طرح ملي ايران قوي منجر به تبلور فعاليت‌هاي مسجدي شد

طرح ملی ایران قوی منجر به تبلور فعالیت‌های مسجدی شد

تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹
بحرالعلومي با اشاره به فعاليت‌هاي متعدد کانون‌هاي فهما در عرصه‌هاي فرهنگي و هنري، به برگزاري طرح ملي ايران قوي اشاره کرد و گفت: اين طرح منجر به تبلور فعاليت‌هاي مسجدي شد.

به گزارش خبرنگار ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) استان اردبیل: پس از اجرای اولین رویداد فهما که منجر به انتخاب شهر مقدس قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی شد، اکنون در دومین دوره این رویداد، طرح ملی ایران قوی به عنوان محور فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور قرار گرفته است.

 

برگزاری طرح ملی ایران قوی در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، گام دیگری در راستای تقویت فعالیت‌های مسجدمحور و با هدف تربیت نسل مومن، متعهد و انقلابی است و با ارایه قالب های مختلف، فضای سالم و مناسبی برای رقابت و نقش آفرینی کانون های مساجد  مبتنی بر اقتضائات روز و فعالیت های مبتکرانه و استفاده هدفمند از ظرفیت فضای مجازی و رسانه ها ایجاد کرده است.

 

بر آن شدیم با توجه به اهمیت و ابعاد متنوع این طرح ملی، با «عبدالله بحرالعلومی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت وگویی داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

در آغاز بحث، اشاره به فعالیت های کانون های فهما در سطح استان اردبیل داشته باشید، چند کانون در این استان وجود دارد؟
 

هم اکنون در استان اردبیل تعداد 584 باب کانون فرهنگی هنری فعالیت می کند که 60 درصد کانون ها در مناطق روستایی و 40 درصد در مناطق شهری واقع شده است.


همان طور که می دانید چندی است طرح ملی ایران قوی در سطح کانون های مساجد کشور آغاز شده است، نظرتان در مورد این طرح چیست؟

این طرح تاثیر به سزایی در گسترش فعالیت های مسجدی با رویکردی متفاوت میان قشر نوجوان و جوان دارد، در این میان ستادهای استانی نیز نقش دبیرخانه  هر رواق را به عهده دارند که این برونسپاری فعالیت ها با هدف بهره مندی از ظرفیت های استانی به عنوان استان های معین از سوی ستاد کشوری فهما انتخاب شده اند و این طرح می تواند به گسترش کیفی فعالیت های کانون های مساجد مبدل شود.

 

ارزیابی شما از عملکرد ستاد فهما استان اردبیل در طرح ملی ایران قوی چیست؟ 


ستاد فهمای استان اردبیل با مجاهدت و تلاش کانون های مساجد در حال حاضر از جمله استان های یشتاز در این طرح ملی در سطح است به گونه ای که تاکنون  قریب بر 80 درصد از کانون های  مساجد  اردبیل در این طرح مشارکت کرده اند.

 

با توجه به اینکه مجری کشوری رواق ترنج (هنرهای تجسمی) به اردبیل واگذار شده است تاکنون شاهد فعالیت های مضاعف کانون ها بوده ایم به گونه ای که استان در مشارکت در این رواق تا این لحظه رتبه اول کشور را کسب کرده است، در رابطه با برنامه ها و اقداماتی که در این عرصه در سطح استان انجام شده توضیحاتی را ارایه بفرمایید


از جمله اقداماتی که به منظور کیفی سازی فعالیت های کانون ها در سطح کشور و با محور رواق ترنج صورت پذیرفت این بود که ستاد فهمای استان اردبیل آیین نامه رواق ترنج را با توجه به جلسه هماهنگی با دستگاه های فرهنگی و هنری استان تهیه کرده و با مدیران تمامی استان های کشور هماهنگی های لازم در مورد شیوه نامه و ارائه پوستر و ... را انجام داد تا آثار هنرمندان رشته تجسمی در گرایش های کاریکاتور، عکاسی، صنایع دستی، نقاشی، خوشنویسی، گرافیک رایانه ای، طراحی دستی در سامانه بچه های مسجد ثبت شود، همچنین  از قسمت های دیگر رواق ترنج طراحی پوستر اینفوگرافی و موشن گرافی می باشد که رونمایی خواهد شد.