جزئیات رزمایش خدمت توسط مسجدی‌ها؛ از ساخت مدرسه تا کارآفرینی در منطقه محروم جازموریان

جزئیات رزمایش خدمت توسط مسجدی‌ها؛ از ساخت مدرسه تا کارآفرینی در منطقه محروم جازموریان

تاریخ انتشار : ۱ آذر ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام علیزاده با اشاره به کمک‌های مومنانه اهالی مسجد حضرت ولیعصر(عج) به محرومان در طول سال، گفت: توزیع سبد کالا، کارآفرینی برای محرومان منطقه جازموریان، کمک جهادی به بیماران کرونایی و ... ازجمله این فعالیت‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد حضرت ولیعصر(عج) در شهرک شهید محلاتی یکی از مساجد فعالی است که سالیان سال در بحث کمک رسانی به محرومان فعالیت می کند. این مسجد به عنوان معین منطقه جازموریان در جنوب شرق کرمان در بحث ساخت مسجد، مدرسه و نیز ایجاد اشتغال خدمات قابل توجهی ارایه داده است. پس از بروز بحران کرونا نیز مسجد حضرت ولیعصر(عج) در خدمت رسانی به افراد کرونایی و نیز آسیب دیدگان اقتصادی این بحران وارد عمل شده و اقدامات قابل توجهی انجام داده است، به منظور تشریح فعالیت های مومنانه این مسجد در مناطق محروم و حاشیه نشین گفت و گویی با حجت الاسلام «ابوالقاسم علیزاده»، امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) در شهرک شهید محلاتی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

رویکردها و برنامه های مسجد حضرت ولیعصر(عج) پس از شیوع ویروس کرونا در چه محورهایی بوده است؟

 

پس از بحران کرونا اگرچه نمازهای جماعت مساجد تعطیل شد، اما در مساجد هرگز بسته نشد و این پایگاه ها تبدیل به مرکز مبارزه با بحران کرونا شدند. به طوری که  مسجد حضرت ولیعصر(عج) شهرک شهید محلاتی از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در بحت مبارزه با این ویروس وارد عمل شد و تاکنون در چندین مرحله ضدعفونی معابر و خیابان های شهرک توسط گروه جهادی این مسجد انجام شده است.

همچنین جوانان فعال مسجد حضرت ولیعصر(عج) از  همان ابتدای شیوع این ویروس در طول هفته دو روز مشغول تهیه آبمیوه برای کادر بیمارستان ها و پرستارها شدند و در چند نوبت کاری در این مسجد گان، ماسک، شیلد تولید و در بیمارستان ها توزیع کردند. گروهی از فعالان مسجد هم در چند نوبت به منظور کمک رسانی به کادر درمان به بیمارستان ها اعزام شدند و به بیماران کرونایی خدمت رسانی کردند، که این خدمت رسانی ها در حال حاضر نیز استمرار دارد.  در حال حاضر گروه جهادی مسجد در سطح محله به منزل افرادی که  به کرونا مبتلا می شوند، سرکشی کرده و به بیماران کرونایی و افراد کهنسال خدمات ارایه می دهند.

 

در بحث رزمایش مواسات و کمک های مومنانه تاکنون چه اقداماتی از سوی مسجد جامع حضرت ولیعصر(عج) صورت گرفته است؟

 

یکی از اقدامات حمایتی ما از خانواده های بی بضاعت، توزیع سبد ارزاق میان نیازمندان و خانواده های آسیب دیده از کرونا بوده است. در همین راستا از ابتدای سال تاکنون در 17 مرحله و در هر مرحله 110 سبد کالا را برای نیازمندان ارسال کرده ایم.

این رویکرد کمک رسانی به نیازمندان تنها مربوط به دوران کرونا نمی شود، بلکه مسجد حضرت ولیعصر(عج) در سال ها فعالیتش همواره تلاش کرده بحث کمک به محرومان را محور قرار دهد، به طوری که در سیل ابتدای سال در جنوب کرمان ما 10 کامیون اقلام ضروری و امکانات که ارزش کالاهای هر کامیون 120 میلیون تومان بود، ارسال و اقلام ضدعفونی کننده نیز در چندین مرحله در این منطقه توزیع کردیم.

علاوه بر آن پس از بحران کرونا در خیاط خانه ای که در این منطقه به منظور آموزش و دوخت لباس تهیه شده بود، اقدام به تولید ماسک و توزیع آن در میان مردم کردیم.

