آسیب‌شناسی انتخاب هیئت ‌امنا (غیربومی) مسجد

آسیب‌شناسی انتخاب هیئت ‌امنا (غیربومی) مسجد

تاریخ انتشار : ۷ بهمن ۱۳۹۹
برای جلوگیری از ایجاد گسست بین نمازگزاران و هیئت‌امنای مساجد پیشنهاد می شود که حداقل دو نفر از اعضای هیئت‌امنا از افرادی معرفی و انتخاب شوند که سابقۀ سکونت طولانی‌مدت در محل داشته و از احترام و اعتماد اهالی محل به‌ویژه نمازگزاران نیز برخوردار باشند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، محمدعلی موظف رستمی، پژوهشگر و نویسنده در حوزه مسجد در یاداشتی به آسیب انتخاب هیئت امنای غیربومی در مساجد پرداخته است، یادداشت این نویسنده و پژوهشگر مسجدی به شرح زیر است:

 

یکی از  آسیب‌هایی که شاید بتوان گفت بسیار ظریف بوده و به همین دلیل شاید کمتر قابل تشخیص و ‌شناسایی می‌باشد؛ به‌عبارت‌دیگر به چشم نمی‌آید انتخاب هیئت‌امنای غیربومی و ساکنان تازه‌ وارد برای مسجدی است که در آن محله واقع‌شده ‌است.

 

این نوع آسیب را می‌توان بیشتر در شهرهای بزرگ کشور همچون تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد و... و نیز مناطق و محلات مسکونی شهرهای کوچک دانست که ساکنان آن نسبت به دیگر مناطق مهاجرپذیرتر هستند. (لازم به ذکر است که درگذشته انتخاب ائمه جماعت توسط هیئت‌امنا به نمایندگی از سوی نمازگزاران و اهالی محل بود و آنان کسانی را انتخاب می‌کردند که یا ساکن خود محل بوده باشند یا حداقل‌ اطلاعات و شناخت کافی از مسجد، محل و اهالی آن داشته است). در این شهرهای بزرگ، ائمه جماعات این مساجد نیز معمولاً از طریق مراکزی معرفی می‌شوند که عملاً و غالباً غیربومی بوده و حضور واقعی در فضای حاکم بر مسجد نداشته‌اند.

 

عدم شناخت کافی امام جماعت منصوب از شرایط و اهالی محل و نیز وضعیت نمازگزاران از یک‌سو و تعجیل در انتخاب هیئت‌امنا برای مسجد (به دلیل همین انتصاب جدید) از سوی دیگر، موجب می‌شود تا افرادی را برای پذیرش مسئولیت هیئت‌امنای مسجد معرفی کنند که فاقد ارتباط و پیوند درازمدت و قدیمی با نمازگزاران دائمی آن محل هستند. هر چند شاید یکی از دلایل عمده انتخاب آنان فعالیت و حضور بیشتر و ظاهری در مسجد باشد که امری مثبت و نیکوست، ولی همین افراد به دلیل نداشتن عقبه و سابقۀ سکونتی در محل از توان لازم در برقراری ارتباط عاطفی و نیز جلب اعتماد عمومی اهالی و همچنین به دلیل نداشتن حضور طولانی‌مدت در محل باعث ایجاد گسست و عدم انسجام و ارتباط مطلوب و اثربخش بین نمازگزاران و آنان می‌شود و نوعی شکاف و چالش در همکاری متقابل را نیز بین آنان ایجاد خواهد کرد.

 

پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از بروز این مشکل و نهایتاً عدم ایجاد گسست بین نمازگزاران و هیئت‌امنا ضرورتاً حداقل دو نفر از اعضای هیئت‌امنا از افرادی معرفی و انتخاب شوند که سابقۀ سکونت طولانی‌مدت در محل داشته و از احترام و اعتماد اهالی محل به‌ویژه نمازگزاران نیز برخوردار باشند تا انسجام و اتحاد و اعتماد عمومی در فضای مسجد ایجادشده و با همکاری متقابل بین آنان و نمازگزاران و فعالان مسجدی گام‌های مؤثری در انجام احسن برنامه‌ها و فعالیت‌های دینی تبلیغی و فرهنگی مسجد برداشته و اقبال عمومی از سوی تمامی عناصر فعال مسجد دررسیدن به مسجد طراز اسلامی فراهم شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 40