بچه‌های مسجد باید مروج اخلاق نبوی در جامعه باشند/برپایی کارگاه‌های سیره شناسی رسول خاتم در مساجد مازندران

بچه‌های مسجد باید مروج اخلاق نبوی در جامعه باشند/برپایی کارگاه‌های سیره شناسی رسول خاتم در مساجد مازندران

تاریخ انتشار : ۱ آذر ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام نعمتی قرا از برپایی کارگاه سیره شناسی حضرت رسول( ص) با استفاده از اساتید برجسته حوزه را برای فعالان کانون‌های مساجد استان مازندران خبر داد و گفت: این کارگاه‌ها در پی اهانت به مقدسات اسلام باهدف بصیرت افزایی برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام «رجب نعمتی قرا» در حاشیه نشست مجازی علمی بصیرتی کانون‌های مساجد استان مازندران، با اشاره به اینکه اخیراً اقدامات نابخردانه‌ای به‌خصوص در کشورهای اروپایی به نام اسلام‌ستیزی و یا اسلام هراسی را شاهدیم، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در ساری، گفت: این‌ها با نشانه گرفتن ارزش‌ها و مقدسات به‌خصوص محور وحدت مسلمانان جهان که وجود نازنین پیامبر اکرم  حضرت محمد(ص)است، سعی بر جلوگیری از پیشرفت اسلام و نادیده گرفتن چهره مهربان و مظلوم حضرت رسول (ص) و خدشه‌دار کردن شخصیت آن حضرت دارند.

 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مازندران بابیان اینکه زمانی ما می‌بینیم برخی از افراد نادان به یک امر قدسی توهین می‌کنند، نشان از جهالت آنان دارد؛ افزود: دشمنان می‌خواهند تلاش کنند تاشده ذره‌ای از محبوبیت و نفوذ پیغمبر را کم کنند، این‌ها مشکلشان شخص پیغمبر نیست بلکه افکار و ایده‌های پیامبر (ص) است، همین برخوردهای هتاک آمیز را نسبت به بقیه پیامبران مشاهده نمی‌کنیم، چون پیامبر ما مسلمانان، پیغمبر خاتم و معرفی کننده اسلام است.

 

حجت‌الاسلام نعمتی قرا با تأکید بر اینکه همه ما باید علیه استکبار جهانی یکی شویم و مراقب قداستی که منشأ آن خداوند است، باشیم، تصریح کرد: یک سری راهکارها برای پیشگیری از عدم تکرار این هتک حرمت‌ها وجود دارد، یکی اینکه خود مسلمانان باهم متحد شوند، با توجه به اینکه جمعیت زیادی از کل کره زمین را مسلمانان تشکیل دادند، عدم اتحاد و همدلی باعث شده که دشمن که خیلی پایین قرار دارد و تعدادشان کم است، راحت مقدسات ما مسلمانان را نشانه گرفته و از اختلاف مسلمانان نهایت استفاده را می‌برند تا به خواسته‌های خودشان برسند.

 

وی تأکید کرد: اتحاد و ایجاد نظام‌نامه و قوانین برای مقدسات اسلام بلکه تمام ادیان توحیدی می‌تواند مؤثر باشد، یک ضمانت اجرایی گذاشته شود تا هرکسی راحت نتواند از فرانسه در روزنامه خودش یک کاریکاتور مستهجن در خصوص حضرت رسول اکرم(ص) به بهانه آزادی بیان به تصویر بکشد‌.

 

حجت‌الاسلام نعمتی قرا ادامه داد: آزادی بیان برای همان‌هایی که این ادعا رادارند یک بازی واژه‌ای است، در خصوص جریان هلو کاست هیچ نشریه‌ای در کشورهای به‌ظاهر پیشرفته آیا می‌توانند دراین‌باره قلم‌زده و کاریکاتوری را به تصویر بکشند؟ قطعاً جواب منفی است.

 

وی بابیان اینکه توهین به ادیان خلاف عقل و قانون است، گفت: اگر طرفدار آزادی بیان هستند پس چرا در زمینه‌هایی که خودشان ضعف دارند همانند هلو کاست اجازه اطلاع‌رسانی نمی‌دهند چراکه آنجا خط قرمز یهودی‌ها است ولی در حوزه مسلمانان که مقدسات زیادی داریم با توجه به اینکه قوانین سفت و محکمی که دارای ضمانت اجرایی بین‌المللی باشد را نداریم دچار مشکل می‌شویم.

 

حجت‌الاسلام نعمتی قرا در پاسخ به اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و بچه‌های مسجد در مواجه با این هتاکی‌ها  به مقدسات اسلام چه می‌کنند، اذعان کرد: اینکه ما درون مسجد هستیم افتخاری است تا کارهای فرهنگی انجام ‌دهیم، رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) در هنگام مهاجرت از مکه به مدینه مسجد قبا را به‌عنوان اولین اقدام در آنجا بنا نهادند و این نشان از اهمیت و جایگاه مسجد  در دین مبین اسلام دارد. مفتخریم در این مکان هستیم و فرصتی است که خدا در اختیار ما قرار داده است خدمت کنیم، مسجدی که در اسلام به آن بهاداده شده است، از آسمان‌ها وقتی به زمین نگاه می‌کنند مسجد به‌مثابه ستاره‌ای در تاریکی است.

