راه‌اندازی بازارچه خیریه برای زنان خودسرپرست و توزیع ۶ نوبت بسته ارزاق بین محرومان با کمک بسیج

راه‌اندازی بازارچه خیریه برای زنان خودسرپرست و توزیع ۶ نوبت بسته ارزاق بین محرومان با کمک بسیج

تاریخ انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی‌نژاد با شرح فعالیت‌های مسجد «امام حسن عسکری(ع)» در کمک مومنانه به محرومان، گفت: راه‌اندازی بازارچه خیریه برای زنان خودسرپرست و توزیع شش نوبت بسته‌های ارزاق بین نیازمندان ازجمله این اقدامات است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: تعداد مساجد همنام با امام حسن عسکری (ع) در سطح شهر تهران و احتمالاً در سراسر کشور خیلی پرتعداد نیست، اما همین معدود مساجد نیز بسیار فعال هستند. از جمله آنها مسجد امام حسن عسکری(ع) (واقع در تهران، خیابان دماوند، خیابان شهید منتظری، انتهای خیابان شهید اسدی) است که خبرنگار ما به منظور اطلاع از فعالیت های این خانه خدا، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «علی ربانی نژاد»، امام جماعت این مسجد داشته است که مشروح آن در ادامه می آید:

 

مسجد امام حسن عسکری (ع) در چه سالی و با چه مساحتی تاسیس شد و آیا ساختمان اولیه آن تغییر کرده است؟

 

مسجد امام حسن عسکری (ع) در سال 1331 و در فضایی به مساحت 600 متر و در سه طبقه تاسیس شد. طبقات اول و دوم به شبستان های خواهران و برادران و طبقه سوم نیز به خانه خادم اختصاص یافته است. فضای کلی این مسجد طی 68 سالی که از عمر آن می گذرد هیچ تغییری نکرده اما یکی دو مرمت صورت گرفته است. تلاش بنده نیز که از سال 1381 کار خود را در مسجد امام حسن عسکری (ع) آغاز کرده ام افزایش درآمدزایی و تبدیل درآمد حاصله برای برگزاری بیشتر برنامه های جذاب و کمک رسانی به نیازمندان است. این مسجد در ناحیه اول منطقه 13 شهر تهران واقع شده و عمده ساکنان این منطقه، از نظر مالی در سطح پایین و برخی نیز در سطح متوسط هستند. تعداد زیادی نیز از ساکنان این منطقه، کارگر فصلی هستند بنابراین نمی توان از نماگزاران توقع حمایت های مالی از این مسجد داشت ولی به لطف خداوند متعال، تاکنون در تامین هزینه های مسجد امام حسن عسکری (ع) و خدمت رسانی به خانواده های نیازمند مشکل چندانی نداشته ایم.

 

مهم ترین فعالیت مسجد امام حسن عسکری (ع) در دوره شیوع ویروس کرونا چه بوده است؟

 

شورای فرهنگی مسجد امام حسن عسکری (ع) با شیوع ویروس کرونا با تشکیل چندین جلسه تصمیمات مهمی گرفت که با حمایت و همکاری اعضای هیئت امنا و پایگاه های بسیج خواهران و برادران (شهید حسینی) به مرحله عمل رسید. کار اول تهیه ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده برای توزیع میان نمازگزاران این مسجد و اهالی خیابان شهید اسدی بود که همچنان نیز ادامه دارد. در همین زمینه توزیع ماسک و دستکش و شیلد و گان میان کارگران فصلی ساکن در ناحیه یک منطقه 13 شهر تهران و پزشکان و پرستاران و سایر کارکنان بیمارستان بوعلی (واقع در تهران، خیابان دماوند، نرسیده به بزرگراه امام علی (ع)) را انجام دادیم. تاکنون بیش از 15 هزار عدد از اقلام بهداشتی میان این گروه ها توزیع شده که نقش پایگاه های بسیج در تهیه و توزیع این اقلام بسیار برجسته بوده است.

 

فعالیت پایگاه بسیج «شهید حسینی» در کمک رسانی مسجد امام حسن عسکری (ع) به نیازمندان همسو با توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کمک مومنانه چه بوده است؟

 

به همت هیئت امنا، بسیجیان و برخی از نمازگزاران و البته همراهی سپاه تهران بزرگ و چند خیر تاکنون مسجد امام حسن عسکری (ع) شش نوبت بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع کرده است که به ترتیب، 500، 350، 250، 400، 300 و 200 سبد کالا را شامل می شود. روند کمک رسانی این مسجد به خانواده های نیازمند شامل دو گروه شده است. گروه اول شامل، 40 خانواده ای است که هر ماه از خدمات این مسجد استفاده می کردند و گروه دوم شامل 80 خانواده ای است که در پی شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات اقتصادی شدند.

بسیجیان این مسجد همچنین توانسته اند در چند نوبت با مشارکت سازمان بسیج و خیران، گوشت و مرغ میان این خانواده ها توزیع کنند که در مجموع بیش از 800 بسته را شامل می شود. کار دیگر مسجد امام حسن عسکری (ع) هماهنگی با سه نانوایی تافتون، لواش و سنگک در محدوده اطراف مسجد است تا هر ماه به 150 خانواده و هر خانواده تا سقف 50 هزار تومان نان رایگان بدهند. ان شاءالله نوبت هفتم کمک مومنانه اهالی این مسجد با محوریت بسیجیان به نیازمندان، 13 و 14 آذرماه صورت می گیرد.

 

چه کارهای دیگری برای دستگیری از نیازمندان در مسجد امام حسن عسکری (ع) انجام می دهید؟

 

کار جالبی که با همکاری ناحیه یک شهرداری منطقه 13 شهر تهران انجام داده ایم و به زودی اجرای آن آغاز می شود، راه اندازی بازارچه ای برای حمایت از زنان خودسرپرست است. بر این اساس، زمین ورزشی این مسجد را صبح ها که فعالیتی در آن صورت نمی گیرد در اختیار این بانوان قرار می دهیم تا بتوانند محصولات مختلف خود را در این بازارچه به فروش برسانند. ما تمام امکانات این بازارچه را تامین می کنیم و هیچ مبلغی از این خواهران دریافت نخواهیم کرد.

 

درباره مهم ترین فعالیت های مسجد امام حسن عسکری (ع) جدای از بحث کرونا توضیح دهید.

 

سه نوبت نماز جماعت -صبح، ظهر و شب- در این مسجد اقامه می شد که با شیوع ویروس کرونا نماز صبح تعطیل شد ولی دو نوبت دیگر با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در این مسجد اقامه می شود، مگر زمان هایی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا حکم به تعطیلی این برنامه داده شود. برگزاری کلاس های طب سنتی در روزهای شنبه و چهارشنبه از بعد از نماز ظهر تا نه شب، برنامه مهم دیگر در مسجد امام حسن عسکری (ع) است که در دوره شیوع ویروس کرونا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و به دلیل استقبال گسترده مردم به ویژه بانوان، ادامه دارد، البته حضور افراد محدود شده است. کانون ورزشی نیز با فعالیت پایگاه بسیج شهید حسینی در این مسجد دایر است که البته در پی شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است.

 

پایان پیام/ 397