مسجدی که کمک‌های مومنانه را بر کودکان کار متمرکز کرده است

مسجدی که کمک‌های مومنانه را بر کودکان کار متمرکز کرده است

تاریخ انتشار : ۹ دی ۱۳۹۹
اهالی مسجد «صادق آل محمد(ص)» با کمک‌های مومنانه و مقابله با شیوع کرونا، اجازه ندادند این خانه خدا تعطیل شود، چنانکه پس از لغو حضور در راهپیمایی اربعین، هزینه کمک به سفر نیازمندان را صرف تهیه ۵۰۰ جفت کفش برای کودکان کار کردند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، یکی از مراکزی که پس از بحران کرونا با وجود محدودیت‌ها توانسته نقش پررنگی را در مهار این بیماری ایفا و در حکم قرارگاه مردمی عمل کند، مساجد هستند. فعالین مسجدی با تشکیل قرارگاه های سلامت و به صورت خودجوش و داوطلبانه از زمان شیوع این بیماری تاکنون در کنار کادر درمان و برای خدمت رسانی به مردم کارهای بزرگی را رقم زده اند، یکی از این مساجد مسجد «صادق آل محمد(ص)» واقع در جنت آباد جنوبی، بلوار لاله شرقی است که از همان آغاز شیوع این بیماری برنامه های گسترده ای برای مهار این بیماری انجام داده است.

 

 حجت‌الاسلام «حسن مزدجو» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان اظهار کرد: پس از اعلام شیوع این ویروس و تعطیلی مساجد، ما در مسجد صادق آل محمد(ص) اتاق فکر تشکیل دادیم و بر اساس دستورالعمل‌ و سفارش‌های مراکز بهداشتی کار ضدعفونی محله به خصوص مکان های پرتردد و معابر شلوغ، خیابان ها، فروشگاه ها و مجتمع های مسکونی و پارک ها را دستور کار قرار دادیم و برای آسایش مردم محله این کار از شب هنگام تا صبح انجام می‌شد.

 

پس از اقدامات بهداشتی برای سلامت مردم با توجه به دستور ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی کامل کشور در اسفند و فروردین ماه، فعالین مسجد صادق آل محمد(ص) به سراغ خانواده‌هایی رفتند که به دلیل تعطیلی در موج اول بیماری کرونا دچار آسیب شدند، به گفته حجت الاسلام مزدجو بچه های این مسجد برای این افراد اقدام به تهیه بسته‌های معیشتی کردند که این بسته ها در سه مرحله به ترتیب شامل ۱۵۰، ۳۰۰ و ۷۰۰ بسته و نیز ۵۰۰ بسته گوشت میان محرومان توزیع شد.

 

پس از اتمام تعطیلی کشور و آغاز موج دوم کرونا فعالین مسجد صادق آل محمد(ص) به سمت تهیه و توزیع ماسک و مواد عفونی‌کننده رفتند و برای این کار مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ماسک را تهیه کرده و در اختیار خانواده‌هایی قرار دادند که در منازل خود چرخ خیاطی داشتند. پس از تولید ماسک کار توزیع آن در محله و مراکز درمانی پس از استریل آن انجام شد.

 

یکی دیگر از اقدامات این مسجد نصب دستگاه محلول ضدعفونی کننده در مسجد بوده است، حجت الاسلام مزدجو گفت: در این راستا یک گالن ۲۰۰۰ لیتری مواد ضدعفونی‌کننده تهیه و در مقابل مسجد برای استفاده نمازگزارن مسجد قرار دادیم، تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

 

همه ساله مسجد صادق آل محمد(ص) همزمان با اربعین حسینی اقدام به اعزام افراد نیازمند به زیارت اربعین و هزینه های سفر آنها را نیز تقبل می کرد، اما پس از آغاز ماه محرم و صفر و اعمال محدودیت‌ها در برگزاری مراسم‌های مذهبی و پس از تعطیل شدن مراسم پیاده‌روی اربعین، در قالب طرحی از سوی این مسجد برای 500 کودک کار کفش ایرانی خریداری و اهدا شد. به گفته حجت الاسلام مزدجو با شروع فصل زمستان و سرما نیز برای 300 کودک کار و نیازمند کاپشن تهیه و توزیع کردیم.

 

در موج سوم این بیماری که مقام معظم رهبری تاکید بر فعالیت گروه های جهادی و مسجدی داشتند، گروه جهادی این مسجد در قالب طرح «ایران همدل» اقدام به ارایه خدمات به خانواده های معظم شهدا، جانبازان، اقشار آسیب دیده از کرونا و بیماران کرد. به گفته امام جماعت مسجد صادق آل محمد(ص) در قالب این طرح خرید دارو و مایحتاج ضروری برای بیماران کرونایی، ضدعفونی منازل و کمک به خانواده های بی بضاعت، مورد توجه قرار گرفت و همچنین اقدام به پخت غذای گرم برای نیازمندان کردیم. 

 

وی ادامه داد: در این اقدام با کمک هیات‌های مذهبی شروع به پخت غذای گرم و توزیع آن در بین کادر درمانی و بیماران کردیم و در حال حاضر نیز به دنبال پخت آش و سوپ مورد تایید طب سنتی هستیم، تا در بین اهالی محل توزیع کنیم و از این طریق سیستم ایمنی بدن بیماران تقویت شود.

 

یکی دیگر از اقدامات این مسجد اجرای طرح «نذر سلامتی» بوده است، به گفته حجت الاسلام مزدجو با توجه به اینکه بیماران کرونایی در بیمارستان ها نیازمند دسترسی آسان به آب بهداشتی و گوارا هستند، گروه جهادی مسجد صادق آل محمد(ص) با کمک خیرین اقدام به تهیه تعدادی دستگاه تصفیه آب و اهدای آنها به تعدای از بیمارستان ها کرد.

 

یکی دیگر از رویکردهای مسجد صادق آل محمد(ص) در موج سوم این بحران اطلاع‌رسانی در مجتمع های تجاری و خدماتی برای ارایه خدمات به آنها در زمینه ضدعفونی مجتمع ها با دستگاه های ضدعفونی کننده بود. حجت الاسلام مزدجو در این باره خاطرنشان کرد: از مدیران مجتمع های تجاری منطقه خواستیم که چنانچه نیازمند مواد ضدعفونی کننده هستند، به ما اطلاع دهند، تا فعالین این مسجد در این زمینه به آنها کمک کنند. همچنین با کمک خیرین برای تعدادی از مجتمع ها نیز دستگاه ضدعفونی کننده تهیه کردیم.

 

پایان پیام/ 40