ورود «معرفی برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی در ایران» به بازار نشر

ورود «معرفی برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی در ایران» به بازار نشر

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹
کتاب «معرفی برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی در ایران» شامل نحوه اجرا، اهداف، نهادها و سازمان‌های همکار، دستاوردها، شاخص‌های انتخاب و آمار و گزارش برگزاری هر برنامه در سال‌های مختلف روانه بازار نشر شد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: هر ساله مجموعه فعالیت های ترویج کتابخوانی در قالب کتابی با عنوان معرفی برنامه های ترویج کتاب خوانی در ایران منتشر می شود و در اختیار علاقمندان به این حوزه قرار می گیرد. امسال نیز این فعالیت ها در قالب کتابی با همین نام که توسط روابط عمومی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب تهیه شده، منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است .

 

این کتاب در چهار بخش به معرفی فعالیت های کتابخوانی که از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های گذشته و بخصوص ۱۳۹۸ برگزار شده، پرداخته است.

 

نحوه اجرا، اهداف، نهادها و سازمان های همکار، دستاوردها، شاخص های انتخاب و آمار و گزارش برگزاری هر برنامه در سال های مختلف در این کتاب به تفکیک اشاره شده است .

 

همچنین در دو بخش آخر این کتاب به معرفی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و شبکه های کتابخوانی این ستاد پرداخته و در بخش آخر کتاب نیز به معرفی پژوهش های انجام گرفته در این دفتر در حوزه کتابخوانی اشاره شده است .

 

«طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران»، «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب»، «تقدیر از افراد و گروه­های برگزیده در ترویج کتاب­خوانی» و «جام باشگاه­های کتابخوانی کودکان و نوجوانان» چهار فعالیت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به منظور گسترش عدالت فرهنگی، ایجاد امید و شور در جامعه، تمرکززدایی و توسعه فعالیت­های فرهنگی از سال ۱۳۹۳ به این سو طراحی و هر ساله اجرا می­ شود.

 

در برگزاری این چهار رویداد، نهادها و دستگاه­های دولتی و غیردولتی همکاری دارند که ازجمله می­توان به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، نهاد کتابخانه­های عمومی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، ستاد هماهنگی کانون­های فرهنگی و هنری مساجد کشور، خانه کتاب و ادبیات داستانی ایران ، اتحادیه ناشران و کتابفروشان، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان،انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شبکه­های ترویج کتابخوانی و نهادهای بین­المللی مانند کمیسیون ملی یونسکو، شرکت ارتباطات سیار هوشمند امین، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) شبکه شهرهای دوستدار کتاب، شبکه روستاها و عشایر دوستدار کتاب و جمع زیادی از انجمن­ها، تشکل­ها و سازمان­های مردم ­نهاد اشاره کرد .

 

پایان پیام/ 9