در مسجد حضرت ولیعصر(عج) نیز از ابتدای بحران کرونا تولید ماسک در چند شیفت کاری انجام و در سطح شهرک شهید محلاتی به صورت رایگان و یا به قیمت مناسبت عرضه شد و نیز بخشی از ماسک های تولید شده در مسجد در اختیار خانواده های مدافعین حرم فاطمیون قرار گرفت.

 

با توجه به تاکیدات مقام معظم مبنی بر بهره گیری از ظرفیت مساجد برای آموزش و پیشگیری از ویروس کرونا رویکردها و برنامه های مسجد حضرت ولیعصر(عج) در این راستا در موج سوم این بحران چیست؟

 

مساجد ظرفیت قابل توجهی برای ارایه مباحث آموزشی و توجیهی به مردم دارند، اما در حال حاضر که امکان برگزاری کلاس های حضوری در مساجد فراهم نیست ما از ظرفیت شبکه های اجتماعی و کانال مسجد برای برگزاری دوره های آموزشی پیرامون پیشگیری از این بیماری استفاده می کنیم.

جایگاه مسجد در انقلاب اسلامی ایران جایگاه اثرگذاری است، در ارتباط با بحران هایی همانند کرونا که همه گیر شده، این مساجد هستند که در ابعاد مختلف می توانند کمک حال ستاد ملی مبارزه با کرونا باشند. مساجد می توانند در تشویق و توجیه آحاد مردم برای رعایت اصول و ضوابط بهداشتی نقش تاثیرگذاری ایفا کنند.

تجربیاتی خوبی که ما در منطقه محروم جنوب کرمان و تهران به کار گرفتیم، نشان داد که مساجد ظرفیت قابل توجهی دارند و اگر مدیران نگاه محله محور داشته باشند، می توانیم از این ظرفیت در بحران ها بهره برداری کنیم.

 

یکی از محورهای خدمت رسانی فعالان مسجد حضرت ولیعصر(عج) ارایه خدمات به محرومین منطقه جازموریان در شهرستان رودبار در جنوب شرقی کرمان است، این خدمات شامل چه محورهایی می شود؟ 

 

در کنار خدماتی که در مناطق محروم استان تهران در بحران کرونا ارائه می شود، مسجد ما که معین منطقه محروم بخش جازموریان در جنوب شرقی کرمان است در طول پنج سال گذشته اقدام به تاسیس 11 مسجد، 11 مدرسه در روستای زهکلوت و آزمایشگاه برای بهداری این منطقه کرده و قرار است دوازدهمین مسجد هم که به همت خیرین بنا شده به زودی در روستای چاه حسن بخش جازموریان افتتاح شود.

ما در کنارساخت مسجد و مدرسه در این منطقه محروم بحث آموزش را نیز دنبال می کنیم، به این معنا که پس از ساخت مسجد برای رونق این مساجد هم برنامه ریزی می کنیم و در مدارس نیز برای دانش آموزان نیازمند بسته های فرهنگی همچون نوشت افزار مدرسه تهیه می کنیم، ضمن اینکه ما یک خوابگاه 120 نفره برای دانش آموزان یک دبیرستان دخترانه با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد تومان در این روستا بنا کردیم تا دانش آموزانی که از مناطق دور برای تحصیل در این مدرسه حضور می یابند، از ظرفیت خوابگاه نیز استفاده کنند.

 

بخشی از خدمات مسجد حضرت ولیعصر(عج) در منطقه محروم جازموریان در شهرستان رودبار جنوب شرقی کرمان در محور کارآفرینی بوده است، در این محور چه اقداماتی انجام شده است؟

 

تولید طیور، مرغ، خروس و دام های سبک بخشی از فعالیت های این مسجد در بحث کارآفرینی است، ما در اختیار هر خانواده کپرنشین در این منطقه تعدادی مرغ و خروس به صورت امانت قرار می دهیم و آنها از تخم مرغ آن استفاده می کنند و وقتی تعداد آنها زیاد شد، تعدادی را که به آنها امانت دادیم، به ما برمی گردانند و این طیور را ما به خانواده محروم دیگری امانت دهیم تا از این طریق کمکی در جهت رفع مشکلات معیشتی آنها انجام شود.

 

پایان پیام/ 40