برنامه کتاب‌خوانی بچه‌های مسجد در «ایران قوی»؛ از آموزش و مسابقه تا شنبه‌های کتاب

برنامه کتاب‌خوانی بچه‌های مسجد در «ایران قوی»؛ از آموزش و مسابقه تا شنبه‌های کتاب

تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹
سعادتی با شرح برنامه‌های رواق کتاب در طرح ملی «ایران قوی»، گفت: ثبت و به‌روزرسانی کتابخانه‌ها، برگزاری دوره آموزش کتاب‌داران، طرح «شنبه‌های کتاب» و برگزاری مسابقات متنوع کتابخوانی ازجمله فعالیت‌های این رواق برای انس بیشتر بچه‌های مسجد با کتاب است.

به گزراش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، طرح ملی «ایران قوی» به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) در سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری و با همراهی رواق های دوازدگانه در حال اجرا است. از رواق های اصلی این طرح، رواق کتاب است که به منظور بررسی برنامه های آن با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد فهما گفتگویی ترتیب داده ایم و در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

 

سعادتی با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی لازمه ارتقاء فرهنگی هر جامعه است، اظهار کرد: دستیابی به اهداف توسعه اجتماعی و فرهنگی با کتاب و کتاب‌خوانی میسر می شود. یکی از مراکزی که در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی دارند و اقدامات قابل توجهی انجام می دهند، کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند. ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور چند سالی است که در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی فعالیت های قابل توجهی را در سطح کشور انجام داده است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما ادامه داد: به منظور برون‌سپاری فعالیت ها و بهره مندی از ظرفیت های استانی، استان چهارمحال و بختیاری به عنوان معین رواق کتاب انتخاب شده و فعالیت های این رواق با هماهنگی ستاد فهمای مرکز و استان مربوطه انجام می شود.

 

وی درباره برنامه های پیش بینی شده برای رواق کتاب، گفت: ثبت و یا به‌روزرسانی کتابخانه ها در سامانه بچه های مسجد به منظور احراز اطلاعات هویتی کتابخانه های مساجد تحت پوشش ستاد فهما ازجمله این برنامه ها است؛ ذیل این برنامه برنامه ریزی برای کتابخانه ها، تعیین ضوابط تخصیص منابع متناسب با کتابخانه ها اعم از منابع مالی و کتابخانه ای، تعیین شاخصه های مناسب جهت ارزیابی مستمر کتابخانه ها، تعیین ضوابط تجهیز کتابخانه ها، ساماندهی و اعطای مجوز به کتابخانه های مساجد و اصلاح آمار و اطلاعات کتابداران ، کتابخانه های باز و مخزن دار استان ها انجام می شود. در این محور 300 امتیاز به کانون ها در طرح ملی ایران قوی اختصاص می یابد.

 

سعادتی از برگزاری دوره آموزش کتابداران مساجد در رواق کتاب خبر داد و گفت: توانمندسازی و بهبود خدمات کتابخانه ای از محورهای این آموزش است که به صورت مجازی برگزار می شود. ارتقاء سطح علمی و آموزش هدفمند برای کتابداران کتابخانه‌های مساجد، استانداردسازی ارائه خدمات کتابخانه‌ای در سطح کشور، ایجاد ارتباط موثر بین کتابداران مساجد و ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد، ایجاد بانک اطلاعات کتابداران و شناسایی ظرفیت‌های موجود منابع انسانی در کتابخانه‌های مساجد و ارتقاء جایگاه و سطح و کیفیت کتابخانه‌های مساجد در بین عموم مردم از اهداف این برنامه رواق کتاب است که 200 امتیاز برای آن در نظر گرفته ایم.

 

وی اجرای طرح «شنبه های کتاب» را از دیگر برنامه های رواق کتاب در طرح ملی «ایران قوی» برشمرد و افزود: ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان چهارمحال و بختیاری به عنوان معین «رواق کتاب » طرح شنبه های کتاب مساجد کشور را در سه محور «انتخاب کتاب ، معرفی کتاب و انس با کتاب» اجرا می کند.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما تاکید کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، رونق بخشیدن به کتابخانه های مساجد کشور، احیای نقش کتابخانه های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی، آشنایی با ناشران، نویسندگان و کتاب های مفید و نیازسنجی مطالعاتی نوجوانان و جوانان، تقویت فعالیت های مردمی و خودجوش در حوزه کتاب و کتابخوانی، افزایش سرانه مطالعه و ترویج نهضت مطالعه مفید از اهداف طرح ملی «شنبه های کتاب مساجد» است که برای آن 300 امتیاز کانونی در نظر گرفته شده است.

 

وی برگزاری مسابقات متنوع و متعدد کتابخوانی را دیگر فعالیت رواق کتاب دانست و ابراز کرد: این برنامه شامل هفت مسابقه و با هدف افزایش سرانه مطالعه و دانش عمومی اعضای کانون های فرهنگی هنری، در حال برگزاری است شامل: مسابقه کتابخوانی سفینه النجاه از کتاب جاذبه حسینی، کتاب امام حسین (علیه السلام) و کتاب صوتی «زنی که پیامبر بود»، مسابقه کتابخوانی «ادب حضور»، مسابقه کتابخوانی «بیانیه گام دوم انقلاب رهبری معظم» ، مسابقه کتابخوانی «رفیق خوشبخت ما» به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و مسابقه کتابخوانی «ماجرای عشق من»؛ با شرکت در این مسابقات تا 700 امتیاز برای کانون ها در نظر گرفته می شود.

 

سعادتی با اشاره به اجرای طرح خلاصه نویسی کتاب در رواق کتاب، بیان کرد: این طرح با هدف افزایش میل به مطالعه در بچه های مسجد اجرا می شود، افزایش اعتماد به‌نفس، درک بهتر مطلب، به‌روز کردن مطالعه و یادآوری، تقویت مهارت نوشتن، بهبود مهارت های واژگان و ... از دیگر اهداف این طرح است که برای آن 100 امتیاز در نظر گرفته شده است.

 

سعادتی در پایان خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد با مشارکت در برنامه های رواق کتاب در طرح ملی ایران قوی می توانند درمجموع 1600 امتیاز کسب کنند.

پایان پیام/ 9