نخستين گردهمايي مديران ستادي و استاني فهما با محور طرح ملي ايران قوي

نخستین گردهمایی مدیران ستادی و استانی فهما با محور طرح ملی ایران قوی

تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹
نخستين گردهمايي مجازي مديران ستادي و استاني ستاد هماهنگي کانون هاي فهما با محور طرح ملي ايران قوي، طي برگزاري وبينار يک روزه، دوشنبه 22 دي برگزار شد.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، اولین گردهمایی مدیران ستادی و استانی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، صبح امروز دوشنبه 22 دی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» رئیس ستاد فهما، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری، «مرتضی طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد، «حسین براتی»، سرپرست دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری و «جواد عبادی» سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری ستاد فهمای کشور در قالب وبینار برگزار شد.

در این نشست «محمد ابدالی تکلو» طی سخنانی با اشاره به فعالیت‌های استان خراسان رضوی در طرح ملی ایران قوی گفت: این استان معین رواق نور در طرح ملی ایران قوی بوده و تاکنون فعالیت‌های متعددی را در این راستا در سطح کانون ها به ثمر رسانده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان خراسان رضوی ادامه داد: مسابقات قرآنی مدهامتان و تفسیر کوتاه از جمله عرصه‌‌هایی بود که کانون های استان حضور پررنگی در آن داشتند که در این راستا ارسال پیامک به متسابقین دوره‌های گذشته به ویژه دوره سیزدهم، ارسال و مکاتبه در مورد آیین‌نامه مسابقه مدهامتان به ستادهای استانی در سراسر کشور از جمله اقداماتی بود که در این عرصه انجام شد، همچنین طراحی پوستر و تیزرهای متعدد، برگزاری وبینارهای استانی با محور طرح ملی ایران قوی از دیگر برنامه های استان خراسان رضوی در مدت اخیر محسوب می شود.

وی با اشاره به فعالیت 1817 کانون فرهنگی هنری در سطح استان خراسان رضوی گفت: از این میان 390 باب کانون در مشهد مقدس و حومه آن فعالیت دارند و سایر کانون ها عموما در مناطق مرزی و عشایری واقع شدند که شرایط خاصی داشته و از محدودیت امکانات برخوردارند و بعضا حتی امکان ورود به سامانه بچه‌های مسجد و ثبت فعالیت‌ها را ندارند.

ابدالی تکلو در بخش دیگری از مباحث خود به مشکل ورود اتباع خارجی به سامانه بچه‌های مسجد اشاره کرد و گفت: سال گذشته شاهد حضور این افراد در فعالیت ها و رویداد فهما بودیم اما امسال با توجه به مشکلی که برای ثبت نام وجود دارد، طبیعتا این امکان میسر نشده است که امیدواریم مرتفع شود.

در ادامه این وبینار، مرتضی طاهریان طی سخنانی و در بررسی وضعیت استان خراسان رضوی در طرح ملی ایران قوی گفت: باید تلاش بیشتری نسبت به برقراری ارتباط و فعالیت رابطین فهما در این استات صورت پذیرد. 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به مشکل اتباع خارجی در ثبت نام در سامانه بچه های مسجد اظهار کرد: با توجه به اینکه الگوریتم سامانه بچه های مسجد بر اساس کد ملی افراد تعریف شده است بنابراین چنین مشکلی ایجاد شده که در حال رفع است.

همچنین در بخش دیگری از این وبینار «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد در رابطه با مسابقه مدهامتان گفت: در تلاشی برای سهولت دسترسی مدیران کانون ها در سامانه به این مسابقه هستیم ضمن اینکه محدودیت شرکت 10 نفر نیز حذف شده است.

«جواد عبادی»، سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز طی سخنانی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی مدیر ستاد فهمای استان خراسان رضوی گفت: در حوزه رواق نور فرآیند ثبت نام تسهیل سازی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فهمای کشور سخنران بخش پایانی بررسی وضعیت فعالیت های استان خراسان رضوی در طرح ملی ایران قوی بود.

وی طی سخنانی با بیان اینکه هر هفته فعالیت های استان ها رصد می شود، گفت: استان خراسان رضوی رشد خوبی نسبت به گذشته در حوزه فعالیت های کانون ها داشته و به ویژه در رابطه با طرح ملی ایران قوی رتبه استان در کشور 14 و در سطح مناطق فهما رتبه دوم را از میان سه استان دارد؛ با این وجود با توجه به ظرفیت های فراوانی که این استان دارد انتظار می رود به ویژه در مورد رواق نور تلاش مضاعفی صورت پذیرد.


