راه‌اندازی مرکز مشاوره کارآفرینی و برگزاری تورهای مجازی کسب و کار برای بچه‌های مسجد

راه‌اندازی مرکز مشاوره کارآفرینی و برگزاری تورهای مجازی کسب و کار برای بچه‌های مسجد

تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹
برگزاری دوره‌های عمومی کارآفرینی، شناسایی کسب و کارهای مسجدی، برگزاری رویدادهای کارآفرینی «تجربه در مسیر»، راه‌اندازی مرکز مشاوره کارآفرینی و برگزاری تورهای گردشگری کسب و کار برای بچه‌های مسجد از فعالیت‌های رواق کارآفرینی در طرح ملی ایران قوی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان، طرح ملی «ایران قوی» به همت ستاد هماهنگی کانون های فهما و در چهار محور  قرآن و سیره اهل بیت «علیهم السلام»، مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی، پیشرفت و امید به آینده و مقاومت و عزت ایران اسلامی از هفته دفاع مقدس آغاز شده و تا دهه فجر انقلاب اسلامی ادامه دارد. یکی از ابتکارات این طرح تعریف رواق های دوازده گانه و تعیین یک استان به عنوان معین این رواق ها است.

آنچه در ذیل می آید گزارشی از رواق «کارآفرینی» این طرح ملی است که استان اصفهان به عنوان معین آن انتخاب شده و مسئولیت برنامه ریزی و پیشبرد اهدافش را بر عهده دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نیستانی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره روند فعالیت رواق کارفرینی در طرح ملی «ایران قوی»، اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی کشور و عدم امکان اجرای برنامه های حضوری، با برگزاری وبینارهای آموزشی روال کار رواق مشخص شده است.

 

 

طرح ملی «راهکار» توسط کانون‌های مساجد در اصفهان عملیاتی می‌شود - خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه

 

 

برگزاری دوره های عمومی کارآفرینی

 

 

ایده‌ها و تجارب «مساجد کارآفرین» ترویج شوند - خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه

 

 

مدیر ستاد فهمای استان اصفهان ادامه داد: هم اکنون دوره عمومی کارآفرینی در سامانه آموزشی بچه های مسجد در حال برگزاری است تا بر اساس نمرات کسب شده شرکت کنندگان در آزمون این دوره، افراد فعال را شناسایی کرده و در حوزه کارآفرینی مسجدمحور از ظرفیت هایشان بهره بگیریم.

 

وی ادامه داد: تا کنون 9316 نفر در این دوره عمومی کارآفرینی که مشتمل بر 75 دقیقه آموزش به همراه آزمون است، شرکت کرده اند.

 

تمرکز رواق کارآفرینی بر حوزه فرهنگ و هنر

 

 

راهکارهای حضور مساجد در عرصه تولید و اشتغال – مسجد‌کار

 

 

بنابر این گزارش، شناسایی کسب و کارهای فعال در حوزه مسجد از دیگر برنامه های در دست انجام رواق کارآفرینی است، در این راستا و در شناسایی عمومی، کارآفرینی های مسجدمحور در حوزه هایی همچون گردشگری، آموزش، حمل و نقل، بهداشت و درمان، تولید محتوا و فعالیت های فرهنگی هنری شناسایی شده اند، اما اولویت و تمرکز اصلی این رواق کسب و کارهای فرهنگی هنری در فضای مسجد است.

 

حجت الاسلام نیستانی با بیان اینکه استان اصفهان به عنوان معین رواق کارآفرینی در کنار این دور محور کلی، اقداماتی را نیز ساماندهی می کند، ابراز کرد: شناسایی ایده ها و آموزش عمومی کارآفرینی در کنار انگیزه بخشی به کارآفرینان و اعتبارسنجی آنها، راه اندازی کسب و کارها و بالندگی کسب و کارها ازجمله این اقدامات است.

 

وی با اشاره به برگزاری وبینارهای تخصصی آموزشی در حوزه کارآفرینی، بیان کرد: «نوآوری و خلاقیت»، «رسانه گر اقتصادی محله» و «اِلِمان های زیست بوم کارآفرینی» ازجمله این وبینارها هستند؛ علاوه بر این، اهالی و بچه های مساجد را با کسب و کارها و استارتاپ های فعال کشور به منظور آگاهی و کسب تجربه در کسب و کارهای محلی آشنا کرده ایم.

