واکاوی نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی

واکاوی نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
با نگاهی به نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی می توان از مساجد به عنوان مرکزی حرکت آفرین و هدایتگر جنبش های آزادیخواهی و عدالت طلبی و چشمه جوشان استکبار ستیزی یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، بی شک هر زمان که به واکاوی عناصر موثر در پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته می شود، نام مساجد در راس این عناصر به چشم می خورد.

 

مساجد، مهم ترین نهاد سیاسی و اجتماعی جوامع اسلامی در طول قرون متمادی بوده و نقشی محوری و بی بدیل در ادارۀ جامعه و تحولات آن ایفا کرده است.

 

مساجد از صدر اسلام به عنوان پایگاهی برای تجمع مسلمین و تصمیمات مهم در زمان پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین بوده است؛ بسیاری از اقدام های حکومتی مانند قضاوت، جمع سپاه، بسیج مردم برای فعالیت های مشترک و... در مساجد انجام می گرفت و حتی در زمان پیامبر اکرم(ص) چادرهایی برای درمان مجروحان جنگی در حیاط مسجد مدینه برپا شده بود. این همه نشانۀ اهمیت مسجد و از آن مهم تر، ظرفیت این نهاد برای ایفای نقش های مختلف با توجه به نیاز جامعه و شرایط زمانی و مکانی است.

درجریان انقلاب اسلامی ایران نیز، مساجد به عنوان یکی از عوامل مؤثر و مهم در ایجاد و شکل گیری نهضت اسلامی و زمینه ساز گسترش، تعمیق و تثبیت این جریانات و تحولات انسانی بوده است.

 

مسجد نه تنها درشکل دهی مبارزه علیه ظلم و استبداد نظام شاهنشاهی نقش مهمی را ایفاء نموده است، بلکه اگر نگاهی موشکافانه و دقیق به دوران سه دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی و به خصوص در پایداری و دفاع مقدس و جانانه در طول هشت سال جنگ تحمیلی داشته باشیم در خواهیم یافت که مسجد همواره در رأس این هرم دفاعی قرار داشته است و پس از آن نیز در برابر هجمه فرهنگی غرب که به شکل ها و انحاء مختلفی چون تهاجم و فرهنگی انجام می گیرد، نقش مسجد به عنوان مرکز فرماندهی در قرارگاه دینی و فرهنگی قابل انکار نیست و در عرصه های مختلف دفاع و صیانت از اسلام ناب محمدی(ص) و فرهنگ و اعتقادات دینی مردمان این مرزو بوم، جایگاهی بسیار رفیع و بی بدیل داشته است.

 

از جمله اقدامات مهمی که از سال 1342 تا پیروزی انقلاب اسلامی در مساجد قابل توجه است می توان به سخنرانی در مسجد و تحلیل انتقادی از اقدام های رژیم، پخش اعلامیه های انتقادی، استفاده از فعالیت های مذهبی برای اعتراض، تجمع اعتراض آمیز در مسجد، تحریک مردم، تهدید به تظاهرات و درگیرشدن با نیروهای رژیم اشاره کرد.

در طول حرکت های انقلابی شاهد سخنرانی های ضد رژیم توسط روحانیون در مساجد بودیم که در مواردی به تعطیلی مساجد منجر شدند همچنین انقلابیون به صورت مخفیانه در مساجد جمع می شدند و ضمن گوش دادن به سخنان امام راحل، اعلامیه های ایشان را مخفیانه در بین عموم توزیع می کردند، انقلابیون از ظرفیت فعالیت های مذهبی مساجد برای اعتراض به رژیم پهلوی استفاده می کردند و این فعالیت ها در نهایت به تجمع اعتراض آمیز در مسجد منجر می شد و انقلابیون با تحریک مردم تظاهرات هایی را از مساجد شکل می دادند و آن را به خیابان های شهر می کشاندند.

 

امروزه نه تنها می توان به نقش خاص مسجد در شکل گیری و استمرار انقلاب اسلامی ایران اذعان نمود، بلکه آثار و پیامدهای توجه ویژه به این مکان مقدس که از اندیشه های تابناک حضرت امام خمینی(س) و مشی انقلاب اسلامی در دیگر کشورهای اسلامی پدیدار گشته را مشاهده کرد.

 

ترویج فرهنگ استکبار ستیزی و تمسک به آموزه ها، داشته های دینی و اعتقادات مذهبی با حضور و تجمع گسترده مردم در مساجد و بهره مندی از آن به عنوان سنگر و خاکریز دفاع از آرمان های اسلامی در بسیاری ازملل هوشیار منطقه به وضوح مشاهده می شود.

 

به همین خاطر است که مساجد به عنوان مرکزی حرکت آفرین و هدایتگر جنبش های آزادیخواهی و عدالت طلبی و نیز چشمه جوشان استکبار ستیزی در آمده است.

و امروز با گذشت نزدیک به چهل و دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد پویایی مساجد هستیم به گونه ای که مساجد در کنار نقش اعتقادی و دینی خود در بین عموم، به پایگاهی برای جمع آوری کمک های مردمی به آسیب دیدگان کرونا شده است و همین به نقش مساجد به عنوان مرکزی حرکت آفرین و هدایتگر صحه می گذارد.

پایان پیام/ 73