مسجد «امام حسن عسکری (ع)» جهرم نوپا اما پر فروغ

مسجد «امام حسن عسکری (ع)» جهرم نوپا اما پر فروغ

تاریخ انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۹
از شور و حرارت موجود در اهالی مسجد «امام حسن عسکری (ع) مشخص است که اهالی محله به نماز جماعت و خواندن نماز اول وقت اهمیت ویژه ای قائل هستند.

خبرگزاری شبستانجهرم:

چند سالی می شود که مسجدی در حاشیه یکی از خیابان های جدید جهرم سربرافراشته و آن را به نام مقدس حضرت امام حسن عسکری (ع) نامگذاری کرده اند؛ مسجدی که اگرچه به نسبت کوچک است اما معنویت و صفای آن دل های هزاران نفر از اهالی محله را جلا داده است.

 

حضور مومنانه اهالی محله در صف های به هم تنیده نماز جماعت در این مسجد که مسما به نام امام یازدهم شیعیان است خود گویای مفاهیم و تعابیر بسیاری است و ما را به یاد این حدیث از پیامبر مهربانی ها می اندازد که فرمودند «مساجد خانه پرهیزگاران است».

 

صفا و صمیمت مسجد «امام حسن عسکری (ع)» موج می زند و آن را می توان شب ها هنگام نماز جماعت به وضوح دید؛ امام جماعت مسجد آنگاه که تکبیر نماز می گوید همگان نیز به اقامه نماز می پردازند و از شور و حرارت موجود در اهالی مسجد مشخص است که اهالی محله به نماز جماعت و خواندن نماز اول وقت اهمیت ویژه ای قائل هستند.

 

جلوه گری این مسجد به نحوی است که نه تنها در ایام خاص مانند ماه رمضان بلکه در سایر روزها، مسجد مملو از جمعیت است و البته در ایامی مانند ماه رمضان که در هنگام نمازهای یومیه شور و حال خاصی در شهر موج می زند این مسجد نیز پذیرای مومنان و نمازگزاران است.

 

از دیگر ویژگی های مسجد «امام حسن عسکری (ع)» جهرم واقع شدن در کنار خیابان است که محیط اطراف آن مغازه ها و واحدهای تجاری مستقر بوده و همین امر سبب شده تا نمازگزاران مسجد را علاوه بر مردم محله، مغازه داران و متصدیان واحدهای صنفی نیز تشکیل دهند.

 

ناخودآگاه به یاد این حدیث از رسول خدا (ص) می افتم که فرمودند «مساجد بازاری از بازارهای آخرت هستند، پذیرایی آن مغفرت و تحفه‌اش بهشت است».

 

اقامه مستمر نماز جماعت با استقبال مردم

کارشناس امور مساجد اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) در مورد اهمیت مسجد، گفت: مولا علی (ع) می فرمایند «نشستن من در مسجد از سکونت در بهشت برایم بهتر است، زیرا اقامت من در بهشت موجب خوشنودی من است، اما بودن من در مسجد موجب رضا و خوشنودی خدا است»؛ این مهم اهمیت مسجد و ویژگی منحصر به فرد آن را نمایان می کند.

 

حجت الاسلام «محمد رضا حسینی» با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) که می فرمایند «هرکس به سوی مسجد گام بردارد، در برابر هر گامی ۱۰ حسنه برایش ثبت و ۱۰ گناهش پاک و ۱۰درجه و منزلت او در بهشت بالا می‌‌رود»، افزود: مسجد «امام حسن عسکری (ع)» شهرستان جهرم که از مساجد نوپای این شهر است اگرچه مدت زیادی از راه اندازی آن نمی گذرد اما استقبال مردم و اهالی محله از نمازهای جماعت آن گویای معنویت و صفای این مسجد و نمازگزارانش است.

 

وی عنوان کرد: در این مسجد علاوه بر اقامه نمازهای جماعت در نوبت های صبح، ظهر و مغرب فعالیت های دیگر نیز به همت اهالی مسجد انجام می شود که از جمله آن برگزاری مراسم های مناسبتی در ایام موالید و سوگواری اهل بیت (ع) است.

 

کارشناس امور مساجد اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جهرم بیان کرد: از جمله برنامه هایی که در این مسجد به صورت مداوم برگزار می شود آیین سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) است که در سال های پیش با حضور و سخنرانی آیت الله «لطف الله دژکام»، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و همچنین حجت الاسلام «محمد حسین مدبر»، امام جمعه جهرم انجام شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین برپایی تکیه به مناسبت میلاد حضرت صاحب الزمان (عج) نیز هر ساله در این ایام مبارک توسط اهالی مسجد برگزار می شود که با استقبال خوب مردم و اهالی محله نیز رو به رو شده است.

 

حجت الاسلام حسینی همچنین به دیگر فعالیت های مسجد «امام حسن عسکری (ع)» اشاره کرد و گفت: اقامه عزاداری در ایام محرم و همچنین برنامه های ویژه ماه رمضان از فعالیت های این مسجد است که با اجرای برنامه های متنوع از جمله مرثیه سرایی و نوحه خوانی مداحان اهل بیت (ع) همراه است.

 

علاوه بر برنامه های مذهبی و اقامه نماز جماعت، امروزه مساجد کارکردهای دیگر نیز دارند و در زمینه هایی همچون کمک به محرومان و نیازمندان، اجرای فعالیت های فرهنگی، برنامه های مشاوره و... در مساجد فعالیت می شود.

 

برنامه های از جنس فرهنگ در مسجد «امام حسن عسکری (ع)»

یکی از فعالان فرهنگی مسجد «امام حسن عسکری (ع)» با اشاره به برنامه های این مسجد گفت: فعالیت های این مسجد در حوزه های مختلف در طول سال انجام می شود که از جمله آن برنامه های فرهنگی است.

 

«حامد امیری» افزود: فعالیت های فرهنگی در حوزه بسیج اصناف در این مساجد و در طول سال های ابتدایی راه اندازی آن انجام می شد که با استقبال خوب این قشر از جامعه نیز همراه بود.

 

وی از دیگر فعالیت های این مسجد را انجام برنامه های فرهنگی ویژه بانوان عنوان کرد که در این راستا واحد خواهران مسجد «امام حسن عسکری (ع)» به اجرای فعالیت هایی در این حوزه در طول سال می پردازد.

 

به گزارش شبستان، اگرچه تمام فعالیت های ذکر شده مسجد «امام حسن عسکری (ع)» منحصر به ایام غیر کرونایی و شیوع این بیماری بوده است اما اهالی مسجد پیش از شیوع این بیماری به اجرای فعالیت های مختلف پرداخته که با همراهی و مشارکت مومنان، نمازگزاران و اهالی محله و استقبال خوب مردم رو به رو بوده است.

پایان پیام/ 691