 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مازندران خاطرنشان کرد: وظیفه‌داریم کارکردها و عملکرد مساجد را به دوران صدر اسلام بازگردانیم نه اینکه سنتی شویم بلکه بدانیم چه‌کارهایی انجام می‌شد حل‌وفصل اختلافات مردم، لشکرکشی، مشورت، تحصیل، عبادت، ازدواج و... در مسجد انجام می‌شد.

 

وی یادآور شد: در دهه اول انقلاب اسلامی، زمانی که بسیجی‌‌ها می‌خواستند به جبهه‌های نبرد علیه رژیم بعث عراق اعزام شوند در مسجد وداع می‌کردند امروز نیز وقتی پیکر پاک شهدا به میهن بازمی‌گردد مراسم وداع با شهدا هم در مسجد برپا می‌شود نشان می‌دهد ما از بدو تولد تا مرگ باید در مسجد بود. کارکردهای عملی مسجد زیاد است، الآن نیاز داریم بدانیم که مسجد باید محل ثقل و نزدیکی قلوب مختلف باشد تا به مشکلات پیش رو در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... پیروز شویم.

 

حجت‌الاسلام نعمتی قرا اذعان کرد: در بین اهل سنت هم کارها در مسجد انجام می‌شود، امروز با توجه به هجمه‌ای که دشمن به راه انداخته وظیفه ما سنگین است، امیدواریم روزی برسد که مسجد به جایگاه واقعی خودش برسد متولیان مسجد دلشان برای فرهنگ مسجدی بتپد هر کس صلاحیت و شایستگی دارد باید متولی باشد نه اینکه این وظیفه نسل به نسل بچرخد.

 

وی بابیان  اینکه به‌یقین نوآوری در فعالیت‌ها نقش مهمی در احیای کارکرد‌های مسجد خواهد داشت، اظهار کرد: خوشبختانه کانون‌های مساجد به‌فرمان مقام معظم رهبری راه‌اندازی شدند تا با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از ۸ رکن اساسی و واجب برخوردار باشند؛ انتخاب هوشمندانه افراد اعم از امام جماعت، فرمانده پایگاه و فعالیت یکی از هیئت‌امنا در حوزه فرهنگی ضروری است تا برای سال‌های آینده مسجدی داشته باشیم که به کارکردهای واقعی خود برسد. و تا به‌جایی برسیم وقتی فردی که به مسجد می‌آید مسجد برایش منفعت داشته و به معنای واقعی کلمه به‌روز و کارآمد باشد.

 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مازندران با اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا هرساله در مناسبت‌های اختصاص حضرت محمد(ص) شامل بعثت، ولادت و رحلت آن حضرت مراسم‌های جشن و سوگواری، قرائت زیارت از بعید رسول اکرم و... برگزار می‌شد، افزود: امسال با توجه به شیوع کرونا و تأکید مراجع ذی‌صلاح مبنی بر عدم برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی که به تجمع مردم ختم می‌شود، برنامه‌های مناسبتی مساجد با محدودیت‌هایی مواجه شد و بیشتر در فضای مجازی اجرایی می‌شود.

 

وی همچنین به فعالیت کتابخانه‌های مسجد در سراسر استان اشاره کرد و گفت: در قسمت کتابخانه‌ها مسابقاتی را در حوزه شناخت سیره حضرت رسول(ص) برگزار کردیم، با توجه به ایجاد سامانه بچه‌های مسجد و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های کانون‌های مساجد در زیست‌بوم جدید با عنوان فهما، برنامه‌های متنوع‌تر، منسجم‌تر و جذاب‌تری در حوزه ترویج و تبیین آموزه‌های دینی خواهیم داشت.

 

حجت‌الاسلام نعمتی قرا متذکر شد: باید بیشتر به علم مسلح شویم و تاریخ و سیره پیغمبر را بررسی کنیم بعد از ریشه‌کن شدن کرونا کارگاه سیره شناسی حضرت رسول( ص) با استفاده از اساتید برجسته حوزه را برای فعالان کانون‌های مساجد استان برپا خواهیم کرد تا زوایای مختلف زندگی حضرت رسول(ص) که مجهول است، شناسانده شود.

 

 وی یادآور شد: این کارگاه باهدف ترویج فرهنگ زندگی نبوی و سیره حضرت محمد مصطفی(ص) بین مدیران مسئول کانون‌های مساجد استان برای تبیین در بین نوجوانان و جوانان برگزار خواهد شد.  

پایان پیام/ 286