کاتب قرآن با تار عنكبوت برای حفظ آثارش نیازمند حمایت مسئولان است

کاتب قرآن با تار عنكبوت برای حفظ آثارش نیازمند حمایت مسئولان است

تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
قاجار هنرمند مسجدی ساكن بهشهر استان مازندران كه با استفاده از تار عنكبوت، تار مو و تیوپ های غیرقابل استفاده لاستیك خودرو، آثار هنری شگفت انگیزی خلق می كند، برای حفظ آثارش در انتظار حمایت مسئولان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «قاسمعلی قاجار»۴۵ ساله اهل دهستان کوهستان بهشهر از نیروهای فعال مسجدی امروز(11بهمن) در جلسه شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مازندران که با حضور«حسین براتی» سرپرست دبيرخانه شوراي سياست‌گذاري ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران برگزار شد، بیان کرد؛ ۳۱ سال است کار هنری انجام می‌دهم از سال ۶۸ به ذهنم رسید با تیوپ‌های که از ضایعات است، آثار هنری مذهبی را به تصویر بکشم تا جنبه هنری داشته باشد.

این هنرمند قرآنی افزود: از سن ۱۴ سالگی در سال ۶۸ بدون آموزش با استعداد خدادادی اولین ابداع خودم را با درج همه آیات قرآن روی تیوپ خودرو با دست شروع کردم که حدود ۱۴ سال طول کشید معرفی شود.

 

قاجار اذعان کرد: طی سال‌ها آثار زیادی با تیوپ خودرو نظیر بزرگترین قرآن پیوسته جهان را درج کردم تیوپ‌ها را با حرارت به هم چسباندم. این قرآن به خط نسخ و ثلث تلفیقی به طول حدود ۸۲ متر  کتابت شد. این کتابت بی‌نظیرترین قرآنی است که ائمه اطهار (ع)توفیق کتابت آن را به این حقیر دادند.

 

این هنرمند مسجدی، ادامه داد: در سال ۸۳ خداوند عنایت کرد دومین ابداع خودم را برای اولین بار در دنیا با تار موی حیوانات اهلی پیرو بحث حیوانات حلال و حرام گوشت با میلیون‌ها موی رنگارنگ نام اهل بیت(ع) را نقاشی کردم.

 

وی خاطرنشان کرد: سپس در سال ۸۷ خداوند کمک کرد تا کار جدیدتری به ذهنم  رسید و با تار عنکبودت آیات قرآن را نقاشی کردم.

 

 قاجار از ساختار بوم نقاشی خود گفت: هر بوم از ۵۰ تا ۶۰ لایه تار عنکبوت ساخته شده هرچند این بوم با همه این لایه‌ها ضخامتش به پوست پیاز هم نمی‌رسد و ممکن است با کوچکترین خطا بوم پاره شود.

وی با بیان اینکه سوره عنکبوت را بر روی تار عنکبوت نوشت تا عصاره همه تجربه‌های قبلیش را در این کار هنری فاخر عرضه کند، اضافه کرد: این اثرات ماندگار هستند توانستم برای اولین بار در دنیا و ایران یک کار به مقام معظم رهبری تقدیم کنم به این صورت که غزل رهبری را با تار عنکبوت نوشتم و به ایشان هدیه کردم در این سال‌ها بیش ار ۸۰ اثر خلق کردم در جای جای دنیا وجود ندارد.

 

این هنرمند بین اللملی با اشاره به خاطره‌ای از آیت الله «محمدکوهستانی» (رحمت الله علیه)، گفت: سال‌ها در بیت آیت الله کوهستانی بودم پدرم حاج صفر قاجار از مداحان این بیت بودند رفت و آمد داشتیم، برای انجام کارهایم زمان زیادی صرف کردم شبی در خواب دیدم آیت الله کوهستانی وضو گرفت آب وضویش را به صورت من پاشید خواب را یادداشت کردم رفتم تعبیرش را ببینم روحانی گفت کار خیری کرده‌ای! در آن زمان ۲۱ ساله بود که کار کرده بودم.

پایان پیام/ 286