تشکیل ستاد مدافعان سلامت در مساجد محوری ۲۱ محله؛ از آموزش تا قرنطینه مبتلایان

تشکیل ستاد مدافعان سلامت در مساجد محوری ۲۱ محله؛ از آموزش تا قرنطینه مبتلایان

تاریخ انتشار : ۲ آذر ۱۳۹۹
۲۱ مسجد محوری در مناطق ۲۱ گانه منطقه دو شهرداری تهران با تمرکز بر سه محور بهداشت و سلامت، آموزش و آماده‌سازی ذهنی مردم و خدمت‌رسانی به خانواده‌های مبتلا و انجام فعالیت‌های متنوع ذیل این محورها، به مقابله با موج سوم کرونا برخاسته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد و مسجدی ها از نخستین روزهای شیوع کرونا ورودی جهادی و خودجوش به عرصه مقابله با این ویروس منحوس داشتند و در بازه های زمانی مختلفِ حدود این 10 ماه درگیری کشور با کرونا، در قالب های مختلف به کاهش آسیب های اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی آن پرداخته اند.

اکنون هم که موج سوم این بیماری با افزایش تعداد جانباختگان به روزانه نزدیک به 500 نفر در کشور تاخت و تاز می کند، باز هم این مساجد هستند که با نیروهای مردمی خود به میدان مبارزه آمده اند چنان که در منطقه دو شهرداری تهران بزرگ که مشتمل بر 21 محله است، و از نظر انباشت و فراوانی جمعیت جزء پرجمعیت ترین محلات محسوب می شود، و همسو با سیاستگذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد، محلات به شیوه مسجدمحور و تکیه بر قدرت راهبری و بسیج کنندگی ائمه جماعات، به مقابله با کرونا برآمده اند.

 

حجت الاسلام «علی نوری سلطان»، مسئول ستاد مدافعان سلامت جبهه فرهنگی انقلاب در منطقه دو تهران با بیان اینکه مسجدمحوری در مقابله با کرونا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که با این شیوه از موج سوم شیوع کرونا عبور کنیم، ما این شیوه را قالب اعتنا و کاربردی در حل مشکلات مختلف به ویژه کرونا می دانیم.

 

وی با بیان اینکه مساجد منطقه 21 در دوره نخست شیوع کرونا نیز با جبهه مدافعان سلامت تهران همکاری داشتند، گفت: با توجه به تجربه موفق آن دوره، اکنون و در موج سوم شیوع کرونا، 21 محله در منطقه دو با محوریت یک مسجد و فرماندهی امام مسجد فعال شده اند؛ همچنین، ستاد فرعی محلات مشتمل بر مساجد آن محله و دیگر قوای حاکمیتی محله همچون کانون های فرهنگی هنری، سراهای محلات، نیروی انتظامی و ... نیز به یاری این مساجد محوری در مقابله با کرونا آمده اند.

 

 

 

 

حجت الاسلام نوری سلطان با بیان اینکه درصدد هستیم که فعالیت ها با مدیریت مساجد ساماندهی شود، تصریح کرد: هر یک از مساجد و محلات به تناسب شرایط بومی و بافت مسکونی یا تجاری خود، برنامه های خاصی را اجرا می کنند. از این رو، برنامه ریزی ها برای مقابله با کرونا در محلات مختلف منطقه 2، بومی و هدفمند است.

 

بنابر این گزارش، یکی از اصلی ترین وجوه همت مساجد و مسجدی های منطقه دو، مقابله با آسیب های اقتصادی کرونا است که در این راستا توزیع بسته های معیشتی را در دستور کار دارند، اگرچه اکثر ساکنان این منطقه از نظر سرانه درآمد در سطحی بالا قرار دارند اما افراد و اقشار آسیب پذیر به ویژه در محلاتی همچون دره فرحزاد، شهرک نیایش و ... این منطقه نیز سکونت دارند که تحت حمایت های معیشتی مساجد این منطقه قرار گرفته اند.

