جشنواره دوستدار کتاب گامی در جهت گسترش عدالت فرهنگی در روستاها

جشنواره دوستدار کتاب گامی در جهت گسترش عدالت فرهنگی در روستاها

تاریخ انتشار : ۹ دی ۱۳۹۹
توسعه فرهنگی در روستاها برمبنای مشارکت مردمی، کشف استعدادها، و گسترش عدالت فرهنگی و وفاق ملی در کشور از مهم ترین محورهایی است که با برگزاری جشنواره دوستدار کتاب به گفته کارشناسان محقق می شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست هم اندیشی پیرامون هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب صبح امروز (نهم دی ماه) به صورت مجازی و در فضای اسکای روم برگزار شد.

 

در این نشست، «ابوالفضل حیدری» با اشاره به اینکه برنامه های ارسالی از سوی روستاها به جشنواره دوستدار کتاب می تواند در محورهایی همچون اقدامات زیربنایی همچون تاسیس کتابخانه،تامین تجهیزات و امکانات زیربنایی در حوزه کتابخوانی در روستا باشد، گفت: در شاخص های انتخاب این جشنواره به حضور کودکان، نوجوانان و زنان نیز توجه شده است و  آثار ارسالی باید از کیفیت و تازگی برخورد دار باشد.

 

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: توجه به زیرساخت ها در حوزه کتابخوانی و صنعت نشر می تواند در فرهنگسازی کتابخوانی اثرگذار باشد. از طرفی توسعه کانون های مساجد، کتابخانه های مساجد و شبکه های کتابخوانی و  فروش سیار کتاب می تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

 

حیدری ادامه داد: لازم است برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها برنامه زیرساختی و راهبردی داشته باشیم و در برنامه های آینده اهمیت نهادهای همکار و سهم مشارکت دستگاه ها مشخص شود و اصل برنامه ریزی ها مشارکت محور باشد تا بتوان به اهداف اصلی در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی دست یافت.

 

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امسال به دلیل شرایط کرونا لازم است برنامه هایی در حوزه کتابخوانی در فضای مجازی برنامه ریزی شود و برنامه ها و فعالیت ها در این حوزه به دبیرخانه جشنواره ارسال شود. 

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست هم اندیشی، «اسماعیل زیارتی» با اشاره به کتاب بازآفرینی دولت ها که در آن نویسنده کتاب تاکید کرده است همه چیز قابل تغییر است به غیر از خود کلمه تغییر گفت: سیستم های مدیریتی از ملی تا محلی نیاز به بازآفرینی فعالیت هایشان هستند و امروز که عصر انفجار اطلاعات است، بسیار بدیهی است که در نظام مدیریت شهری، روستایی و ملی متناسب با عصر حاضر نیز به تغییر هستیم، تا در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پاسخگوی نیازهای روز  مردم باشیم.

 

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور ادامه داد: در طول بیش از چهل سال از شکل گیری انقلاب اسلامی، خدمات ارزشمندی در جمهوری اسلامی در روستاها  در بخش های زیرساختی،آب، برق و گازرسانی انجام شده است اما در حوزه فرهنگی آن گونه که باید توسعه ای صورت نگرفته است و تلاش دهیاری ها در سالهای گذشته در روستاها ارایه فعالیت های عمرانی و خدماتی بوده است که نیاز است دهیاری ها در روستاها به بحث فرهنگی و اجتماعی نیز ورود یابند و در بحث فرهنگی باید منابع مالی خیرین را در بحث  توسعه فرهنگی با مشخص کردن اولویت ها بسیج کنند.

 

زیارتی با اشاره به توسعه مشارکت های مردم در انجام فعالیت های فرهنگی گفت: دهیاران به جای خدمتگزاری در مقوله فرهنگی و اجتماعی باید توان مردم را در توسعه فرهنگی در روستاها به کار گیرند و به نوعی مردم را سهامدار در انجام فعالیت های فرهنگی نمایند، تا به نتایج مطلوب دست یابیم.

