کادرسازی نیروهای انقلابی در کانون‌های مساجد/ تمرکز «ایران قوی» بر کشف و رشد استعداد بچه‌های مسجد

کادرسازی نیروهای انقلابی در کانون‌های مساجد/ تمرکز «ایران قوی» بر کشف و رشد استعداد بچه‌های مسجد

تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹
طاهریان تربیت نیروهای متعهد و انقلابی در حوزه فرهنگ و هنر و توسعه فرهنگ اصیل اسلامی در شهرها و روستاهای کشور را از اهداف تاسیس کانون‌های مساجد برشمرد و گفت: ستاد فهما در تعامل با بچه‌های مساجد به دنبال شناسایی ظرفیت‌های موجود و کادرسازی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، «مرتضی طاهریان» در برنامه «محراب روشن» رادیو گفت و گو که با موضوع «شبکه سازی در مساجد»، از این شبکه پخش شد، با اشاره به تاریخچه تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، اظهار کرد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از سال 1371 بر اساس مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد و در طول 27 سال فعالیت، در حال حاضر 25 هزار کانون فرهنگی هنری در اقصی نقاط کشور تحت نظر این مجموعه فعالیت می کند.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بیان کرد: ما برای آنکه بتوانیم جریان مناسبی را در حوزه فرهنگ و هنر مساجد ایجاد کنیم، نیازمند یک تشکیلات قوی هستیم، بنابراین در قدم اول آنچه که باعث ایجاد یک تشکیلات قوی می شود، این است که زیرساخت های آن در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری فراهم باشد.

 

وی افزود: یکی از مشکلات ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در طول 25 سال فعالیت، نداشتن اساسنامه بود، که خوشبختانه در سال 1397  در شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنایت ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساسنامه این مجموعه به تصویب رسید و پس از آن مقدمات کار برای آنکه بتوانیم، تشکیلات کانون های مساجد را با یک زیرساخت های حقوقی پیش ببریم، فراهم شد.

 

توسعه کمّی کانون های فرهنگی هنری مساجد

 

طاهریان با معرفی حوزه کاری و وظایف معاونت ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما خاطر نشان کرد: در قدم اول هر مسجدی که درخواست برای تاسیس کانون فرهنگی هنری داشته باشد، کارش با این معاونت آغاز می شود، بنابراین یکی از ماموریت های ما، توسعه کمّی کانون های فرهنگی هنری مساجد و اعطای مجوز به آنها است.

 

وی افزود: خوشبختانه، قبل از بحران کرونا زیرساخت هایی فراهم شد که بسیاری از تعاملات و تبادلات با کانون ها و مساجد از طریق بستر فضای مجازی دنبال شود، به همین جهت مقدمات ایجاد سامانه بچه های مسجد از اواخر سال 96 آغاز شد و از سال 97 کانون های مساجد اطلاعاتشان را در این سامانه ثبت می کنند.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما دومین ماموریت مهم این معاونت را نظام دادن به آمار و اطلاعات کانون های مساجد کشور دانست و گفت: در حال حاضر کانون های فرهنگی هنری مساجد در هر نقطه از کشور برای کسب مجوز تاسیس کانون نیاز به مراجعه حضوری ندارند و می توانند از طریق فضای مجازی و سامانه بچه های مسجد این اقدام را انجام دهند. از طرفی این سامانه این فضا را فراهم کرده است که اعضای کانون های مساجد بتوانند گزارش فعالیت ها و تعداد اعضاء را هم در این سامانه به ثبت برسانند.

 

وی با اشاره به طرح ها و برنامه هایی که از سوی ستاد فهما اجرا می شود، تاکید کرد: سال گذشته طرح ملی پایتخت «فهما» اجرا شد و امتیازات کانون ها از شاخصه هایی که اعلام شد، مشخص گردید و امسال نیز طرح ملی «ایران قوی» اجرا می شود.

