کانونی مسجدی که پاتوق کتاب‌خوان‌ها است/ تشکیل شبکه ۳۰ هزار نفره کتاب‌خوان‌های مسجدی

کانونی مسجدی که پاتوق کتاب‌خوان‌ها است/ تشکیل شبکه ۳۰ هزار نفره کتاب‌خوان‌های مسجدی

تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹
کانون فرهنگی هنری «شهید روحی» با ۲۵ تا ۳۰ هزار عضو افتخاری، برگزاری مسابقات متعدد کتابخوانی، راه‌اندازی قرائتخانه، ایجاد کتابخانه‌های سیار روستایی و تجهیز مطب پزشکان به ایستگاه مطالعه توانسته منشا برکات بسیار در حوزه کتاب و کتابخوانی شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون های فرهنگی هنری با ورود جدی به عرصه های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی اقتصادی و اجرای طرح های متنوع در این عرصه ها توانسته اند منشا جذب اقشار مختلف به مسجد و توسعه شبکه بچه های مسجد شوند.

یکی از کانون های فعال که ابتکارات متناسب با فضا و ظرفیت مساجد آن برکات بسیار داشته، کانون فرهنگی هنری «شهید ابراهیم روحی» در مشهد مقدس است که در کنار فعالیت های متنوع، ورودی جدی به مسئله کتاب و کتابخوانی دارد.

این کانون در سال 1380 با مدیریت «علی‌اکبر روحی‌ گل‌ خطمی» و با محوریت ترویج منویات مقام معظم رهبری در موضوع شعار هر سال، در مسجد زینبیه(س) (واقع در محله مطهری شمالی 2 مشهد)  راه اندازی شد.

 

پاتوق کتابخوان ها

 

 

 

 

این کانون که به عنوان نهادی مردمی تخصصی در امر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی فعالیت دارد، «علی‌اکبر روحی‌ گل‌ خطمی» در این باره اظهار کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی این کانون موفق به کسب رتبه برتر ششمین جشنواره مروجان کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کسب مقام مروج کتابخوانی برتر در همایش کتاب نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در سال گذشته شده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «شهید روحی» درباره طرح های کتابخوانی این کانون بیان کرد: برگزاری مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی با عنوان «به جوانان عزیزم» به همت این کانون در حال اجرا است و اختتامیه آن هم‌زمان با دهه فجر برگزار می شود

.

 

 

 

 

وی تاکید کرد: علاوه بر این، به مناسبت روز کتاب و کتاب‌خوانی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان امضا شد که ارتقای سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و ترویج فضایل اخلاقی در جامعه، ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در بین نوجوانان و جوانان و خانواده، بهبود شاخص عدالت اجتماعی توانمندسازی و خودکفایی جوانان و اقشار آسیب‌پذیر در ایجاد اشتغال پایدار و توسعه فضای کارآفرینی و هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌های فرهنگی از اهداف مهم این تفاهم‌نامه است.

 

روحی در ادامه ابراز کرد: نزدیک به 40 مسابقه کتاب‌خوانی بزرگ و گسترده در سطوح کشوری، استانی و شهری در دل همین کانون کوچک برگزار شده است، موضوعی که سبب شد عنوان «اولین تشکل تخصصی ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه استان خراسان رضوی» و «کانون تخصصی مطالعه» را به این کانون مسجدی بدهند. این کانون مجهز به قرائتخانه برای دوستداران کتاب و کتابخوانی است.

 

 

فعالیت ۲۴ کتابخانه مسجدی هم‌نام با «امام حسن عسکری (ع)» در کشور - خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه

 

 

وی با اینکه کانون ما نخستین مرکزی است که توانسته در برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، با شورای نگهبان هم ارتباط بگیرد، تاکید کرد: به طور میانگین سالانه چهار پنج مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی، با اهدای کتاب رایگان به شرکت‌کنندگان به همت کانون شهید روحی برگزار می شود.

 

بنابر این گزارش، تولید و نشر کتاب‌هایی مانند «سبک زندگی» شامل تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه نحوه زندگی و «زندگی به سبک روح‌الله» نزدیک به 200 هزار نسخه با محوریت مسیر زندگی و آداب درست زیستن از دیدگاه امام‌خمینی(ره) از دیگر وجوه فعالیت کانون شهید روحی در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

 

به گفته روحی ترویج فرهنگ غدیر از طریق فعالیت های کتاب و کتابخوانی وجهه همت این کانون است. در همین راستا مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی خطبه غدیر با هدف آشنایی بیشتر جوانان و عموم مردم با خطبه ماندگار غدیر در ایام دهه ولایت و ایام شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد در خراسان رضوی برگزار شد.

 

پورتالm-ketab.ir کانون شرکت در مسابقات کتاب‌خوانی، دریافت نسخه دیجیتال کتاب‌ها و ارتباط فعالان حوزه کتاب با یکدیگر در سراسر کشور را مهیا ساخته است.

