پایان‌نامه‌های سطح ۳ و ۴ با موضوع مسجد حمایت می‌شوند

پایان‌نامه‌های سطح ۳ و ۴ با موضوع مسجد حمایت می‌شوند

تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹
دفتر مطالعات و پژوهش‌های حوزوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در طرحی از پایان‌نامه‌­های سطح ۳ و ۴ حوزه علمیه و دکتری با موضوع مسجد حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، دفتر مطالعات، پژوهش ها و ارتباطات حوزوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در طرحی از پایان نامه های سطح 3 و 4 حوزه علمیه و دکتری حمایت می کند.

 

آیین نامه این طرح به شرح زیر است:

 

مساجد اصلی ترین مراکز در اسلام هستند که همه امورات مسلمین در صدر اسلام در آن ها رتق و فتق می‌گشت و بزرگ ترین تصمیمات و گردهمایی ها در آن شکل می گرفت.

 

امروزه با توجه به توسعه مدرنیسم و تغییر سبک زندگی و کم توجهی مسئولین به این نهاد در بازتعریف کارکردهای نوین و تقویت کارکردهای مهم دیرین، ظرفیت عظیم سخت افزاری و نرم افزاری آن به تحلیل رفته و در حال رکود است و این در حالی است که جایگاه مساجد در منظومه فکری مقام معظم رهبری بسیار رفیع می باشد، ایشان می فرمایند: «مسجد اهمیت دارد. پایگاه است؛ همچنان‌ که معروف شده در زبان‌ها. واقعاً پایگاه است. نه‌ فقط پایگاه برای فلان مسئله اجتماعی؛ [بلکه‌] مسجد میتواند پایگاه همه‌ کارهای نیک باشد، پایگاه خودسازی، انسان‌سازی، تعمیر دل و تعمیر دنیا و مقابله‌ با دشمن و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی و بصیرت‌افزایی افراد».[1]

 

لذا لازم است تا ایده ها و نظریات جوانان خلاق را به سمت مساجد هدایت نماییم تا با تدوین پایان نامه های خود در این عرصه، ما را در جهت بالفعل نمودن و استفاده تام از ظرفیت بی بدیل مساجد یاری نمایند؛ از این رو بر آن شدیم تا ضمن دعوت از جوانان پرشور حوزوی و دانشگاهی جهت نگارش در زمینه مساجد مشوق‌هایی را برای تسهیل این مسیر فراهم نماییم.

 

ماده (1): اهداف

هدایت و بهره برداری از پایان نامه های دوره های تحصیلات تکمیلی در راستای حل مسائل مرکز؛

قابل استفاده و کاربردی کردن نتایج حاصل از پایان نامه ها؛

استفاده از ظرفیت فکری حوزویان و دانشگاهیان؛

تولید محتوای علمی و ادبیات لازم در عرصه مسجد؛

حرکت در راستای تحقق اهداف اسناد راهبردی و بالادستی مرکز؛

ایجاد گفتمان و انگیزه جهت تحقیق و پژوهش در عرصه مسجد.

ماده (2): موضوع پایان نامه ¬های مورد حمایت مرکز

 

موضوع پایان نامه های مورد حمایت باید از میان اولویتهای پژوهشی اعلام شده ذیل نقشه جامع پژوهشی و یا مصوب شورای علمی- پژوهشی باشد.

 

ماده (3): مراحل تعیین و تصویب پایان نامه

انتخاب و پیشنهاد موضوع پایان نامه توسط دانشجو پس از تأیید استاد راهنما؛

تطبیق و تایید اولیه موضوع توسط دفتر مطالعات مرکز؛

طرح موضوع در شورای علمی- پژوهشی مرکز؛

گشایش پرونده در دفتر مطالعات مرکز.

ماده (4): حمایت مالی و غیرمالی

 

مبلغ پایه حمایت از پایان نامه هرسال توسط دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز در برنامه سالانه تعیین و میزان آن مشخص می شود؛

 

در صورتی که نتایج پایان نامه به صورت مقاله در نشریات معتبر منتشر گردد، طبق نظر شورای علمی-پژوهشی مشمول تشویق نیز می گردد؛

 

درصورت تأیید شورای علمی- پژوهشی مرکز، دفتر مطالعات میتواند نسبت به چاپ پایان نامه های منتخب به عنوان کتاب بر اساس آئین نامه تولید محتوا و محصول اقدام نماید؛

 

استفاده از کتابخانه تخصصی دیجیتال و فیزیکی مسجد در محل دفتر مطالعات واقع در قم؛

 

معرفی طلاب و دانشجویان به اساتید حوزه مسجد جهت راهنمایی پیش از انتخاب موضوع و مشاوره حین نگارش پایان نامه.

 

ماده (5): نحوه پرداخت حمایتهای مالی

 

40% از مبلغ حمایتی تعیین شده پس از تصویب موضوع در شورا و تحویل طرح نامه (پروپوزال) تایید شده در حوزه یا دانشگاه پرداخت می شود و 60% آن پس از دفاع پرداخت می شود.

 

پایان پیام/ 40