مرمت مسجد مشیرالسلطنه تهران آغاز شد

مرمت مسجد مشیرالسلطنه تهران آغاز شد

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اعلام کرد: عملیات مرمت مسجد قاجاری مشیر السلطنه (مسجد ساعت) با همکاری شهرداری منطقه ۱۱ و اداره کل میراث فرهنگی استان آغاز شد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد،«مرتضی ادیب زاده» با تاکید به حفظ و مرمت بناهای تاریخی بیان کرد: در حال حاضر شهرداری منطقه ۱۱تهران، با نظارت کارشناسان این اداره کل، نسبت به حفاظت و مرمت جداره اصلی اقدام کرده است.

 

وی اضافه کرد: در این عملیات مرمتی مسجد شامل حذف زوائد بصری، اندودهای الحاقی ماسه سیمان بر روی جداره و پاکسازی و بند کشی آجرهای نما و مرمت ورودی مسجد و سقاخانه در ضلع جنوبی جداره وفق حالت اولیه جداره است و در ضمن مرمت و احیا مناره نیز در این طرح دیده شده که شامل پاکسازی و بندکشی آجرهای جداره مناره و بررسی وضعیت ایستایی مناره و همچنین رفع معایب سازه ای آن است.

 

معاون میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرد: تعمیر و راه اندازی ساعت مناره مسجد پس از سال ها یکی‌ از اقدامات مهم و قابل توجه این پروژه است که توسط یکی از متخصصان مربوطه انجام خواهد شد.

 

ادیب زاده با اشاره به اینکه در سالیان گذشته، بخش‌هایی از مسجد توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مرمت شده است گفت: اقدامات حفاظتی نیز توسط این اداره کل صورت گرفته که از جمله می‌توان به طراحی و اجرای کانال دفع رطوبت در شبستان اصلی مسجد اشاره کرد.

 

مسجد مشیرالسلطنه (مسجد الاقصی) با قدمت قاجاریه در حدود ۱۴۰ سال در خیابان مولوی خیابان تشکری موحد در بافت تاریخی حصار ناصری است که در فهرست آثار ملی به شماره ۱۱۲۰۸ تاریخ ۲۵مهر ۱۳۸۳ به ثبت رسیده است.

 

مسجد مذکور توسط میرزا احمدخان مشیرالسلطنه (وزیر خزانه داری مظفرالدین شاه) بنا نهاده شده است و علاوه بر معماری تاریخی خاص مساجد در دوره قاجار، نصب ساعت در مناره مسجد که از نخستین ساعت‌های شهری است، زیبایی خاصی به مسجد داده است. از این رو مسجد مشیرالسلطنه به مسجد ساعت نیز معروف بوده و از جمله جاذبه های گردشگری شهر تهران است.

 

پایان پیام/ 40