این گزارش می افزاید: در ادامه «علیرضا پولاد»، با اشاره به فعالیت های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر در اجرای طرح ملی ایران قوی اظهار کرد: دیدار با فرماندار، استاندار و ائمه جمعه و هماهنگی های لازم در راستای تبیین و حمایت از طرح ملی ایران قوی از جمله مهمترین اقداماتی بود که تاکنون به همت ستاد فهما استان انجام شده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر
گفت: همچنین جلسات متعددی با مدیران کل ارشاد شهرستان های استان بوشهر، برگزار وبینار با رابطین کانون‌ها از جمله دیگر فعالیت های ستاد فهما استان در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های طرح ملی ایران قوی بود. 

وی ادامه داد: از میان 400 کانون فرهنگی هنری در سطح استان بوشهر، تعداد 350 کانون استان جزو 1500 کانون برتر کشوری است.

در ادامه مرتضی طاهریان، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما، با اشاره به میزان مشارکت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر در عرصه های مختلف از جمله مسابقات کتاب‌خوانی، خواستار حضور جدی و مضاعف کانون در این حوزه شده و اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های مختلف استان باید اقدامات بیشتری در رابطه با فعالیت های کانون ها صورت پذیرد.

همچنین سعید سعادتی، با بیان اینکه ستاد فهما، جزو دستگاه هایی بود که از بعد از شیوع کرونا در قالب متنوعی فعالیت خود را ادامه داد گفت: طرح ملی راهکار، طرح ملی ایران قوی، برنامه های مربوط به سالگرد سردار حاج قاسم سلیمانی از جمله این فعالیت ها بود که با توجه به شرایط خاص فعلی اجرایی شد.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد ادامه داد: معتقدم استان بوشهر در حوزه کارهای استانی، خلاقیت و برقراری ارتباط با مسئولان استان کارهای خوبی انجام داده است اما باید تلاش در راستای توسعه برنامه های ستاد فهما بیشتر شود.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین ارزانی، با بیان اینکه ستاد فهما استان بوشهر وجه بیرونی خوبی دارد، اظهار کرد: این مساله برخاسته از فعالیت ها و ارتباطات قوی و متعددی است که ستاد فهمای بوشهر با دستگاه های مختلف استانی برقرار کرده است، اما باید کارها و فعالیت های مرتبط با برنامه های ستاد در این استان پررنگ تر شود.

ادامه این وبینار همراه با ارایه گزارش «مهدی بیکی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان بود.

وی گفت: تا این لحظه وبینارهای متعددی با تمامی رابطین فهما در سطح استان گلستان برگزار شده و اساسا از جمله فعالیت‌هایی که ستاد هماهنگی کانون های مساجد این استان بر آن متمرکز شده ارتباط مستمر کارشناسان ستاد با رابطین و کانونها است که در دستور کار قرار گرفته و در قالب مختف پیگیری می شود، از جمله اینکه در پیام رسان های مختلف مجموعه برنامه ها و فعالیت ها پیامک می شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان گفت: در رابطه با فعالیت‌های کانون ها در طرح ملی ایران قوی سه نکته وجود دارد که باید به آنها توجه داشت، نخست دغدغه مندی نسبت به مسایل مالی کانون ها در اجرای برنامه ها و فعالیت‌هایشان است، نکته دوم شاخص های ارزیابی و نکته سوم حمایت از طرح ها و ایده فعالان کانونی است.

بیکی در ادامه به جشنواره فیلم کوتاه طنین اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه استان گلستان معین رواق فیلم در طرح ملی ایران قوی است تاکنون فعالیت های متعددی در سطح استان به این منظور صورت پذیرفته است، به طوری که قریب بر 200 اثر فقط به جشنواره طنین ارسال شده که قابل توجه است.

وی با بیان اینکه در سطح کشور جشنواره های متعددی در عرصه فیلم برگزار می شود گفت: اگر قصد ما رقابت با این جشنواره ها باشد باید سایت مستقلی را برای جشنواره طراحی کنیم. طرح ملی ایران قوی یک فرصت و اقدامی قابل توجه بود که طی آن فعالیت‌های کانون ها در سامانه بچه های مسجد بارگذاری شد. تصور می کنم راه اندازی سایت مستقل جشنواره می تواند تاثیر به سزایی در فعالیت ها داشته باشد چراکه در شرایط فعلی آنچنان که باید زمینه رقابت با سایر جشنواره ها فراهم نمی شود.

