تقویت الگوهای فرهنگ و هنر روستا و عشایر در کانون های مساجد استان زنجان

تقویت الگوهای فرهنگ و هنر روستا و عشایر در کانون های مساجد استان زنجان

تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹
حجت الاسلام یارمحمدی از برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری روستا و عشایر به میزبانی زنجان خبر داد و گفت: کانون های مساجد ظرفیت مناسبی برای تقویت الگوهای فرهنگ و هنر روستا و عشایر دارند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان اظهار کرد: جشنواره فرهنگی و هنری روستا و عشایر منطقه شمالغرب کشور به میزبانی زنجان برگزار می شود.

 

حجت الاسلام یارمحمدی ادامه داد: این جشنواره با همکاری همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر)، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، اردبیل و آذربایجان غربی و آذربایجان غربی برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه کانون های مساجد ظرفیت مناسبی برای تقویت الگوهای فرهنگ و هنر روستا و عشایر دارند، افزود: هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی با نقاط قوت و ضعف فرهنگ و هنر روستا و عشایر، تقویت نقاط قوت و برطرف کردن کاستی‌ها، ارائه دستاوردها و عملکرد هنرمندان و معرفی آثار و تولیدات و ایده‌های برتر فرهنگی است.

 

حجت الاسلام یارمحمدی با بیان اینکه جشنواره در رشته های عکس، عکس موبایلی، کتابخوانی، طراحی، خوشنویسی و نقاشی برگزار می شود، گفت: پاسداشت سرمایه‌های فرهنگی اجتماعی روستا و عشایر نخستین محور این جشنواره است که شامل ارسال عکس از تکریم و تجلیل سرمایه‌های فرهنگی اجتماعی روستا (کارآفرینان، خیرین، فعالان فرهنگی هنری، معتمدین) است.

 

وی ادامه داد: دومین محور این جشنواره نیز شامل فرهنگ کتاب و کتابخوانی است؛ در محور کتابخوانی آثار ارسالی باید شامل معرفی یک کتاب (حداکثر به مدت سه دقیقه) در قالب فایل تصویری باشد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان خاطرنشان کرد: همچنین در بخش مسابقه نیز علاقه‌مندان می‌توانند به سوالات مطروحه از کتاب «انسان 250 ساله» مقام معظم رهبری پاسخ داده و در جشنواره شرکت کنند.

 

به گفته وی، سومین محور جشنواره نیز عکس موبایلی با محوریت شعار سال (جهش تولید) در مناطق روستایی و عشایری است و هنرمندان برای شرکت در این بخش می‌توانند عکس‌های خود را در قالب موضوعاتی شامل همدلی و مواسات مومنانه در روستای من، فرهنگ کار و سخت کوشی در روستای من، شعار سال «جهش تولید» در مناطق روستایی و عشایری، طبیعت روستای من به دبیرخانه  ارسال کنند.

 

حجت الاسلام یارمحمدی خاطرنشان کرد: علاقمندان شرکت در بخش طراحی و نقاشی با موضوعات فرهنگ بومی روستا و عشایر نیز می‌توانند، آثار خود را در موضوعات (فرهنگ بومی روستا و عشایر، طبیعت روستای من، بافت قدیمی و سنتی روستای من) برگه A4 و با مداد رنگی آماده و به دبیرخانه ارسال کنند؛ این بخش در دو رده سنی نوجوانان 5 تا 16سال و 16 سال به بالا برگزار می‌شود.

 

به گفته وی، در بخش خوشنویسی نیز آثار ارسالی باید در قالب خط نستعلیق برای آیه مبارکه 28 سوره رعد «الا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، آیه مبارکه 195 سوره بقره «انّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ‌» و سوره مبارکه کوثر و و یا خط تحریر (یک بند) از منظومه حیدربابای استاد شهریار باشد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان ادامه داد: زمان برگزاری جشنواره از 18 دی تا 18 اسفندماه بوده و داوری آثار رسیده به جشنواره از 19 تا 23 اسفند ماه 99 انجام خواهد شد؛ اعلام اسامی برگزیدگان 25 اسفندماه  و ارسال جوایز برگزیدگان 27 اسفندماه 99 همزمان با ولادت ضرت امام حسین (ع) خواهد بود.

 

پایان پیام/ 73