امام محله‌ای که برای حل آسیب‌های اجتماعی بر تربیت مادران آینده تمرکز کرده است

امام محله‌ای که برای حل آسیب‌های اجتماعی بر تربیت مادران آینده تمرکز کرده است

تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹
مسجد «آیت‌الله اشرفی اصفهانی» در اهواز با امامت حجت‌الاسلام شاکرانی، توجه ویژه به تربیت دانش‌آموزان دختر در طرح «رضوان معرفت»، محرومیت‌زدایی و رسیدگی به مشکلات اهالی محله، به پایگاهی برای رفع معضلات خانوادگی و نقش‌آفرینی زنان در این باره است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ائمه جماعات نقشی مهم و اثرگذار در برقراری و حرکت مساجد در مسیر تراز دارند. هدایت و امامت آنها بر مسجد و محله می تواند منشاء خیرات و برکات بسیار شود، چنان که حجت الاسلام «مصطفی شکرانی»، امام جماعت مسجد «آیت الله اشرفی اصفهانی» که در خیابان ادهم اهواز واقع شده توانسته به عنوان امام محله ای موفق و با ابتکارات جالب و نو مجری برنامه های متنوع و اثرگذار باشد و مسجد را به کانونی مهم در رفع مشکلات محله و رسیدگی به اقشار مختلف به ویژه جامعه بانوان تبدیل کند.

 

وی با بیان اینکه مسجد «آیت الله اشرفی اصفهانی» دو قسم برنامه را برای بانوان طراحی و اجرا می کند، اظهار کرد: برگزاری دوره های آموش قرآن، احکام و معارف اسلامی، مشاوره خانواده، سلامت و بهداشت، مهارت آموزی و توانمندسازی، کمک به نیازمندان، آموزش های علمی ازجمله این برنامه ها است. البته دوره های عمومی شامل آموزش احکام و قرآن و نهج البلاغه یا برگزاری جلسات هیئت و روضه ویژه بانوان کمی مسن تر برگزار می شود.

 

 

برگزاری کلاس آموزشی قرآن ویژه بانوان منطقه مرکزی در ماه رمضان > شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران

 

 

حجت الاسلام شکرانی با اشاره به امکانت مطلوب مسجد «آیت الله اشرفی اصفهانی» و شرایط مهیای ساختمان پنج طبقه آن برای بسیاری از فعالیت ها، گفت: بخش دوم فعالیت های ما برای بانوان در قالب طرح «رضوان معرفت» تعریف شده که با محور تربیت مربی و شامل کلاس های مبتنی بر کتاب های بینش مطهر، سواد رسانه ای کلاس های روانشناختی بصیرت سیاسی، ارائه محتوا برای انواع موضوعات مثل حجاب می شود.

 

وی درباره کیفیت اجرای این طرح بیان کرد: مربیان منتخب برای تبليغ وارد مدارس می شوند و دانش آموزان را به مساجد دعوت می کنند؛ برنامه های متنوعی برای آنها اجرا می شود. برای مثال دانش آموزان کلاس های هفتم هشتم و نهم به اردوی مشهد و قم اعزام می شوند، برگزاری اعتکاف دانش آموزی دختران و اختصاص همه فضای مسجد به آنها که حدود 160 نفر می شود همراه با برنامه های متنوع و جذاب نیز ذیل طرح «رضوان معرفت» جای می گیرد.

 

حجت الاسلام شکرانی درباره موانع اجرای این طرح و راه های جذب دختران جوان و نوجوان به آن، ابراز کرد: مهم ترین این موانع ارتباط با نامحرم است که برای رفع آن از بانوان باتجربه برای مدیریت خواهران (کنشگران) استفاده می شود. از طرفی با اعتمادسازی در والدین امکان حضور دختران در برنامه ها را ایجاد کردیم.

 

30 هزار دانش‌آموز در مراسم اعتکاف شرکت کرده اند | پایگاه خبری جماران

 

 

بنابر این گزارش و به گفته امام مسجد «آیت الله اشرفی اصفهانی» اهواز، مهم ترین نیاز زنان محله کمبود اطلاعات و آگاهی و پایین بودن سطح سواد بود که کوشیده ایم در این طرح به روش های مختلف از میزان آن بکاهیم.

