب می کنند.

 

گزارش کمیسیون سلطنتی نیوزیلند در مورد حمله به مساجد کریستچرچ

 

 

 

به نقل از « scoop»، کمیسیون سلطنتی نیوزیلند مراحل تحقیق خود را در مورد حملات تروریستی به مساجد کریستچرچ به پایان رسانده و اکنون متمرکز بر تهیه گزارش در این زمینه است.

 

این گزارش قرار است بر اساس همه مصاحبه ها ، جلسات ، شواهد و تجزیه و تحلیل های انجام گرفته در این زمینه کامل و به اطلاع عموم برسد.

 

کمیسیون ها و دبیرخانه های مربوط به تحقیق در این زمینه  از زمان تاسیس در روز  هشتم آوریل سال 2019 میلادی نزدیک به 400 جلسه و مصاحبه برگزار کرده و انجام داده است.

 

«سر ویلیام یانگ» رئیس این کمیته در این باره می گوید: ما می خواهیم از همه کسانی که در طول تحقیق با کمیسیون سلطنتی ارتباط برقرار کرده و اطلاعات حیاتی در اختیار ما قرار دارند،تشکر کنیم.

 

وی افزود: بسیاری از مصاحبه شوندگان برای حضور فراخوانده شدند و شواهد خود را بر اساس سوگندی که ادا کردند،ارائه دادند.

 

یانگ همچنین گفت:ما از مصاحبه ها برای کشف مسائل مربوطه ، آزمایش شواهد یا مطرح کردن پرسش های مستقیم برای استخراج اطلاعات و پاسخ ها استفاده کردیم.

 

کمیسر « Jacqui Caine » نیز در این باره می گوید: گزارش ما بر اساس ماه ها جمع آوری شواهد ، گفتگو با اعضای جامعه و تجزیه و تحلیل مطالب تنظیم و ارائه خواهد شد.

 

وزیر اوقاف مصر: اگر می خواهید درهای مساجد باز بماند پروتکل ها را رعایت کنید

 

 

 

 

به نقل از «اخبار الیوم»، دکتر «محمد مختار جمعه» وزیر اوقاف مصر نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی در مساجد با توجه به موج دوم کرونا در تعدادی از کشورها، هشدار داد.

 

وی افزود: در صورتی می خواهید مساجد به صورت مستمر باز باشد باید به رعایت پروتکل های بهداشتی پایبند بود.

 

وزارت اوقاف مصر در ادامه تعدادی ضوابط را به تمامی مدیریت های مساجد ارسال کرد که شامل این موارد است و در زیر می آید:

 

وضوخانه ها نباید بازگشایی شوند.

ورود افراد بدون ماسک به مساجد ممنوع است.

اگر همه نمازگزاران ماسک نزده باشند، درهای آن مسجد باز نمی شود.

باید فاصله گذاری یک و نیم متری در هنگام نماز رعایت شود.

امام و مسئول مساجد باید تا پایان نماز خضور داشته باشند.

نمازگزاران سجاده شخصی به همراه خود بیاورند.

مقام ها در برخی مساجد نیز تعطیل خواهند بود.

خطبه جمعه بیش از ده دقیقه طول نکشد.

هیچ گونه درس و سخنرانی ای در مساجد بعد از اتمام نماز برگزار نشود.

تهویه مسجد روشن و دایم کار کند.

کتابخانه مساجد نیز بسته باشد.

مساجد باید به طور مننظم ضدعفونی شوند.

 

طرح توسعه مسجد «چشام» انگلیس به زودی کلید می خورد

 

 

 

 

به نقل از « asianimage»، طرح توسعه مسجد«چشام» در «باکینگهام شر» بریتانیا قرار است به زودی آغاز شود و برای این هدف بیش از 1.5 میلیون پوند باید هزینه شود.

 

در کمپینی که برای جمع آوری پول برای توسعه این مسجد راه اندازی شده تا کنون 22 هزار پوند جمع آوری شده است.

 

متولیان مسجد اعلام کردند که قرار است یک مرکز آموزشی،یک سالن ورزشی و یک سالن اجتماعات به این مسجد اضافه شود.

 

برگزارکنندگان این مسجد در صفحه جمع آوری کمک های مالی گفته اند که این پول برای تأمین اعتبار تعدادی از پروژه های جدید استفاده خواهد شد.

 

از جمله این پروژه های جدید می توان به یک مرکز آموزشی ، یک مرکز زنان ، یک کتابخانه ، یک سالن اجتماعات ، یک سالن بدنسازی ، پارکینگ و مراکز درمانی و امکانات پشتیبانی بهداشت روان اشاره کرد.

 

مسجد «چشام»  که در شهر «چشام » در «باکینگهام شر» انگلیس قرار دارد در بازه زمانی سال های 2004 و 2005 میلادی ساخته شد.

 

ساختمان این مسجد برای اولین بار در «چشام» در سال 1970 میلادی بنا شد اما در سال 1979 میلادی این مسجد به دو خانه تبدیل شده با پلاک های 161 و 163 در خیابان «بلینگدون» منتقل شد تا به اکثریت خانواده های مسلمان در چشام نزدیک تر باشد.

 

هدف از فعالیت هایی که در مسجد چشام انجام می شود پیشبرد ایمان اسلامی از طریق ارائه طیف گسترده ای از خدمات معنوی ، آموزشی و اجتماعی غنی شده با ارزش های اسلامی است.

 

چشم انداز این مسجد تبدیل شدن به یک مرکز تعالی برای یادگیری و تمرین های اسلامی و فراهم آوردن چراغ راه برای کمک به مسلمانان و سایر جوامع ایمانی است که مایل به کسب دانش و درک عمیق تر از اسلام هستند .

 

پایان پیام/ 9