کمک مومنانه مسجدی‌ها به پیک‌های موتوری و رانندگان بین‌شهری/ راه‌اندازی «کافه کتاب» برای بچه‌های مسجد

کمک مومنانه مسجدی‌ها به پیک‌های موتوری و رانندگان بین‌شهری/ راه‌اندازی «کافه کتاب» برای بچه‌های مسجد

تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹
توزیع بیش از ۷ هزار ماسک و هزار بطری مواد ضد عفونی‌کننده بین محرومان، دستگیری از پیک‌های موتوری و رانندگان اتوبوس و کامیون که در دوران کرونا آسیب اقتصادی دیده‌اند و حمایت از ۵۰ خانواده محروم ازجمله کمک‌های مومنانه اهالی مسجد چهارده معصوم(ع) است.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، فعالیت کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج خواهران در مقابله با شیوع ویروس کرونا و انجام کمک مومنانه در بستر مساجد بسیار پررنگ است که این گروه در برخی از مساجد به صورت وسیع تری فعالیت های خود را انجام می دهد. یکی از مساجدی که در این زمینه بسیار فعال است مسجد «چهارده معصوم (ع)» (واقع در تهران، شهرک ولی عصر (عج)، خیابان شهید بهرامی، خیابان شریعتی) است.

 

حجت الاسلام والمسلمین «محمود شمسائی»، امام جماعت این مسجد در گفت و گو با شبستان با بیان اینکه هیئت امنا، خادم و پایگاه های بسیج خواهران و برادران «رهایی قدس» که زیر نظر ناحیه مقاومت بسیج مسلم بن عقیل (ع) فعالیت دارد، اجازه نداند مسجد چهارده معصوم (ع) در دوره کرونا حتی برای یک روز تعطیل شود، اظهار کرد: همین گروه ها با همکاری یکدیگر کار ضد عفونی کردن این مسجد و خیابان شریعتی در شهرک ولی عصر (عج) را انجام می دهند. البته ما کاملا طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کردیم و هر گاه اقامه نماز جماعت ممنوع اعلام شد، ما این کار را تعطیل کردیم.

 

وی با اشاره به تهیه و توزیع بیش از هفت هزار ماسک و هزار بطری حاوی مواد ضد عفونی کننده میان نمازگزاران مسجد چهارده معصوم (ع) و نیازمندان شهرک ولی عصر (عج)، افزود: این کار با مشارکت ناحیه بسیج مسلم بن عقیل (ع) و چند خیر همچنان ادامه دارد و ان شاءالله با همکاری بیشتر مردم بتوانیم به زودی شاهد ریشه کن شدن یا کنترل ویروس کرونا باشیم.

 

 

 

 

کمک به پیک‌های موتوی و رانندگان کامیون

 

امام جماعت مسجد چهارده معصوم (ع) با بیان اینکه خیریه، هیئت امنا و پایگاه های بسیج خواهران و برادران این مسجد تاکنون طی هفت نوبت و در مجموع بیش از هزار بسته ارزاق را میان نیازمندان شهرک ولی عصر (عج) و برخی از محلات جنوب شهر تهران از جمله هرندی و صفائیه توزیع کردند، اضافه کرد: ما در کمک مومنانه خود توجه ویژه به افراد به اصطلاح دینی «ابن سبیل» داشتیم زیرا باور داریم باید از گروه هایی از مردم همچون پیک های موتوری و رانندگان کامیون و اتوبوس که انسان های آبرومندی هستند و پیش از این درآمد خوبی داشتند و با شیوع ویروس کرونا بیکار شده اند یا کارشان بسیار کم شده، دستگیری شود. این کار به منظور حفظ حرمت و آبروی مومنین بسیار ضروری است.

 

شمسائی گفت: با کمک خیران و اهالی مسجد چهارده معصوم (ع) کار ذبح بیش از 20 گوسفند و توزیع گوشت آن میان نیازمندان در دوره شیوع ویروس کرونا انجام شده است و این روند همچنان با قوت ادامه دارد و هر ماه حداقل سه گوسفند به این منظور ذبح می شود. ضمنا توزیع گوشت مرغ نیز بین گروه های شناسایی شده در طول دوره کرونا ادامه یافت.