 

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته کتابخانه های عمومی در روستاها رونق قابل توجه ای داشته است، گفت: کتاب در ایران و تمدن ایرانی جایگاه ارزشمندی داشته و می بینیم که بزرگترین کتابخانه ها در ایران ایجاد شده است،  از طرفی یکی از مولفه های مهم در توسعه فرهنگی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، بنابراین از دهیاران انتظار می رود که به مقوله توسعه کتابخوانی در روستاها اهتمام ویژه ای داشته باشند.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست هم اندیشی، «مهدی رمضانی» با اشاره به اینکه ما نمی توانیم به توسعه روستایی اشاره داشته باشیم اما در عمل و برنامه ها به روستاها توجه نکنیم، گفت: ضرورت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی در روستاها باید تبلور عینی داشته باشد.

 

معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اینکه بیشتر شرکت کنندگان در جشنواره دوستدار کتاب از روستاییان هستند، افزود: جشنواره دوستدار کتاب زمینه دیده شدن روستاها و اتفاقات فرهنگی در روستاها را فراهم می کند و برکات بسیاری برای رفع معضلات و مشکلات فرهنگی روستاها دارد و خوشبختانه شش دوره از این جشنواره تاکنون با موفقیت پشت سر گذاشته شده است.

 

وی از آمادگی نهاد کتابخانه های عمومی در سراسر کشور برای دریافت ایده ها، طرح ها و نظرات به منظور گسترش توسعه کتابخوانی خبر داد و گفت: آمادگی داریم که به صورت ویژه آموزش هایی را به صورت بسته های فرهنگی به روستاییان ارسال کنیم و از کسانی که ایده برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در روستاها دارند، می خواهیم که طرح هایشان را به ما ارسال کنند.

 

رمضانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه کتابخانه های روستایی در رتبه بندی فرهنگی جزو کتابخانه های فعال محسوب می شوند.

 

«رضا برزگر» نیز در این نشست با اشاره به مشارکت شش هزار روستایی و عشایری در جشنواره دوستدار کتاب گفت: جشنواره دوستدار کتاب گامی در جهت گسترش عدالت فرهنگی و کتابخوانی در روستاهاست.

 

مدیر کل دفتر فرهنگی اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: امروز دهیاری ها فراتر از وظایف سازمانی شان در توسعه کتابخوانی در روستاها سهمی برای خود قایل شده اند و فعالیت های نوآورانه و ایده های خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی شکل گرفته است که موجب رونق تازه ای در حوزه کتابخوانی شده است.

 

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره دوستدار کتاب ضمن تقویت وفاق ملی در حول محور کتاب به ویژه در میان نسل جوان و آینده ساز در کشف استعدادها و ظرفیت های قابل توجه در روستاها نقش قابل توجه ای ایفا کرده است و موجب شده است که شور و نشاط در روستاها تجلی یابد و می توان گفت ظرفیت ها و توانایی های بسیاری با برگزاری این جشنواره به فعلیت رسیده و شکوفا شده است و می توانیم بگوییم با این جشنواره چشم انداز تازه ای در حوزه فرهنگی شاهد بوده ایم.

 

برزگر از تصویب طرح بسته فرهنگی در روستاها در دولت خبر داد و گفت: هدف ما از این طرح ساماندهی فعالیت های فرهنگی در روستاها است برای اینکه سهم روستاها در اعتبارات، امکانات و برنامه ها مشخص شود. زیرا که معتقدیم  روستاها با بیش از 20 میلیون جمعیت روستایی باید از اعتبارات سهمی داشته باشند، تا کارهای ماندگاری در روستاها اتفاق بیافتد.

 

مدیر کل دفتر فرهنگی اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری  بر تشکیل شورای فرهنگی روستا تاکید کرد و گفت: فعالیت های فرهنگی در روستاها باید با مشورت اتاق فکر برنامه ریزی شود تا از موازی کاری پرهیز شود.

 

پایان پیام/ 40