از دوشنبه‌های قرآنی تا ترویج فرهنگ فاطمی به همت بچه‌های مسجد «فاطمه ‌الزهرا(س)»

از دوشنبه‌های قرآنی تا ترویج فرهنگ فاطمی به همت بچه‌های مسجد «فاطمه ‌الزهرا(س)»

تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹
کانون «فجر» مسجد فاطمه ‌الزهرا(س) از زمان شیوع کرونا تاکنون، با همکاری خیران از خانواده‌های کم‌برخوردار و متضرر در بحران کرونا حمایت‌های قابل توجهی داشته، ترویج فرهنگ فاطمی و اجرای طرح دوشنبه‌های قرآنی نیز از ابتکارات این کانو مسجدی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از صدر اسلام بستری برای اجتماع مردم و پایگاهی برای فعالیت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و همچنین رسیدگی به محرومین بوده اند، در عصر حاضر نیز نقش مساجد در عرصه های مختلف غیرقابل انکار است.


یکی از این مساجد فعال در شهرستان پاکدشت که به همت بچه های کانون فرهنگی هنری فجر این مسجد توانسته در تعمیق باوره های دینی و گسترش آموزه های اسلامی و دستگیری از نیازمندان فعالیت های گسترده ای انجام دهد، مسجد فاطمه الزهرا(س) است. این مسجد از سال 90 در این شهرستان بنا شده است و با برنامه های خیرخواهانه و فرهنگی توانسته بسیاری از اهالی این منطقه را جذب فعالیت های مسجد کند.


حجت الاسلام «صادق تاجیک» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های کانون فرهنگی هنری فجر مسجد فاطمه الزهرا(س) از زمان تاسیس تاکنون اظهار کرد: برقراری ارتباط  و تعامل با مدارس اطراف مسجد یکی از برنامه های کانون این مسجد است.

 

به گفته امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) این کانون قبل از بحران کرونا با برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی و اجرای طرح پیوند «مسجد و مدرسه» در مناسبت ها در مدارس اطراف و اهدای جوایز به کسانی که  در فعالیت های مسجد حضور می یابند، توانست زمینه حضور دانش آموزان را در این کانون رونق ببخشد و خوشبختانه این طرح بازخورد خوبی در شهرستان پاکدشت داشته است.

 

کانون فجر مسجد فاطمه الزهرا(س) از بدو تاسیس تاکنون برای رونق حضور دختران در مسجد هم برنامه های گسترده ای تدارک دیده است. حجت الاسلام تاجیک در این زمینه گفت: با ایجاد اتاق ورزش بانوان و برگزاری رشته های مختلف ورزشی توانستیم برای بسیاری از دختران جوان در جوار مسجد برنامه های ورزشی تدارک ببینیم.


یکی دیگر از برنامه های مسجد فاطمه الزهرا(س) در جذب حداکثری نسل جوان به مسجد، سپردن مدیریت بخشی از فعالیت های کانون فرهنگی هنری و  مسجد برای نوجوانان و جوانان است، به گفته مدیر کانون فرهنگی هنری فجر مسجد فاطمه الزهرا(س) تلاش ما در این راستا بوده است که از این طریق در نوجوانان و جوانان احساس مسئولیت ایجاد کنیم تا در برنامه های مسجد به صورت روزانه شرکت و پای ثابت برنامه های مسجد شوند.

 

مسجد فاطمه الزهرا(س) در امور خیرخواهانه نیز فعالیت های گسترده ای درشهرستان پاکدشت انجام می دهد، به گونه ای که با ایجاد موسسه خیریه تلاش کرده است، افراد نیازمند محل را تحت پوشش این موسسه قرار دهد و به صورت ماهیانه در محورهایی همچون اهدای ارزاق، توزیع سبد غذایی، غذای گرم و نوشت افزار برای دانش آموزان کمک هایی انجام دهد. به گفته حجت الاسلام تاجیک علاوه بر این کمک ها از نمازگزاران مسجد و شرکت کنندگان در برنامه های کانون فجر که تمایل به پرداخت صدقه برای دفع بلا هستند، خواسته می شود، صدقاتشان را به مسجد تحویل دهند، تا این صدقات برای نیازمندان جمع آوری و ارسال شود. علاوه بر آن کسانی که تمایل به ذبح مرغ برای دفع بلا هستند، می توانند، کمک های نقدی برای این کار را به موسسه خیریه تحویل دهند تا پس از ذبح، مرغ ها میان نیازمندان محله تقسیم شود، که می توان گفت در طول ماه 50 مرغ از طریق جمع آوری صدقات ذبح و در میان خانواده های مستضعف توزیع می شود.

