ضرورت امتداد اجتماعي در فعاليت‌هاي مربوط به حوزه کتاب و کتابخواني/حمايت ستاد فهما از برنامه‌ روستاها در حوزه کتاب

ضرورت امتداد اجتماعی در فعالیت‌های مربوط به حوزه کتاب و کتابخوانی/حمایت ستاد فهما از برنامه‌ روستاها در حوزه کتاب

تاریخ انتشار : ۹ دی ۱۳۹۹
سعادتي با اشاره به اهميت امتداد اجتماعيِ فعاليت‌هاي مربوط به عرصه کتاب و کتابخواني گفت: بايد بر اساس اين مولفه برنامه‌ريزي صورت پذيرد، ستاد فهما در اين راستا از فعاليت روستاها در عرصه کتاب و کتابخانه‌ها حمايت مي کند.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست هم‌اندیشی پیرامون هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، امروز سه‌شنبه 9 دی ماه برگزار شد.



این نشست به صورت مجازی و در فضای اسکای روم، با حضور «اسماعیل  زیارتی» رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، «ابراهیم حیدری» مدیر کل دفتر مطالعات  برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، «مهدی رمضانی» معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و «رضا برزگر» معاون دفتر فرهنگی اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری برگزار شد.



سعید سعادتی در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب فرصتی را برای توجه به حوزه مطالعه و کتاب فراهم کرده است، به ظرفیت روستاها در این عرصه اشاره کرد و گفت: جمعیت روستاهای کشور بیش از 21 میلیون نفر است که طبیعتا به تناسب این جمعیت باید کارهای فرهنگی هنری متعددی صورت پذیرد اما آنچنان که باید سهمی که باید به روستاها اختصاص نگرفته است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش کتاب در حوزه روستاها همواره پیشتاز بوده است و امروز ثمرات این طرح را می بینیم.


اهمیت کنش‌گری در عرصه فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی


معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: فعالیت در حوزه کتاب باید از نگاه سخت افزاری نظیر ساخت کتابخانه و مخزن به سمت کتابخوانی و کنش‌گری در این عرصه ادامه یابد، امروز مایه مباهات است که در عرصه تصمیم گیری در حوزه کتاب، همدلی و وفاق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و همه برای احیار امر کتاب و کتابخوانی در روستاها وارد میدان شدند.


سعادتی با بیان اینکه ایران اسلامی در بحث سلول‌های بنیادی، انرژی هسته ای و بسیاری موارد دیگردر جزو کشورهای پیشتاز جهان است، تصریح کرد: با توجه به این مساله باید در سایر حوزه ها نیز تلاش کنیم تا به جایگاهی که شایسته است دست یابیم، امروز در حوزه سرانه مطالعه کشور وضعیت مناسبی که در خور فرهنگ و تمدن ما باشد ندارد، در این عرصه باید نقشه راه بنویسیم تا مردم به صحنه بیایند تا از این رهگذر سرانه مطالعه روستایی را افزایش دهیم.



وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در عرصه کتاب و کتابخوانی گفت: سامانه بچه‌های مسجد به 13هزار روستا وصل است، سال گذشته طی برگزاری مسابقه کتابخوانی هشت هزار شرکت کننده در سامانه داشتیم اما امسال با افزایش و بهبود زیرساخت ها 47 هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند.



وی با اشاره به طرح ملی ایران قوی و رواق کتاب گفت: علاقه مندان می توانند با ارسال خلاصه نویسی کتاب به سامانه بچه های مسجد در این زمینه حضور فعال داشته باشند.



سعادتی اظهار کرد: باید به گونه ای در عرصه کتاب و کتابخوانی عمل کنیم که این حوزه امتداد اجتماعی داشته باشد و بتواند اثرگذار باشد. بحث جمع آوری و تبادل کتاب ها، از جمله اقدامات موثر در این عرصه است، ستاد فهما در این حوزه نیز فعالیت داشته و همچنین با راه اندازی طرح ملی شنبه های کتاب نیز جریان سازی قابل توجهی در عرصه ترویج فرهنگ مطالعه از گذرگاه فعالیت های مسجدی داشته است.



وی ادامه داد: در طرح ملی ایران قوی دوازده رواق طراحی شده است که در سامانه بچه های مسجد تعریف شده و می تواند بسترساز فعالیت‌ در عرصه کتاب باشد، برای مثال در عرصه هنر می توان سرودی با محور مساله کتاب و مطالعه تهیه کرد. اعضای کانون ها می توانند تا 20 بهمن آثار خود را در سامانه ثبت کنند، همچنین اگر با محور نمایش و فی لم مستند تولیداتی با موضوع کتاب دارند می توانند آثار خود را از طریق سامانه ار سال کنند.


زنده‌باد جهاد؛ کتابی در معرفی جهادگرانی که باب دست خالی اقدام به آبادانی روستاها کردند


وی در بخش دیگری از این نشست مجازی، ضمن معرفی کتاب «زنده‌باد جهاد» به حاضران این وبینار که متشکل از جمعی از دهیاران، فعالان عرصه کتاب در سطح استان ها و اعضای کانون ها بودند، گفت: در دهه های 60 و 70 کشور با محرومیت مواجه بود، الان هم در برخی موارد این محرومیت وجود دارد، اما در آن دوران عده ای از نیروهای جهادی به عنوان عنصر موثر فرهنگی وارد میدان شدند و با دست خالی ایستادند و روستاها را ساختند، امروز اهالی فرهنگ می توانند با استفاده از تجربیات گذشتگان این مسیر را ادامه دهند.

سعادتی همچنین با تاکید نسبت به حمایت های فرهنگی از نسل جدید گفت: به ویژه دهه هشتادی‌ها و دهه نودی ها را نباید فراموش کرد چراکه آینده ساز کشور هستند. اگر هر روز برای کتاب خواندن دو ساعت وقت می گذاریم، یک ساعت و نیم از این زمان را باید به متولدین این دهه ها اختصاص دهیم تا نسل آینده ما کتابخوان و اندیشمند باشند.