بهره‌گيري از مدل کار مراکز شتاب‌دهنده براي افزايش کارآمدي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد

بهره‌گیری از مدل کار مراکز شتاب‌دهنده برای افزایش کارآمدی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد

تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر ارزاني با بيان اينکه ستاد فهما از شيوه فعاليت مراکز شتاب‌دهنده براي افزايش کارآمدي کانون‌هاي مساجد بهره مي‌گيرد، گفت: فعال کردن بچه‌هاي مسجد در عرصه‌هاي مختلف رويکرد ما است.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) به نقل از خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» امروز دوشنبه، 24 آذر با مدیرعامل و معاونان مرکز شتاب دهنده «امید» در محل این مرکز دیدار و گفت وگو کرد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در این دیدار، با بیان اینکه بحث اقتصاد و فرهنگ بسیار مهم هستند و کاری که در مرکز شتاب دهنده امید در این حوزه ها انجام می شود، بسیار قابل تقدیر است، گفت: زمانی که در اصفهان حضور داشتم، مراکز شتاب دهنده را از طریق حضور در دانشگاه های اصفهان و فرهنگ و هنر اصفهان دیده بودم.



وی ادامه داد: من از ابتدای حضورم در این ستاد که اکنون سه سال و دو ماه از آن می گذرد به دنبال برقراری چنین ارتباطی بودم، هزینه های ما در حوزه فرهنگ صرف تامین حقوق کارکنان می شود در حالی که ما می خواهیم با استفاده از این مدل شما در حوزه مسجد، کارایی و کارآمدی مساجد در این حوزه را افزایش دهیم.



حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی گفت: 25 هزار کانون فرهنگی هنری داریم و می خواهیم فضایی ایجاد کنیم که هر کس می تواند وارد این فضا شود. ما دنبال محتوای دینی و فرهنگی هستیم و صحبت های مقام معظم رهبری را نصب العین قرار می دهیم. مقام معظم رهبری در سفر به استان خراسان شمالی در سال 1391 نکات مهمی در مورد اهمیت و نقش کانون های فرهنگی هنری و ارتباط آن با بسیج مطرح کردند.



وی با بیان اینکه می خواهیم فضای رقابتی را در مسجد ایجاد کنیم بنابراین می توانیم از مدل شما در این زمینه بهره بگیریم، تصریح کرد: دو میلیون و 300 هزار نفر از بچه‌های مسجدی و انقلابی و فعال، عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند. می توان با ایجاد فضای رقابتی از ظرفیت این افراد بهره برد به ویژه با وارد کردن فعالیت ها در قالب سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری و در قالب 12 رواق از قبیل سرود، فیلم، نمایش، نوآوری و کارآفرینی و ... .



حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی ادامه داد: فعال کردن بچه های مسجد در سایر حوزه ها نیز از دغدغه های ستاد فهما است و اینکه چگونه می توانیم برای نمونه نمایش یا فیلمی را که کانونی تولید می کند به فروش و سودآوری برسانیم. با ایجاد فضای دیجیتال در کانون های فرهنگی هنری تا دیروز چهار هزار و 140 کانون مجوز الکترونیکی دریافت کرده اند.



رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه خبرگزاری شبستان یکی از ظرفیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد است که به صورت تخصصی در حوزه دینی فعالیت می کند، یادآور شد: حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان کرد چون شبستان هست ما دنبال دریافت مجوز برای فعالیت خبرگزاری در حوزه مسجد نرفتیم.



حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی، تاکید کرد: ما می خواهیم مدل کاری مرکز شتاب دهنده امید را در حوزه فضای مجازی هرچه سریع تر در کانون های فرهنگی هنری مساجد کاربردی کنیم.



وی در پایان با تقدیر از حمایت های دکتر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت های کانون های فرهنگی هنری و حضور ایشان به صورت پیاپی در 14 هفته از نشست های طرح ملی «سه شنبه های تکریم»، خاطرنشان کرد: وجود ایشان موجب افزایش رویکرد دینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.


همچنین در بخش دیگری از این نشست «سعید سعادتی» با بیان اینکه 25 هزار و 253 کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور فعالیت دارند که بخش عمده آنها در روستاها واقع شده اند، گفت: حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی که بیش از سه سال است به عنوان رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور فعالیت می کنند به دلیل تجارب ارزنده ای که به واسطه حضور در 54 کشور دنیا دارند از آغاز حضورشان در این ستاد بر استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی تاکید کردند.

 

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، افزود: بیش از دو میلیون نفر عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور هستند که فعالیت همه آنها در سامانه بچه های مسجد ثبت شده است؛ سامانه ای که به اقرار شورای فرهنگ عمومی و برخی دیگر از دستگاه ها در نوع خود کم نظیر است.

 

 

وی ادامه داد: همه فعالیت های بیش از 25 هزار کانون فرهنگی هنری در سامانه بچه های مسجد ثبت می شود. آموزش های ما نیز از طریق همین فضا صورت می گیرد، به این صورت ما ضمن کاهش هزینه ها عدالت آموزشی را نیز محقق کرده ایم.

 

 

سعادتی در ادامه با بیان اینکه ایجاد مراکز خلاقیت و فناوری در مساجد از اهداف ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است، گفت: ان شاءالله بتوانیم با استفاده از تجارب و دانش مرکز شتاب دهنده امید در این زمینه موفق باشیم.