 

 

 

 

پس از شیوع بیماری کرونا هم مسجد فاطمه الزهرا(س) در راستای مهار ویروس کرونا و تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش مواسات و کمک های مومنانه با تشکیل گروه جهادی اقدامات قابل توجهی در منطقه پاکدشت انجام داد که از جمله می توان به ضدعفونی معابر، خیابان ها و اماکن عمومی توسط بچه های مسجد اشاره کرد. به گفته مدیر کانون فرهنگی هنری فجر مسجد فاطمه الزهرا(س) از زمان آغاز این بیماری تاکنون به همت خیریه مسجد یک هزار بسته معیشتی میان نیازمندان و متضرران اقتصادی این بحران توزیع شده است و این اقدام به صورت ماهانه ادامه دارد.


یکی دیگر از برنامه های این مسجد در این بحران ایجاد نقاهتگاه در جوار مسجد برای بیماران کرونایی بوده است به گفته حجت الاسلام تاجیک با توجه به اینکه درموج اول این بیماری مراجعه به بیمارستان ها بسیار بود و برخی از بیمارستان ها امکان پذیریش همه بیماران را نداشتند، به همین جهت با همکاری تعدادی از کادر درمان بیمارستان های این منطقه در جوار مسجد فضایی را ایجاد کردیم که برخی از بیماران کرونایی امکان اسکانشان در مسجد فراهم شود.

 

از دیگر فعالیت های کانون مسجد فاطمه الزهرا(س) اهتمام به موضوع کتاب و کتابخوانی است. در همین راستا تلاش شده است که در جوار مسجد کتابخانه ایجاد و مجهز به کتب مذهبی، اجتماعی، داستانی و هنری شود، تا از این طریق هم گامی در جهت رونق حضور نوجوانان و جوانان به مسجد و نیز توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی برداشته شود.

 

 

 

 

 

بسیاری از شهدای دوران دفاع مقدس از فعالان مسجدی بودند که از سنگر مساجد به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدند، به همین جهت ضرورت داشت که این شهیدان از طریق کتاب هایی که در مورد زندگانی شان تالیف شده به نسل آینده جامعه معرفی شوند و از این طریق در توسعه و ترویج کتابخوانی هم تلاش هایی صورت گیرد. کانون فجر مسجد فاطمه الزهرا(س) در این زمینه نیز برنامه هایی برای مخاطبان خود تدارک دیده است. مدیر کانون فجر مسجد فاطمه الزهرا(س) با اشاره به اجرای طرح «سیره شهدا» گفت: به منظور الگوبرداری از سیره و سبک زندگی شهدا و ترویج و تبلیغ راه و یاد شهیدان به صورت ماهانه کتاب های مرتبط با شهدا در اختیار اعضای کانون برای مطالعه قرار می گیرد و سپس از کتاب ها مسابقات کتابخوانی برگزار می شود، که در حال حاضر به دلیل شرایط بحران کرونا این طرح اجرا نمی شود.

 

 

 

 

 

 

یکی از دیگر از طرح هایی که به همت کانون فجر اجرا می شود، طرح «دوشنبه های قرآنی» است. براساس این طرح روزهای دوشنبه هر هفته ختم قرآن کریم و قرائت دسته جمعی قرآن به  منظور تصحیح قرائت قرآن نوجوانان انجام می شود. امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) افزود: برگزاری سلسله نشست های «سیری در نهج البلاغه»، تفسیر آیات قرآن کریم و حفظ قرآن از برنامه هایی است که در این کانون در محور قرآن و عترت و در قالب این طرح اجرا می شود.

 

 

 

 

قبل از بحران کرونا یکی از برنامه های کانون فجر مسجد فاطمه الزهرا(س) اعزام افراد کم برخوردار به سفر زیارتی مشهد و جمکران بوده است، امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) در این رابطه گفت: همه ساله با شناسایی افراد بی بضاعت همجوار مسجد، اقدام به اعزام رایگان آنها به سفر زیارتی با کمک خیرین و بانیان  می کنیم، اما اکنون این برنامه به دلیل شرایط حاکم  در کشور اجرا نمی شود.

 

با توجه به اینکه مسجد مزین به نام حضرت فاطمه (س) است، یکی از برنامه هایی که در این مسجد مورد توجه قرار می گیرد، توسعه و ترویج فرهنگ فاطمی است، به گفته حجت الاسلام تاجیک یکی از برنامه هایی که به همت کانون مسجد برگزار می شود، برگزاری سلسله جلسات تحکیم بنیان خانواده است تا از این طریق بتوانیم سیره و سبک زندگی آن حضرت(ع) را میان بانوان ترویج دهیم.


برگزاری دوره های آموزش صنایع دستی، خیاطی، نقاشی، سرود، مداحی، خوشنویسی و تواشیح از جمله برنامه های هنری است که در کانون فجر برای مخاطبان نوجوان و جوان قبل از شیوع بحران کرونا برگزار می شده است، امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) با اشاره به اینکه این کانون به منظور ارتقای سطح مهارت های مخاطبان خود اقدام به برگزاری دوره های آموزشی و توانمندسازی می کرد، خاطر نشان کرد: آموزش دوره های رایانه، درسی و تقویتی، مهارتی، اخلاقی، بصیرتی، مهارت های هفت گانه از دیگر برنامه های این کانون است.

 

پایان پیام/ 40