 

راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در مطب پزشکان

 

روحی درباره دیگر فعالیت‌های تخصصی حوزه کتاب در کانون فرهنگی هنری شهید روحی ابراز کرد: تاکنون 10ایستگاه مطالعه با همت شهرداری و شورای اجتماعی محلات ناحیه‌یک در مطب پزشکان سطح منطقه راه‌اندازی کرده‌ایم. کتاب‌های این ایستگاه‌ها بیشتر در محورهای سبک زندگی، تربیت فرزند، حل تعارضات خانوادگی و کنترل استرس است که درواقع با هدف پر کردن زمان انتظار مراجعان برای مطالعه، طراحی شده است.

 

نکته مهم آنکه کانون فرهنگی هنری شهید روحی در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی روستاها را از قلم نینداخته و از آنها غفلت نکرده است، از این رو، طرح کتابخانه سیار در طول یک سال، تمام روستاهای سی‌کیلومتری اطراف مشهد را از کتاب‌های کتابخانه سیار تعبیه شده در مینی‌بوس بهره منده کرده است.

 

به گفته روحی اعضای فعال و ثابت کانون شهید روحی نزدیک به 200 نفر می شوند اما بین  25 تا 30هزار نفر عضو افتخاری این کانون هستند و حلقه کتابخوانان کشوری بچه های مسجد را تشکل داده اند.

 

اجرای طرح چهره به چهره

 

 

نقش مهم خانواده در پیشگیری از آسیب های اجتماعی - رضوی

 

 

علاوه بر این، از اقدامات اصلی و تخصصی این کانون مسجدی، پرداختن به امور فرهنگی و تربیتی نظیر ارتقای سطح مطالعه در استان است؛‌ یکی از اقدامات شاخص این کانون طرح «چهره به چهره» است که در سطح کشوری اجرا می‌شود.

 

روحی در این باره تصریح کرد: در سال ۱۳۹۰ این طرح به خراسان رضوی ابلاغ و در سال ۱۳۹۳ اجرای آن به مؤسسه و کانون فرهنگی هنری شهید ابراهیم روحی محول شد. تاکنون بیش از ۳۰ حلقه چهره به چهره در استان فعالیت داشته که۱۱ مربی خواهر و ۱۹ مربی برادر اجرای آن را بر عهده دارند. همچنین حلقه‌های تربیتی در مناطق حاشیه شهر مشهد و شهرستان‌های استان دایر هستند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «شهید روحی» تاکید کرد: مربیان قبل از تشکیل حلقه‌ها تحت آموزش قرار می‌گیرند و هم‌زمان با تشکیل حلقه‌ها نیز از لحاظ محتوایی با ارائه کتاب‌های آموزشی «دعوت» که در شش جلد از سوی ستاد برگزاری تهیه شده است و نیز لوح ‌های فشرده، تأمین می‌شوند.

 

 

خاورستان | محفلی کوچک اما معنوی و باصفا/ ۶ هزار حلقه صالحین در خراسان جنوبی فعالیت دارد

 

 

 

وی درباره کیفیت اجرای این طرح، بیان کرد: در این طرح مربیان به سراغ جوانان و نوجوانان محله‌ها میروند و آنان را برای شرکت در این حلقه‌ها دعوت میکنند. جوانان و نوجوانان با مسائل، احکام دینی و ارزشهای دین مبین اسلام به صورت چهره به چهره از طریق مربیان آشنایی لازم را کسب میکنند. در این طرح فعالیت‌های اردویی، اجرای مسابقه و اهدای جایزه هم انجام می‌شود. طرح چهره به چهره با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد، اما اکنون در منطقه2 محلات مطهری، عبدالمطلب، نوید، توس حلقه‌های فعال حضور و فعالیت دارند.

 

 اجرای طرح تقویتی «چکامه»

 

بنابر این گزارش اجرای طرح تقویتی «چکامه (چهره به چهره برای کاهش آسیب‌های اجتماعی)» از برنامه‌های آینده کانون است که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به صورت پایلوت راه‌اندازی شده است. این طرح همانند حلقه‌های تربیتی با پرداخت به دو مقوله مهم خانواده و اعتیاد که در صدر آسیب‌های اجتماعی استان قرار دارند، اجرا می شود. از 100 حلقه موجود در کشور، هفت حلقه به مشهد اختصاص داده شده که بنا است در مناطق حاشیه‌نشین و محلات پرآسیب شهر مانند نوده، توس 65، شهرک شهید مطهری، شهرک شهید رجائی، ساختمان و ... اجرا شود. جوانان و نوجوانان با حضور و فعالیت در این حلقه‌ها به صورت هفته‌ای، از مزایای وجود مشاوران حاضر نیز استفاده می‌کنند.

 

پایان پیام/ 9