 

 

 

به گفته حجت الاسلام نوری سلطان، مساجد این منطقه در حوزه های رسانه و فرهنگی نیز فعالیت دارند. ارتقای روحی معنوی مردم به عنوان تاکید مقام معظم رهبری و راهی اثرگذار در درمان بیماری ها و افزایش دهنده ایمنی بدن، نیز از دیگر وجوه کاری مساجد منطقه دو تهران بزرگ است که به تناسب شرایط کرونایی و تعطیلی فعالیت های حضوری مساجد، در فضای مجازی دنبال می شود.

 

مسئول ستاد مدافعان سلامت جبهه فرهنگی انقلاب در منطقه دو در ادامه بیان کرد: باید توجه داشت که کرونا علاوه بر درگیر کردن حوزه های بهداشت و سلامت و اقتصاد، پا را فراتر نهاده و حوزه تمدنی ما را نیز درگیر کرده است، در چنین شرایطی مساجد در تمدن سازی و نیز جنگ تمدنی نقش ویژه دارند. در همین راستا با تکیه بر ستادهای فرعی محلات در منطقه، درصدد کشف مابه ازای تمدنی این مسئله هستند که تشریک مساعی و مواسات ازمصادیق این مهم است.

 

وی با تاکید بر لزوم بکارگیری دستاوردهای اسلامی ایرانی در حوزه طب به منظور مقابله با کرونا، افزود: در این راستا جایگاه ویژه طب سنتی در حفظ صحت و سلامتی بدن به عنوان دستاورد حکما در طول تاریخ و نیز توصیه های اهل بیت(ع) در حوزه صحت و سلامتی، نیز در برنامه های مساجد منطقه دو تهران در مقابله با کرونا مد نظر قرار دارد.

 

این گزارش می افزاید: در منطقه دو شهرداری تهران، نزدیک به 70 مسجد وجود دارد که در هر محله مساجد محوری از حیث عملکرد و راهبری و نقش اثرگذار امام جماعت، تولیت این امور را عهده دار شده اند و با همراهی مجموعه ها و نهادهایی همچون کانون های فرهنگی هنری و بسیج که دغدغده مند آرمان های انقلاب هستند، به مبارزه با ابعاد مختلف آسیب های کرونا مشغول هستند.

 

به گفته نوری‌سلطان مساجد منطقه دو توان و ظرفیت خود را در سه محور بهداشت و سلامت، آموزش و آماده سازی ذهنی مردم و خدمت رسانی به خانواده های مبتلا و در حال قرنطینه متمرکز کرده اند؛ از این رو، تسهیل برای قرنطینه سازی خانواده های آسیب پذیر به ویژه افراد مسن و نیز خانواده شهدا، تهیه مایحتاج افراد آسیب پذیر محلات، همدردی و خدمت رسانی به آنها که عزیزانشان را در این بحران از دست داده اند و آموزش اهالی محلات به ویژه با تاکید مقام معظم رهبری ورود جدی دارند.

 

 

روایت رؤسای بیمارستان‌های کرونایی قم از طلاب جهادی / ایثار و فداکاری طلاب در تاریخ ماندگار ‌شد- اخبار قم - اخبار استانها تسنیم - Tasnim

 

 

علاوه بر این، ایجاد زیرساخت های لازم برای برگزاری باشکوه نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی به تناسب شرایط کرونایی کشور تا آنطور که باید مقام سیدالشهدای جبهه مقاومت ارج نهاده شود، نیز در دستور کار مساجد منطقه قرار دارد.

 

با توجه به ورود مساجد به فرآیند غربالگری و انجام تست های تشخیص کرونا به صورت رایگان، مساجد منطقه دو نیز درصدد هستند با تامین زیرساخت های لازم، این مهم را انجام دهند و به قدر توان از بار نظام بهداشت و سلامت کشور بکاهند.

پایان پیام/ 9