کانون‌های مساجد در ترویج فرهنگ کتاب‌‌خوانی نقش محوری دارند

کانون‌های مساجد در ترویج فرهنگ کتاب‌‌خوانی نقش محوری دارند

تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
حیدری با اشاره به قعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در حوزه کتاب گفت: کانون‌ها نقش محوری در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، به نقل ازستاد ارتباطات رسانه ای فهما، ویژه‌برنامه رواق کتاب طرح ملی «ایران قوی» همزمان با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، عصر دوشنبه 20 بهمن با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد فهما، «ابراهیم حیدری» مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل باغ کتاب تهران برگزار شد.

 

«ابراهیم حیدري» در این ویژه‌برنامه، طی سخنانی با اشاره به برخی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: مجموعه‌ای از برنامه‌های متعدد در عرصه کتاب با همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف از جمله کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی شکل گرفت که توجه به مناطق کم برخوردار و محروم از جمله مهمترین رویکردهایی است که در این فعالیت ها مورد توجه قرار گرفت.

 

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برنامه های متعددی از جمله پایتخت کتاب ایران، جشنواره مروجان کتابخوانی، جام باشگاه‌های کتابخوانی، جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب، از جمله اقداماتی است که در عرصه ترویج کتاب و کتابخوانی به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مرحله اجرا رسیده است.

 

وی با اشاره به فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در عرصه ترویج فرهنگ مطالعه گفت: کانون‌ها با داشتن بیش از 14 هزار کتابخانه در سراسر کشور از موثرترین پایگاه هایی محسوب می‌شوند که میان دستگاه های فرهنگی در حوزه کتاب فعالیت کردند، از سوی دیگر 15 هزار باشگاه کتابخوانی در روستاها فعال هستند که کانون های مساجد در این عرصه نقش محوری دارند.

 

حیدری با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مساله ای است که سال ها از آن غافل بوده‌ایم، تصریح کرد: در راستای برگزاری جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب فراخوانی را با همکاری نهادهایی که در این جشنواره مشارکت دارند منتشر کردیم، بسیاری از کتابخانه ها ذیل این جشنواره فعال شدند و قریب بر شش هزار و 700 روستا طی شش دوره برگزاری این جشنواره در آن شرکت و حضور فعال داشتند.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به جام باشگاه های کتابخوانی گفت: این برنامه از جمله مواردی بود که از درون پایتخت کتاب ایران شکل گرفت. اعضای باشگاه به 400 هزار نفر می رسد و نکته قابل توجه آن است که اعضا از یارانه 50 درصدی در خرید کتاب برخوردار هستند.

 

حیدری همچنین در مورد جشنواره مروجان کتاب گفت: ما این جشنواره را با محور مناطق کم برخوردار و روستاهای محروم راه اندازی کردیم که در عرصه کتاب فعالیت دارند؛ در این جشنواره طیف وسیعی از اقشار مختلف شرکت داشتند، از شخصی که چوپان بود تا استاد دانشگاه و در مجموع استقبال جالب توجهی صورت گرفت. ملاک این جشنواره فعالیت در عرصه کتاب در کنار فعالیت محوری و اصلی افراد است.

 

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پایتخت کتاب ایران گفت: اساسا پایتخت جهانی کتاب اصطلاح و عبارتی است که سال 2001 از سوی یونسکو مطرح شد، ما نیز در این عرصه فعالیت های متعددی داشتیم؛ اما در سطح کشور برای انتخاب پایتخت کتاب به  ظرفیت های محلی و بومی توجه کردیم . همچنین مشارکتی که دستگاه ها و نهادها در هر شهر نسبت به مساله کتاب و کتابخوانی داشتند. در طول شش دوره از برگزاری پایتخت کتاب ایران قریب بر هشتصد و خرده ای شهر شرکت داشتند، این برنامه به همت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و همکاری نهادها و دستگاه های دیگر به ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود. در حال حاضر شیراز پایخت کتاب ایران است.

 

 

پایان پیام/ 40