کتاب‌های پیشنهادی پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان

کتاب‌های پیشنهادی پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان

تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
فهرست کتاب‌های پیشنهادی پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان منتشر شد. کانون‌های فرهنگی هنری و بچه‌های مسجد از بازوان برگزاری این جام هستند.

 

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان برنامه‌ ای ملی و بسیار کم هزینه برای ترویج کتاب‌خوانی در ایران است که نخستین اجرای آزمایشی خود را در پاییز و زمستان سال ۱۳۹۵ با موفقیت پشت سر گذاشت و به خاطر همین موفقیت در دوره های بعدی امکان برگزاری این برنامه به وجود آمد.

 

تاکنون و پس از برگزاری چهار دوره این برنامه ۲۱۹۴۸ باشگاه کتاب‌خوانی با ۳۳۵۰۰۰ عضو تشکیل شده است و پنجمین دوره آن در سال ١٣٩٩ در حال برگزاری است.

 

پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با توجه به شیوع ویروس کووید ۱۹، کارگاه‌های آموزشی آن به صورت مجازی برگزار شد و باشگاه های کتابخوانی پس از برگزاری این کارگاه ها فعالیت های خود را از سر گرفته اند.

 

هدف اصلی این طرح فراگیر کردن کتابخوانی و جلب مشارکت مردمی در کتابخوانی است. در طراحی این فعالیت به تجربه های موفق و ناموفق دستگاه‌های مختلف دولتی و عمومی که گاهی هزینه‌های سنگینی نیز داشته توجه و تلاش شده است تا کاستی‌ها برطرف و محاسن آن تقویت شود.

 

جام باشگاه های کتابخوانی چند مرحله دارد. در مرحله نخست مربیان و معلمان و مروجان کتابخوانی برای تشکیل باشگاه های کتاب خوانی با حضور در کارگاه هایی آموزش می بینند. سپس با کمک آنها گروه‌های دست کم ۱۲ نفره کودک و نوجوان یک باشگاه کتابخوانی تشکیل می‌دهند. این باشگاه‌ها در کتابخانه ها، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدارس، مساجد، مراکز بهزیستی، مجتمع های مسکونی، کانون های فرهنگی و هنری مساجد، سراهای محله، فرهنگسراها و دیگر مراکز تجمع کودکان و نوجوانان در شهرها و روستاها زیر نظر یک هماهنگ کننده بزرگسال به نام تسهیل‌گر تشکیل می‌شود.

 

باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در سایت شبکه ترویج کتابخوانی به آدرس اینترنتی Www.bookpromotion.ir در دبیرخانه جشنواره ثبت‌نام می کنند. نام های آنها ثبت شده و امکان بهره مندی از یارانه پنجاه درصدی  معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید کتاب را از طریق کتابفروشی های شهر شان پیدا می کنند.

 

بر اساس فهرست، کتاب‌های مناسب (کتاب‌های برگزیده فرصت ها و نهادهای مختلف) در اختیار کتابفروشی‌ها قرار گرفته شده است و اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی می توانند کتاب‌ها را انتخاب و خریداری کنند. هر عضو دست‌کم یک کتاب خریداری و به باشگاه ارائه می‌کند. اعضای باشگاه کتابخانه های کوچک را تاسیس یا تقویت می‌کنند و کتاب‌های خریداری شده را با هم مبادله می‌کنند و با هم می خوانند. درباره کتاب های خوانده شده گفتگو و آنها را داوری می‌کنند و در پایان کتاب برتر را از نگاه خود در باشگاه انتخاب می‌کنند و سپس در نامه‌هایی به نویسندگان کتابهای برتر، نظر خود را درباره کتاب های برگزیده می‌نویسند و کتاب‌هایی را که پسندیده اند در فیلم‌های کوتاه موبایلی به دیگران معرفی می‌کنند.

 

سپس در مرحله شهرستان کتاب‌های برگزیده باشگاه‌ها با حضور نمایندگان آنها داوری دوباره شده و کتاب‌ یا کتاب‌های برگزیده از نظر کودکان و نوجوانان شهر انتخاب می شوند. همچنین با داوری فیلم‌ها و برنامه‌های بچه‌ها از سوی داوران در هر شهر، بهترین فیلم ها معرفی و بهترین نامه ها به نویسندگان انتخاب و در مراسم پایانی شهرستان از آنان قدردانی و جایزه بچه های شهر به نویسنده برگزیده اهدا می‌شود.

 

کتاب های پیشنهادی پنجمین دوره جام باشگاه‌های کودک و نوجوان در چهار جلد شامل کتاب های ویژه سال های پیش از دبستان، ویژه سه ساله اول دبستان، ویژه سه ساله دوم بستان، ویژه دوره متوسطه تهیه و تدوین شده است.

 

 

پایان پیام/ 9