كانون‌هاي مساجد كشور بيش از ۲ ميليون و ۱۳۷ هزار نفر عضو دارند

كانون‌های مساجد كشور بیش از ۲ میلیون و ۱۳۷ هزار نفر عضو دارند

تاریخ انتشار : ۷ مرداد ۱۳۹۸
حجت‌الاسلام ارزاني در تشريح اقدامات و عملكردكانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد گفت: تا پايان برنامه ششم توسعه بايد نزديك به 33هزار كانون ايجاد شود. امروز بيش از ۲ ميليون و ۱۳۷ هزار نفر عضوكانون‌هاي مساجد هستند.

 

 

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی‌کانو‌‌ن‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» در جلسه یکشنبه (۶ مرداد) کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن ارایه گزارشی از مهمترین فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد در طول 27 سال گذشته گفت: از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که در سال 97 بازدیدی از ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور داشتند، تشکر می‌کنم و امیدواریم این سلسله بازدیدها و نشست‌ها ادامه داشته باشد.

 

رییس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار داشت: مهمترین کاری که در طول یک سال و 9 ماه حضورم در این ستاد انجام شده است، بحث اساسنامه کانون‌های مساجد کشور است که دی ماه سال گذشته این اساسنامه مصوب شده و کانونهای مساجد هویت رسمی یافتند.

 

وی با اشاره به برگزاری جلسات شورای سیاست‌گذاری به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: تمام افرادی که در حوزه مسجد فعالیت می‌کنند به نوعی در این شورا و در جلسات حضور دارند ازجمله مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، نمایندگانی از سازمان بسیج، حوزه و ...

 

رییس ستاد کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: از شاخص‌ترین کارهایی که انجام شده است؛ اجرای سرود چهل هزار نفری در ساعت 9 صبح روز 12 بهمن 1397 در سراسر کشور بود که در روز 13 بهمن شورای تبلیغات به این خاطر از کانونهای مساجد تقدیر کرد.

 

حجت‌الاسلام ارزانی با بیان اینکه در حال حاضر 25 هزار کانون فرهنگی هنری فعالیت دارند، اظهار داشت: بیش از 24 هزار کانون ثبت شده اند و مراحل ثبت بقیه کانون ها نیز در حال انجام است.

 

وی با بیان اینکه تعداد 14 هزار کتابخانه در حال ارایه خدمات به جوانان و نوجوانان و اهالی مسجد هستند، گفت: بر اساس تکلیفی که قانون برنامه ششم توسعه برای ما در نظر گرفته است باید تا پایان برنامه تمام مساجد شهری و روستایی کشور که بالای یک هزار نفر جمعیت دارند، دارای کانون باشند که بر این اساس 32 هزار و 739 مسجد در سراسر کشور باید دارای کانون باشند. تاکنون 25 هزار کانون در مساجد راه اندازی شده است و هفت هزار مسجد دیگر باقی مانده است که باید تا پایان برنامه ششم توسعه، برای آنها کانون تاسیس شود.

 

وی خاطرنشان کرد: البته تعداد مساجدی که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده 70 هزار باب است ولی تکلیف ما در قانون برنامه ششم توسعه فقط 32 هزار مسجد است.

 

رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به برخی مشکلات کانونهای مساجد کشور بیان کرد: درخواست اعتبار در سال 97 با میزان تخصیص یافته و پیشنهاد اولیه ما بسیار متفاوت است و در سال 98 این فاصله بیشتر نیز شده است. ما برای ایجاد یک کانون در حال حاضر حداقل رقمی قریب به 15 تا 20 میلیون تومان نیاز داریم اما سرانه ای که برای ایجاد کانون داریم، تقریبا هیچ است.

 

وی ادامه داد: با توجه به تعداد کانون‌هایی که در حال فعالیت هستند و همچنین 14 هزار کتابخانه باید در نظر داشته باشیم که بودجه ما باید بیشتر از رقم موجود باشد البته بودجه پرسنلی و جاری ما نیز در همین بودجه اعمال می شود و بودجه ای که ما دریافت می کنیم فقط به بودجه جاری و پرسنلی اختصاص می‌یابد. متاسفانه ما بعد از 27 سال هنوز مکانی برای ستاد نداریم و در برخی استان‌ها، کانون‌های مساجد از فرهنگسراها استفاده می‌کنند و همین حکایت از وضعیت اعتباری ما دارد.

 

حجت‌الاسلام ارزانی اضافه کرد: اگر قرار است در حوزه مسجد کار شاخصی در حوزه کانون‌ها انجام شود، باید مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه‌ای به بودجه و اعتبارات کانون ها در لوایح بودجه داشته باشد.

 

وی با اشاره به برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای اوقات فراغت دانش‌آموزان و جوانان و نوجوانان گفت: در بحث اوقات فراغت با ورود به سامانه بچه‌های مسجد اولین سایتی که بالا می‌آید، سایت ماست که تاکنون بیش از 106 هزار برنامه در این سامانه ثبت شده است و اعضای ما بیش از ۲ میلیون و 137 هزار نفر هستند یعنی ما بیش از ۲ میلیون و 100 هزار نفر مخاطب داریم.

