از بازگشایی مسجد ۵۵۰ ساله پنجاب هند تا ساخت مسجدی جدید در بلک‌برن انگلیس

از بازگشایی مسجد ۵۵۰ ساله پنجاب هند تا ساخت مسجدی جدید در بلک‌برن انگلیس

تاریخ انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۹
بازگشایی مسجد ۵۵۰ ساله در پنجاب هند پس از ۷۳ سال، ساخت مسجدی جدید در بلک‌برن انگلیس و آغاز تاسیس بنای مسجد و مدرسه قرآنی در «پاینزویل» لیبریا ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۴ آذرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در چهارمین روز از آذرماه:

 

برگزاری همایش « مساجد ما، آینده ما» به صورت مجازی در انگلیس

 

 

 

 

به نقل از «الالوکه»، شورای مسلمانان انگلیس (MCB)، سومین همایش سالانه «مساجد ما، آینده ما» را به مدت سه روز از ۲۷ تا ۲۹ نوامبر (۷ تا ۹ آذر) برگزار می کند.

 

با وجود شیوع ویروس کرونا و تاثیر گذاری آن بر بیشتر فعالیت ها، اداره شورای اسلامی انگلیس تصمیم گرفت این همایش را برای سومین سال متوالی برگزار کند  و به همین دلیل این همایش به صورت مجازی رایگان برگزار می شود.

 

همایش «مساجد ما، آینده ما» با هدف جمع کردن مسئولان مساجد انگلیس به دور هم و مشارکت آنان در تعدادی از فعالیت های اسلامی و ایجاد تبادل فکری برگزار می شود.

 

این همایش شامل ده جلسه به صورت مجازی می شود و جمعی از علما، ائمه مساجد، مسئولان موسسه ها و جمعیت های اسلامی حضور خواهند داشت.

 

مهم ترین موضوع هایی که در این همایش به آن پرداخته می شود «ارائه خدمات مساجد به صورت دیجیتالی»، «رهبری در زمان مشکلات» و «بهداشت روان و کووید ۱۹» است.

 

بازگشایی مسجد ۵۵۰ ساله در پنجاب هند پس از ۷۳ سال

 

 

 

 

به نقل از «siasat»، یک مسجد 550 ساله که به دلیل خشونت های میان جوامع در جریان چندپارگی هند در سال 1947 به حال خود رها شده بود یک بار دیگر درهای خود را به روی مسلمانان باز کرد.

 

این مسجد به کمک سیک ها در منطقه «کاپورتالا» پنجاب بازگشایی شد و مسلمانان برای اولین بار نماز جمعه را در آن اقامه کردند.

 

سیک ها و مسلمانان در این منطقه در روز 13 نوامبر مراسم مشترکی را برای افتتاح این مسجد برگزار کردند.

 

«سانت سوکدف سینگ» و «سانت بالبیر سینگ» از اعضای جامعه سیک ها در صف مقدم بازگشایی این مسجد بودند.

 

بالبیر به دلیل فعالیت هایش در زمینه حفاظت از محیط زیست در پنجاب شناخته شده است.

 

«عبدالشکور»،رئیس «جماعت تجربه اسلامی هند» نیز در مراسم بازگشایی این مسجد 550 ساله حاضر بود.

 

وی در این باره گفت: افتتاح مسجد بخشی از جشنی بود که در سالگرد 550 سالگی «گورو نانک»،بنیانگذار آئین سیک که آمیزه ای از هندوئیسم و اسلام است،انجام شد.

 

رئیس جماعت اسلامی هند نیز در مراسم افتتاح این مسجد گفت: این اقدام در زمانی که برخی از عناصر سعی در ایجاد احساسات ضد مسلمان و حتی هدف قرار دادن اماکن مذهبی در کشور دارند  یک پیام مثبت به سراسر کشور و در سطح جهانی از طرف برادران سیک در پنجاب بود.

 

خیریه «برادارن عیسی» یک مسجد جدید در «بلک برن» بنا می کند

 

 

 

 

به نقل از «lancashiretelegraph»، موسسه «خیریه» برادران عیسی طرح ساخت مسجد جدید با یک گنبد و دو مناره را در «بلک برن» ارائه کرده است.

 

برای ساخت این مسجد باید ساختمان های کنونی که در این  محل وجود دارند تخریب شوند.

 

موسسه خیریه عیسی درخواست این طرح را به شورای شهر بلک برن داده است و امیدوار است بتواند با ساخت این مسجد محل مناسبی را برای گردهمایی و همچنین عبادت مسلمانان فراهم کند.

 

در بیانیه منتشر شده برای ساخت این مسجد آمده است: این پیشنهاد جدید مکانی را که غیر قابل استفاده مانده است مورد استفاده فعال برای جامعه محلی قرار می دهد؛ امکان عبادت،آموزش،مراقبت های اجتماعی و انسجام در جامعه را فراهم می کند و تعامل میان مسلمانان و غیر مسلمانان در جامعه را افزایش می دهد.