                                        

طاهریان در ادامه با اشاره به محتوای اساسنامه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اضافه کرد: اگر چه سال 1371 عملا راه اندازی این مجموعه مصوب شده بود، اما برای دستیابی به یک هویت حقوقی رسمی این مجموعه نیازمند اساسنامه بود که خوشبختانه در تاریخ 18 اردیبهشت سال 1397 اساسنامه ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به تصویب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

 

کارویژه اصلی کانون های فرهنگی هنری مساجد

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری  مساجد کشور با اشاره به بخش هایی از اساسنامه کانون ها و اهداف آن گفت: احیای نقش واقعی فرهنگی، آموزشی، هنری، تبلیغی مساجد، تربیت و رشد نیروهای متعهد و انقلابی و کارآمد در حوزه فرهنگ و هنر، توسعه فرهنگ اصیل اسلامی در شهرها و روستاهای کشور، مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان از مهم ترین اهداف ایجاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است که در اساسنامه  آن اشاره شده است.

 

وی در مورد فعالیت های فرهنگی در مساجد گفت: یکی از ویژگی های انحصاری مساجد این است که در فرهنگ اسلام به ویژه تشیع، مسجد در درجه اول پایگاهی برای عبادت است، اما در کنار آن مساجد کارکردهای دیگری نیز دارند از جمله این کارکردها آموزش است. در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی و در ادامه صیانت از ارزش های انقلاب، مساجد نقش محوری داشته اند که این ناظر بر کارکرد سیاسی مساجد است.

 

وی ادامه داد: در کنار این کارکردها می توان گفت که در معماری مساجد از زیباترین معماری ها استفاده شده است و در خود مسجد نیز برجسته ترین آثار خوشنویسان را در قالب نوشتن آیات قرآن کریم در مساجد می بینیم، بنابراین مسجد کارکردهای مختلفی دارد و آنچه که به کانون های فرهنگی هنری مساجد محول شده است، ناظر بر کارکردهای فرهنگی و هنری و توجه به این بخش است.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما اضافه کرد: حوزه فرهنگ و هنر حوزه ای گسترده در فعالیت های کانون های مساجد محسوب می شود، به طور مثال یکی از مهم ترین فعالیت های کانون ها، فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی است. در حال حاضر بیش از 10 هزار کتابخانه در سامانه بچه های مسجد به ثبت رسیده است و سرود، نمایش و برنامه های قرآنی نیز از دیگر بخش های فعالیت کانون های مساجد است.

 

طاهریان تاکید کرد: در سال 1397 برنامه تحول ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور تهیه و تدوین شد و بر اساس این سند سه شبستان در فعالیت های این مجموعه شامل گونه فعالیت های «فرهنگی و اجتماعی»، «ادبی و هنری» و «فضای مجازی» معرفی و در ذیل هر کدام از این شبستان ها نیز رواق های تعریف شد به عنوان مثال رواق های شبستان هنر شامل «فیلم»، «نمایش»، «سرود»، «ترنج (هنرهای تجسمی)» و «قلم» است.

،

وی ادامه داد: در ذیل شبستان نوآوری هم رواق های «فناوری» و «کارآفرینی» و در ذیل شبستان فرهنگ هم رواق های «رسانه» ، «همدلی»، «دانش»، «کتاب» و «نور» تعریف شده است که مجموعه کانون های مساجد باید اطلاعات و فعالیت هایشان را در قالب این رواق ها ثبت کنند و این ثبت اطلاعات و مشارکت در برنامه ها منتهی به کادر سازی در کانون های مساجد می شود.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما اظهار کرد: در ذیل هر کدام از رواق های یاد شده، شبکه های مختلفی نیز تعریف شده است، به عنوان مثال شبکه حافظان قرآن، مبلغان، موذنین، مکبرین که مقدمه شناسایی، معرفی ظرفیت ها و توانمندسازی بچه های مسجدی فراهم می شود.

 

طاهریان با تاکید بر اینکه معاونت ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما به دنبال انتظام بخشی در مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد است، تصریح کرد: این نگاه شبکه ای، مقدمه ای برای اشتراک گذاری فعالیت های کانون های مساجد می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: از بچه های مسجد درخواست می شود در طرح ملی «ایران قوی» مشارکت داشته باشند، تا ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با تعامل با آنها ظرفیت های موجود در کانون های مساجد را شناسایی کند.

 

پایان پیام/ 40