 

وی با تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل عنایت ویژه ای که به حوزه مسجد دارد، گفت: یکی از دغدغه های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسجد است و خود وزیر نیز این دغدغه را دارند، مسایل را به خوبی پیگیری می کنند و همواره در این زمینه تاکید دارند.

 

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام احمد مازنی در ادامه این جلسه گفت: اهمیت ارتباط جوانان و نوجوانان با مساجد بسیار بالاست چرا که اگر این بچه ها به مسجد بیایند و برای تربیت نوجوانان و جوانان فرصت را به مساجد بدهیم، قطعا بهره‌برداری بهتری خواهیم داشت و بچه‌هایمان با حضور در مساجد بیمه می شوند.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مهمترین برنامه صیانت از جوانان و نوجوانان جذب آنها به مسجد است اما باید دید چه شیوه‌ای در این زمینه کارآمد است.

 

وی همچنین در رابطه با هم‌افزایی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با سایر مراکز گفت: حکومتی کردن مساجد آفتی است که باید به شدت از آن پرهیز شود و ما از کانون‌ها می خواهیم در این زمینه فعالیت جدی داشته باشند.

 

حجت الاسلام «احمد سالک»، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی نیز با طرح چند سوال در این جلسه گفت: ما می‌خواهیم بدانیم کانون‌ها در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر همکاری کانون‌های مساجد با بسیج چه کارهایی انجام داده است؟ گزارش کیفی و محتوایی از فعالیت کانون‌ها ارایه شود، آیا در بحث مشارکت‌های مردمی توفیقی حاصل شده است و یا صرفا بر بودجه دولتی تاکید می شود؟

 

حجت‌الاسلام ارزانی پس از سخنان اعضای کمیسیون فرهنگی گفت: در بحث ارتباط با نوجوانان و جوانان تفاهم‌نامه هایی با بهزیستی امضا شده که هزار مجوز با استانداردهای بهزیستی برای راه اندازی و ایجاد مهد در مساجد گرفته ایم.

 

وی همچنین با اشاره به بحث پرهیز از حکومتی کردن مساجد گفت: وظیفه اصلی ما این است که زیرساخت ها را تامین کنیم، می دانیم که در شهرها امکاناتی از طرف خیرین برای مساجد فراهم می شود اما در روستاها گاها یک مسجد برای تهیه یک دستگاه کامپیوتر مشکل دارد. خیرین و معتمدین برای مسجد هزینه می‌کنند اما برای کانون‌ها این اتفاق نمی افتد.

 

وی در رابطه با بحث هم افزایی با سایر مراکز نیز تصریح کرد: ما اولین جلسه را با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برای هم افزایی بیشتر برگزار کردیم و با شهردار تهران و همچنین سایر شهرداران در استان‌ها ارتباط خوبی داریم، حتی در استان‌ها شورای هماهنگی استان‌ها به ریاست امام جمعه و قائم مقامی استاندار همانند شورای سیاستگذاری راه اندازی شده است.

 

رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در مورد همکاری کانون ها با بسیج نیز گفت: در این دوره ارتباط خوبی با بسیج داریم، بیش از 100 نفر ساعت وقت گذاشتیم، شش تا هفت نفر از صاحب نظران در حوزه بسیج با برنامه‌ریزان ما در کانون‌ها جلسه داشتند و خوشبختانه چند کار عملیاتی مهم تصویب و برای اجرا در حوزه مسجد تایید شده است.

 

وی همچنین با اشاره به طرح پایتخت فرهنگی هنری مساجد گفت: در بحث فعالیت جوانان و نوجوانان در مسجد سامانه ای را طراحی کردیم که در این سامانه 71 شاخص تعریف شده و جوانان و نوجوانان بر اساس میزان علاقه در این سامانه ثبت نام کرده، آموزش می بینند و پس از آزمون، امتیاز دریافت می‌کنند که بر این اساس مسجد برتر و استان برتر مشخص می شود و از بین استان‌های برتر یک استان که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشد به عنوان پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران به مدت یک سال پرچمدار فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد می شود.

 

حجت‌الاسلام ارزانی با تاکید بر اینکه محوریت با مسجد است، تصریح کرد: جلودار و مکان ما مسجد است و در سند تحول نیز این موضوع مدنظر قرار گرفته، ما به عنوان بازوان فرهنگی و هنری امامان جماعات در مسجد فعالیت می کنیم.

 

حجت‌الاسلام ارزانی در پایان خواستار ردیف بودجه مستقل برای کانونهای مساجد شد و گفت: ما معتقدیم باید بحث ردیف مستقل احیا شود تا ما بتوانیم بخشی از مشکلات اعتباری مان در این حوزه را حل کنیم.

 

 

پایان پیام/