دانشجویان مهمترین نقش را در ساخت ایران قوی دارند/ ارتباط با مسجد به حیات دانشجو نظم معنوی می‌دهد

دانشجویان مهمترین نقش را در ساخت ایران قوی دارند/ ارتباط با مسجد به حیات دانشجو نظم معنوی می‌دهد

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹
حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی با بیان‌اینکه دانشجویان در ساخت ایران قوی و تحقق تمدن نوین اسلامی بالاترین نقش را ایفا می‌کنند، گفت: : ارتباط با مسجد برای دانشجو چه در مسجد دانشگاه و چه در مسجد محله، لازم و ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با تبریک فرا رسیدن 16 آذرماه، روز دانشجو، اظهار کرد: دانشجو یعنی طالب دانش و جوینده علم و معرفت، دانشجو به دنبال علم و در طلب دانش و در زمره آن سه گروهی است که نبی اکرم(ص) فرمودند: مردم یا جوینده دانش هستند، یا استاد هستند و دانش را به طالبان آن عرضه می کنند و یا دوستدار دانش می باشند. این یعنی غیر از این سه گروه، در زمره دسته بندی انسانی قرار نمی گیرند!

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: دانشجو با حرّیت به دنبال حقیقت می گردد، دانش فضیلتی است که خدا به همه عنایت نمی کند و می فرماید: ما به آنها که در پی دانش هستند فضیلتی ویژه داده ایم.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: قشر دانشجو در ساخت ایران قوی و تحقق تمدن نوین اسلامی بالاترین نقش را ایفا می کند، بدون دانشجو یا این تمدن شکل نمی گیرد یا کمرنگ خواهد بود.

 

وی در شرح ویژگی های دانشجوی تراز انقلاب بیان کرد: دانشجوی تراز انقلاب اولاً حقیقت جو است و در جستجوی حقیت برمی آید و از جهت معنوی درصدد ارتباط با معبود است، این ارتباط دفعی و مقطعی نیست بلکه دائمی است یعنی در همه عمر دانشجو جزء برنامه های مهم وی به شمار می آید. دانشجوی تراز انقلاب علم را می جوید اما نه برای کسب ثروت، بلکه او حقیقت علم و دانش را به درستی دریافت کرده و این درک می تواند برای او قدرت و ثروت هم به همراه داشته باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی در ادامه ابراز کرد: دانشجوی تراز انقلاب با این نهضت در ارتباط است و خود را فرزند انقلاب می داند و انس و ارتباط با نسل جوان را دستاورد انقلاب اسلامی می داند، این دانشجو در اخلاق و رفتار و روحیات یک جوان مسلمان واقعی است و نه تنها به خود می اندیشد بلکه به جامعه پیرامونی و نیز جامعه جوانان جهان اسلام نظر دارد و خود را در ابعاد روحی و معنوی ارتقا می بخشد.

 

وی تاکید کرد: ارتباط با مسجد برای دانشجو چه در مسجد دانشگاه و چه در مسجد محله، لازم و ضروری است چراکه انس با مسجد به روح انسان جلا بخشیده و زنگارهای روح را می زداید؛ انس با مسجد برنامه زندگی انسان را میزان می کند به این معنا که تنظیم بخش برنامه انسان است و به سبک زندگی دانشجو نظم معنوی می بخشد و به او در غلبه بر مشکلات و  رشد و ارتقای علمی قدرت و توان می دهد.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی در ادامه با اشاره به تعبیر روایی «اَلعِلمُ سُلطان»، گفت: سلطه و قدرت همراه با علم و دانش است، دانشجویی که در طلب علم و دانش برمی آید وقتی نیت خود را الهی می کند هر لحظه این علم آموزی همچون نماز برای او عبادت است.

 

وی افزود: رفت و آمد دانشجویان به مسجد به منزله اعتراف به این است که هر چه داریم از خدا است. حکمای بزرگ همچون ابن‌سینا در مشقات و چالش های علمی به مسجد رفته و در راز و نیاز با معبود بر مشکلات و مسائل غلبه می کردند چون باور داشتند «لا مؤثر فی الوجود الا الله» یعنی تا خدا اراده نکند، هیچ امری محقق نمی شود.

 

رئیس ستاد فهما ابراز کرد: با حضور دانشجویان مسلمان انقلابی اتفاقات مبارکی در مساجد و کانون های فرهنگی هنری رخ داده و اگر امروز هم کانون های مسجدی حرفی برای گفتن دارند به برکت حضور جوانان مسلمان انقلابی و دانشجو است. حضوری که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نه تنها با جوانان مسلمان ایران بلکه با جوانان حرّ و آزاداندیش در سراسر جهان صحبت می کنند چون آنها طالب حقیقت و منصف هستند، همانطور که جوانان با پیامبر(ص) عهد و بستند و ایشان را یاری کردند امام و رهبری را نیز در ادوار مختلف انقلاب یاری و همراهی کردند چراکه فطرت پاک جوان فارغ از زنگارها و آلودگی ها است و به راحتی با خدا ارتباط معنوی برقرار کرده و در رکاب مردان خدا گام بر می دارند.

 

 

پایان پیام/ 9