در بخش دیگری از این نشست سعید سعادتی، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ضمن تقدیر از فعالیت های استان گلستان در رواق فیلم گفت: این استان میزبان جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد بوده و فعالیت های مختلف را به ثمر رسانده است که از نتایج آن می توان به دریافت آثار کیفی به دبیرخانه جشنواره اشاره داشت.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ضمن تقدیر از فعالیت های استان گلستان اظهار کرد: باید تلاش جدی تری در رواق فیلم صورت پذیرد چراکه این عرصه از اهمیت به سزایی در فرهنگ سازی برخوردار است. 

همچنین ادامه این وبینار اختصاص به گزارش حجت الاسلام و المسلمین «حسن امیدی» مدیر ستاد فهما استان فارس داشت.

وی طی سخنانی با اشاره به اجرای طرح ملی ایران قوی در استان فارس و ارتباطات گسترده‌ای که به منظور اجرای هرچه بهتر این طرح در سطح استان صورت پذیرفته است، اظهار کرد: تاکنون جلسات مشترک متعددی به همت ستاد فهما فارس با ائمه جمعه، روسای ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شده است. 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس ادامه داد: کارشناسان مجموعه ستاد استان در راستای اجرای طرح ملی ایران قوی که محور دومین رویداد ملی فهما قرار گرفته است به صورت جدی فعالیت می کنند، البته هرچند که امتیاز استان به نسبت برخی دیگر از استان های کشور چندان بالا نباشد اما آنچه که تاکنون انجام شده و در سامانه بچه های مسجد به ثبت رسیده در واقع گزارش دقیقی از سلسله برنامه ها و فعالیت‌های ستاد فهمای استان فارس در این عرصه است.

وی با بیان اینکه 50 درصد از کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس در روستاها واقع شد‌ه‌اند و از امکانات محدودی برخوردارند، افزود: انتظار می رود حمایت مضاعفی نسبت به کانون ها از جنبه های مختلف صورت پذیرد، نمی توان انتظار داشت که یک مسجد و به تبع آن یم کانون در تمامی عرصه ها فعال باشد، با این وجود ما در سطح استان تلاش کردیم از مسجد و کانونی که در تعامل با یکدیگر در عرصه های مختلف به ویژه طرح ملی ا یران قوی فعالیت داشتند، گزارش مبسوطی را ارایه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین امیدی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت های رابطین فهما در سراسر کشور استفاده بیشتری شود، گفت: این مهم مستلزم آن است که بتوانیم از رابطین حمایت کافی داشته باشیم.

در ادامه این وبینار سعادتی، ضمن تقدیر از فعالیت های ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان فارس گفت: نسبت به مساله ای که در ر ابطه با فعالیت های مساجد عنوان شد باید گفت هرچند که تعدد مساجدی که در همه عرصه ها به شکلی ممتاز فعالیت داشته باشند اندک است اما چنین مساجدی در کشور وجود دارند و امیدواریم تعامل میان مسجد و کانون که برخاسته از مسجد است بیشتر شود.

 در بخش پایانی بررسی وضعیت فعالیت های استان فارس در طرح ملی ایران قوی، حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در این استان در عرصه فعالیت های مرتبط با کانون ها وجود دارد، اظهار کرد: باید از تلاش و تمرکز بر استفاده از ظرفیت رابطین فهما در استان باشد، چراکه نقطه قوت استان هایی که در طرح ملی ایران قوی از امتیاز بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند در این ارتباط دو سویه با رابطین است.

این گزارش می افزاید: در ادامه این گردهمایی مجازی گزارشی از فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس ارایه شد.

«محمد ابراهیم اخوت» در رابطه با این فعالیت ها اظهار کرد: طرح ملی ایران قوی از گستردگی برخوردار است، اما یکی از مشکلات عدم تعریف جایگاه اختصاصی برای برنامه‌های ملی و همچنین فعالیت های مذهبی است. 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس با اشاره به کارکردهای سامانه بچه های مسجد، خواستار آن شد که اگر شرایط فراهم است نرم افزار جامع کانونی طراحی شود که طی آن مدیران کانون ها بتوانند فعالیت داشته باشند و همچنین دسترسی به پنل این نرم افزار به رابطین نیز ارایه شود که جواد عبادی، سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری ستاد فهمای کشور در پاسخ به این مساله اظهار کرد: با توجه به احراز هویت و از سوی دیگر فعالیت ثابت مدیر کانون ها این قالب امکان پذیر نیست و بعضا اگر مدیر کانون دسترسی به سامانه نداشته باشد در شرایط خاص می تواند این امکان را به رابط منتظر ارایه کرده و رابط اقدام به ثبت موارد مربوط داشته باشد.

