اجرای طرح هر روستا یک شناسنامه/ نقش اصلی مسجد را به مساجد برگردانیم

اجرای طرح هر روستا یک شناسنامه/ نقش اصلی مسجد را به مساجد برگردانیم

تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام بهشت گفت: با هدف استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی موجود در محلات طرح «هر روستا، یک شناسنامه» اجرایی شده است و بر اساس این طرح هر روستا را صاحب یک شناسنامه و پرونده کرده‌ایم.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: حجت‌الاسلام محمد بهشت، مدیر تبلیغات اسلامی دنا گفت: گفتمان امام محله یکی از اساسی‌ترین و جامع‌ترین برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی است که در حقیقت می‌خواهد به تحقق اهداف گام دوم انقلاب کمک کند تا به سمت تمدن سازی اسلامی برویم.

 

وی در ادامه افزود: بر اساس این گفتمان با محوریت مسجد و امام محله برخلاف گذشته امام جماعت از یک پیش‌نماز ساده به پیشگامی در شناسایی مسائل مختلف تبدیل می‌شود و با توجه به شناختی که از مسائل و مشکلات محله پیدا می‌کند به ارائه راه‌حل می‌پردازد.

 

حجت‌الاسلام بهشت اظهار داشت: امام محله و روستا در زمینه‌‌های مختلف اقتصادی،  اجتماعی، آموزشی و خانواده نقش‌آفرینی می‌کند و مسجد را محل استقرار و فعالیت‌های خود قرار می‌دهد.

 

وی یادآور شد: مسجد به عنوان محوری‌ترین مکانی که در پیروزی انقلاب اسلامی تأثیرگذار بود و از زمان پیغمبر به عنوان پایگاه اصلی مطرح بوده است،‌ ازاین‌رو مسؤولین و نهادهای مختلف تصمیم گرفته‌اند نقش اصلی مسجد را به مسجد برگردانند.

 

مدیر تبلیغات اسلامی شهرستان دنا خاطرنشان کرد: به منظور استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی موجود در محلات طرح « هر روستا یک شناسنامه » اجرایی شده است و بر اساس این طرح هر روستا را صاحب یک شناسنامه و پرونده کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: در این طرح تمام عناصر فعال، فرصت‌ها و تهدیدها در هر روستا شناسایی می‌شوند، جمعیت روستا، تعداد خانوار، مساجد،‌ خانه‌های عالم،‌ هیئت‌امنای مساجد، بقاع متبرکه، متولیان، امکانات فرهنگی،‌ورزشی و آموزشی،پایگاه‌های بسیج شناسایی می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام بهشت ابراز داشت: شناسایی دهیاران، شورای روستا، سازمان‌های مردم‌نهاد،‌ مداحان شاخص روستا،‌ مربیان قرآنی،‌اعضای شورای زکات،‌روحانیان، خیران،‌مشاهیر، معتمدان، تعداد شهدا، جانبازان، خانواده‌های کمتر برخوردار، آمار طلاق و خودکشی و ... بخشی ز اطلاعاتی است که در این طرح جمع‌آوری می‌َشود.

 

وی ادامه داد: این اطلاعات کمک می‌کند تا تهدید‌ها و فرصت‌ها به‌صورت کامل شناسایی شود و امام روستا یا محله و مسئولان و نهادها بتوانند با اطلاعات کامل و دقیق مشکلات و نیازمندی‌ها را شناسایی کرده و با استفاده از ظرفیت‌های موجود و بهره گرفتن از دیگر ظرفیت‌ها به حل مشکلات و گرفتاری‌های مردم بپردازند.

 

مدیر تبلیغات اسلامی دنا اظهار داشت: دهیار می‌تواند از ناحیه خود با بخشداری و فرمانداری ارتباط بگیرد و مشکلات روستا را دنبال کند، ناحیه بسیج می‌تواند با سپاه استان ارتباط بگیرد، درباره ضعفا می‌توان با بهزیستی و کمیته امداد هماهنگی کرد.

 

وی ادامه داد: در این طرح همه فعالان در کنار هم قرار می‌گیرند و در جلسات مشترک با هم گفتگو کرده، مشکلات را بررسی می‌کنند، ازاین‌رو راحت‌تر می‌توان به حل مشکلات و گرفتاری‌ها اقدام کرد.

 

حجت‌الاسلام بهشت در پایان با بیان این‌که این طرح در 40 روستا اجرا شده است، گفت: برای جمع‌آوری اطلاعات از همکاری طلاب برادر و خواهر بهره گرفتیم و امید است این طرح الگوی جامع و مناسبی برای دیگر شهرستان‌ها باشد.

 

 

پایان پیام/ 9