امامان محله صرفاً مبلغ نیستند، باید پیشران پیشرفت باشند

امامان محله صرفاً مبلغ نیستند، باید پیشران پیشرفت باشند

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام میرمحمدیان تاکید کرد: مسجد محل دور هم جمع شدن و امام آن عنصر کلیدی است که اجتماع را به حرکت در می‌آورد و پیشران پیشرفت است. ما در پی عده‌ای طلبه انقلابی و جان برکف هستیم تا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدناصر میرمحمدیان» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به پیشرفت های کشور در عرصه های مختلف، اظهار کرد: بسیاری از شاخص های ما از اول انقلاب تا کنون ده ها و صدها برابر شده است. امروز کل دنیا به صف ایستاده تا از عده ای واکسن کرونا بخرد ولی ما خود تولید می کنیم. امروز کل دنیا گدایی دارو می کند و ما خود تولید داریم این موارد برای ما عادی شده ولی دیگران تعجب می کنند چگونه کشوری که همه دنیا می خواهند چرخه پیشرفت آن را متوقف کنند، واکسن و موشک و دارو و دکل نفت درست می کند.

 

مدیرعامل بنیاد هدایت تصریح کرد: زمانی به کشور تونس برای شرکت در یک همایش سفر کردیم همایشی که با حضور 141 کشور برپا بود در حاشیه این همایش هر کشوری غرفه ای داشت و کار فرهنگی انجام می داد. ما هم غرفه داشتیم. روز اول به ما گفته شده بود پرچم پخش نکنید نسبت به پرچم ایران حساس هستند اما کار به جایی رسید که روز بعد پرچم ایران را می خریدند و ما هر پرچم کوچکی را یک دلار می فروختیم و خیلی زود هم تمام شد. دانشجویی بیست ساله به من گفت امام خمینی(ره) ذهن شما را تغییر داده و به همین دلیل است که شما به این سرعت پیشرفت می کنید. ما را با این افتخار و اقتدار نگاه می کردند و ما را افتخار جهان اسلام می دیدند ولی اگر این افراد به ایران بیایند کجا را می توان به عنوان نمونه ای از پیشرفت معرفی کرد.

 

وی با اشاره به رقابت کشورهای مختلف برای آباد کردن دنیا، بیان کرد: اگرچه در ایران جاهای خوبی داریم که توسعه زیرساختی دارد اما حتی یک نفر هم آنجا زندگی نمی کند. این تنها تجربه ما نیست و در همه جای دنیا وجود دارد. برخی می گویند فقط ساختن مهم نیست و ما به اشتغال نیاز داریم. جوانانمان بیکار هستند و مشکلات اقتصاد باید حل شود. البته این تجربه در بسیاری موارد بی نتیجه ماند و ایجاد زیرساخت ها منجر به آبادی نشد!

 

حجت الاسلام میرمحمدیان اضافه کرد: ما اقتصاد و زیرساخت و فرهنگ و بهداشت و آموزش و... را می خواهیم و این همان توسعه همه جانبه است و به فکر دیگران هم رسید و توسعه همه جانبه را نیز تجربه کردند و نتیجه نداد. چون گفته شد ما به توسعه متوازن نیاز داریم و همه چیز باید در مدلی سازگار و یکپارچه جلو برود. ولی باز هم نشد همه چیز درست شده بود اما روی پای خود نایستاد. گفته شد توسعه باید پایدار باشد و شروع به چیدن عوامل توسعه پایدار کردند توسعه پایدار مدل های مختلفی داشت و یکی از جدی ترین آنها این بود که زیرساختش توسعه انسانی باشد.

 

وی با اشاره به رسالت امامان محله در این توسعه پایدار مبتنی بر توسعه انسانی، گفت: آنها بنا است نمونه و الگویی از آبادانی را با کمک مبانی دینی بنا کنند، امامان محله صرفا مبلغ نیستند بلکه قرار است پیشران پیشرفت باشند.

 

حجت الاسلام میرمحمدیان تاکید کرد: مبانی را باید از قرآن گرفت ما می خواهیم جامعه را ارتقا بدهیم پس باید مبانی آن را از قرآن استخراج کنیم. «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» یعنی اگر جامعه می خواهد تغییر کند هیچ بنیاد و پولی توان آن را ندارد بلکه این خود جامعه است که باید تغییر کند.

 

مدیرعامل بنیاد هدایت در ادامه ابراز کرد: خداوند در قرآن می فرماید: ما برای شما پیامبر فرستادیم و با آنها کتاب و میزان فرستادیم تا خود مردم قیام کنند. کار ما این نیست که مردم را هل بدهیم ما باید مثل روشن کردن ماشین کاری کنیم تا خود مردم به حرکت در بیایند. اینکه خدا می فرماید: «أَقامُوا الصَّلاةَ» ناظر به این است که ای مردم! شما هستید که باید به قسط قیام کنید و آن پیغمبری که باید شما را قیام به قسط بدهد باید یک نقطه تمرکز و هدفی غایی داشته باشد و پاتوقی برای اجتماعات داشته باشد و بهانه ای برای جمع شدن و همدل شدن وجود داشته باشد و همه این ها در واقعیتی نورانی به نام نماز جمع می شود و نماز را باید در مسجد بخوانید.

 

وی ابراز کرد: امروز در روستاهایی که مسجد نیست مردم جایی را برای دور هم جمع شدن ندارند. مسجد محل دور هم جمع شدن است و امام آن عنصر کلیدی است که اجتماع را به حرکت در می آورد و پیشران پیشرفت است. ما از  امامان جماعت نمی خواهیم که فقط پیش نماز یا فقط عنصری فرهنگی باشند. این ها وظیفه امامان محله است و باید انجام دهند.


حجت الاسلام میرمحمدیان تاکید کرد: پیشرفت منطقه وقتی رخ می دهد که مردم پای کار بیایند. مردم وقتی پای کار می آیند که امام داشته باشند نه این که آخوند داشته باشند ویژگی های امام با آخوند فرق می کند هر آخوندی امام نیست و همه ما می خواهیم با هم تلاش کنیم تا شما امام بشوید. امام کسی است که فرمود: الوالد الشفیقه یعنی مثل پدری مهربان است. امام کسی است که مثل پیامبر است مساله تک تک  افراد یک روستا مساله امام آن روستا است و امام باید برای همه این افراد دل بسوزاند نه اینکه چون فلانی نماز نمی خواند برای او دل نمی سوزاند!

 

وی با بیان اینکه درمانگری وظیفه امام محله است، خاطرنشان کرد: ابتدا باید مساله شناسی کنید ما در پی عده ای طلبه انقلابی و جان برکف هستیم تا زیرساخت ها را فراهم کنیم.

 

پایان پیام/ 9