اجرای ۲ هزار ویژه‌برنامه توسط مساجد در دهه فجر/ «ایران قوی» زیست بوم بچه‌های مسجد است

اجرای ۲ هزار ویژه‌برنامه توسط مساجد در دهه فجر/ «ایران قوی» زیست بوم بچه‌های مسجد است

تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی از اجرای ۲ هزار ویژه‌برنامه توسط مساجد در دهه فجر انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: این برنامه‌ها شامل برگزاری وبینارها، اجرای سرود بچه‌های مسجد، محافل قرآن و ... حتی در دورافتاده‌ترین مساجد روستایی نیز اجرا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» در نشست خبری تشریح برنامه های کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی که امروز (سه شنبه 14 بهمن ماه) در سالن جلسات شورای تبلیغات اسلامی برگزار شد با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: امشب، شب میلاد حضرت زهرا (س) شب خاصی است. حضرت زهرا (س) الگویی برای همه زنان و مردان عالم هستند. ایشان نه تنها الگوی زنان و مردان شیعی و مسلمان بلکه الگویی برای همه هستند  همچنان که مولای متقیان علی (ع) نیز بهترین الگو هستند. همچنین امشب مصادف است با شب میلاد امام خمینی (ره) این را نیز خدمت شما تبریک می گویم.

 

رییس کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: اتفاقات متعدد و متکثر و بعضا متشکک در کشور طی 42 سال اخیر اتفاق افتاده که با وجود همه آنها قطار انقلاب که با رهبری امام خمینی (ره) راه افتاد امروز با مدیریت مقام معظم رهبری به راه خود ادامه می دهد. هر سال یک پدیده جدیدی پیش رو ما قرار گرفته است از این رو همه ساله مسئولان می فرمایند امسال سال خاصی است. انقلاب عنایت خاص برای ملت ما است و دهه فجر از ایام الله است.

 

وی افزود: خداوند انقلاب را به عنوان یک نفحه آسمانی به ما ارزانی کرده است اگر مراقب آن نباشیم خداوند طبق سنتش آن را از ما می گیرد و به دیگران می دهد. خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر خود آن قوم بخواهند. ما دو هزار و 500 سال در این کشور پادشاهی داشتیم که موجب انحطاط بسیار در کشور شد. حالا که انقلاب اسلامی به ما هدیه شده است باید مراقب آن بود البته چالش هایی را داریم ولی اصل دفاع از انقلاب وظیفه ما است. 

 

دکتر ارزانی در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و مقدمه آن که طی آن مقام معظم رهبری تبیین فرمودند برخی ملت ها انقلاب می کنند اما انقلاب شان استمرار پیدا نمی کند و نیز انقلاب برخی ملت ها استمرار می کند ولی ارزش هایشان طی زمان تغییر می کند اما انقلاب ملت ایران هم استمرار یافته و هم پای ارزش های آن ایستاده اند، اظهار کرد: انقلاب اسلامی انقلابی است که ارزش هایش استمرار یافته. باید از این انقلاب به عنوان نعمت با تمام وجود مراقبت کنیم که انجام درست وظایف مان مهمترین کار ما در این زمینه است مثلا شمای خبرنگار، من روحانی و هر کسی باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. مقام معظم رهبری با تمام قوا از ارزش های انقلاب اسلامی دفاع می کنند.

 

وی با اشاره به عضویت 14 دستگاه و خبرگزاری شبستان و در مجموع 15 دستگاه در کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: امسال بیش از 2 هزار ویژه برنامه با تمرکز در مساجد در دهه فجر اجرا می شود.

 

رییس کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی ادامه داد: ما خود را مدیون انقلاب می دانیم و اگر کاری می کنیم وظیفه ما است، همچنان که امام خمینی(ره) فرمودند: نباید بپرسیم انقلاب برای ما چه کرده است باید بپرسیم ما برای انقلاب چه کردیم.

 

اجرای ۹۰ درصد برنامه ها به صورت مجازی

 

وی اضافه کرد: بیش از 90 درصد برنامه های کارگروه ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی به اقتضای شرایط خاص ویروس کرونا در فضای مجازی است. نکته مهم در این زمینه این است که اگر به حالت عادی می خواستیم ادامه دهیم پنج سال دیگر به وضعیت خوبی که الان در وضعیت فضای مجازی داریم، نمی رسیدیم، بنابراین بحران کرونا که تهدید بزرگی برای ما ایجاد کرد در حوزه فضای مجازی موجب ارتقای کشور شد. ویروس منحوس کرونا یک عسر است ولی همراه آن یسر است. همه کشور بسیج شدند ما در فضای مجازی به رشد چشمگیری برسیم.

 

دکتر ارزانی ادامه داد: هر آنچه ستاد ملی کرونا اعلام کند برای ما لازم الاجرا است، بنابراین برنامه های ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی نیز کاملا مطابق با مصوبات این ستاد برگزار می شود.

 

رییس کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: برنامه های این کارگروه از 12 بهمن ماه و در حرم مطهر امام خمینی (ره) آغاز شد و تا ۲۲ بهمن ادامه خواهد داشت.