 

برگزاری رویدادهای کارآفرینی «تجربه در مسیر»

 

ابتکار یک مسجد/ توفیقات یک کانون روستایی در اشتغالزایی بانوان - خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه

 

 

حجت الاسلام نیستانی با اشاره به برگزاری رویدادهای کارآفرینی «تجربه در مسیر» با استفاده از فضای مجازی، تاکید کرد: این رویدادها که تا کنون شش مورد از آنها برگزار شده، فرصت استفاده بچه های مسجد از تجارب کارآفرینی استارت آپ های فعال همچون باسلام، روستایار و ... را می دهد تا از طریق ایجاد فضای پرسش و پاسخ، و در صورت نیاز به انجام کارهای مشابه از مسیرها و دغدغه ها مطلع شوند.

 

این گزارش می افزاید: آخرین دوره رویداد کارآفرینی «تجربه در مسیر» با محوریت تسهیلگران کارآفرین روستاها برگزار شد و بنابر برنامه ریزی های انجام شده در رواق کارآفرینی تا پایان سال شش مورد دیگر از آنها نیز برگزار می شود تا بچه های مسجد از ظرفیت ها، فراز و فرودها، چالش ها و فرصت های کافرینی در بستر مهیای مسجد مطلع شوند.

به گفته مدیر ستاد فهمای اصفهان، در برگزاری این رویدادها اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز همکاری دارند و این ستاد آمادگی دارد که از ظرفیت و همکاری همه نهادها در توسعه کارآفرینی مسجد و بسترسازی برای آن بهره بگیرد.

 

حجت الاسلام نیستانی با بیان اینکه علاوه بر وبینارها و رویدادهای آنلاین، برنامه های دیگر آموزشی نیز در حوزه کارآفرینی برای بچه های مسجد تدارک دیده شده است، گفت: درمجموع 500 ساعت آموزشی تهیه شده تا افراد علاقمند به کارآفرینی مسجدی به صورت آفلاین در آن شرکت کنند.

 

راه اندازی مرکز مشاوره کارآفرینی برای بچه های مسجد

 

مسجدی که برای ۶۰ خانوار نیازمند کارآفرینی کرد

 

 

مدیر ستاد فهمای استان اصفهان درباره برنامه های در دست انجام و برای آینده نزدیک رواق کارآفرینی طرح ملی ایران قوی، اعلام کرد: مرکز مشاوره کارآفرینی برای بچه های مسجد در سال 1400 راه اندازی می شود تا در حوزه کسب و کار مشاروه های لازم را به آنها ارائه کند.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر این، برای سال آتی برگزاری تورهای مجازی گردشگری، کسب وکار و کارآفرینی و بازدید مجازی از کارخانه ها برای دریافت ایده ها و گفتگو با مدیران آن کسب و کارها و آشنایی با تجربه هایشان را نیز در دستور کار داریم.

 

حجت الاسلام نیستانی درباره برنامه رواق کارآفرینی برای حمایت از ایده های خلاقانه و نو در این عرصه، بیان کرد: فرآیند «ایده شو» برای ارائه طرح ها و ایده های بچه های مسجد در حوزه کسب و کار در این راستا اجرا می شود تا ایده های برتر بعد از شناسایی و اعتبارسنجی، از حمایت های مالی و مشاوره ای بهره مند شوند.

 

بنابر این گزارش، همه دوره ها و وبینارهای رواق کارآفرینی به کل کشور اطلاع رسانی و در قالب فضای مجازی می شود تا بچه های مسجد در سراسر کشور بتوانند از ایده ها و طرح ها بهره برده و وارد فضای کسب و کار مسجدمحور شوند.

 

بنابر آنچه بیان شد و افق روشنی که در قالب اجرای طرح ملی «ایران قوی» در حوزه کارآفرینی بچه های مسجد گشوده شده می توان انتظار اتفاقات مثبت در آینده را داشت به ویژه آنکه اعضا و فعالان کانون های مساجد در دوره شیوع کرونا نیز تهدید تعطیلی برنامه های حضوری را به فرصت اشتغال زایی از طریق راه اندازی کارگاه های تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده تبدیل کردند.

پایان پیام/ 9