 

استفاده از ظرفیت بانوان برای حل مشکلات محله، ابتکار دیگر این امام محله است که وی درباره آن بیان کرد:  اگر زنان سبک زندگی و هنر زندگی را بلد باشند کل خانواده هم فرزندان و هم مردان به بیراهه نمی روند و بهتر است به زنان هنر زندگی کردن آموخته شود هم فعالیت اجتماعی داشته باشند هم خانواده محور باشند و تربیت فرزندان را جدی بگیرند.

 

وی با بیان اینکه عمده مخاطبان ما در طرح «رضوان معرفت» بانوان 25 تا 45 سال و عمدتاً متاهل و تعداد کمی هم مجرد هستند، گفت: برای ورود به عرصه کار مسجدی برای خواهران بهتر است اول زیرساخت ها فراهم باشد و برنامه ریزی شود تا دردسرساز نشود. خوب است همسران ائمه محلات نیز در برنامه ها کمک کنند تا آسیبی پیش نیاید و رابطه امام با خانواده اش به عنوان الگو در سطح محله مطرح شود.

بنابر این گزارش، فعالیت های این امام محله 35 ساله فقط به کار تخصصی در حوزه بانوان محدود نمی شود، بلکه محرومیت زدایی، مقابله با کرونا و ... نیز به همت وی و همکاری مسجدی ها انجام شده و می شود.

 

گروه جهادی «شهید مقامی زاده» (از شهدای ماجرای حله و فعالان مسجد «آیت الله اشرفی اصفهانی») نسبت به محرومیت زدایی در منطقه و محله اهتمامی ویژه دارد خصوصاً آنکه مسجد در منطقه فقیرنشین هم واقع شده است؛ در این راستا کمک های ماهانه و صداقات جمع آوری و در قالب ذبح مرغ و بسته های ارزاق بین محرومان توزیع می شود. این مسجد 80 خانواده محروم را تحت پوشش دارد.

 

علاوه بر این، چون این مسجد کانون خادمیاران آستان قدس رضوی در اهواز است با همکاری آستان و تبلیغات صورت گرفته، نذورات مردمی برای عقیقه گوسفند دریافت و گوشت حاصل از آن نیز بین نیازمندان توزیع می شود.

 

 

توزیع 75 تن گوشت قربانی در میان نیازمندان استان‌های خراسان | آستان نیوز - پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی - حرم مطهر امام رضا علیه السلام

 

 

تهیه بسته های غذایی برای بیماران و کادر درمانی کرونا و نیز تقدیر از پرستاران هم به همت این مسجد و گروه جهادی آن انجام شده است.

 

رسیدگی به مشکلات مردم از دیگر وجوه همت این امام محله جوان است؛ برای مثال با توجه به رنج بردن اهالی از فاضلاب شهری، امضای کسبه جمع آوری و همراه با تصاویر شرایط فاضلاب به مسئولان مربوطه ارائه شد که در نتیجه آن این مشکل تا حدی زیادی مرتفع شد. طبخ و توزیع غذا به مناسبت هایی همچون عید غدیر هم در این مسجد انجام می شود.

 

شاکرانی خود شخصاً این غذاها را به دست بازاریان می رساند و از شرایط آنها مطلع شده و مشکلات شان را جویا می شود.

 

به گفته شاکرانی، ارتباط با خانواده های محله، عیادت از بیماران، عرض تبریک و تسلیت در شادی و غم آنها، تقدیر از بچه های محل در موفقیت های علمی و ورزشی، ارائه خدمات درمانی به محرومان از طریق تفاهم با درمانگاهی در نزدیکی مسجد برای ویزیت و درمان رایگان آنها و ... از دیگر خدماتی است که به همت این امام محله و با همراهی مسجدی ها انجام شده و به برقراری مسجد «آیت الله اشرفی اصفهانی» در اهواز کمک می کند.

 

پایان پیام/ 9