 

این بیانیه که از سوی بنیاد خیریه برادران عیسی منتشر شده است همچنین می گوید: این ساختمان جدید و به ویژه محل عبادت آن  تسهیلات اختصاصی برای خانم ها و کودکان فراهم می کند.

 

بر اساس این بیانیه ، همه تسهیلات در این مکان عبادی و مرکز اجتماعی برای اعضای جامعه بلک برن فارغ از دین،نژاد و رنگ پوست آنهاست و در اختیار آنها قرار می گیرد.

 

برادران عیسی تاکید کردند که این مرکز اجتماعات در دسترس جامعه محلی قرار خواهد گرفت و همچنین مکانی برای برگزاری جلسات و سایر رویدادهای شورای محلی ، مسئولان بهداشت و ارائه سایر خدمات مانند خدمات اجتماعی ، مسکن و غیره خواهد بود.

 

۵ مسجد عجمان امارات مفروش شد

 

 

 

 

به نقل از «البیان»، جمعیت خیریه «دارالبر»  از دفتر هیئت کل امور اسلامی و اوقاف عجمان حمایت مالی کرد.

 

در همین راستا، این جمعیت، برای فرش پنج مسجد به مبلغ 200 هزار درهم هزینه کرد.

 

«محمد سهیل المهیری» مدیراجرایی جمعیت دارالبر گفت: این پنج مسجد به مساحت دو هزار متر مربع مفروش می شوند.

 

جمعیت دارالبر از سال 2018 میلادی مفروش کردن برخی مساجد در عجمان امارات را آغاز کرده است.

 

امارات،  کشوری در خاورمیانه است که اتحادی از هفت شیخ‌ نشین کوچک به نام‌های ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، راس‌الخیمه و ام‌ ا لقوین است.

 

هر یک از این ۷ امیرنشین از استقلال برخوردارند، اما یک امیر موروثی به عنوان حاکم کشور ایفای وظیفه می‌کند و شورای عالی حکام که متشکل از هفت امیر است، رئیس دولت و کابینه را انتخاب می‌ کند. پایتخت و بزرگ ‌ترین شیخ‌نشین این کشور ابوظبی است.

 

اطلاعات چندانی در خصوص شیعیان امارات متحده، در اختیار نیست. آمار ارائه شده در مورد جمعیت شیعیان این کشور نیز متفاوت است. به گفته اطلس جهانی، حدود ۱۶ درصد از کل جمعیت این کشور شیعه هستند؛ در حالی که در برخی منابع، جمعیت آنان بین ۶ تا ۲۰ درصد تخمین زده شده است. در برخی مقالات، مطرح شده که بیش از ۲۳ درصد جمعیت دبی را شیعیان تشکیل می‌ دهند.

 

سنگ بنای مسجد و مدرسه قرآنی در «پاینزویل» لیبریا گذاشته شد

 

 

 

 

به نقل از «liberianobserver»،جامعه اسلامی در شهر «پاینزویل» لیبریا مراسمی را برای آغاز پروژه های مسجد و مرکز اسلامی «دعوت امت» یا مدرسه شبانه روزی تلاوت قرآن در منطقه «رد لایت» برگزار کرد.

 

کار ساخت یا بازسازی این مرکز  که هزینه ساخت آن حدود 120 هزار دلار آمریکا تخمین زده شده است بلافاصله پس از برگزاری مراسم از روز 21 نوامبر سال 2020 میلادی آغاز شد.

 

شایان ذکر است که حداقل 27 دانش آموز و دو معلم در اثر آتش سوزی مدرسه شبانه روزی تلاوت قرآن اسلامی در 18 سپتامبر 2019 در «رد لایت» واقع در «پاینزویل» جان خود را از دست دادند.

 

مشاور امور دینی « ژرژ وه‌آ» ،رئیس جمهوری لیبریا جامعه اسلامی این کشور را به خاطر حفظ همزیستی مسالمت آمیز تحسین کرد و گفت که خوشحال است که همه چیز برای آغاز به کار مدرسه قرآنی به پشتیبانی خیریه قطر آغاز شده است.

 


«عثمان جالوه»  که به نمایندگی از رئیس جمهور در مراسم گذاشتن سنگ بنای این مدرسه قرآنی شرکت کرد از مسلمانان خواست تا در 29 نوامبر سال 2020 مراسم قدردانی از «ژرژ وه‌آ» بپیوندند .

 

شیخ «مصطفی بالده» ،امام جماعت مسجد «مونروویا » نیز احساسات ابراز شده توسط عثمان جالوه را تکرار کرده و رئیس جمهوری لیبریا را برای انجام مذاکرات متعدد در مورد بودجه این پروژه مورد تجمید و ستایش قرار داد.

 

 

پایان پیام/ 9