 

وی گفت: اعزام روحانیون به اقصی نقاط کشور همچون سال های گذشته البته با رعایت پروتکل های بهداشتی و برگزاری برنامه های شادی بخش و روح افزا در مساجد از جمله برنامه های ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی است. ما در 10 مسجد مرکزی در تهران برنامه قرائت قرآن به صورت ویژه داریم که از صدا و سیما نیز پخش می شود. با توجه به آنکه حضور مردم در مساجد به صورت یک‌سوم است هر کدام از این برنامه های قرائت قرآن در چند نوبت برگزار می شود تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.

 

رئیس ستاد فهمای کشور افزود: مسابقات مختلف با محوریت مساجد و با همکاری دستگاه های مختلف عضو کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی و برای گروه های سنی مختلف در مساجد برگزار می شود. برنامه زن مسلمان، برنامه بانوی مسلمان و برنامه زن مسلمان انقلابی نیز به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) در دهه فجر امسال اجرا می شود. برای نمونه بانوانی که ابتکار طرح خاصی داشتند توسط 14 دستگاه عضو این کارگروه مورد تقدیر قرار می گیرند.

 

وی افزود: رزمایش مواسات و همدلی را نیز دستگاه های عضو ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی پررنگ تر در قالب های مختلف همسو با فرمایش رهبری درباره کمک مومنانه در ایام الله دهه فجر اجرا خواهند کرد. خدمات اجتماعی مساجد همچون صندوق های قرض الحسنه، سالن های اجتماعات و عقد و سالن های ورزشی در کنار مساجد در دهه فجر امسال پررنگ تر به مردم خدمات می دهند. مساجد مرکز فعالیت های مختلف فرهنگی، هنری و خدمت رسانی اجتماعی و ارتباط مردم با مومنان است.

 

دکتر ارزانی ادامه داد: 170 برنامه ویژه توسط ستاد اقامه نماز برگزار می شود. مستند ماه نیز که توسط مسجد امام حسین(ع) جهرم تولید شده در این ایام از صدا و سیما پخش می شود.

 

پخش سرود ۴۰ هزار نفری بچه های مسجد از رسانه ملی

 

رییس کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: مسابقات کتابخوانی، وبلاگ نویسی و موشن گرافی از برنامه های دیگر این کارگروه در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است. سرود 40 هزار نفری ایران قوی نیز که در سال 97-98 پخش شد همراه با چند سرود دیگر در ایام الله دهه فجر امسال از صدا و سیما پخش خواهند شد. این برنامه ها در مساجد حتی دورترین روستاها نیز اجرا می شود.

 

وی افزود: عطرافشانی بقاع متبرکه، فراخوان دل نوشته ای به سردار سلیمانی، و برنامه های مسابقات و نمایشگاه ها و ایستگاه های فرهنگی توسط سازمان اوقاف و امور خیریه صورت می گیرد. کاروان قرآنی انقلاب نیز در ایام الله دهه فجر در نقاط مختلف کشور حضور خواهد یافت.

 

رییس کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در ادامه درباره طرح ایران قوی به ایراد توضیحاتی پرداخت و گفت: این طرح از هفته دفاع مقدس امسال با حضور دکتر صالحی وزیر فرهیخته و محترم ارشاد اسلامی آغاز شد و تا 22 بهمن ادامه می یابد.

 

وی ادامه داد: ایران قوی به نوعی زیست بوم بچه های مسجد است و ما نام بچه های مسجد را به ثبت رسانده ایم. سامانه بچه های مسجد یک فضای اجتماعی است و همه مسجدی ها می توانند فعالیت های خود را در آن ثبت کنند.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: 26 هزار کانون فرهنگی هنری در این سامانه ثبت شده اند که نام امام جماعت، مسئول کانون فرهنگی هنری، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج و یک بانوی فعال در آن مسجد و محله نیز در این سامانه ثبت نام شده است. برخی کانون های مسجدی در حوزه فرهنگی، برخی در حوزه هنری و برخی در حوزه های نمایش و برخی در حوزه های دیگر فعالیت دارند. به همین منظور ما سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری را طراحی کرده ایم، شبستان فرهنگ پنج رواق، شبستان هنر نیز پنج رواق و شبستان نوآوری 2 رواق و در مجموعه این شبستان ها 12 رواق همچون سرود، فیلم، ترنج، کتاب، همدلی و فناوری دارند. هر کس و هر کانونی در هر یک از رواق ها می تواند فعالیت و فعالیت های خود را در زیست بوم بچه های مسجد ثبت کند.

 

رییس کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در ادامه با بیان اینکه برخی فکر می کنند چون بعضی از مساجد کم کارند یا تعطیل هستند همه مساجد چنین هستند، اظهار کرد: واقعا مساجد زیادی در سراسر کشور وجود دارند که کارهای فاخر و بسیار خوبی اجرا می کنند و ما زیست بوم بچه های مساجد را طراحی کرده ایم تا مسجدی ها بتوانند فعالیت های خود را در آن ثبت کنند.