 

 

در ادامه این دیدار «جواد عبادی» با بیان اینکه فعالیت همه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در سامانه بچه های مسجد ثبت می شود و این کار به صورت روزانه نیز صورت می گیرد، گفت: یکی از حوزه های همکاری ما با مرکز امید می تواند تولید اپلیکیشن مربوط به سامانه بچه های مسجد باشد.

 

سرپرست اداره کل اموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: تولید محتوا برای بچه های مسجد می تواند زمینه همکاری های دیگر ما با مرکز شتاب دهنده امید باشد البته ما در زمینه تولید محتوا کارهای خوب زیادی انجام داده ایم ولی فکر می کنیم استفاده از تجارب و دانش این مرکز به ما برای افزایش تولید محتواهای بهتر و کاربردی تر کمک می کند.

 

وی ادامه داد: آموزش اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد در همین سامانه بچه های مسجد صورت می گیرد و ما می خواهیم محتواهای تولید شده که هم کاربردی و هم کوتاه باشند به صورت سریع تر و راحت تر در اختیار بچه های مسجد قرار گیرد.

 

 

عبادی اظهار کرد: اپلیکیشن بچه های مسجد قابلیت های زیادی دارد که فیلتر کردن گروه های مختلف مثلا مدیران و اعضا از جمله آنها است. این آموزش ها را تخصصی به گروه های مختلف ارایه دهیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه کارآفرینی فعالیت های خوبی داشته است، گفت: ما در بحث کارآفرینی نیز می توانیم از ظرفیت، توان و دانش مرکز شتاب دهنده امید استفاده کنیم.

 

عبادی تاکید کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت شان در حوزه کارآفرینی را در سایت بچه های مسجد ثبت کنند که با توجه به اینکه این حوزه یک رواق مشخصی و تعریف شده ای دارد، می توان با همکاری مرکز امید برنامه ویژه ای برای آن تعریف کرد.  

 

در ادامه این دیدار، «سید رضا کاظمی» با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سال 1392 درباره استعداد فوق العاده شهید باقری و تبدیل شدن این شهید در مدت زمانی کوتاه به یک فرمانده اثرگذار در دوران دفاع مقدس، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند ظهور چنین افرادی در دوره جنگ باید در عرصه های مختلف از جمله رسانه و سیاست ادامه داشته باشد که این کار با توکل به خداوند، تلاش و همت ممکن است.

 

مدیرعامل مرکز شتاب دهنده امید افزود: مستقل کردن افراد و گروه ها از اهداف مهم ما در این مرکز است تا پس از شناسایی و پرورش استعدادها دیگر هزینه ای برای مدیریت این افراد و گروه ها صرف نشود.

 

 

وی اضافه کرد: هدف دیگر ما در این مرکز وصل کردن استعدادها به چرخه اقتصادی کشور است که متاسفانه بسیاری از استعدادها به هدر می روند و به خوبی از ظرفیت آنها برای چرخش تولید در اقتصاد کشور حتی در حوزه فرهنگ استفاده نمی شود.

 

 

کاظمی ادامه داد: سرعت تولید محتوا در کشور متناسب با رشد فزاینده فضای مجازی در کشور نیست، به همین دلیل ما در مرکز امید تلاش می کنیم ضمن ارتقای سطح فناوری ها تولید محتوا نیز داشته باشیم.

 

وی گفت: ما در برنامه ریزی های خود به برنامه های کلان کشور از جمله برنامه ششم توسعه توجه داریم و بر همین اساس طی یک سال اخیر رشد صددرصدی در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه تولید محتوا داشته ایم. هر سال چند بازی و اپلیکیشن خوب وارد بازار می کنیم.

 

مدیرعامل مرکز شتاب دهنده امید، ابراز کرد: ما به صورت جدی از سال 94 کار خود را شروع کردیم تا بتوانیم از ظرفیت فضای مجازی بیش از گذشته در حوزه فرهنگ استفاده کنیم.

 

 

کاظمی افزود: مدل فرآیند تولید، قالب جدید محصول، نحوه ارائه و عرضه محصول و بازار نو و مستعد از جمله کارهای مهم در مرکز شتاب دهنده امید است. در همین راستا برآورد کلی ما برگزاری هفت دوره در طی پنج سال است که تاکنون این کار را محقق کرده ایم.

 

 

مدیرعامل مرکز شتاب دهنده امید ادامه داد: مربی گری، حمایت و سرمایه اولیه، ارزیابی، تبلیغات و تولید از مهمترین خدماتی است که ما در این مرکز ارایه می کنیم و در همین راستا شبکه ای از مدیران تشکیل داده ایم.

 

 

وی افزود: صندوق پژوهش و فناوری (سپهر) در حوزه فناوری و صدور مجوزهای مربوط به آن فعالیت می کند که ما نیز با این صندوق مرتبط هستیم.

 

کاظمی در پایان گفت: ما مدرسه هنر و رسانه «آینه» را داریم که بیش از هزار معلم را برای آموزش کتاب سواد رسانه ای در مدارس شبکه سازی کرده است. در واقع وقتی که این کتاب در مدارس شروع شد خیلی از معلمان نمی دانستند چه کار کنند که ما در این زمینه مدرسه هنر و رسانه را تشکیل دادیم.