برنامه سرود بچه‌های مسجد در ایران قوی

برنامه سرود بچه‌های مسجد در ایران قوی

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹
رواق سرود کانون‌های مساجد با برگزاری جشنواره‌های «سردار آسمانی»، «یاد شهیدان» و «صدای انقلاب»، آموزش بچه‌های مسجد و تولید آثار فاخر می‌کوشد از توانمندی کانون‌های مساجد در عرصه سرود برای ساخت ایران قوی بهره بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، طرح ملی «ایران قوی» به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از هفته دفاع مقدس آغاز شده و اجرای آن تا سالروز ولادت باسعادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها ادامه دارد. از رواق های پیش بینی شده برای این طرح ملی، رواق سرود است که استان هرمزگان معین آن محسوب می شود. آنچه در ادامه می آید، مروری است بر برنامه ها و اهداف تعریف شده برای رواق سرود در طرح ملی «ایران قوی».

 

حجت الاسلام والمسلمین «احمد پهلوانی» با بیان اینکه سرود از معدود موضوعاتی است که در مسجد اختصاصاً با محوریت کانون های فرهنگی هنری پیگیری شده است، اظهار کرد: در این زمینه ستاد هماهنگی کانون های مساجد سرمایه گذاری های بسیاری انجام داده از قبیل برگزاری جشنواره ها و مسابقات در سطوح استانی و ملی همچون برگزاری سه دوره جشنواره سرود مساجد روستایی که در روستای کردر رضوی با موضوع دهه کرامت برگزار شده است.

 

 

 

 

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان ادامه داد: همچنین است ارائه آموزش های متعدد و متنوع به همت ستاد فهمای استان ها و فهمای کشور برای گروه های سرود، علاوه بر این، طرح و برنامه های مکرر در مناسبت هایی همچون دهه کرامت با محوریت سرود به همت کانون های مساجد اجرا می شود. همچنین، کانون های مساجد در سال گذشته نسبت به ثبت گروه های سرود در سامانه بچه های مسجد و نیز ارتقای کمّی و کیفی تولیدات مشارکت بالایی داشتند.

 

وی با اشاره به واگذاری رواق سرود طرح ملی ایران قوی به ستاد فهمای هرمزگان بیان کرد: استان هرمزگان سال گذشته در نخستین رویداد ملی فهما در محور ارتقای شاخص های هنری و ادبی، رتبه نخست را کسب کرد، این استان مشارکت بالایی در سامانه بچه های مسجد و تجربیات موفقی در برگزاری جشنواره های روستایی در گستره ملی به ویژه در دهه کرامت دارد چنان که یکی از کانون های استان بیش از 17 سال است که جشنواره «آسمان هشتم» را در رشته های فرهنگی هنری برگزار می کند که سرود از مهمترین آنها است.

 

به گفته پهلوانی علاوه بر برگزاری جشنواره های استانی و شهرستانی و آموزش گروه های سرود در کانون های مساجد، گروه های متعدد با ظرفیت کار در عرصه بین المللی نیز در سطح استان فعال هستند.

 

بنابر این گزارش، در پی سرمایه گذاری بالای ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در حوزه سرود، امسال با تعریف رواق سرود ذیل طرح ملی ایران قوی و علی رغم همه محدودیت های کرونایی و رعایت پروتکل ها در چند ماهه گذشته، آثار فاخری در عرصه سرود بچه های مسجد تولید شده است چنان که گروه سرود «پیام جاوید» وابسته به کانون فرهنگی هنری «غدیر» در استان یزد در پی شهادت دکتر محسن فخری زاده، سرود «شلیک» را ظرف 48 ساعت تولید کرد.

 

 

 

خوشبختانه با وجود آثار روانی ناشی از شیوع کرونا در جامعه، اهتمام بچه های مسجد و کانون های فرهنگی هنری به سرود، توانسته به تلطیف فضا کمک کند.

 

برگزاری سه جشنواره ملی در حوزه سرود

 

 

 

 

حجت الاسلام پهلوانی درباره کلان برنامه های رواق سرود طرح ملی ایران قوی، بیان کرد: برگزاری جشنواره سرود «سردار آسمانی» به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با تولیت استان کرمان، برگزاری جشنواره «یاد شهیدان» به مناسبت هفته بسیج و با تولیت استان یزد، و جشنواره «صدای انقلاب» ویژه دهه فجر، ازجمله این کلان برنامه ها است که به منظور ارتقای کمی و کیفی تولیدات بچه های مسجد در حوزه سرود طراحی شده اند.

 

وی با اشاره به در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای فعالیت کانون های مساجد در طرح ملی ایران قوی، بیان کرد: امسال 1300 امتیاز برای ثبت گروه های جدید سرود در سامانه بچه های مسجد و دو بسته 500 امتیازی برای اجرا و تولید سرود پیش بینی شده است.

 

حجت الاسلام پهلوانی تاکید کرد: علی رغم شرایط کرونایی کشور و برگزاری غیرحضوری همه جشنواره ها، شاکله جشنواره حفظ و آثار به دقت داوری می شوند و از برترین ها تقدیر به عمل می آید. در جشنواره «صدای انقلاب» به گروه های سرود روستایی توجهی ویژه شده است به ویژ آنکه دبیرخانه شورای روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در برگزاری آن مشارکت دارد.

 

وی با بیان اینکه استان های مختلف با رواق معین سرود در برگزاری جشنواره ها مشارکت دارند، ابراز کرد: آموزش گروه های سرود در قالب وبینارها، استفاده از تجربه اجرای سرود 40 هزار نفری بچه های مسجد که در دهه فجر دو سال پیش انجام شد و استفاده از بانک اطلاعات جامعی که در نخستین دوره رویداد ملی فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) به دست آمده است، در دستور کار رواق سرود قرار دارد.

 

به گفته وی امید است ذیل طرح ملی «ایران قوی» و در رواق سرود به کمیت و کیفیت تولیدات افزوده شود و سطح آثار به عرصه بین الملل ارتقا یابد که البته این سرمایه موجود است و در تلاشیم با ایجاد شورای علمی و گروه مشورتی برای رواق، آموزش و رشد و ارتقای کمی و کیفی گروه های سرود را دنبال کنیم.

 

برکات سرود برای انقلاب

 

 

بازخوانی دوازده سرود انقلابی(۲) | به لاله در خون خفته؛ تلفیق حماسه در شعر

 

 

مدیر ستاد فهمای استان هرمزگان درباره نقش سرود بچه های مسجد در ساخت ایران قوی، تاکید کرد: مقام معظم رهبری به مسئله سرود عنایت داشته و دارند و بارها به تاثیرگذاری سرود اشاره کرده اند چنان که سرود در دوران انقلاب و سوق دهی مردم به نهضت امام تاثیر بالایی داشته و در طول این چند دهه سرودهای ملی مذهبی باعث جذب اقشار مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان به اهداف و برنامه ها شده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی یک سرود موجب رشد و بالندگی، تقویت اراده ملی و ... شده و می شود. از این رو، قطعا سرود اثرات بسیار مطلوبی در ساخت ایران قوی دارد به ویژه آنکه مردم هم از سرود بچه های مسجد استقبال می کنند. تولیدات خوب است اما شاید بستر عرضه آنطور که باید، مهیا نشده که در این باره هم ضرورت دارد که رواق سرود ورود داشته باشد. امید است روزی برسد که استان ها به صورت ویژه امکاناتی را فراهم کنند که با این گروه های فاخر بشود آثار و تولیدات استاندارد بین المللی تولید کرد.

 

پایان پیام/ 9