 

وی افزود: 1600 گروه سرود، بیش از 600-700 گروه نمایش و 1100 گروه فیلم و کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور فعالیت دارند که واقعا خیلی خوب کار می کنند و برخی از فیلم ها، نمایش ها و سرودهای آنها توسط صدا و سیما پخش می شود. این یکی از برکات انقلاب اسلامی است که توانسته فعالیت های بچه های مسجد را در نقاط مختلف کشور ار نشان دهد موضوعی که به تحقق عدالت که از شعارهای انقلاب است، کمک می کند. این زیست بوم نشان می دهد هر مسجد چه کارهایی در کدام نقطه از کشور انجام داده است.

 

ارزانی در ادامه با بیان اینکه در دهه فجر مسابقات کتابخوانی، پیامکی، موشن گرافی و وبلاگی توسط کانون های فرهنگی هنری اجرا می شود و در زیست بوم بچه های مسجد قابل ثبت است، گفت: ما فقط این زیست بوم زمین بازی درست کردیم تا بچه های مسجد بتوانند فعالیت های خود را ثبت و به نمایش بگذارند. این زیست بوم عدالت را که از شعارهای انقلاب اسلامی است تا حدی محقق می کند. عدالت صرفا با شعار که محقق نمی شود بلکه باید برای تحقق آن کار کرد. طرح هر مادر ایرانی یک مربی قرآنی توسط ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد و هر مسجد یک گروه جهادی که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری اجرا می شود از برنامه های دیگر کارگروه ستاد دهه فجر در چهل و دومین سالگرد انقلاب است.

 

رییس کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: سه سازمان مجمع  تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عضو این کارگروه هستند که فعالیت های خوبی در اقصی نقاط جهان دارند و در ایام دهه فجر با محوریت مساجد نیز فعالیت هایی می کنند. فعالیت های این سازمان ها در کشورهای مسلمان و غیر مسلمان همچون آمریکا، کشورهای اروپایی و شرق آسیا انجام می شود.

 

برگزاری وبینارهای بین المللی

 

وی افزود: سه دستگاه مجمع تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهنی اهل بیت(ع) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همایش ها، سمینارها و وبینارهایی را در نقاط مختلف برگزار می کنند.

 

ارزانی ادامه داد: یکی از برنامه های خوب در حوزه بین الملل که توسط کارگروه مساجد ستاد دهه فجر انقلاب برگزار می شود، برگزاری برنامه بانوی مسلمان است که با حضور اندیشمندان مختلف جهان برگزار می شود تا جایگاه دقیق زن در دین اسلام تبیین و به جهانیان معرفی شود. زمانی ما همایشی در کشور نامیبیا در قاره آفریقا برگزار کردیم که یک بانوی مسلمان محجبه که رییس هلال احمر آن کشور بود در آن همایش سخنرانی کرد. در آن همایش بررسی کردیم که دقیقا زن چه جایگاهی در اسلام دارد.

 

حضور اثرگذار بانوان در فعالیت های مسجدی

 

رییس کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در ادامه با بیان اینکه بانوان ظرفیت عظیمی دارند که همواره مورد توجه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بودند و اگر زنان نبودند، انقلاب تشکیل نمی شد، یادآور شد: در قالب مساجد بانوان فعال حضور دارند که موجب آبادانی مساجد شدند و کارها، طرح ها و فعالیت های خوبی در داخل مساجد و محله اطراف آن انجام داده اند.

 

دکتر ارزانی گفت: مساجد خانه خدا هستند و باید مساجد را محور فعالیت های اجتماعی خود قرار دهیم. اگر بخواهیم به عملکرد مساجد از 20 نمره 20 بدهیم، کار ناصوابی انجام داده ایم اما اگر بخواهیم کمتر از 20 هم نمره بدهیم درست نیست چرا که مساجد در این 42 سال اخیر کارهای بزرگی انجام داده اند و حتما نمره قبولی می گیرند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه تشکیل بدیل هایی در کنار مساجد به ویژه در شهرهای بزرگ موجب کاهش محوریت مساجد شده است، گفت: هر جا مساجد حضور داشته اند، منشا اثر بوده اند و عملکرد خوبی از خود نشان داده اند.

 

رئیس ستاد فهما تاکید کرد: فعالیت بیش از 40 هزار پایگاه بسیج و حدود 26 کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور موجب پویایی مساجد و جذب نسل جوان به مساجد شده اند. کار مهم ما در مساجد انتشار معارف دینی، آشنایی با انقلاب اسلامی و مقابله با هجمه های غرب است.

 

وی در پایان با بیان اینکه ما در این ستاد طرح ملی پایتخت فهما را برگزار کردیم که اولین پایتخت این طرح قم بوده است و سال آینده دوره دوم آن برگزار می شود، خاطرنشان کرد: تلاش ما در این ستاد محوریت بخشیدن به مساجد است تا همه گروه های مردم به مساجد بیایند که با برگزاری طرح ملی فهما و طراحی زیست بوم بچه های مسجد در این مسیر گام برداشته ایم.

 

پایان پیام/ 397