 

۵۰ خانواده تحت پوشش خیریه مسجد چهارده معصوم (ع) هستند

 

 

 

 

 

وی اظهار کرد: خیریه مسجد چهارده معصوم (ع) 50 خانواده را تحت پوشش دارد که هر ماه بسته های ارزاق و کمک های نقدی و همچنین صدور معرفی نامه به مراکز خدماتی و درمانی برای آنان صورت می گیرد. طبیعتا این گروه شامل کمک های ما در دوره کرونا نیز شدند.

 

امام جماعت مسجد چهارده معصوم (ع) یادآور شد: ما هیچ فردی را دست خالی برنمی گردانیم و همین موضوع را درباره خانواده هایی که دختران دم بخت دارند انجام می دهیم. طی یک سال اخیر برای چند زوج جوان، فرش، یخچال، پنکه و اجاق گاز تهیه کردیم.

 

وی با بیان اینکه کتابخانه مسجد چهارده معصوم (ع) در طبقه سوم واقع شده و بیش از سه هزار جلد کتاب دارد، گفت: چون این کتابخانه در دست تعمیر است کتاب ها را به صورت کتابخانه قفسه باز در حیاط این مسجد قرار دادیم و در واقع شکلی از «کافه کتاب» طراحی کردیم.

 

جذب دانش آموزان از طریق کافه کتاب

 

 

 

 

بنابر این گزارش، با شکل گیری این کافه کتاب دانش آموزان و دانشجویان بسیاری جذب مسجد شده اند و برای تداوم این کار و گسترش فرهنگ کتاب خوانی میان نمازگزاران این مسجد، از آنها پذیرایی نیز می شود. گاهی نیز در ایام امتحانات برای صرف جویی در وقت دانش آموزان برای آنان غذا نیز تهیه می شود.

 

حجت الاسلام شمسایی با بیان اینکه هر شب در مسجد چهارده معصوم (ع) علاوه بر برنامه های رایج سایر مساجد ویژه برنامه های دیگری نیز اجرا می شد که البته با شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است، گفت: به دلیل برگزاری همین برنامه های متنوع است که اهالی شهرک ولی عصر (عج) بارها گفته اند که مسجد چهارده معصوم (ع) مسجدی زنده است زیرا علاوه بر برگزاری برنامه های رایج و ویژه، در یاری رسانی به گروه های آسیب دیده و نیازمند همیشه موفق بوده است.

 

امام جماعت مسجد چهارده معصوم (ع) ادامه داد: از جمله برنامه های ثابت این مسجد در مناسبت های مذهبی و ملی همچون دهه کرامت، هفته دفاع مقدس و ایام فاطمیه، برپایی نمایشگاه است که شامل معرفی و فروش کتاب و نرم افزارهای مفید، پخش کلیپ های مذهبی و توزیع چای و کیک و در دوره کرونا، بسته های بهداشتی است. میزان استقبال از این کار پایگاه بسیج این مسجد بسیار بالا است.  

 

نماز جماعت صبح مسجد همیشه برقرار است

 

وی با بیان اینکه مسجد چهارده معصوم (ع) تنها مسجدی در شهرک ولی عصر (عج) است که نماز صبح در آن اقامه می شود، اظهار کرد: هر روز بعد از اقامه نماز صبح، سخنرانی مذهبی داریم که با استقبال خوبی نیز از سوی مردم همراه شده است.

 

شمسائی درباره اینکه محل تامین هزینه های این برنامه ها از کجا است، گفت: سه مغازه جزو موقوفات این مسجد است که بخش کوچکی از هزینه های مسجد چهارده معصوم (ع) را تامین می کند. گاهی مردم کمک می کنند. ولی مهم ترین بخش تامین هزینه های این مسجد، خیرانی است خارج از شهرک ولی عصر (عج) که به دلیل اعتمادی که به ما دارند مبالغ قابل توجهی هر ماه برای اجرای برنامه های مختلف این مسجد در اختیار ما قرار می دهند. در همین جا لازم است ذکر کنم که تخفیف 20 تا 40 درصدی در ماه های اردیبهشت و خرداد امسال برای پرداخت اجاره بهای این سه باب مغازه به اجاره کنندگان آنان در پی شیوع ویروس کرونا اختصاص داده شد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال تهیه مقدمات برای ساخت یک مغازه نانوایی هستیم که احتمالا تا پایان سال آینده راه اندازی می شود، البته مانع تراشی های زیادی پیش آمد در غیر این صورت، تا پایان امسال این مغازه راه اندازی می شد.

 

پایان پیام/ 397