همچنین در ادامه حجت الاسلام و المسلمین ارزانی ضمن تقدیر از فعالیت های جنوب استان فارس در عرصه طرح ملی ایران قوی گفت:  این استان بر اساس رتبه بندی رواق ها سومین استان است، همچنین در سامانه بچه های مسجد نیز رتبه چهارم و در میان چهار استان در منطقه هفت فهما رتبه اول را دارد که قابل تقدیر است.

در بخش دیگری از این گردهمایی مجازی «علیرضا دولت آبادی» مدیر ستاد فهمای استان کهگیلویه و بویر احمد ضمن ارایه گزارش از فعالیت های این استان در طرح ملی ایران قوی گفت: باید فضا و امکانات بیشتری در اختیار کانون ها قرار گیرد چراکه فعالیت‌های مختلف و فراوانی در حال انجام است.

وی ادامه داد: استان کهگیلویه و بویر احمد میزبان کنگره ملی سوگواره ایل است که در طرح ملی ایران قوی نیز به این رویداد توجه شده است، بنابراین استان نیازمند ارایه گزارشی از سراسر کشور نسبت به میزان مشارکت در این کنگره بود که مراحل آن در حال انجام است.

در ادامه این وبینار، «حمیدرضا ناهیدی فرد» با اشاره به فعالیت های ستاد فهمای استان همدان در طرح ملی ایران قوی گفت: این استان 594 کانون فرهنگی هنری دارد که از این میان 28 کانون شبکه رابطین استان را تشکیل می دهد که از این میان 83 درصد اطالعات خود را در سامانه بچه های مسجد نسبت به طرح ملی ایران قوی تکمیل کرده اند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان داد: فرایند صدور مجوز الکترونیک، بارگذاری فرم های مربوط به  طرح ملی ایران قوی، ارجاع آیین نامه در کارگروه اداری ستاد استان از جمله اقداماتی است که به صورت روزانه انجام می شود.

وی افزود: از سوی دیگر برگزاری جلسات و وبینارهای مختلف با مدیران کل ارشاد شهرستان های استان برای تبیین طرح ملی ایران قوی، استفاده از ظرفیت تبلیغات محیطی و همچنین ظرفیت های صدا و سیمای استان، ادارات مسجد محور، دیدار با امام جمعه از جمله دیگر اقداماتی است که در راستای روند اجرای این طرح ملی در استان همدان مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه این وبینار «حسین قانعیان» سرپرست ستاد فهما منطقه آزاد اروند با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در عرصه طرح ملی ایران قوی گفت: با توجه به اینکه به تازگی منطقه آزاد اروند به مجموعه ستاد اضافه شده است تلاش می کنیم با وجود تعدد اندک کانون ها زمینه را برای فعالیت کیفی کانون ها فراهم کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه ضمن تقدیر و خوشامد به قانعیان به عنوان عضو جدید خانواده فهما گفت: با وجودی که فعالیت های منطقه آزاد اروند به تازگی آغاز شده اما در رتبه بندی ها جایگاه خوبی دارد. واقعیت آن است که حتی تعداد کانون ها اندک باشد با مدیریت و مدل شبکه ای می توان به بهترین نتیجه رسید، چنانچه منطفه آزاد اروند به این جایگاه رسیده است و البته ظرفیت خوبی برای تاسیس کانون های جدید دارد.

این گزارش می افزاید: پایان بخش اولین گردهمایی مدیران ستادی و استانی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، همراه با ارایه گزارشی حجت الاسلام «رجب نعمتی قرا» سرپرست ستاد فهما استان مازندران بود.

وی طی سخنانی با اشاره به فعالیت های استان مازندران در طرح ملی ایران قوی گفت: دیدار و برگزاری جلسات با مدیران کل ارشاد شهرستان های استان، برگزاری وبینار از جمله نخستین اقداماتی بود که در این عرصه انجام شد.

سرپرست ستاد فهما استان مازندران در ادامه با تاکید بر اینکه باید نظام انگیزشی در کانون ها تقویت شود، اظهار کرد: این مساله سبب فعالیت مضاعف در سطح کانون ها خواهد شد.